Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Knud »

Well
jeg har startet op under Herrn Paolo og bestilt en special fremstillet krumbørge:
42mm slaglængde
12mm bredt big-end leje, INA med løse ruller
standard længde plejlstang, RITO
14mm little-end leje
fuldvanget
afvejet/afbalanceret
3-4 ugers leverings tid
betaling: ½ ved bestillingen og ½ før leveringen/afsendelse fra Spanien
og Jesper: skulle du have med i bestillingen, en tilsvarende blot som 44mm slaglængde?
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Yessirs!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Nabo Jan »

Det blev mig som overtog Knuds 44mm krumtap og i dag fik jeg den adskilt og lagt to andre køleskiver i.
Jeg havde to brugte køleskiver på hver 1mm i tykkelse som blev monteret i krumtappen og det var noget som hjalp i forhold til dens oprindelige 1,45mm tolerance (som den var leveret med) endte den nu op med en tolerance på 0,6mm hvilket er 0,85mm mindre slør!
De 2 køleskiver som den oprindeligt var leveret med havde forskellige mål henholdsvis 0,5mm og 0,8mm og havde de bare monteret to styk 1,1mm havde tolerance målet været 0,4mm og alle havde været tilfredse :shock:
Nu skal jeg bare rette krumtappen og gøre plads i krumtap huset så den kan blive monteret og afprøvet!
Vedhæftede filer
2x1mm køleskiver monteret og 0,6mm tolerance.
2x1mm køleskiver monteret og 0,6mm tolerance.
foto.JPG (71.46 KiB) Vist 13856 gange
De fabriks monterede køleskiver.
De fabriks monterede køleskiver.
foto 2.JPG (106.68 KiB) Vist 13856 gange
Her kan man ane to skiver i forskellig tykkelse, 0,5mm og 0,8mm
Her kan man ane to skiver i forskellig tykkelse, 0,5mm og 0,8mm
foto 3.JPG (74.35 KiB) Vist 13856 gange
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... skide godt jan - jeg var ikke klar over du havde adgang til en presse og kunne lave sådan noget... det ser helt rigtigt ud, jeg kan se du også har pudset den af for det rust der var på den tidligere...

jeg frygter lidt for de heftige tuningsstumper du render og køber, det virker lidt som om du ikke kan få nok ! det varer sikkert ikke længe før du køber et lattergas anlæg til kreidleren ? eller måske 2 sidemonteret raketmotorer... hmm

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Claus >> You ain't seen nothing yet...!

Både Jan og jeg prøver at holde målet hemmeligt, indtil det virker eller er sprængt i luften, i hvert fald!

Men du har ret; Alt er muligt, så hvornår skal man stoppe? Kreidlermotoren har en fysisk grænse et sted mellem 95-110ccm. Den grænse sættes primært af varmebøvl (luftkølet) og sekundært at gearkassen slides voldsomt fra omtrent 20HK. Brudgrænsen for tredje gear (4/5g motorer) ligger i omegnen af 30HK for en ny gearkasse. Jeg tør ikke tænke på en slidt!

Nu ved hele verden, hvor langt vi ikke ønsker at gå. Resten må komme med tiden! :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Nabo Jan »

claus olieklud skrev:hejsa... skide godt jan - jeg var ikke klar over du havde adgang til en presse og kunne lave sådan noget... det ser helt rigtigt ud, jeg kan se du også har pudset den af for det rust der var på den tidligere...

jeg frygter lidt for de heftige tuningsstumper du render og køber, det virker lidt som om du ikke kan få nok ! det varer sikkert ikke længe før du køber et lattergas anlæg til kreidleren ? eller måske 2 sidemonteret raketmotorer... hmm

hilsen olieklud
Hej Claus.
Jeg havde lånt adgang til en kammerat's arbejde hvor de har en presse.

Rolig Claus, jeg skal nok lade være med at bruge for mange penge på tun stumper, men det lyder da ikke tosset med de raketmotorer :thunge
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Nabo Jan »

Krumtappen er nu rettet og slår knap 1/100mm så nu skal den bare monteres og afprøves så hurtigt som muligt :D
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Knud »

claus olieklud skrev:hejsa... skide godt jan - jeg var ikke klar over du havde adgang til en presse og kunne lave sådan noget... det ser helt rigtigt ud, jeg kan se du også har pudset den af for det rust der var på den tidligere...

jeg frygter lidt for de heftige tuningsstumper du render og køber, det virker lidt som om du ikke kan få nok ! det varer sikkert ikke længe før du køber et lattergas anlæg til kreidleren ? eller måske 2 sidemonteret raketmotorer... hmm

hilsen olieklud
Det ER jo prøvet:
" onclick="window.open(this.href);return false;
og:
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
NUTS! UTTERLY INSANE!!
" onclick="window.open(this.href);return false;
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er 44mm slaglængde også:

" onclick="window.open(this.href);return false;

Men derfor kan vi da godt bygge en til os selv? :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Knud »

Ja da! og det var også kun for sjov med "Rocket-Man" referencen (tænk at nogen kan finde på at lave noget SÅ skørt... der er også lavet 2hjulede køretøjer med alm jetmotorer bygget over turboen fra en lastbil... det giver en helt anden betydning til udtrykket "burn-off")
Men efter alt: det der for mig er mest interessant til alm. dagligt/hygge brug er en gode mellem-vej mellem ydelse og holdbarhed med et "drys af drengerøv" - med udgangspunkt i en grundkonstruktionen... det er fa´me´ altid svært at trække grænsen, for man ku jo lige prøve...o.s.v. og hvornår har ændringerne gjort at der ikke længere er tale om originalitet (underligt at det kan gradbøjes).... men jeg er altid interesseret i det tekniske og jeres eksperimenter ER meget interessante og jeg bliver aldrig træt af at se udviklingen i detaljer - gi´den gaaaz!
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Nogle af tingene gør vi vist bare, fordi vi kan?

Jeg har stadig en formodning om, at det er muligt at lave en original motor (40mm boring) og opnå 20-30% højere ydelse end de oprindelige 6,25HK uden skyggen af ulempe, såsom nul bundtræk.
Til at starte med snyder vi bare så meget som muligt! :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Knud »

Hansen vi skylder jo publikum at færdiggøre denne tråd der kom jo trods alt 2 stk
krumtapper ..en til din 44mm og en 42mm til min motor og vi mangler måske også hvordan det gik med Jan s
min motor fik jo en tur med kopbor og dremel har du ikke nogle billeder af dette? ?
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Jan må selv fortælle om sin motor, da det er blevet lidt af en farce. Hvad ren ydelse angår, er jeg ganske imponeret over 44mm slaglængde sammen med 44mm boring (67ccm).

Det blev til to krumtappe med Mazzucchelli-plejlstang. Hhv. 42mm slaglængde (til Knuds motor) og 44mm (til min motor).

Fotos kan jeg ikke klare lige nu, men jeg har da et par stykker på lager.

Knuds motor er næsten justeret op. Jeg har ramt et par hundrededele skævt på hovedlejerne under udmåling, så den går lidt stramt. Men det er blot et spørgsmål om at bytte en 0,20mm shim ud med en på 0,15mm...
Sekundærakslen skal lige have en 0,2mm shim, men så er resten umiddelbart i vinkel, og koblingen kan dernæst monteres.

Kopborsmassakren gik godt. Jeg lavede et borelære af en træplade, så den nye udskæring er så godt centreret, som det kan lade sig gøre. Desuden er der plads til en 48mm prop i krumtaphuset, så selv hvis Knuuuuuj begynder at tude over, motoren ikke har kræfter nok, kan der altså flikkes en scootercylinder på; Airsal T6 ville være et ret kinky bud, idet boringen er 47,6mm (75ccm) og portene ganske mildt indrettet til 39,7mm slaglængde. Den vil så være en sjat hidsigere med +2,3mm slaglængde!

Alt er umiddelbart i orden og godt undervejs. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Det var dog som 10 fingre i ét r***ul!!!

På basis af udmåling med dybdelære, burde hovedlejerne nu have 3-8/100mm slør, men krumtappen går stramt, og jeg kan ikke måle noget slør. Overhovedet! :o

Pillede motoren fra hinanden og ville lige løfte krumtappen op, så den kunne få nogle mindre shims, og så knækkede filmen for mig. Jeg løftede hele krumtaphuset inkl. gearkasse fri af bordet! Lidt lirken frem og tilbage, så var krumtappen fri, så jeg måtte jo lige tjekke, om det samme gjorde sig gældende med det andet leje... og det gør det.

Slibningen i yderringen gør, at kuglerne låses fast, således radialsløret ikke kan måles ud. Måleuret siger 0,00/nålen flytter sig ikke det fjerneste. Jeg prøver at fjerne en shim mere i morgen - hvis krumtappen ikke løber let med 0,15mm mere slør, er disse hovedlejer lige til skraldespanden eller en applikation med mindre belastning, selvfølgelig.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Knud »

Det er da li´e godt grow´e !
Når nu engang denne Illiade/Odyssé/tænders-gnidsel&jammer historie er bragt til ende og at lortet kører....så vil jeg ikke rode mere med de ædlere dele af en Kreidler motor, så:
dør motoren: .....dør projektet
(hvorfor fanden har man "im Vaterland" dog lavet noget så idiotisk som en motor med denne type lejer...det er jo teknologisk sten-alder :evil: ---jeg vil skide på mekanik feinschmeckerie: japanerne og andre -undtaget Puch: som forøvrigt kommer fra samme land som i det forrige årtusinde fostrede en manio-depressiv sindsforstyrret lille vred mand med super-ego og syfelis, der udrydede en voldsom del af een gruppe anderledes religiøs overbeviste mennesker.....pust..pust .......og havde en motor med en endnu værre konstruktion: lejer med løse nåle og koblingen på krumtappen....aaaaaaaaaarrrrrrrrrhhh!!!! mine nerver!!!!--- hvorfor fanden-i-anden kan man så ikke lave lejer til dette håbløse maskinerí, der spiller ??
hwaaaaaaarrrrrr :what2 )

Hansen... det er ikke din skyld!.... det er samfundets skyld :thunge :shutup Helle Thorning, helt klart, det er hendes skyld!
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er uheldige stumper - intet andet. Jeg har dog aldrig oplevet dette med FAG-lejerne, og jeg har dog monteret nogle stykker i tidens løb. Dette har jeg dog kun oplevet med NC-lejerne.

Skulderlejer er fine og kan trimmes i tolerance efter ønske, samt justeres op, når de er slidt, så man kan køre lidt længere. Ihukom, 'der var engang', man ikke bare smed alting ud, fordi det var brugt og erstattede det med nyt.

Motoren skal nok komme til at gå godt - stol trygt på det. Hvis RD-cylinderen viser sig som en flad fornemmelse, så gem den til en Yamaha eller sælg den. Investér så i den nævnte Airsal-cylinder og få tilpasset en scooterudstødning + lav en rimelig indsugning til en karburator med minimum 20mm lysning.
Stol trygt på, at det vil komme bag på dig, hvor voldsomt sådan et setup kan trække.

Jeg får gravet et sæt NSK-lejer frem og mokker dem i din motor. Gearkassen er justeret op og alle gear er fundet. Det er da en start! :)

I værste fald har jeg en funky 44mm cylinder, som passer fint til motoren, så den skal nok komme ud at køre. Det er kun et spørgsmål om tid, stumper og hvor mange omdrejninger, du tør køre med! Går det hiel' gal', kan motoren få en renoveret, org. krumtap (eller en Ny Rito) og så skal jeg gladeligt få noget godt ud af denne med 42mm slaglængde, for jeg har en anden motor, som retti godt ku' bruge den... :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Knud »

Næj! A´ska´ha´den 42 mælimæder kråmtab i æ´Krejler. Fandme´! Sgu´ :hihi
Skift til de FAG´ing NSK-lejer, ja tak!
Og den RD cylinder skal sku´ nok du´ :teeth2
Jeg har også en 44mm "skralder-værk"-cylinder, men jeg skal så have lave et 44-46mm O-rings topstykke til den. (kan man nu det?)
Airsal.... :what2
Jeg har svedt helt ud ... hvad gik den ud på?
:mrgreen:
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af 12V »

Jeg har oplevet noget lign. med BO17 lejer fra SLF (plast kuglebur), det er dem der har overtaget maskinerne fra FAG til skulderleje produktionen, FAG laver dem ikke selv mere.

Selv med teoretisk slør på ca. 0,1 mm kunne jeg ikke se noget på måleuret, det var først da jeg tog blokken op fra bordet, og pressede krumtappen mod bordet (rimelig hårdt) at jeg kunne få udsving på måleuret. Somom kuglerne hænger/klemmer i monteret tilstand.

De sidste to motorer jeg har lavet blev med NSK lejer (messingbur), der var ingen problemer - meget let at shimse op og kontrolmåle.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

http://www.ebay.de/itm/331286454465" onclick="window.open(this.href);return false; << meget milde porte, 47,6mm boring og alu/nikasil til en nærmest latterlig pris. Porttider med 39,7mm slaglængde er tæt på 6,25hk Mahle, og med 42mm slaglængde bliver den en sjat hidsigere!


Monter et topstykke, sigt efter 1,0mm som laveste squishafstand, kør. Sprænger den i luften, kan vi diagnosticere og perfektionere. Det vigtigste element i en ekstrem ombygning (og det er dette!) må være at lære karakteristikken at kende, og man løber ingen/beskeden risiko ved i første omgang at køre med lav kompression.


12V >> Det er den ondelynemig en nederen oplevelse. Dvs. der kun er NSK tilbage på markedet! Et sæt kan stadig hives hjem for ~250kr, men den pris kan hurtigt kravle opad, hvis de er alene på markedet sammen med skrammelvarer! :(
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Knud »

12V hvad var det for et sæt jeg købte af dig :oops:

Årrrrh jaaaahhhh mannn! bare man kunne folde sådan en fætter på en FS1, så skal den den-onde-lyneme nok explodere, hæ! :thunge
:mrgreen:
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"