Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Knud »

Det der gør mig mest urolig er min egen "gut-feel" når der er noget lugter af fup og så er der jo også lige den ting at jeg jo oven i hatten vil eksperimentere med en 46.6 mm RD cylinder, og en motor der er 25 ccm større end de andres
Jeg venter gerne på svaret fra Kiesler , denne knallert er alligevel jo meget "bagefter planen" da al bøvlet startede allerede sidste sommer med at den drak gear olie og ikke ville starte


Nej Jesper jeg ER ikke vred på dig :whew jeg er bare møg ærgerlig over at den p** ansjos i Holland har sendt noget tvivlsomt skralder-værk og er ophav til så meget unødig ballade :crying

Keep up the good work, Jesper & Co. jeg vil møg-gerne have en big-bore Kreidler men ikke for enhver pris og kan der komme en udtalelse fra Kiesler der gør min og din og andres betænkeligheder mindre er det jo bedst
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har lagt en 'føler' ud vedr. fornuften i at presse vangerne yderligere ~0,7mm sammen. Det medfører så noget, der tangerer overforbrug af shims, og hvorvidt dét er noget skrammel, ved jeg virkelig ikke!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Knud »

Nej det lyder ikke godt kan det tænkes at plejlstangen er blevet slebet på siden og derefter i presset vangerne?
Nå men jeg hopper i seng nu vi tales ved
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Nix. Jeg tror ærligt talt, Kiesler har valgt at bruge en anden plejlstang midt i det hele. Måske er han blot rendt tør for tilstrækkeligt brede køleskiver? Ikke at nogle af delene er godt nok.

Forhandleren laver ikke disse krumtappe, må jeg hellere påpege (uanset, hvor vred jeg var tidligere). P.t. arbejder han på at få leveret vangerne som løsdele og derpå presse Samarin-plejlstænger i efter kundens ønske. Det bliver så lige €70-100 oveni den nuværende.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Ingen negative udmeldinger ift. at presse den mere sammen og kompensere med flere shims.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Nabo Jan »

kreidlerhansen skrev:Jeg har et krumtaphus til direkte skifte.

Seneste melding er fra en tysker, som har kørt med en i fire år uden problemer :whew

Og du skal aldeles ikke undskylde for ikke at være vred på mig! :thunge

Alternativet:

Jeg køber din krumtap og gør et eller andet drastisk ved den? Bytte med en intakt Rito@39,7mm slag?
For det første køber man ikke en ny krumtap for at skifte plejlstang eller skulle rette den op så den løber og for det andet er der vel ingen der ved om de eksemplarer der har kørt 2-4år har haft samme over mål sidevers slør og samme usle visualitet!

Jeg mener at det ville være dumt andet end at forsøge at returnere den, men hvis han totalt nægter er der nok ikke andet at gøre end at finde anden plejlstang og montere!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Tjah... du har ret!

Ser jeg på Kiesler's modelfoto, er det mit indtryk, at det er samme afstand mellem plejlstang og vanger:

Billede

Problemet er reelt Kiesler's, medmindre den omhandlende forhandler har lavet noget om, selvfølgelig.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Nabo Jan »

Modelfoto ser ud til at have samme fejl om end i mindre grad, knap 1mm :whew
Plejlstang ligner også Knud's til forveksling, måske er det en erstatnings plejlstang i mangel af den rigtige!

Rito må da have dem med 2 tykkelser i bunden, med og uden køleskiver og her skulle det måske have været modellen uden køleskiver som passer i Kreidler's vanger!!!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

På Kiesler's modelfoto er der nu kun slebet og poleret på ydersiden af plejlstangen, men der er ingen indikation af, hvilken producent, der står bag. Det nager mig lidt, da jeg holder på, at eksponering sælger. Og typisk for mig, reagerer jeg først på den mistanke, når der er 100 andre ting galt! :roll: :lol:
På basis af fotoet kan jeg ikke bedømme sløret. Jeg kan højst konstatere, at der ser ud til at være forholdsvis meget slør, så man tydeligt kan se sølelejet.

Jeg fik en lejeaftrækker med, som så har vist sig at være til BO20-lejer :shutup
Det kan jeg ikke få mig selv til at klandre forhandleren for, men den skal naturligvis retur, så krumtappen kan ende i samme kasse.
Dog har jeg tænkt mig at skrive til Kiesler i et forsøg på at få en skriftlig garanti for, at der ikke opstår problemer ved brug af krumtappen, som den er.

Principperne står klart: Sløret er for stort, og det i sig selv er ikke i orden. Rust-problematikken tror jeg er rent kosmetisk, men det kan ingen stille garanti for. Det er heller ikke 'godt nok'.

Alternativerne til denne krumtap er væsentligt dyrere udgaver (€210-340) eller en til €10 mindre af 100% ukendt fabrikat. Vedr. sidstnævnte, så mindes jeg et indlæg på kreidler.nl, hvor plejlstangen viste sig at være synligt skæv/bøjet omtrent 1,5mm mod vangen på koblingssiden.
Og ellers, som nævnt, presse vangerne mere sammen eller skifte plejlstangen/opgradere køleskiverne. Ingen af delene er omkostningsfrie og der går tid med det hele.

Derfor er jeg også inde på, om 'Projekt 44mm Slaglængde' skal erstattes af det sikre valg, som er en Rito-krumtap med standard slaglængde.


Det er noget bøvl, det hele. Principperne er gode nok, men de byder ikke på en let løsning ift. ønsket om længere slaglængde. Derfor er jeg ærligt talt lidt rundforvirret, og jeg vil bare gerne finde en løsning!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Knud »

Ja! Jesper vi er enige - jeg har tilladt mig at stille spørgsmålet til J Woerner, himself:
Wöhlerstr. 15 - 71636 Ludwigsburg - Telefon: 0 71 41 / 66 49 82 - Telefax: 0 71 41 / 64 34 593 - E-Mail: j.woerner@kiesler-racing.de

i et håb om at få et svar
Jeg har tilladt mig at sende billederne til ham også , dem du har været så flink at tage til dokumentation:
min email til ham:
"
Hello Sir
I have questions regarding the Kiesler 44 mm crank for the Kreidler:

Is it normal and according to your design of the Kiesler 44mm stroke crank for the Kreidler that there is a play in the big end bearing /crank rod in the magnitude of 1.5mm when the item is brand new?
Is it normal that there are spot-corrosion at the flywheels and is it normal that the crank rod has clear signs of un-finished polishing

This is an item I have recently bought but it is not purchased directly in your web shop.

I would very much appreciate your soon reply to this- thank you very much in advance
"
Jeg håber ikke du bliver vred over dette tiltag.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

:lol: Vred?! Nej, og slet ikke på dig. Jeg er frustreret på dine vegne! Og så er 'google-problematikken vedr. svar på spørgsmål' ikke specielt opmuntrende = ethvert spørgsmål giver 500 svar, som alle er lige rigtigt og forkerte! :thunge

"Will you grant a unconditional guarantee that the 1,45-1,5mm play between the big-end and crank webs will not harm my engine in any way?" havde nok været et tilpas provokerende spørgsmål.

Vedr. rustpletterne, så kan de stamme fra fremstillingsprocessen, inden det hele bliver samlet og olieret. Det behøver på ingen måde have noget med sølen at gøre, men det bliver det ikke mindre tankevækkende af.


Den sort/hvide tankegang "rigtigt vs. forkert" rækker i mine øjne ikke, her. Der skal stadig en krumtap til! Eller plejlstang. Eller køleskiver. Og noget arbejde. Og noget bøvl! :P


P.S.

Hvordan kan det dog være mandag hen over en hel weekend?! Kreidlerens bremsekaliber har dælme vist sig at være blevet utæt, henover vinteren! :roll: :oops:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Knud »

OK
Ja der er ikke lette løsninger på komplicerede opgaver (det er kun "Sælger-Kaj" der kan mene det).
Det ser ud som om (på dine fotos) at der er anvendt forskellige størrelser af køleskiver?
Jeg tror indtil videre at der kommer et brugbart svar fra Mr. Kiesler men hvis du alligevel skal have returneret aftrækkeren så spørg "Sælger-Kaj/P**-Ansjosen/Den Hollandske Dige-bonde/hrrrafftcheen assloecherunterbohren/Båt-Nakke om han tager krumbørgen retur?
Så ser vi tiden an.. ja mandag gaaaaaab, der ar lang tid til dagen før lille-lørdag og hyggen i "Templet"

Ja så jeg skal altså også til at slås med Kreidlerens hydrauliske for-bremser, som endnu ligger i 1000-dele på "alteret", hwaaar :shutup
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg ved ikke, hvad æ sælger siger til det. I første omgang skriver jeg (også) til Kiesler.


Maaaandag heeeeleeee uuuuugeeeeeen... :lol: :mrgreen:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg må vist lige tilføje en vigtig detalje:

Rustpletterne er kun at finde på områder, som ikke er blevet efterbearbejdet på drejebænk eller fræser. Dvs. kun de mørke områder! Jeg vil derfor ikke længere betragte rustpletterne som problematiske, rent mekanisk.

Det er min mening, og den vejer ikke nødvendigvis forbandet tungt. :shutup Men det sætter dele af sagen i et andet lys, og fokus rettes nu alene mod 'sideløbet' fra min side.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Knud »

Jeg fandt denne lidt længere plejlstang:
http://www.samarin.nl/webshop/index.php ... oductId=45" onclick="window.open(this.href);return false;
den kunne måske bruges til projekt "scooter LC Polini cylinder å´ æ´ Kreidler" ?
data:
L=85
pin=16.015x38,5
BE=16x21x10
SE=14x18x15

Price: €85.00

og denne:
http://www.ebay.com/itm/NEW-CONNECTING- ... 0952282302" onclick="window.open(this.href);return false;
men Kreidlerens pind (big end) er jo 16.015mm
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Knud »

og så er der jo også lige denne meget fine (og DYRE!) krum-fætter:
http://www.ebay.de/itm/PPR-RITO-Perform ... 3cde58fc18" onclick="window.open(this.href);return false;
Hansen, was sagen Sie da zu, waaar, schön! nee?? Affentittengeil!!!!
Senest rettet af Knud tors 20. mar 2014 10:27, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Den originale plejlstang er også 85mm lang. :)

Jeg gider ikke søge efter 'billigt', længere. Det kan simpelthen ikke svare sig!

PPR og emot.nl er mig bekendt indgået i et samarbejde. Emot er initiativtager til Samarin-projektet, som tilbyder plejlstænger af forskellig art, fra den gode standard-ende og op til seriøs racing.
PPR-krumtappen er ikke decideret 'dyr', men ~2.000kr for en krumtap er da forholdsvis mange penge, når en Top Racing kan købes til 1/3! 44mm slaglængde er, hvordan man end vender og drejer det, en special-reservedel, som må formodes at blive lavet i begrænset omfang. Til gengæld får man så noget, der minder om garanti på krumtappens kvalitet - et særsyn i dag, og noget som Kiesler i øvrigt har undladt ved ikke at besvare en email vedr. garantistillelse om ingen motorskadet som følge af det for store sideløb mellem vangerne.

PPR 'dyr'? Nej. Men det ér mange penge. På den anden side, hvor mange skal man lige bruge? Og hvad koster Kieslers halvfærdige produkt, når man har lokket 'nogen' til at rette op på fejlene?

Hvis 500kr skiller vandene, er jeg nået dertil, hvor svaret er: "Så la' da vær'!" :hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Knud »

ja men de kan jo levere den i en længere udgave?? og som 44mm nicht war?

og der er garanti på lortet og den er udmålt (ja self)
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Knud »

er det så DEN vi går efter? 44mm 14 mm top
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Vælg en...? :thunge

Min eneste anke ift PPR er den totale udeblivelse af detaljer vedr. afbalancering. Det €15 billigere alternativ indeholder nemlig dén detalje.

Garantien hos PPR kræver, at du beviser, skaden er opstået pga. fabrikationsfejl. Ordet 'garanti' lyder godt men klinger ved nærmere eftertanke hult. Køber du en krumtap fra T.Hansen, har du et helt års garanti.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"