Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Knud viste sig at være hurtigere end mig til at tage sig sammen, og da hans motor er til renovering i Odense, var det jo passende at hans nye krumtap med 44mm slaglængde blev bestilt hjem til mig, nu jeg alligevel savnede nogle andre stumper fra samme forhandler.

Nuvel, her er en flok fotos af vangerne:

Indvendigt:

Billede

Udvendigt:

Billede

Billede

Billede

Ligner det ikke rustpletter...?


Dernæst plejlstangen og frigang mellem vangerne:


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Afstanden er mindst 1,45mm (1,50mm kan akkurat lirkes på plads, men ikke let nok), hvilket jeg synes er i overkanten. Jeg kan ikke finde nogle data fra Kreidler-fabrikken, men alt jeg er stødt på er en tendens til at sige minimum 0,2mm og max 0,5mm ved brug af 'køleskiver'.
Mit øjemål blev lidt forvirret, så før jeg fik gang i søgerbladene, lignede det snarere 2mm. Jeg synes stadig, det ser for voldsomt ud!


Til sidst, plejlstangen:

Billede

Billede

Her bliver jeg bare almindeligt paranoid. :hihi Når jeg nu har spottet, hvad der ligner lette rustangreb på vangerne, er det nærliggende at tænke, plejlstangen er blevet skiftet til en anden model. Det, der irriterer mig, er at poleringen som sådan er rimelig, men det ser altså ud til, man har gjort sit bedste for at slibe ethvert symbol eller lignende fra producenten væk? Det er netop ikke særlig pænt arbejde.

"Paranoid" er måske så meget sagt, men jeg stoler generelt ikke på forhandlere, før jeg har god grund til det. Momsregistreret eller ej, hvis man er opsat på at tjene penge på at sælge en stor volumen, forventer jeg fup og svindel, indtil jeg har oplevet det modsatte - især i en tid, hvor kineserne er villige til at lave hvad som helst for "5kr og en skål ris", for nu at fremstå som en racistisk nar. Det er jeg nu ikke... altså, racist! :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af juhl-drengen »

Det var da lige godt til den spøjse/mistænkelige side :what2
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er jo lige dét...

Jeg er blevet en tand for kynisk, efter jeg er blevet taget ved næsen en del gange i tidens løb. Det er så træls at skyde halvhøje summer efter skrammel, men i dette tilfælde er jeg lidt lost ift. det tilladte slør. Den kan selvfølgelig jokkes 1mm mere sammen, men altså... hvorfor betale fuld pris for halvfabrikata?!

Rust på vangerne behøver ikke sige en bjælde om, hvorvidt der er noget galt ved sølen. Jeg finder det bare betænkeligt!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af juhl-drengen »

Rust siger bare noget om dårlig kvalitet/forkert lagring..


Jeg synes sgu da også 1,5mm er til den grove side ift. alt jeg nogensinde har haft fingrene i... det vil stangen da bare kunne knække af i længden.. eller er det bare mig?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Njarh, men jeg formoder at lejet kan lide overlast, hvis plejlstang og leje ryger til hver sin side under høj belastning.

Decideret nedbrud tvivler jeg på, men øget slid kan nok ikke afvises.

Jeg mener dog 'at have hørt noget om', at de oscillerende kræfter tvinger sagerne til at centrere sig selv. På den anden side foregår der så forbandet mange ting på én gang inde i en kørende motor.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Kai »

Ligner noget 2'denrangs billigt kineser BIIIP i samme kategori som den...der begynder med N.. og vistnok slutter på C...

Hvis de ikke engang gider polere den færdig, hvorfor så begynde på det. Hvad siger bredden på vangerne, har de bare "glemt" at klemme den sammen, eller bare fundet 2 tilfældige skiver fordi kassen med de rigtige i var tom
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Kai skrev:Ligner noget 2'denrangs billigt kineser BIIIP i samme kategori som den...der begynder med N.. og vistnok slutter på C...

Hvis de ikke engang gider polere den færdig, hvorfor så begynde på det. Hvad siger bredden på vangerne, har de bare "glemt" at klemme den sammen, eller bare fundet 2 tilfældige skiver fordi kassen med de rigtige i var tom
Den samlede vange-bredde siger 39,85mm og standardforeskrifterne siger mellem 39,75-40,00mm!

Poleringen rager mig en høstblomst - jeg tvivler på, det gør skyggen af forskel i praksis, alligevel. Jeg synes derimod, det lugter lidt af fusk, for hvorfor polere halvt, hvis man ikke blot vil skjule et eller andet?


Nuvel! Jeg har hørt fra andre, som ejer Kiesler-krumtappe, og de har alle samme mål = 1,3-1,5mm!


Personligt har jeg lyst til at finde et par andre køleskiver til Knud, og så har jeg en undskyldning for at købe den presse, jeg hverken har råd eller (mest) plads til! :whew

Uh, jeg er gal over det her! :evil:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Nabo Jan »

Det er godt nok sørgeligt at der ikke er nogen seriøse forhandlere!!!!
Kunne man så ikke have monteret nogle tykkere køleskiver, bare så det så nogenlunde ud!

Håber snart at der kommer nogle bedre spillere på markedet ellers er der kun en vej frem, at fremstille sin egen krumtap med længere slaglængde :shock:
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Nabo Jan skrev:Det er godt nok sørgeligt at der ikke er nogen seriøse forhandlere!!!!
Kunne man så ikke have monteret nogle tykkere køleskiver, bare så det så nogenlunde ud!

Håber snart at der kommer nogle bedre spillere på markedet ellers er der kun en vej frem, at fremstille sin egen krumtap med længere slaglængde :shock:

Mjah... Altså, ift. den formodede pris som følge af timelønnen, tror jeg det bliver omtrent samme pris at købe en af disse og finde nogle andre/flere køleskiver. Hvis det da ikke bliver billigere?

Udmåling og fræsning af en org. krumtap + afbalancering efter endt presning af en plejlstang, vi endnu ikke har fundet til en synderligt god pris render op!

Og JA, det er da plat at investere i en krumtap med tanke på øjeblikkeligt at pille den fra hinanden! :sad

Kiesler's krumtap koster €149-179 (1.125-1.350kr)
Salomon & Schwierts har en af ukendt fabrikat til €169 (1.270kr) som ligner Top Racing
Waldmann tilbyder en til €210 med en plejlstang fra anerkendt scooterproducent (1.575kr)
De Jager's krumtappe med længere slaglængde starter ved €340 (2.550kr), så vidt jeg husker

Umiddelbart er jeg fristet til at købe nr. 2 på listen, bare fordi jeg er forbandet nysgerrig. Hvis den blot er på niveau med Top Racing, er Kiesler's produkt sat langt bagud, omend det er svært at sige noget om holdbarhed.
Top Racing har haft en serie med ringe plejlstænger, men langt hovedparten er gode nok/på højde med den originale.

Hmmm... jeg har en Top Racing med tykkere køleskiver. Spørgsmålet er bare, om det er lønsomt at få 'nogen' til at pille den viste krumtap fra hinanden og udligne? Jeg synes ikke om det store slør.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det fremgår ikke om den er købt som ny eller brugt ved forhandleren ? egenligt også ligegyldigt, men den må da havde ligget noget fugtigt - jeg er helt enig i at der lige må være slebet på den fordi ellers ville plejlstangen da være rusten over det hele ? mærkeligt at han så ikke pudser den færdig over det hele... det ser ikke ud til at der er rust i selve plejlstangslejet heldigvis, sikkert fordi det har været smurt op således at fugten ikke har kunne angribe det

helt enig i at det er et slemt sidevejrs slør, men som du selv skriver er ihvertfald plejlstangen selvcentrerende, men selve nålelejet vil nok stå som det selv har lyst

jeg kan da godt regne ud at der ikke har været vist billeder af denne krumtap inden handlen - har du så prøvet om den løber lige ? lige meget hvad så er det er skide ærgeligt sådan noget, den har sikkert også kostet et anseligt beløb, det var lettere at grine af det hvis det var en man havde købt for 300 kr

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Krumtappen er skam købt som en ny, ikke en renoveret.

Dilemmaet består i, hvorvidt den skal forsøges byttet, eller om den i stedet skal laves?
Ingen af delene er gratis, da den skal sendes til Holland, og forhandleren er mildest talt langsom i optrækket.

Det rent principielle i, at rustpletter på en ny krumtap er uacceptabelt, står klokkeklart! Men afhængigt af ventetid og andet potentielt bøvl, er det potentielt ikke umagen værd at forlange en ommer.

Vanger og plejlstang behøver jo ikke fejle noget. Radialsløret ved sølen er også i orden! Reelt ville jeg nok mest ønske, at bare lejet var lidt bredere.

Jeg ønsker ikke at sværte nogen til. Derfor nævner jeg ikke forhandlerens navn.


Det tyske forum er meget stille ift. mine spørgsmål, og kreidler.nl har ikke givet noget helt konkret, endnu. Næste skridt må være at kontakte producenten vedr. sløret.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Knud »

Al respekt herfra til Jesper :rocks :bravo
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Nå, men... en lille update:

Flere har nu meldt sig på banen og kaldt krumtappens indretning 'uproblematisk'. Den er designet til omdrejningstal under 13.000rpm og er således ingen racerkrumtap (sælgers egne ord, omend oversat fra hollandsk).

Worst case scenario: Frisk plejlstang, køleskiver m.v. på længere sigt, men siden den nu ikke skal op ud og køre hill-climb i en no-limit-klasse, går det jo nok alt sammen.

Derfor er jeg stadig overrasket/irriteret over, at der er rustpletter på vangerne af en helt ny krumtap. Der er dog ingen tegn på hverken skidt eller snavs nær sølen.

Den halvt polerede plejlstang irriterer mit øje, fordi det netop kun er gjort halvt - så hellere lade være og i stedet spare dén arbejdsgang. Polering gør ikke en bjælde forskel, alligevel. :P Den skal snurre - ikke stirres på, fordi den er køn!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Knud »

hø hø det er også det jeg plejer at sige til konen :shutup
:mrgreen:
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Jensmc »

Når man læser i rep. bøgerne, er sidesløret laaangt over slidmål.
Det er ganske vist de japanske bøger, men det gælder også på de tyske motorer.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Twinsport »

Hej
kreidlerhansen skrev:... at de oscillerende kræfter tvinger sagerne til at centrere sig selv...
Det er rigtigt at der opstår oscillerende kræfter, men de giver bare slid, på de sideværts flader på plejlstang og krumtap, og hvis plejlstangen ikke er stiv nok, kan den gå i selvsving, ved visse omdrejningstal. Derfor styrer man altid plejlstangen sideværts, enten ved krumtappen, eller ved stemplet.
Hvis bundlejet i plejlstangen havde haft fuld bredde, kunne man måske have brugt krumtappen, men lejet har jo ikke fuld bæreevne, hvis det går til den ene side, mens plejlstangen går til den anden side.
Som helhed efterlader krumtappen et ringe indtryk. Hvis producenten negligerer tolerancer, som vi ser her, parret med rustangreb og lemfældig slibning af plejlstangen, kan man da kun gisne om hvilken stålkvalitet de har valgt??

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Selv om det er rart nok at få bekræftet, jeg ikke er helt tosset, er det tildels vemodigt, at denne reservedel ikke står mål med prisen - den er trods alt dyrere end en Rito, som kan hentes hjem for et par hundrede mindre end denne koster uden forsendelse.
Bevares, så er slaglængden uændret, men den virker! Jeg har gjort mit for at tæve en i stykker, og den kunne da nok få et ok liv i en nogenlunde lovlig motor, inden den kan betragtes som 'død'.

Nuvel! Var det min krumtap, ville jeg finde en frisk plejlstang, som er bredere 'forneden', eller en med bredere køleskiver, efter at have kørt nogle kilometer med den eksisterende for at registrere slid. Jeg kan godt følge problematikken ift. leje/plejlstang som sidder i hver sin side!

Jeg har som nævnt ikke modtaget meldinger om dårlige oplevelser med denne krumtap.

Ud fra hvad jeg har fået af informationer, kan jeg ikke tage en beslutning på Knud's vegne.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Jo... jeg ved dælme godt, hvad 'vi' gør!

Krumtappen monteres og testes af Knuuuuj.
Hvis den holder, så er det fint.
Hvis den sprænger i luften, tager jeg skraldet.

Og ja, nu er jeg tosset, men jeg er simpelthen tilpas nysgerrig efter, hvordan dette stykke potentielt skamfulde mekanik kan opføre sig.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af Knud »

Satans osse! undskyld jeg er ikke vred på dig Jesper slet ikke, du gør et hæderligt arbejde men jeg er nu blevet meget ængstelig selv om jeg lige før var helt rolig- jeg har bare ikke lyst til at smadre en Kreidler motor der er for mange nu der rejser relevante anke/spørgsmål ,det må være muligt at få producenten Kiesler i tale ang. at få afgjort sagen og en produkt garanti stillelse for at den er designet og fremstillet korrekt i den nuværende udformning aaaaaarrrrrrhhhhh!
og er den så efter en tur hos Jan Mørkenborg endvidere også erklæret uden for tolerance så er det helt klart hvad den skal
med mindre:
den kan rettes og bringes i orden... og hvorfor er plejlsangen slebet ? meget underligt
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-ballade: Krumtap m/44mm slaglængde

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har et krumtaphus til direkte skifte.

Seneste melding er fra en tysker, som har kørt med en i fire år uden problemer :whew

Og du skal aldeles ikke undskylde for ikke at være vred på mig! :thunge

Alternativet:

Jeg køber din krumtap og gør et eller andet drastisk ved den? Bytte med en intakt Rito@39,7mm slag?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"