Shims afstand på Kreidler.

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Shims afstand på Kreidler.

Indlæg af Michael »

Hej Kreidler experter.
Har lige været ved at skifte lejre sammen med Morten.
Er 2-3 1/100mm nok på en blæserkølet TM?
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Shims afstand på Kreidler.

Indlæg af 12V »

Kreidler siger svjh. 5-7 1/100. Jesper mener at mindre er fint. Min makkers blæserkølede TM lavede jeg efter bogen, og den virker helt uden problemer.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Shims afstand på Kreidler.

Indlæg af kreidlerhansen »

Std. = 0,05-0,1mm ifølge håndbogen fra 1975, så vidt jeg husker.

Alle motorer bør i mine øjne ligge mellem 0,01-0,04mm. Det er dog værd at notere sig, at hvis sløret havner på den stramme side af 0,03mm, skal motoren bringes op i temperatur, inden den belastes.

Min oplevelse er, at man fysisk kan både se og høre radial-/aksialslør, når man rykker i akslen ved håndkraft allerede ved 0,06mm! Ved 0,08mm banker motoren, når den kommer over 9.000rpm. Det kan jeg dælme ikke li'! Men derfor kan jeg godt både tage fejl og være hysterisk!
:hihi

Vejledningen til racer-motorerne byder en at shimme efter et sted mellem 0,00-0,01mm

Hvorvidt skulderlejerne bedre kan håndtere større slør, ved jeg ikke. Men hvor mange i Yamaha-land vil have det godt med 1/10mm slør i hovedlejerne? Er der en grænse i moteringsvejledningerne? Det er reelle spørgsmål! Jeg er nysgerrig. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Shims afstand på Kreidler.

Indlæg af Michael »

Tak for hurtigt svar.
Vi prøvede faktisk med en shims på 0,07 men så synes jeg der var for meget slør coaksialt-0,06-0,07mm. Det mener jeg har inflydelse på tændingstidspunktet...hmmmm.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Shims afstand på Kreidler.

Indlæg af kreidlerhansen »

Michael skrev:Tak for hurtigt svar.
Vi prøvede faktisk med en shims på 0,07 men så synes jeg der var for meget slør coaksialt-0,06-0,07mm. Det mener jeg har inflydelse på tændingstidspunktet...hmmmm.
Det har også indflydelse, men noget siger mig, det er beskedent. Intervallet for platinernes åbning er 0,3-0,4mm og tændingstidspunktet er hverken farligt eller forfærdeligt, hvis det falder 0,1mm tidligere/senere.

Så vidt muligt sigter jeg efter hvad som helst under 0,05mm i alt, og der er ofte frustrende, at shims på 0,125mm ikke umiddelbart er til at få fat i!

Fuskerløsningen, hvis man 'sidder fast' indenfor 1/100mm og kun har shims, som er for tykke:

Huggepibe og staniol!

Den mere professionelle metode er at presse krumtappen mere sammen. 2/100mm er nok ikke sådan 'bare lige', når der samtidigt skal være plads til plejlstangen og sølelejet.


Hvad med ventilslibepasta, plan flade, 0,15mm shim og en del tålmodighed?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Shims afstand på Kreidler.

Indlæg af strynboen »

hvad måler øldåse..jeg bruger tit dem til chims og fylde stof..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Shims afstand på Kreidler.

Indlæg af Nabo Jan »

Jeg havde en Yamaha på et tidspunkt, den kørte brandgodt men kun ca 3km, ja på min test tur gik den faktisk i stå samme sted inden for nogle få hundrede meter hver gang!
Det viste sig at være hovedlejerne der var så slidte plus en kombination af max platinafstand og det var overstået efter en renovering af motor, jeg har aldrig siden oplevet samme fænomen på nogen af mine knallerter!
Så jo, slør kan have noget sige!

Jeg sigter normalt efter 3/100 når jeg shims'er Kreidler, så er der stadig svagt mærkbart slør!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"