Shims afstand på Kreidler.

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 894
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39

Shims afstand på Kreidler.

Indlægaf Michael » tors 13. feb 2014 11:16

Hej Kreidler experter.
Har lige været ved at skifte lejre sammen med Morten.
Er 2-3 1/100mm nok på en blæserkølet TM?
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Shims afstand på Kreidler.

Indlægaf 12V » tors 13. feb 2014 11:56

Kreidler siger svjh. 5-7 1/100. Jesper mener at mindre er fint. Min makkers blæserkølede TM lavede jeg efter bogen, og den virker helt uden problemer.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3615
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Shims afstand på Kreidler.

Indlægaf kreidlerhansen » tors 13. feb 2014 14:41

Std. = 0,05-0,1mm ifølge håndbogen fra 1975, så vidt jeg husker.

Alle motorer bør i mine øjne ligge mellem 0,01-0,04mm. Det er dog værd at notere sig, at hvis sløret havner på den stramme side af 0,03mm, skal motoren bringes op i temperatur, inden den belastes.

Min oplevelse er, at man fysisk kan både se og høre radial-/aksialslør, når man rykker i akslen ved håndkraft allerede ved 0,06mm! Ved 0,08mm banker motoren, når den kommer over 9.000rpm. Det kan jeg dælme ikke li'! Men derfor kan jeg godt både tage fejl og være hysterisk!
:hihi

Vejledningen til racer-motorerne byder en at shimme efter et sted mellem 0,00-0,01mm

Hvorvidt skulderlejerne bedre kan håndtere større slør, ved jeg ikke. Men hvor mange i Yamaha-land vil have det godt med 1/10mm slør i hovedlejerne? Er der en grænse i moteringsvejledningerne? Det er reelle spørgsmål! Jeg er nysgerrig. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Michael
Gummi rocker
Indlæg: 894
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39

Re: Shims afstand på Kreidler.

Indlægaf Michael » tors 13. feb 2014 17:03

Tak for hurtigt svar.
Vi prøvede faktisk med en shims på 0,07 men så synes jeg der var for meget slør coaksialt-0,06-0,07mm. Det mener jeg har inflydelse på tændingstidspunktet...hmmmm.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3615
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Shims afstand på Kreidler.

Indlægaf kreidlerhansen » tors 13. feb 2014 17:22

Michael skrev:Tak for hurtigt svar.
Vi prøvede faktisk med en shims på 0,07 men så synes jeg der var for meget slør coaksialt-0,06-0,07mm. Det mener jeg har inflydelse på tændingstidspunktet...hmmmm.


Det har også indflydelse, men noget siger mig, det er beskedent. Intervallet for platinernes åbning er 0,3-0,4mm og tændingstidspunktet er hverken farligt eller forfærdeligt, hvis det falder 0,1mm tidligere/senere.

Så vidt muligt sigter jeg efter hvad som helst under 0,05mm i alt, og der er ofte frustrende, at shims på 0,125mm ikke umiddelbart er til at få fat i!

Fuskerløsningen, hvis man 'sidder fast' indenfor 1/100mm og kun har shims, som er for tykke:

Huggepibe og staniol!

Den mere professionelle metode er at presse krumtappen mere sammen. 2/100mm er nok ikke sådan 'bare lige', når der samtidigt skal være plads til plejlstangen og sølelejet.


Hvad med ventilslibepasta, plan flade, 0,15mm shim og en del tålmodighed?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Shims afstand på Kreidler.

Indlægaf strynboen » tors 13. feb 2014 17:46

hvad måler øldåse..jeg bruger tit dem til chims og fylde stof..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 813
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Shims afstand på Kreidler.

Indlægaf Nabo Jan » fre 14. feb 2014 16:25

Jeg havde en Yamaha på et tidspunkt, den kørte brandgodt men kun ca 3km, ja på min test tur gik den faktisk i stå samme sted inden for nogle få hundrede meter hver gang!
Det viste sig at være hovedlejerne der var så slidte plus en kombination af max platinafstand og det var overstået efter en renovering af motor, jeg har aldrig siden oplevet samme fænomen på nogen af mine knallerter!
Så jo, slør kan have noget sige!

Jeg sigter normalt efter 3/100 når jeg shims'er Kreidler, så er der stadig svagt mærkbart slør!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Yamaha XV 1100 Virago 1987 (Mc)
Yamaha Sting
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)


Tilbage til "Vesteuropa"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster