kreidler 3 og 5 gear

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
kreidler
Stor knallert
Indlæg: 196
Tilmeldt: tirs 27. mar 2012 19:29
Kontakt:

kreidler 3 og 5 gear

Indlæg af kreidler »

Er kreidler knallerter importeret til Danmark med både 3 og 5 gear?.
Og hvis ja hvilke årgang kunne man få 5 gear kreidler knallerten i?.
og er det rigtigt at man kunne ind registre dem som motorcykel når man blev 18år?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: kreidler 3 og 5 gear

Indlæg af kreidlerhansen »

Kreidler Florett er kun typegodkendt som knallert 30 med tre gear.

Fire og fem gear er kun tilladt, når den indregistreres som motorcykel.
Monteres en af disse motorer på en knallert, er den ulovlig (konstruktiv ændring) og må konfiskeres, om tophastigheden så kun er 20km/t.

Og nej, den kan ironisk nok ikke godkendes som 45-knallert, hvis spørgsmålet skulle trænge sig på. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: kreidler 3 og 5 gear

Indlæg af Michael »

Nu skal jeg lige en gang for alle have begravet en konspirationsteori.
Var der ikke et eller andet om at der var nogle enkelte Kreidlere der kom hjem som 5 gearede knallerter i slutningen af 60érne.
Der hvor jeg kom fra var der en del 60ér 5 gears og på det tidspunkt var de stadig rimeligt nye. Så jeg ror ikke man bare kunne købe et vrag i Tyskland. Måske kunne man bare bestille en 5 gears (Ulovligt) når man bestilte sin Kreidler. I silkeborg kunne man få leveret sin nye Yamaha med hhv.5,3 , eller 6,5 eller 8,5 original tun. Der blev dog anbefalet 5,3. Så kunne man køre uden problemer til man blev 18 forudsat at man ikke blev stoppet.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: kreidler 3 og 5 gear

Indlæg af Twinsport »

Hej
Michael skrev:... enkelte Kreidlere der kom hjem som 5 gearede knallerter...
Næ, det var ikke enkelte! Her i Køge kunne du i 70'erne købe en ny uindregistreret RS'er, over disken hos den lokale forhandler. Det var bare ikke knallerter, selvom der aldrig kom plader på dem :D

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: kreidler 3 og 5 gear

Indlæg af kreidlerhansen »

I dag er det også muligt at købe en uindregistreret motorcykel og køre på cykelstien! :thunge

Samme princip.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: kreidler 3 og 5 gear

Indlæg af Knud »

kreidlerhansen skrev:I dag er det også muligt at købe en uindregistreret motorcykel og køre på cykelstien! :thunge

Samme princip.
Synes du leger lidt med ilden, Hansen! :hihi
:mrgreen:
Brugeravatar
kreidler
Stor knallert
Indlæg: 196
Tilmeldt: tirs 27. mar 2012 19:29
Kontakt:

Re: kreidler 3 og 5 gear

Indlæg af kreidler »

Det vil sige at der faktisk blev solgt 5 gears kreidlere i Danmark, men var det på knallert stel med wja i stel nummeret?
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: kreidler 3 og 5 gear

Indlæg af Twinsport »

kreidler skrev:wja i stel nummeret?
Nix! Normalt stelnummer på højre side af stellet. WJA var kun for knallerter.

/Steen
Brugeravatar
kreidler
Stor knallert
Indlæg: 196
Tilmeldt: tirs 27. mar 2012 19:29
Kontakt:

Re: kreidler 3 og 5 gear

Indlæg af kreidler »

Det vil sige at skal man køre lovlig knallert er det 3 gear motorer der skal på, så kom det på plads.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: kreidler 3 og 5 gear

Indlæg af strynboen »

du kan da bare læse typegodkendelsen...på det (w ja) nummer der er i dit stel...der står gearantallet for den godkendelse..det er det politiet gør på gaden..når de møder dig...og du bliver dømt på...
..det er det eneste som gælder..


er der ingen typegodkendelse er der udenlandsk/(eller dansk mc..så er den i central regiresteret...bla bla stave..) så kan den søges af et motorkontor hvis den har været registeret
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: kreidler 3 og 5 gear

Indlæg af Jensmc »

Der står under FS1, at motoren kun må benyttes i stel af fabrikat Yamaha type FS1.
Der står intet om, at der skal stå WYA.

Efter min mening, er det fuldt lovligt på en Kreidler fra før 2-gears lovgivningens i krafttræden at sætte en typegodkendt motor på, og køre på vejen.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: kreidler 3 og 5 gear

Indlæg af 12V »

Nu hvor vi er ved emnet, hvor finder i typegodkendelser til disse ældre modeller? Kører de ikke udelukkende på TUM godkendelser op til omkring 1980? Hvad med dem efter, DK-M (eller hvad de nu kaldes)? Derefter kan resten findes på trafikstyrelsen.dk går jeg ud fra, men hvad med dem imellem? Jeg bruger denne TUM liste normalt: http://www.solex3800.dk/tum.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; - men den går jo kun til TUM-154 (~midt 1968).
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: kreidler 3 og 5 gear

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev:Nu hvor vi er ved emnet, hvor finder i typegodkendelser til disse ældre modeller? Kører de ikke udelukkende på TUM godkendelser op til omkring 1980? Hvad med dem efter, DK-M (eller hvad de nu kaldes)? Derefter kan resten findes på trafikstyrelsen.dk går jeg ud fra, men hvad med dem imellem? Jeg bruger denne TUM liste normalt: http://www.solex3800.dk/tum.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; - men den går jo kun til TUM-154 (~midt 1968).
TUM-107 og -130 vedrører de ældre Kreidlere. 107 er i øvrigt SJÆLDEN... måske fordi den reelt ikke kan køre pga droslingen? :P

Men ja, jeg savner egentlig også TUM for de senere årgange.

Der nævnes for Kreidleren ligeledes intet om stelnumre, men kun at det skal være et Florett-stel, og at udvekslingen skal passe til TUM-nummeret.
Det er liiiidt skægt, idet der ikke nævnes forskellen mellem de to forskellige primærsider (77/21 vs 79/20).
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: kreidler 3 og 5 gear

Indlæg af Jensmc »

Det med udvækslingen er i FS1 tilfældet ordnet ved at oplyser det totale udvækslingsforhold: 19,3.
Tidligere satte politiet knallerten i 4. gear og frejede baghjulet 1 omgang, mens de talte antallet af stempelslag.
Let og præcist var man fri for at rode med kæde og tandhjul.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: kreidler 3 og 5 gear

Indlæg af claus olieklud »

Jensmc skrev:Det med udvækslingen er i FS1 tilfældet ordnet ved at oplyser det totale udvækslingsforhold: 19,3.
Tidligere satte politiet knallerten i 4. gear og frejede baghjulet 1 omgang, mens de talte antallet af stempelslag.
Let og præcist var man fri for at rode med kæde og tandhjul.
det kan de ikke på min fordi der er så meget kompression - hvad gør de så ???

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: kreidler 3 og 5 gear

Indlæg af kreidlerhansen »

Jensmc skrev:Det med udvækslingen er i FS1 tilfældet ordnet ved at oplyser det totale udvækslingsforhold: 19,3.
Tidligere satte politiet knallerten i 4. gear og frejede baghjulet 1 omgang, mens de talte antallet af stempelslag.
Let og præcist var man fri for at rode med kæde og tandhjul.
Det er det da også for Kreidleren, nu jeg genlæser skidtet! :oops:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: kreidler 3 og 5 gear

Indlæg af Knud »

claus olieklud skrev:
Jensmc skrev:Det med udvækslingen er i FS1 tilfældet ordnet ved at oplyser det totale udvækslingsforhold: 19,3.
Tidligere satte politiet knallerten i 4. gear og frejede baghjulet 1 omgang, mens de talte antallet af stempelslag.
Let og præcist var man fri for at rode med kæde og tandhjul.
det kan de ikke på min fordi der er så meget kompression - hvad gør de så ???

hilsen olieklud
Skruer tændrøret af?
:mrgreen:
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: kreidler 3 og 5 gear

Indlæg af Jensmc »

Nej, de trækker bare knallerten i 4. gear og tæller.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: kreidler 3 og 5 gear

Indlæg af 12V »

I den TUM PDF jeg har linket til skriver de ellers:

1) Fjern tændrøret.
2) Indskyd cyklens højeste gear (det gear, som giver cyklen den største fart).
3) Træk cyklen fremad, så stemplet kommer i øverste dødpunkt, hvilket f.eks. kan kontrolleres ved at stikke en blyant med den uspidsede ende forrest ned gennem tændrørshullet og lade den hvile på stemplets top.
4) Anbring 2 kridtmærker ud for hinanden på drivhjulets dæk og på skærmen omkring dækket.
5) Hold blyanten løst støttet mod stempeltroppen og drej drivhjulet èn omgang frem, imedens De tæller, hvor mange gange stemplet når top.

Så de har nok været for dovne til at skrue tændrøret ud :P
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: kreidler 3 og 5 gear

Indlæg af Jensmc »

Jeg har selv oplevet, at politiet har benytet den måde, jeg beskriver. Jeg fik mig talt fra et 10-tands tandhjul.
Og hvis man ikke kan mærke en kompression, når stemplet er i opadgående bevægelse, bør man nok nøjes med at køre på cykel. :hihi
Blyanter og kridtstreger er fuldstændigt tåbeligt. Og meget langsommeligt. :shock:
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"