Noob søger svar på spørgsmål omkring Kreidler

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Nick V
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons 22. jan 2014 14:36
Kontakt:

Noob søger svar på spørgsmål omkring Kreidler

Indlæg af Nick V »

Hej,

Jeg har fået en hjerneblødning og er gået i gang med et Kreidler Florett projekt....

En kammerat har stort set alle delene, såsom stel, bagsvinger, forgaffel, hjul 3 gears motor osv osv.

MEN! det er umådelig mange år siden han har rodet med Kreidlere, og dermed er en del af hukommelsen ikke så god som den har været, og jeg håber derfor på at nogen herinde kan være lidt behjælpelige.


Motoren er en som vi samler ud af stumper han har liggende, vi er 99% sikker på at alle stumperne er der incl. gear osv. så mangler vi jo bare pakninger, lejer osv. hvor kan man købe det henne?

Ønsket var jo at det var en 5 gears motor, men der er jo INGEN til salg. er der nogen der kender til steder hvor disse sælges?

Jeg kommer sikkert på MANGE flere spørgsmål jo længere vi kommer ned i projektet, og håber på en venlig sjæl herinde, kan hjælpe med info og erfaring :)
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Noob søger svar på spørgsmål omkring Kreidler

Indlæg af Knud »

du er velkommen.. vi er flere herinde der har Kreidler
btw.: du har PB
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Noob søger svar på spørgsmål omkring Kreidler

Indlæg af kreidlerhansen »

Velkommen til og god vind med projektet!

Motoren er ikke svær at lave, men der kræves lidt specialværktøj og så skal man være omhyggelig. Det kan være ret så tidskrævende, men langt fra uoverkommeligt.
Lad mig i den forbindelse understrege, at alt skal laves rigtigt - konsekvensen af sløseri er et knokkelværk af et gearskifte, kobling og den vil lyde som en spand skruer i en tørretumbler. Den kan (næsten) altid køre og skifte gear, men forskellen mellem rigtig/forkert er ubeskrivelig.

5g motorer er der nok af - de koster bare en pæn sjat penge, og en totalrenovering koster omtrent 2.000kr i stumper + evt. svejse- og maskinarbejde, hvis tidligere ejere har været tilpas inkompetente.

Bemærk, at tre af de i alt fire gearskiftesystemer kræver vedligeholdelse eller hyppig udskiftning.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nick V
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons 22. jan 2014 14:36
Kontakt:

Re: Noob søger svar på spørgsmål omkring Kreidler

Indlæg af Nick V »

Kan jeg lokke dig til at uddybe lidt omkring hvad der skal bruges af specialværktøj? Samt hvad det præcist indebærer at lave det korrekt?

Findes der guides til at samle det hele korrekt?

Og er der nogen der har erfaring med at gøre motorblok osv helt ren, så det ser ud som nyt?
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Noob søger svar på spørgsmål omkring Kreidler

Indlæg af Knud »

jeg har ladet min motor glasblæse..
når den var tømt for indhold
en Kreidler motor er træls at skifte krumtap lejer på- der skal du bruge aftrækker og leje ringene skal!! varmes ud og med de nye lejer skal der bruges måleur til at shimme lejerne op til at give den rigtige frigang -samme tur med gear kassen
men ellers er en rigtig shimmet motor betydeligt stærkere end en Yamaha FS1 (læs: mere holdbar)
en RS motor hænger ikke på træerne og en god 5 trins gearkasse også svær at få fat i- men jo: direkte skifte er bedst
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Noob søger svar på spørgsmål omkring Kreidler

Indlæg af kreidlerhansen »

Værktøjet koster omtrent det samme i indkøb, som TFH på Kreidler Registers forum tager for at lave en motor.
Dvs. man skal lave mindst to motorer, før det er lønsomt.

Hvis du bor i det vestjydske, har jeg en kammerat i Esbjerg, som også er halvskrap til Kreidlermotorerne, og han gør et hæderligt stykke arbejde.

Alu-svejsning tilbyder ingen af de nævnte, umiddelbart.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Noob søger svar på spørgsmål omkring Kreidler

Indlæg af Twinsport »

Hej
Nick V skrev:..erfaring med at gøre motorblok osv helt ren, så det ser ud som nyt?..
Jeg plejer at lade aludele blæse med bagepulver, hvorefter jeg vasker dem med hedvandsrenser og efterfølgende blæser med alugranulat. Det er ikke så hårdt ved overfladen, og efterlader overfladen som var den nystøbt.

/Steen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Noob søger svar på spørgsmål omkring Kreidler

Indlæg af strynboen »

ja glas er lige hårdt nok...jeg bruger meget slidt glas..har en spandfuld fra fabrikken..som har blæst meget kobber og elmotore...så er slidt blødt..det kan lige gå..

soda/bagepulver...er helt perfekt..der skal virkelig renses vaskes blæses for at få alt ud af gevindhuller/oliekanaler/små huller/ hulrum...det skal være helt totalt rent
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"