Jeg var i Dresden på arbejdsrejse i efteråret, og der faldt jeg over bl.a. disse to klassikere fra fra perioden ca 1970-1989.
Den hvide, IFA Simson, var DDR´s ækvivalent til vores Yamaha FS1, dvs alle friske drenge havde én ;o)
Den grønne IFA scooter tingest er den fornuftige voksen-ting, som kunne erstatte en bil indtil der blev råd eller man kom frem i ventelisten til en.
Jeg så et par Simson´er lægge fra land ved et lyskryds - de var helt sikkert ikke standard, men episoden viste, at de har noget mere potentiale end en FS1. Konstruktionsmæssigt er de nok også mere at sammenligne med RD50.
Mine kolleger troede vist at jeg var vanvittig at stå og savle over et par osende og larmende totaktere ;o)
Et par DDR-knallerter
Et par DDR-knallerter
- Vedhæftede filer
-
- Billede0315-600.jpg (34.59 KiB) Vist 5387 gange
-
- Billede0295-600.jpg (41.23 KiB) Vist 5387 gange
-
- Billede0296-600.jpg (41.78 KiB) Vist 5387 gange
Re: Et par DDR-knallerter
Scootermodellen er der flere i Odense, der kører på. Det er ikke lovligt, men hvad gør det?
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Et par DDR-knallerter
Hej Allan.
Meget sjove maskiner, og det er ikke svært at se at de er østtyske, de har flere dele, som man kender fra MZ motorcykler, blandt andet den runde bagløgte og blinklykterne på enderne af styret på scooteren, har jeg set monteret som ekstraudstyr på MZ 150 ES, lys-lige-ud modellen fra tresserne og halvfjerserne. Dens forlygte og benskjolde ligner også til forveksling det på scooteren.
https://www.google.dk/search?q=mz+150+e ... 24&bih=642" onclick="window.open(this.href);return false;
Hilsen Kim.
Meget sjove maskiner, og det er ikke svært at se at de er østtyske, de har flere dele, som man kender fra MZ motorcykler, blandt andet den runde bagløgte og blinklykterne på enderne af styret på scooteren, har jeg set monteret som ekstraudstyr på MZ 150 ES, lys-lige-ud modellen fra tresserne og halvfjerserne. Dens forlygte og benskjolde ligner også til forveksling det på scooteren.
https://www.google.dk/search?q=mz+150+e ... 24&bih=642" onclick="window.open(this.href);return false;
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: Et par DDR-knallerter
ja en voldsom baglygte.
.ja helt sikkert mange tunings muligheder..de var lidt grove i støbeningerne..og overgange mellem blokdelene..så finpudsning og en japser kaburator og exp udstødning..så er en dobling af hk muligt
entelig sørgeligt at DDR..som arvede de fineste fabrikker fra nazi erne...tog de laveste fællesnævner i alt teknik de brugte..guldet fra DKV..blev smidt på gulvet
.ja helt sikkert mange tunings muligheder..de var lidt grove i støbeningerne..og overgange mellem blokdelene..så finpudsning og en japser kaburator og exp udstødning..så er en dobling af hk muligt
entelig sørgeligt at DDR..som arvede de fineste fabrikker fra nazi erne...tog de laveste fællesnævner i alt teknik de brugte..guldet fra DKV..blev smidt på gulvet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Et par DDR-knallerter
Så vidt jeg har forstået, kan flere af de 50cc motorer uden videre bygges om til 90cc ellet mere. Forlænget slaglængde og kæmpepropper koster ikke vanvittigt meget. Læg dertil et fornuftigt udvalg af ekspansionsudstødninger... 20HK er derfor dårligt nok en udfordring.
De er fede på deres egen, lidt kiksede måde, og de er mig bekendt langt fra dårlige, så snart tændingssystemet er opgraderet.
De er fede på deres egen, lidt kiksede måde, og de er mig bekendt langt fra dårlige, så snart tændingssystemet er opgraderet.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!