Puch Maxi P

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
EsbenNielsen
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 13. okt 2012 19:13
Kontakt:

Puch Maxi P

Indlæg af EsbenNielsen »

Hej
Har i dag lige købt en Maxi P i meget original stand. Maxien har lygten siddende på et beslag ved topplade på styr. Kanllerten har stelnr. 5757386. Er der nogen som har en ide om hvilken årgang det kan være ?
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Puch Maxi P

Indlæg af FS1originalen »

Den må være fra først i halvfjerdserne hvis lygten sidder "ovenpå" forgaflen, og styret har et enkelt ben ned i forgaflen "som på en cykel"

Find lige stelnummeret og se så feks. her: http://mvkk.dk/?Fakta:%26Aring%3Brgangstabel" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Puch Maxi P

Indlæg af Morten - Webmaster »

Mener det må være en 69 eller 70. Mener bestemt den fik lygteører i 71


Morten - Webmaster
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Puch Maxi P

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg har en `72er og den har også lygten på stilk, hjulene på sådan en er med alufælg med vulst på midten, motoren er samlet af kun 2 skaller... uden at være helt sikker tror jeg en `73 er magen til, først i `74 kom lygteører og stålfælg, tykkere saddel + at man pludselig kunne få den med kickstart - pedalmotoren blev nu samlet af 3 skaller... sådan kørte de frem til `80 hvor styret blev monteret med clams, plastikdele ændrede farve fra grå til sort, affjedring i saddelpind forsvandt, kaburatoren blev ændret fra rund model til firkantet model, ændring af strafferinger til bla guld, ændring af plumpstørelse fra 8,3mm til 8,7mm, ændring af stempel længde fra 52,5mm til 55,0mm, ændring af udstødning / afgangsrør, ny model baglygte, ændring af bagdækkets bredde fra 2,0 til 2,25 - endvidre ændring af krumtap således at der nu benyttes nåleleje ved stempelsøle + at notgangen ved slyngkobling forsvandt og koblingen alene sad på konus... koblingen blev ændret fra 2 klo til 3 klo...

er der mere i vil vide ?

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Maxi P

Indlæg af 12V »

claus olieklud skrev:plumpstørelse fra 8,3mm til 8,7mm, ændring af stempel længde fra 52,5mm til 55,0mm, endvidre ændring af krumtap således at der nu benyttes nåleleje ved stempelsøle
På de modeller jeg har haft mellem fingrene er det lidt anderledes, også i res. katalogerne :wink:

Gammel model 9 mm plumbe med 55 mm stempellængde.
Ny model 8,7 mm plumbe med 52,5 mm stempellængde.

Og så mener jeg først at nålelejet kom endnu senere - jeg har i hvert fald set mange 1980+ krumtappe også med messingbøsning.

Udover det skiftede gearingen også fra 13/47 (gammel model) til 13/45 (ny model).
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Puch Maxi P

Indlæg af strynboen »

min 72 maxi havde tynde stål fælg ..en baglygte af rødt plast..som var skrøbelig..og afjederet sæde..med fjederen i sædebunden..lygte på stilk..den kunne holde 40 kmt..hvis den først var trukket godt op..de var alle røde de første år
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Puch Maxi P

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... måske var jeg lidt hurtig imorges, men jeg er enig med 12 volt - man kan enten give stor mængde & kort tid, eller lille mængde & lang tid... det var ændringen som begge giver max 1,2 hk - det har jo altid heddet sig at man bare kunne købe et kort stempel til en forkert cylinder uden politiet opdagede det... he he
ja og gearingen som du nævner, men mener også at huske at gaskablet var uden " kabelende " og blev holdt af en lille skrue før `80, imens der efterfølgende kom kabelende og skruen forsvandt - begge håndtag var at snekketypen... indtil `74 var det den helt gamle type hvor selve håndtaget trak direkte i kablet ( lige som en fs1èr )

krumtapsændringen holder jeg fast i...

og ja lars strynbo - du har sikkert ret mht baglygten, det er også svært for mig at konstatere, idet jeg først blev født i `72

ellers er det da meget sjovt at snakke nørdede detaljer på puch maxi - det er jo for mange af os en grundsten i knallertlærdommen

hilsen olieklud
EsbenNielsen
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 13. okt 2012 19:13
Kontakt:

Re: Puch Maxi P

Indlæg af EsbenNielsen »

Hej Alle
Det er dog imponerende med al den Maxi viden. Jeg har kikket lidt nærmere på min og kan se at der under stelnummeret på stellet under sædet også står et M. Dette kan jeg se ud fra årgangstabellen må være en fra 75. Knallerten har detaljerne som I nævner med Lygte på stilk og enkelt styrrør ned i forgaffel. Saddel er med affjedring med 2 rør som går ind i hinanden og ligesom en styrepind foran for at sadlen ikke drejer rundt. Knallerten er Grøn med grå plasticdele. Knallerten se meget original ud, og ser ikke ud til at være omlakeret. Det er dog ligesom noget ikke passer mht årgang efter stelnr. og de nævnte detaljer på knallerten.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Puch Maxi P

Indlæg af juhl-drengen »

En "grim ælling" :shutup



Kan godt ske man "bare" har taget et 75 stel og proppet andre dele på :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Glaede
Junior knallert
Indlæg: 60
Tilmeldt: lør 28. aug 2010 01:34
Kontakt:

Re: Puch Maxi P

Indlæg af Glaede »

Her er et billede af min Puch Maxi fra 1974, hvis det kan hjælpe noget med opklaringen af din årgang:
Billede

Jeg er nr. 2 ejer af denne herlige køremaskine. Jeg tror alt undtagen benzinhanen er originalt. Det er en dame som har haft den før mig og det virker ikke umiddelbart til at hun har pillet meget i den :-)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Maxi P

Indlæg af 12V »

Check linket her:

http://www.puchvenner.dk/_hvad_kom_hvornar-3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"