Indstillelig strålespids på en Puch

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
OleVN
Junior knallert
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 5. aug 2011 12:13
Kontakt:

Indstillelig strålespids på en Puch

Indlæg af OleVN »

Jeg har for nyligt købt mig en Puch Maxi 2G, den er jo forsynet med Indstillelig strålespids fra ny af.
Nu har jeg et par gange hørt noget med at man ved fuld gas lige så stille kan justere dysen større, så skulle den 'køre hurtigere' fordi den får for mere benzin?
Kan det virkelig passe? Fordi det lyder meget som 'bonderøvs nonsen'..?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Indstillelig strålespids på en Puch

Indlæg af 12V »

Man skruer ikke på den for at få mere benzin, det handler om at få den rigtige benzin/luft blanding. Prøv dig frem mens du kører, helst på en tom vej selvfølgelig. Hvis den firetakter ved bundgas kørsel, skruer du den et lille nøk ind (med uret), men kun meget lidt ad gangen, de er ret følsomme. Bliver den sløv ved mellemgas/sejtræk får den for meget luft, skru lidt den anden vej for at give den mere benzin. Det handler om at ramme den rigtige blading som sagt før, hvor den kører bedst i forskellige situationer.
Det ændrer sig også ved forskelligt vejr, temperaturer og i bjerg landskaber også med højden over havoverfladen :wink:

PS: Stilledysen er ekstraudstyr, fra farikken kom de med faste ujusterbare dyser/strålespidser.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Indstillelig strålespids på en Puch

Indlæg af kreidlerhansen »

Man kan justere til den magre side, når man er kommet op på max fart, og derved vinde 1-2km/t... men et bette nøk i den gale retning, og stemplet sætter sig efter et minuts kørsel.
Ned ad bakke kan man udnytte samme princip og maksimere overdrejning...

Spild af tid og energi, som i værste fald kan forårsage motorskade.

Vil man køre stærkere, skal cylinderen modificeres; Længere er dén historie bare ikke!

0,2mm større hul i plomben er svært at spore og gør en fin forskel sammen med et topstykke, som er planet 1mm. Men det er altså lige så ulovligt som at montere en tun-cylinder!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
OleVN
Junior knallert
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 5. aug 2011 12:13
Kontakt:

Re: Indstillelig strålespids på en Puch

Indlæg af OleVN »

Efter hvad jeg har hørt (ikke at det noget jeg tror på), så har personen på knallerten lige så stille skruet dysen længere ud.
Men så vil den da bare begynde at firetakte helt voldsomt?


12V: Jeg ved godt hvordan man indstiller den - Jeg skulle nok have formuleret mig noget bedre... :? Men jeg takker for svaret :(y)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Sv: Indstillelig strålespids på en Puch

Indlæg af 12V »

Jo den firetakter bare, men ned ad bakke kan man som Jesper skriver køre lidt hurtigere ved at give den mindre benzin så snart man rammer firetaktning. Men lidt firetaktning er sundt nok når det går meget ned ad bakke, en sætter er ikke det mere fart værd ;-)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Indstillelig strålespids på en Puch

Indlæg af Kai »

Det er ikke bare en bonderøvshistorie, men den kører ikke vildt og voldsomt meget stærkere.

Jeg plejer at sammenligne Bing karburatorer med en vandhane..den er ca ligeså upræcis til at dosere den rigtige mængde.. og de gamle 2/3 gears Puch med den lille 10mm karburator med stilbar dyse kan godt rende 2-5km/t mere på toppen i forhold til en fast dyse.. hvis man gider sidde og stille på den hele tiden..det kan der gå meget sport i på en ellers lovlig Puch.

Det er nu i øvrigt omvendt, man starter med at den går lidt for fed, og skruer så nålen længere og længere ind til den så at sige "kan tage en million omdrejninger uden at 4takte"

Problemet er bare..at når man finder den rette blanding med fuld gas ud af vejen, så er den temmelig død når den skal op i fart igen efter et sving eller helt fra stop. Så skal der altså bare lidt mere benzin til og så starter man forfra..med at skrue nålen en halv omgang ud og trimme den igen når man er i fuld fart.

Både den lille blæserkølede cylinder og maxien med sin hårdforkromede cylinder kan køre så mager at tændrøret er kridhvid..i evigheder uden at sætte et stempel. Om det så går godt med et Uorg stempel...det skal være usagt.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Indstillelig strålespids på en Puch

Indlæg af strynboen »

mener faktisk at den stilbare strålespids var forbudt/blev fjernet til tum..på maxi 2 gear...jeg har den på min maxi 2 gear...den lille svalehals kaburator gør et godt job...de kan altid justeres ind til de forskelige grader af mild tuning..op til ca 65 kan den levere varen...fint for en 10 mm kaburator
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Indstillelig strålespids på en Puch

Indlæg af Jensmc »

Den historie med en strålespids, der er ulovlig, tror jeg er nok en ammestue-historie.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: Indstillelig strålespids på en Puch

Indlæg af dalgaard »

Apropos ! Lidt Off topic men her er en lille historie som er ganske sand om den lille hårdførhed maxi.
Vi har haft en kunde som havde en maxi. Denne maxi kørte han på i næsten 8 år, en dag kunne den ikke mere og han kom forbi med hans lille maxi. Da den bliver skildt ad i motoren viser det sig så at den er slidt fuldstændig op over alt.... Da kunden bliver spurgt om hvilken olie han blander i benzinen svarer han olie ? Hvad er det ? Er det noget der i standeren med 92 oppe på ok ...... Der var lige nøjagtig så langt fra hans bopæl og til arbejde at den aldrig havde sat sig ! Utroligt men sandt
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Indstillelig strålespids på en Puch

Indlæg af 12V »

Vild historie dalgaard! Min ubegrænsede scooter satte sig efter kun 2 km da jeg glemte at koble olieslangen til karburatoren.
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: Indstillelig strålespids på en Puch

Indlæg af dalgaard »

Ja det går normalt ret hurtigt !
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
OleVN
Junior knallert
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 5. aug 2011 12:13
Kontakt:

Re: Indstillelig strålespids på en Puch

Indlæg af OleVN »

Jeg har flere gange selv hørt om Maxier der kunne køre rimelig langt på ren benzin, sågar nogle der kørte bedst uden olie :thunge
En maxi er dog rimelig hårdføre når det kommer til brændstof - der skal meget diesel i før den giver op! :P
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Indstillelig strålespids på en Puch

Indlæg af FS1originalen »

Jensmc skrev:Den historie med en strålespids, der er ulovlig, tror jeg er nok en ammestue-historie.
Den version jeg har hørt Jens, siger at historien er go nok!!!

Den indstillelige strålespids skulle være opfundet (ihvertfald til det danske marked) af Anton Nielsen - en af de større og meget kreative knallertforhandlere i Aarhus. Jeg har i mange år kendt hans nevø Bent som hang ud på værkstedet allerede "dengang" og han fortæller at:

Den indstillelige strålespids blev omgående af myndighederne dømt som en konstruktiv ændring, og i øvrigt til fare for trafiksikkerheden "da de unge mennesker jo aldrig havde 2 hænder på styret"...

Om man senere har ændret mening står hen i det uvisse, men jeg stoler på Bents hukommelse som i øvrigt er kilden til den information i Jens Jessens knallertbøger.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Indstillelig strålespids på en Puch

Indlæg af Jensmc »

OK. men er der nogen, der har set det på skrift?
Panserne har jo før været kreative med bødeblokken.
Der står intet i typegodkendelsen om dyse størrelse e´ller type. Måske i et tillæg?
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Indstillelig strålespids på en Puch

Indlæg af FS1originalen »

Nej, jeg har aldrig set dokumentation Jens!!!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Indstillelig strålespids på en Puch

Indlæg af Jensmc »

Jeg betvivler ikke rigtigheden i historien. Det har givet fundet sted i 70`erne, men i dag er der nok ingen fra etaten, der kender noget til det.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
rasmil003
Junior knallert
Indlæg: 92
Tilmeldt: man 6. maj 2013 15:09
Kontakt:

Re: Indstillelig strålespids på en Puch

Indlæg af rasmil003 »

husk at sikre dig at strålespidsen ikke er ødelagt, der sad sådan en på min maxi der jeg købte den og den havde være overskruet ind så de eller runde huller var ovale :thunge
Knallerter:

Puch Maxi KL, Årg. 1987, Grøn. SOLGT

Yamaha fs1 2-gear, 1988, Sort, Nummermatch.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Indstillelig strålespids på en Puch

Indlæg af 12V »

Jeg har også skrottet et par stykker gennem tiden fordi folk har udvidet hullerne, så bliver den helt hysterisk at justere!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Indstillelig strålespids på en Puch

Indlæg af Lars J »

Jeg har netop erhvervet mig en original instruktionsbog for MS50 2-3 gear, VZ50, VZ50 Flagskib. I den står der at indstillelig strålespids betragtes som en konstruktiv ændring af politiet. Envidere oplyser Puch at en hver garanti bortfalder hvis man bruger indstillelig strålespids.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Indstillelig strålespids på en Puch

Indlæg af Jensmc »

Interessant!
Undskyld min reaktion: Er der nogle officielle skrivelser? O.E. kan jo skrive, hvad han lyster.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"