finn-andersen skrev:Det er deprimerende læsning. Man skal regne med at man køber skrot. Men virksomhedsejernes priser er jo gode.
Og lovprisningerne fejler heller ikke noget. Hvorfor er der så mange plattenslagere der ikke formår at levere
varen. I vores verden. Hvad er der blevet af Kreidlers støbeforme.?? Det skal vel ikke være så svært at gøre
en god kopi.
Det er ikke 'svært', men det kræver nørderi, som producenterne ikke ønsker at bruge ressourcer på. Kunne jeg tegne en 3D-model, ville jeg sende den kvit og frit til King Tai.
Derfor kan det svare sig, at renovere en original cylinder. Slutprisen bliver den samme, og resultatet meget nær optimalt.
Indtil videre er det bedste valg KT's store RS-cylindre.
40mm skal måles ud og stemplet skiftes. Bundpakningen skal øges til 0,4-0,7mm fra de oprindelige 0,2mm idet afstanden mellem stempel og topstykke ellers bliver for snæver.
Uden ændringer vil den typisk rende 80km/t
Med en let tilpasning kan denne cylinder komme meget nær Mahle's 6,25HK, og ens største hovedpine bliver altså den nævnte udmåling af boringen samt et par bundpakninger og dumme forrør.
44mm kræver udfræsning i krumtaphuset og ligeledes udmåling + nyt stempel. Alternativt kan man montere en membran-løsning, som er relativt dyr, eller man kan leve med en halv-sløj gasrespons.
Topstykket SKAL forarbejdes, hvis man vil sikre sig mod pludseligt motorhavari. Til gengæld ender ydelsen på et højt niveau, når disse ændringer er lavet korrekt: Bedre bundtræk end nogen original cylinder, særdeles god spidseffekt og modstandsdygtighed overfor vindmodstand.
Korrekt tilpasset kan en 60cc Kreidler trække et samlet læs på 100kg forbi 90km/t uden at gøre vrøvl. Mine beskedne 78kg har været over 100km/t jævnligt, i år, trods omdrejningstallet har holdt sig under 11.000rpm.
Problemet med de små cylindre er, at både indsugning og skyllekanaler er helt perfekte kopier af Mahle's... men udstødningskanalen er smal og ligger 2mm for højt. Det kan man bare ikke lave om på!
Resultatet er et meget snævert trækområde og nær intet bundtræk!
Man kan kun kompensere for dette ved at maksimere kompressionsforholdet, benytte en tilpas tændingsforskydning (CDI-tænding) og simpelthen bygge en udstødning, der matcher portene.
Det vil være en ubetinget fordel at hæve skyllekanalerne 1mm... eller tilføje et par boosterkanaler, som åbner 1-1,2mm tidligere. Det vil udjævne lidt af den hysteriske karakter, men kun hvis kompressionsforholdet øges til nær max