Kreidler rmc problemer.

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
finn-andersen
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 23. jul 2013 11:04
Kontakt:

Kreidler rmc problemer.

Indlæg af finn-andersen »

Kreidler motor med blæser kølet cylinder. Jeg har fået tag i en motor 3 gaer til min Kreidler rmc. Så ville jeg montere
min cylinder fra min gamle motor. Den er fartvind kølet. Nu er mit problem at det ser ud som om stemplet ikke når
helt i top. Ved en måling kan jeg så se at den fartvindskølede cylinder er ca 2-3mm højere. Er der en venlig sjæl her
der vil hjælpe mig med at løse det problem. Findes der stempel med lidt længere afstand fra krydspind til top.??
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler rmc problemer.

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er ikke et 'problem', men helt normalt. Alle cylindre fra 2,9HK og nedefter er lavkomprimeret netop via øget cylinderhøjde.

Kompressionshøjden er standard 24,7mm (måles fra krydspindens midte til yderste kant på stempeltoppen.
Øges kompressionshøjden, åbnes der tilsvarende mindre for udstødnings- og skyllekanaler.
Konsekvensen deraf er færre omdrejninger, mere sejtræk og at motoren render varm.

Et stempel fra Sachs-motoren har en kompressionshøjde på 28mm (så vidt jeg husker), så det kan du da prøve.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
finn-andersen
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 23. jul 2013 11:04
Kontakt:

Re: Kreidler rmc problemer.

Indlæg af finn-andersen »

Jeg har ikke trådt på kichstarteren. Jeg vil prøve i morgen om den kan køre. Motoren virker til at være ok. Der ser ses
ikke skrammer eller flydende pakning rester omkring motoren. Tak Tak Tak. Jeg holder dig opdateret batman.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler rmc problemer.

Indlæg af kreidlerhansen »

finn-andersen skrev:Jeg har ikke trådt på kichstarteren. Jeg vil prøve i morgen om den kan køre. Motoren virker til at være ok. Der ser ses
ikke skrammer eller flydende pakning rester omkring motoren. Tak Tak Tak. Jeg holder dig opdateret batman.
Flydende pakning er fy-fy på Kreidler pga BO17-lejerne ved krumtappen, så det er kun godt :)

En lovlig cylinder skal forresten køre med en fortænding på hele 2,0mm! Dermed kompenseres der for det lavere kompressionsforhold, og man får noget, der minder om bundtræk...

En dansk cylinder uden plomb kan nøjes med 1,8mm fortænding.

2,9-4,2HK skal have 1,6-1,4mm fortænding.

Alt derover 1,0mm...

Og så er man godt kørende! :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
finn-andersen
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 23. jul 2013 11:04
Kontakt:

Re: Kreidler rmc problemer.

Indlæg af finn-andersen »

Ny kører den Juhu. Tak. Tak.
finn-andersen
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 23. jul 2013 11:04
Kontakt:

Re: Kreidler rmc problemer.

Indlæg af finn-andersen »

Mopedspeed har en krumtap til 595kr og lejesæt til 385kr Kan det anbefales til at renovere min 3 gers motor.
Hvordan skifter jeg hovedlejerne ved krumtap/lejeskåle.!! Det højre leje er gået. (Rumler)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler rmc problemer.

Indlæg af kreidlerhansen »

finn-andersen skrev:Mopedspeed har en krumtap til 595kr og lejesæt til 385kr Kan det anbefales til at renovere min 3 gers motor.
Hvordan skifter jeg hovedlejerne ved krumtap/lejeskåle.!! Det højre leje er gået. (Rumler)
Køb Top Racing eller Rito.

Køb FAG/SKF BO17 eller NSK BO17 via ebay. NC er (desværre) skrot.

Du skal bruge en specialaftrækker til krumtaplejerne, samt et måleur, med måleusikkerhed under 1/100mm. En komplet udskiftning af lejer + udmåling af alle aksler og renovering af koblingen tager typisk 4 timer, hvis intet driller.

Processen er enkel, men man skal være ret hysterisk ift. udmåling og justering, hvis den skal fungere godt og længe.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler rmc problemer.

Indlæg af 12V »

Jeg ville købe en Top Racing krumtap til ca. samme pris (i udlandet i hvert fald) og så et sæt BO17 lejer fra f.eks. NSK med messingbur. De andre lejer skal selvfølgelig også skiftes, bare vælg et godt mærke her også så får du ingen problemer.

Der er mange ting man skal tage højde for under renovering af en Kreidler motor, jeg vil anbefale at du læser Kreidler værkstedshåndbog ang. shimsning af alle aksler og krumtap.

Jeg tog lidt billeder da jeg fiksede min makkers 5G her: http://12v.dk/pers-kreidler-tm-1972/" onclick="window.open(this.href);return false;
finn-andersen
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 23. jul 2013 11:04
Kontakt:

Re: Kreidler rmc problemer.

Indlæg af finn-andersen »

Tak
Tak for jeres gode råd og tips. Jeg skal en tur til Norge på job et par uger. Så vender jeg tilbage lidt senere.
finn-andersen
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 23. jul 2013 11:04
Kontakt:

Re: Kreidler rmc problemer.

Indlæg af finn-andersen »

Jeg sidder og lurer lidt på en ny cylinder på en Hollandsk Kreidler Parts side. Må jeg spørge hvad KTT betyder. Og brede tab Kontra smalle tab.?????? Help

Hilsen Finn
finn-andersen
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 23. jul 2013 11:04
Kontakt:

Re: Kreidler rmc problemer.

Indlæg af finn-andersen »

Hej Carsten Har set dine billeder. Super. Det vækker minder om dengang for 40 år siden da jeg selv kunne skille og samle en Kreidler motor ad
stort set på rutine. Sådan en lille motor var jo ikke glad for at få et 12 hk monteret. Så det skete at der skulle repareres en knækket plejlstang
og andre ting derinde.
finn-andersen
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 23. jul 2013 11:04
Kontakt:

Re: Kreidler rmc problemer.

Indlæg af finn-andersen »

Top Racing krumtap og lejer med messinghus er på vej fra Holland. Så måjeg se om tiden bliver til at skifte. Men det skal nok være et vinter job.

Hilsen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler rmc problemer.

Indlæg af kreidlerhansen »

finn-andersen skrev:Jeg sidder og lurer lidt på en ny cylinder på en Hollandsk Kreidler Parts side. Må jeg spørge hvad KTT betyder. Og brede tab Kontra smalle tab.?????? Help

Hilsen Finn
KTT = King Tai = kina-cylinder i rimelig kvalitet til prisen.

Hvorfor det ekstre 'T' bliver tilføjet, ved jeg ikke - jeg mistænker enkelte hollændere for at stamme, selv når de skriver.

Breede Tap = SB = Super Breitwand = stor pindboltafstand; Ses kun på 5g motorer til de 2,9HK mokick (tysk RMC) eller 6,25HK RS. Denne cylinder er gigantisk ift. de fleste andre knallerters.
Smalle tap = Breitwand = lille pondboltafstand = de normale, fartvindkølede cylindre til Kreidler.

'Tapeinden' er mig bekendt 'pindbolte' på hollandsk!


Knækkede plejlstænger hører til ved overdrevet slid eller/og 14.000rpm, som var/er brudgrænsen for den originale plejlstang. Det er noget, mange taler om, men meget få oplever.
En knækket krumtapaksel pga et uafbalanceret svinhghjul dukker til gengæld jævnligt op! Mange søger høje omdrejninger med den mere tidssvarende 12V tænding fra Kokusan, som nok kan levere lys, men den kan ikke tåle omdrejninger over 11.000rpm...


Jeg håber virkelig, det er de rigtige NSK-lejer, du får tilsendt. Der er mindst én elendig kina-udgave i omløb, som kan identificeres ved, at den oprindelige BO17-aftrækker ikke passer til inderringen.
Disse lejer er fine til en helt lovlig motor... Men mange har meldt om revnede messingbure, knuste kugler og ubehagelige mislyde fra disse kina-udgaver! Det er værd at vide, desværre!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
finn-andersen
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 23. jul 2013 11:04
Kontakt:

Re: Kreidler rmc problemer.

Indlæg af finn-andersen »

Tak Jesper.

Jeg må kaste en lup på de lejer når de dukker op. Og tak for de mange gode råd og tips.

Hilsen Finn
finn-andersen
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 23. jul 2013 11:04
Kontakt:

Re: Kreidler rmc problemer.

Indlæg af finn-andersen »

Den Crankshaft Top Racing til 71,35 Euro og Bearing BO17 NSK Bras 054-KR2377 til 40,80 Euro for 2 lejer.

Er det ok. Det er vel ikke Kina. Det er på vej fra JMPB ???
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler rmc problemer.

Indlæg af kreidlerhansen »

finn-andersen skrev:Den Crankshaft Top Racing til 71,35 Euro og Bearing BO17 NSK Bras 054-KR2377 til 40,80 Euro for 2 lejer.

Er det ok. Det er vel ikke Kina. Det er på vej fra JMPB ???
Det er fint!

I øvrigt en rigtig god pris for stumperne. Krumtappen ligger typisk på €80-85 og lejerne €15/stk...

Jeg har haft dén eksakte kombination oppe på 14.000rpm og har endnu tilgode at opleve en knækket plejlstang. Jeg vil dog anbefale, at du får målt akselsløret ud inden montering, hvis den skal køre med andet end en lovlig opsætning.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
finn-andersen
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 23. jul 2013 11:04
Kontakt:

Re: Kreidler rmc problemer.

Indlæg af finn-andersen »

Ja Prisen er bedre end ved Mopedspeed. ???
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler rmc problemer.

Indlæg af kreidlerhansen »

finn-andersen skrev:Ja Prisen er bedre end ved Mopedspeed. ???
Prisen er i mine øjne sekundær, hvis man får stumper, der duer. Men det understreger blot, hvor meget det kan svare sig at se sig for! Nu får du gode stumper til en lavere pris end skrot! :)

Jeg virker nok lidt 'anti-NC', men jeg har fået så mange meldinger om ringe holdbarhed, produktionsfejl osv...: En krumtap med forkerte dimensioner på akslerne, synlige og dybe støbefejl i en plejlstang, BO17-lejer som 'låser' i rillen til kuglerne, krumtappe som ikke er presset nok sammen, 9/100mm slør mellem stempel og cylinder, en 44mm alu-cylinder, som var 1,5/100mm større i toppen end i bunden...

Dog ser det ud til, at flere kører med den platinløse Bosch-erstatningstændspole! Det er den første reservedel, som jeg primært har hørt positivt om.

Min heksejagt er altså ikke ubegrundet, men den er heller ikke fanatisk. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
finn-andersen
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 23. jul 2013 11:04
Kontakt:

Re: Kreidler rmc problemer.

Indlæg af finn-andersen »

Ja Det ser ud til at der findes rigtig mange fup reservedele. Min gamle motor er ved at være i fin stand nu. Ny krumtap.
Nye lejer i motoren. Alt nyt i arme og trisser til gear skiftet. Nye simmer ringe.

Hvis jeg skulle lede efter en cylnder med lidt mere pep i end min lovlige rmc cylinder.Hvad skal jeg gå efter. Uden at
købe skrot. Det ser lidt rodet ud på de forskellige hjemmesider.

Jeg vil være taknemlig for et link fra fagkundskaben her.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler rmc problemer.

Indlæg af kreidlerhansen »

15.73.85 = 2,9HK = går for-mi-DABELT med enhver karburator fra 10-18mm!

Ellers... ehm... jeg tester p.t. en 44mm KT, som har vist sig at være en blandet fornøjelse at få til at spille.

Til mildt, tunet knallertkørsel vil jeg mene, at de fleste er bedst kørende med en 40mm blæsekølet cylinder...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"