Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Rasmil0003
Junior knallert
Indlæg: 12
Tilmeldt: tors 25. okt 2012 18:27
Kontakt:

Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Indlæg af Rasmil0003 »

Hej allesammen.

Ja, så er den gal igen med min Maxi og denne gang er det er mere alvorligt problem. projektet som den mere blev til har stået siden april uden at blive gjort noget ved.
I får lige hele historien med det alvorlige problem. Jeg har kørt med en K-star cylinder fra T-hansen i ca 1 halvt år (Den virkede, men ikke særlig godt, den havde dårlig trækkraft og kørte nok kun 28-29 km/t), så jeg besluttede mig for at burge ca 1200 kr på en ny Athena cylinder. Monteringen af den nye cylinder gik godt og uden fejl, da jeg så skulle have den startet ville den ikke OVERHOVEDET, så den fik lidt benzin på tændrøret og så kom den igang, men af en eller anden grund begyndte den bare helt vildt at tage høje omdrejninger (uden gas eller noget. Havde heller ikke pillet ved karburatoren), og fik forsøgt at indstille den som den var (kold) men den ville ikke rigtig gå ned i omdrejninger. Så den fik lige lov at stå lidt mens vi lavede noget med min kammerats fs1'er, da vi så vendte tilbage til den (lunken på tidspunktet) ville den heller ikke starte, den fik benzin på tændrøret igen og så kom den igang, Men lige pludselig mens vi forsøgte at indstille den begyndte den at ryge helt vildt med cylinder og topstykket og så vi fik den kvalt hurtigst muligt og besluttede sig for at min onkel nok hellere måtte kigge lidt på den. jeg fik den trukket 3-4 km ud til min onkel og vi fik den atter skilt ad igen, da vi så får topstykke, cylinder, og stempel af, finder vi ud af at den har ridset både cylinder og stempel, og jeg tænkte bare "fuck, det var lige 1200 kr ud af vinduet.." Det var værst med stemplet, men jeg tror det er blevet reddet med noget fint sandpapir, og cylinderens ridser er synlige, men ikke mærkbare. Da vi så får undersøgt motoren yderligere finder vi bittesmå metal splinter inde i motoren, og vi er helt på bar bund hvor de kommer fra. Det underlige er bare at der er meget, så den kan ikke være fra den nye cylinder eller stempel, og krumtappen kører fint rundt ellers. Hvis de har været der hele tiden, er det bare underligt at de ikke har ødelagt K-star cylinderen, men kun Athena'en.

Kan i ikke forklarer mig nogle muligheder for hvad det kan være, både det med karburator, motor og hvad jeg eventuelt kan gøre, knallerten står mig allerede i 5800 (inkl købspris)
ALT PÅ DEN ER STANDARD OG LOVLIG.
Knallerter:

Puch Maxi KL, Årg. 1987, Grøn.

Yamaha fs1 2-gear, 1988, Sort, Nummermatch.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Rasmus.

Måske kan jeg hjælpe med en erfaring omkring køb af cylinder & stempel til Maxi fra Thansen: For mange år siden kørte sønnike på Maxi og da den originale cylinder var meget ridset lod vi os friste at et godt tilbud fra Thansen - men herefter startede vores problemer også. Det var før vi lærte Thansen at kende og forventede derfor at kunne spørge os til råds om hvad der kunne være galt - MEN NEJ. Så prøvede jeg at sammenligne de 2 cylindre med hinanden - og fandt en synlig forskæl ved indsugnings-porten, som på den originale er "tragteformet" hvilket den nye ikke var. Det gør forskællen i en stempelstyret indsugning, at flow'et forsinkes og virker nærmest som en yderligere neddrosling....
Jeg var endda oppe at skændes med en chef fra Thansen, der ikke ville høre tale om det, men "tilbød" blot ombytning eller pengene retur.... Senere fandt jeg frem til en "kompensation" ved at "hakke" stemplet, men det kom aldrig til at køre ordentlig, så det gamle kom på igen. :wink:
Men jeg ved ikke om dit første problem kan være bare lidt det samme - eller ?

Vedr. metalstumperne, kunne det ikke være fra en afhoppet låsering ?
Senest rettet af Poul-Erik A. lør 29. jun 2013 20:23, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Indlæg af 12V »

Så høje omdrejninger uden rigtig at give gas tyder på meget falsk luft, det lyder endda til at du har haft en varmesætter på dit nye sæt :(
Rasmil0003
Junior knallert
Indlæg: 12
Tilmeldt: tors 25. okt 2012 18:27
Kontakt:

Re: Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Indlæg af Rasmil0003 »

Det er bare underligt hvis det er fra en låsering, at det ikke har ødelagt den gamle K-star cylinder, men kun den nye. På den anden side, den motor der sidder på den er meget forskruet, der er lavet nyt gevind i 3 ud af 4 pindbolte.

Det med det falske luft forstår jeg ikke helt hvor det skulle komme fra, den har kørt "fint" eller hvad man nu skal kalde det, før. Jeg håber da cylinderen stadig fungerer på trods af de ridser. :(
Knallerter:

Puch Maxi KL, Årg. 1987, Grøn.

Yamaha fs1 2-gear, 1988, Sort, Nummermatch.
rasmil003
Junior knallert
Indlæg: 92
Tilmeldt: man 6. maj 2013 15:09
Kontakt:

Re: Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Indlæg af rasmil003 »

Hvor kunne den suge falsk luft henne?
Knallerter:

Puch Maxi KL, Årg. 1987, Grøn. SOLGT

Yamaha fs1 2-gear, 1988, Sort, Nummermatch.
OleVN
Junior knallert
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 5. aug 2011 12:13
Kontakt:

Re: Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Indlæg af OleVN »

Har du haft kaburatoren skubbet ordentligt ind på studsen?
Hvis karburatoren ikke er skubbet i bund så tager den ukontrollerede omdrejninger pga. falsk luft.
rasmil003
Junior knallert
Indlæg: 92
Tilmeldt: man 6. maj 2013 15:09
Kontakt:

Re: Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Indlæg af rasmil003 »

Ja det er tjekket den ville ellers ikke kunne være der pga. Stellet
Knallerter:

Puch Maxi KL, Årg. 1987, Grøn. SOLGT

Yamaha fs1 2-gear, 1988, Sort, Nummermatch.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

er pakningen imellem indsugnings studsen og cylinderen tæt,,, er pak ringen i karburatoren som går ind over studsen tæt,,, og er bund pakning og top pakning tæt,,, alt sammen noget der giver falsk luft,,,
angående træk kraft er benzinstanden i svømmer huset højt nok eller lav nok for den sags skyld,,, bing og bulga ( bing ) og delelort ( delorto ) karburatore,,, de karburator typer er yderst følsomme for om væske standen i svømmerhuset er korrekt,,, også er der noget med en rund og firkantet type til de maxi puch ,, jeg kan ikke huske hvilken af dem som giver problemer,,, men en af typerne kan gøre det,,, så den nærmest er umulig at få til at køre ordentligt / trække rigtigt,,, og de er så vidt jeg ved også temmelig overfølsom for om de har det rigtige luftfilter på,,,

men det burde jo ikke være os Yamaha folk ,,, ( med undtagelse af nogen få som også har Puch ),,, som nærmest aldrig har skruet i en Puch,,, som skal fortælle om problemerne med Puch,,,, mener ellers der er en flok Puch folk herinde,,, hvor er de henne når Puch`n strejker :?: :?: ,,,

håber du får løst problemerne med den :D ,,, de køre ellers rigtigt godt de maxi når de er skruet rigtig sammen og justeret rigtigt :(y) ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Indlæg af Kai »

Jeg kender ikke til Athenas lovlige maxi cylinder, men jeg kender til flere af de ulovlige der har ædt et stempel indenfor 10sek efter første opstart.

Kendetegnet ved dem alle har været at der stort set ikke er Chrom/Nicasil belægning i dem, og portene er knivskarpe og ikke affaset ordentligt.

Så kig den lige godt efter inden i starter den op igen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
rasmil003
Junior knallert
Indlæg: 92
Tilmeldt: man 6. maj 2013 15:09
Kontakt:

Re: Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Indlæg af rasmil003 »

Den havde været startet i ca 2 min første gang, det er først anden gang den laver det nummer med at ødelægge stemplet.

Hvad angår det med det færre antal puch-folk herinde, så har jeg haft skrevet på puchsiden, men der er ikke nær så stor aktivitet derinde, det er sjældent der står noget nyt :(y)
Knallerter:

Puch Maxi KL, Årg. 1987, Grøn. SOLGT

Yamaha fs1 2-gear, 1988, Sort, Nummermatch.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

:offtopic
Yamaha Folket herinde har altid været yderst aktive debatøre og yderst hjælpsomme uanset hvilket mærke eller ting det har drejet sig om,,, er det noget man ikke ved noget om så er der helt sikkert nogen herinde ,,, som ved et eller andet om det og prøver at hjælpe,,,, så du er i gode "hænder" hvad hjælp angår 8) ,,,,

håber du får den maxi igang igen,,, for øvrigt skrev du noget om spåner i krumtap huset og en udskiftet støtte ,,, kan spånerne ikke være fra da de har lavet nyt gevind til støtten ( pindbolten til cylinderen ),,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
rasmil003
Junior knallert
Indlæg: 92
Tilmeldt: man 6. maj 2013 15:09
Kontakt:

Re: Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Indlæg af rasmil003 »

Nej, det tror jeg ikke, der blev sat en helikøje i, og den nåede da og kører 25-30 km inden cylinderen skulle skiftes :-)
Knallerter:

Puch Maxi KL, Årg. 1987, Grøn. SOLGT

Yamaha fs1 2-gear, 1988, Sort, Nummermatch.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har set det samme ske, når chrom-ringe bliver brugt i en cylinder med chrom-belægning. Belægningen bliver høvlet af i små spåner i løbet af ganske få minutter, selv uden belastning. Hvis ringgabet så endda er for lille, går det bare endnu hurtigere.

Ringgabet skal altid tjekkes.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
rasmil003
Junior knallert
Indlæg: 92
Tilmeldt: man 6. maj 2013 15:09
Kontakt:

Re: Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Indlæg af rasmil003 »

Det er sådan en her: http://www.mopedspeed.dk/produkter/cyli ... 7C%2520Top#" onclick="window.open(this.href);return false;
Knallerter:

Puch Maxi KL, Årg. 1987, Grøn. SOLGT

Yamaha fs1 2-gear, 1988, Sort, Nummermatch.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Indlæg af 12V »

Jeg har haft den ubegrænsede model fra Athena til min Maxi, det er super lækker kvalitet. Tror ikke problemet ligger der!
rasmil003
Junior knallert
Indlæg: 92
Tilmeldt: man 6. maj 2013 15:09
Kontakt:

Re: Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Indlæg af rasmil003 »

Det håber jeg heller ikke det er.
Knallerter:

Puch Maxi KL, Årg. 1987, Grøn. SOLGT

Yamaha fs1 2-gear, 1988, Sort, Nummermatch.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Indlæg af kreidlerhansen »

Det burde heller ikke være krom-ringe. Athena plejer at levere dem i støbejern, men symptomerne er meget lig din beskrivelse.

Ringgabet er en sandsynlig synder. Det er et punkt, som altid bør tjekkes og ofte overses.

Hvis du har kørt med et NC sølvnåleleje, så tjek lige om belægningen er begyndt at skalle af. Det har jeg set et par eksempler på, og metalflager er noget snavs i en kørende motor...

Kan vi ikke få et par fotos af cylinder og stempel...?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
rasmil003
Junior knallert
Indlæg: 92
Tilmeldt: man 6. maj 2013 15:09
Kontakt:

Re: Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Indlæg af rasmil003 »

For overskuelsens skyld bliver billederne delt ind i flere indlæg :thunge

Billede

Noget at det skidtværk som er i motoren.

Billede

Motoren.

Billede

For sammenligningens skyld, et par billeder af K-star cylinderen.

Billede

K-star igen.
Knallerter:

Puch Maxi KL, Årg. 1987, Grøn. SOLGT

Yamaha fs1 2-gear, 1988, Sort, Nummermatch.
rasmil003
Junior knallert
Indlæg: 92
Tilmeldt: man 6. maj 2013 15:09
Kontakt:

Re: Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Indlæg af rasmil003 »

Så er der Athena-cylinderen. (Billeder af både stempel og selve cylinder)

Billede

Stempel.

Billede

Stempel igen.

Billede

Billede

Billede

Billede
Knallerter:

Puch Maxi KL, Årg. 1987, Grøn. SOLGT

Yamaha fs1 2-gear, 1988, Sort, Nummermatch.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Puch-problemer igen, igen, igen, igen...

Indlæg af Kim B S »

Hej Rasmil0003.
Læs lige her. :wink: Der er lige noget du skal have ordnet. :wink:

viewtopic.php?f=8&t=11273" onclick="window.open(this.href);return false;

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"