Side 6 af 11

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

: fre 4. mar 2016 04:58
af kreidlerhansen
Bøsningen i blokken kan selvfølgelig skiftes, men i nogle tilfælde skal den have med en rival, da nogle blokke klemmer mere end andre.
Kender man "nogen", er det lige så nemt at stikke ud til en simmerring, som holder bedre og i øvrigt kan skiftes, uden motoren skal afmonteres.

Du er tæt på, nu. Jeg krydser fingre for, den opfører sig ordentligt, herefter; Andet ville være synd!

Holdbarheden er i det mindste i top, når det er lavet rigtigt! :)

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

: fre 4. mar 2016 09:12
af 12V
Fik målt skiftemuffe og bøsning i går, 21,95 mm aksel og 21,98 mm bøsning. Det skulle være helt i orden :)

Den skal bare virke nu, ellers... ved ikke hvad ellers ;)

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

: fre 4. mar 2016 11:15
af kreidlerhansen
...så laver du en spildbakke, der kan monteres lige over kæden!

:hihi

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

: fre 4. mar 2016 12:23
af 12V
..med en lille pumpe i bunden og et filter, som fører olien tilbage i blokken :D

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

: lør 5. mar 2016 19:29
af knallert
nej før olien ud til kæden...Honda brugte noget som det på cb 750..auto kæde smøring

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

: søn 6. mar 2016 08:00
af kreidlerhansen
Hehe, nemlig!

En tilpas drypbakke, som passer til støttefoden; Den kan ikke alene tage oliespild, men også være en hjælp ved parkering på blød jord.
Spildbakken kan så hægtes i et beslag over kæden, når du kører, og så holdes den da smurt.

Det er optimal udnyttelse af olien, ligesom kæden holder længere. Dvs. et reduceret kædeforbrug, og det er et led (hoho!) i at gøre din klassiske knallert CO2-neutral.

Ren økologi.

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

: tirs 5. apr 2016 21:39
af 12V
Skal vi lave en afstemning, er det sidste gang jeg har haft denne motor åben? :lol:

Nu med pakdåse ved skifteakslen.

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

: ons 6. apr 2016 05:11
af kreidlerhansen
Køb en Kreidler, se hvad den fejler...
Hvis den intet fejler, er det ikk' en Kreidler!

;)

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

: lør 16. apr 2016 23:49
af 12V
Stadig ingen oliedryp!

Har gjort ledningsnettet færdig og testet alle funktioner, alt virker, selv mit hjemmelavede bremselys på forbremsen.

Et lille bid af de ting jeg kører på batteriet:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

: man 18. apr 2016 07:59
af Twinsport
Hej Carsten
12V skrev:... Stadig ingen oliedryp!...
Huskede du at hælde olie på?

/Steen

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

: man 18. apr 2016 10:01
af 12V
Hehe, ja der er olie på. Jeg lod den faktisk være i blokken mens jeg fik fræst svinghjulssiden. Blokken blev vendt på koblingssiden, så hyggede olien sig dernede mens jeg skruede tændingssiden af.

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

: tirs 10. maj 2016 23:45
af 12V


;-)

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

: ons 11. maj 2016 16:58
af knallert
sprød lyd...

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

: tors 12. maj 2016 07:26
af claus olieklud
hejsa... det lyder som udstødningen er helt ny sådan som den lyder - man kan slet ikke høre motoren rasler så den må være iorden.

kan den køre hurtigt ? du er ikke meget for at give den nogle omdrejninger hva`? det er da ok lige bruge 5 min på at køre den til.

hilsen olieklud

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

: tors 12. maj 2016 12:19
af Kim B S
Hej Carsten.
Fed knallert, og rigtig god lyd. :(y) :dust
Hilsen Kim.

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

: tors 12. maj 2016 14:37
af 12V
Den kører faktisk ikke særlig godt. Jeg har taget en fridag i dag for at lukke en håndværker i huset og så justere lidt Kreidler.

Har fået presset den op på 77 km/t med kraftig medvind, det sker ved 8600 omdr. I samme blæst, bare modsat retning kan den ikke en gang trække sig selv i 4. gear. Dvs. 55-60 km/t i 3. Ligeud med sidevind kan den trække 4. helt ud til ca. 70 km/t med kan ikke trække 5.

Jeg var bekendt med den dårlige effekt af uoriginale stumper, men jeg er godtnok chokeret lige nu. Har ingen tiltro til at den vil køre tilfredsstillende med de nuværende stumper, lige meget hvor meget jeg justerer.

Ridser lige opsætningen op.

KTT 6,25 HK cylinder, lille bolt afstand - parret med Meteor L-Ring stempel 0,03 mm luft.
Højkomprimeret topstykke fra 70'er RS modellen med 11:1 kompressionsforhold.
Original forrør med Jamarcol to-delt potte. Afstand Kreidler logo midt, til "prallblech" er 465 mm, 8 huller i blikket på 10,5 mm. Skulle iflg. diverse fora være ok? Jeg har tre andre potter jeg lige vil lege med.
Kokusan 12V tænding, justeret med strobo til 1 mm før top ved 8000 omdr. Har prøvet med lidt mindre og mere, ingen hjælp.
Dellorto PHBG 19,5 mm karburator, lige nu med åben twinair filter. Har prøvet dyser op og ned, den går bedst med 86'er dyse.
13:35 gearing på kædehjulene, inde i motoren har jeg den korte primær og lange sekundær gearing.
Så gearingen er på den lette side, og den har ikke power nok til denne.

Trækkraften er meget smal mellem 7000-8500, inden og efter sker der ikke noget.

Hvis den kunne trække som en original RS og dermed køre lidt over 80 km/t på lige vej, så ville jeg være glad. Optimalt ville være 90 km/t med godt optræk, men der skal jeg vidst udover std. dele. Lige nu har jeg mest lyst til at bestille en 44 mm Parmakit :lol:

Mon ikke Jesper har en kommentar eller to? :D

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

: tors 12. maj 2016 15:21
af kreidlerhansen
I det mindste render den, som du ønskede, da projektet gik i gang! :P Jeg mindes en kommentar i retning af "70-75km/t er fint nok."

Men jeg forstår dig udmærket godt, og der er flere ting at tage hensyn til:

1: Giv den lidt tid. Den kommer til at løsne op efter 2-300km. Mit fædrende ophav har efterhånden fået kørt en af den nye blæsekølede KT-cylindre til; I opstartsfasen gik den da 80km/t med lidt besvær, men nu har den da klokket 90km/t et par gange.
Især Meteor's L-ringe kræver tilkørsel. Den sidste, jeg havde fingrene i, var let oval og var længe om at slutte helt tæt; Træls når stemplet kun har en L-ring!

2: De oplyste 85km/t fra fabrikkens side hænger sammen med en ret tung gearing under ideelle forhold. Dvs. en primærside på 20/79 og en gearing på 14/35! (Ellet primærside 21/77 og gearing 13/35)

3: KT-cylinderen er ikke helt perfekt; Skyllekanalerne er smalle og indsugningen ligeså. I begge sammenhænge kan man komme langt med en slidt skæreskive på en Dremel + en MEGET rolig hånd.
Dvs. ind i kanalen med skiven og gør den bredere i retning mod indsugningen. Indsugningen slibes op, indtil den slutter tæt mod 1,5-2mm af stempelskørtet.

4: Hvis Meteor-stemplet er med smalt skørt, og indsugningskanalen tillige med er forskudt fra midten, er det ikke sikkert, skørtet slutter helt tæt. Det koster bundtræk og gør inddysning hamrende svær.

5: Karakteristikken minder ret meget om en portning med høj blowdown og lave skylleporte, evt. hjulpet på vej af en assymetrisk skylleåbning.
En affasning af begge skyllekanaler, så de åbner lidt tidligere og på præcis samme tidspunkt, hjælper typisk gevaldigt. Her kan selv 0,5mm gøre en mærkbar forskel.
Fordelen ved at gøre dette er, at man er færdig i en fart.
Alternativt bruges et stempel med kun L-ring, og så pløjer man et par boostere i cylinderen, som åbner tidligere end skyllekanalerne; Dvs. så tidligt, at blowdown reduceres til 25 grader.
Fordelen ved dette er, at skyllearealet øges, og tillige med øges effekten fra mellemområdet og hele vejen op fordi det hidtidige overdrejningspunkt. 2-300rpm mere på toppen uden mærkbart tab af bundtræk er alt andet lige LÆKKERT!
Boostere kan åbnes tidligere, da de reelt har det halve, effektive skylleareal end hovedkanalerne pga. deres flade vinkel. Der er ikke vildt meget flow i dem, men jeg tror på, gasserne derfra følger cylindervæggen og "skyller rent" lige bag flammefronten. Når de åbner tidligere, mærker jeg det altid mest i mellemområdet og på overdrejning = win/win!

6: Ryk udstødningen så langt bagud som muligt til at starte med. Jamarcol-replicaerne er 9/10 tilfælde ok til 50ccm med den rette forrørslængde. Jeg synes, lyden bliver lidt tungere og dybere i tomgang, når forrørslængden stemmer, men det kan være indbildning.
Ryk den frem lidt efter lidt. Kør gerne en tur på 10-15min mellem hvert forsøg og mærk efter med din "røv-dyno" om noget ændres. Tophastigheden er lidt ligegyldig i første omgang, idet den kommer til at stige, efterhånden som stempel, ringe og cylinder bliver kørt til.

7: Sigt efter en lidt for fed tomgangsblanding. En Kreidler er pr. definition sløv på gassen, men den trækker bedre ved lave omdrejninger, når den går lidt tykt.

8: 2-2,5% semi- eller fuldsyntetisk olie, altid. Mere duer i hvert fald ikke... og jeg har ikke trang til at prøve mindre! :P

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

: tors 12. maj 2016 17:45
af 12V
Jaja, de 70 km/t var som 3 gears knallert. Da jeg købte cylinderen var der ikke planer om MC plader ;) Lige nu vil den i 95% af tilfældene få baghjul af min makkers RM 4G eller min Monza/FS1 4G.

1. Jeg må se om jeg når at køre så mange km på den, den er ikke særlig fed at køre på.

3 & 5. Du får lige mine målinger (° ved 1 mm deck):

Cylinderlængde: 67,5 mm.
Udstødning: start 23,5 mm fra top, stop 41 mm fra top. 27 mm bred (foldet ud portmap) 178°
Skylleporte: start 33 mm fra top, stop 41 mm fra top. 20 mm bred (foldet ud portmap) 116°
Indsugning: start 52 mm fra top, stop 65 mm fra top. 25 mm bred (foldet ud portmap) 142°
Stempel sidelængde 48,5 mm
Blowdown: 31°

Jeg ved ikke om jeg gider at fræse det store i den, altså bruge tiden på det. Så tænker jeg mere i retning af mere kubik, når nu der skal ske noget.
Det er stemplet med kun en L-ring, så man kunne godt lave booster. For de 31 i blowdown er sku ret højt :( Men kan jeg finde ud af at lave boostere? Jeg tænker mere på det praktiske.. Måske en god lejlighed til at teste min tandlægevinkelbortingest. Eller hoppe på en parmakit 44 mm og bare bolte den på? Havde jeg vidst at den blev til MC, havde jeg nok startet med den.

4. Har lige haft studsen af, den dækker i begge sider. Står også fint i tomgang.

6. Det hjalp faktisk noget, har rykket den lidt frem og tilbage. Lige nu kører jeg med potten flyttet til sidste hul, det har givet mere træk i mellemområdet uden at fjerne den fra toppen. Men 65 km/t i 4. er stadig max. i modvind - langt fra hvad jeg ønsker for denne maskine :)

8. 2% fuldsyntetisk kører den med nu :)

Jeg leger fortsat med den, men ved ikke hvor meget tid jeg vil investere i dette cylinderkit.

Tak for tips, som altid en stor hjælp :)

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

: tors 12. maj 2016 19:39
af kreidlerhansen
Indsugningstimingen er for kort:

155 grader ville gøre underværker, selv om det virker som en beskeden ændring. Jeg vil næsten vædde på, det alene vil gøre en fornuftig forskel. 165 grader vil være max, og det er da let at forsøge sig med!

Boostere er der MASSER af plads til! Jeg laver dem med 4mm høje huller 1mm fra stempelringen med 50,5mm ned til indsugningen fra øverste pakflade.
Boostere kræver en Dremel med tre-fire slibesten + lidt malertape til at dække af mod smuttere. Lad dem åbne 31mm fra top.
Skub L-ringen ned i cylinderen, ret den ind med stemplet og tegn en streg i den rette højde. Slib en dal, som spidser til i retning mod tændrøret. Giv 4-5mm plads til stempelringen og grav ned til 4-6mm dybde med 1,5mm afstand til indsugningen.
Bor to eller tre 4mm huller i stemplet ud for hver booster.
Afgrat, montér og kør. Det tager vel 30-60min, hvis du tilsidesætter enhver form for respekt for cylinderen; I dit tilfælde behøver det ikke være superperfekt, da den bare skal op på niveau med en original cylinder, så bare klø på, for det er nemt nok!
Hovedskyllekanalerne affases i så flad en vinkel som muligt for at få dem til at åbne lidt tidligere. Det er old-school fusk, men ret effektivt.

De org. skyllekanaler er typisk 23mm brede målt på et udbredt portmap, så der er en del at indhente.


Der er én ulempe ved alt dette: Den bliver hidsigere end en org. cylinder. Dvs. din gearing sikkert er velvalgt.


Åh, og hvis du bruger en toppakning, så skrot den. Med 1mm deck height burde der pilles 0,4mm af pakfladen!

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

: tors 12. maj 2016 21:04
af 12V
I'm intrigued... Kunne være sjovt at lave sådan nogle boostere.

Jeg justerer lige stemplet til 155° en af de kommende dage, det er jo hurtig gjort.

Jeg skal bestille den der skumtragt om få dage, et sted hvor jeg får en god rabat. Samme sted har et parmakit 44 mm til lille pind, med booster. Nu til det sjove spørgsmål. Tænk ikke på prisen, alene på effekten, hvad vil du helst køre med:

40 mm KTT med hjemmelavet booster.
44 mm Parmakit.

Bestemmer jeg mig for parmakittet, så ville jeg jo helst ikke have gravet boostere i den anden cylinder, så den kunne sælges.

Jeg har en tynd 0,2 mm toppakning, men der er også 1 mm dyb kant i topstykket. 1 mm deck i cylinderen har jeg sjusset mig til, ned til L-ringen. Muligt det er mindre, det er svært at komme til at måle.

Har justeret videre, givet den lidt mere fortænding. Tror den står på 1,2 mm før ØD nu. Har lige kørt 30 km, 70-77 km/t i alle vindretninger i 5. gear. Det begynder da at ligne noget.