Kreidler RMC 3, 4 og 5G 1978

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Det er en original 19,5'er :) Fandt ekstra denne model fordi justerings skruerne er på højre side. Desværre er den sat op til 4T, så jeg har en pakke på vej hjem med diverse 2T indmad til PHBGen. Starter med at montere samme stumper som i en Stage6 Black Edition udgave, den har jeg altid været glad for som basis. Har bestilt ved Stein Dinse i tyskland, ca. halv pris af alle andre sider jeg kiggede på, 2 dages levering til dk.

Cylinderen er en kopi af den gamle RS cylinder med 6,25 HK fra KTT.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

På med et bundkar fra Black Editon + den lille palsttragt, så passer nylon-mellemstykket til det originale luftfilter på! ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Black Edition bundkar, det havde jeg slet ikke overvejet.. Havde kostet 125 kr ekstra, hmmm. Det må blive ved næste bestilling :)

Plast tragten har jeg, vidste ikke at den passer med nylon stykket! Cool, troede jeg skulle save noget i akrylplade, eller køre med et andet filter.

Hvis jeg da har en motor at skrue det hele på :-P
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har lagt to lag malertape omkring tragten. Det er lige nok til at holde godt og være tæt.

Jeg kan i øvrigt anbefale TwinAir's lille kegle-filter, som passer indeni det org. filterhus. Ingen af kopi-filtrene (trådfilteret) har gennemstrømning nok; Jeg fik et chok, da jeg skiftede!


Der findes også en større tragt, som filterhuset passer direkte på, men så savner man at hullet er off-center.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af juhl-drengen »

Jeg har også fået fingrene i 2 stk originale 19,5'ere til KTM'en, de er sikkert også sat op til 4 takt har ikke tjekket men whatever de kostede 30 kr samlet ;)
Grunden til mit udsagn om uoriginal er at der plejer at være overløbs studser i siderne af karburatoren fremfor afblændet som din? :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... hvad gør forskellen på om kaburatoren er opsat til 4t vs 2t ? jeg tænker det eneste man kan ændre er dyser, nål og måske dyserør ? hvorfor bundkar ? hvilken forskel skulle der være på det ?

jeg tænker at en 2 takter kører tykkere på bunden end en 4 takt, ellers kan jeg ikke se den helt store forskel - derfor vil jeg da gerne høre lidt om det.

ps. nu er det snart fredag og du får den nysvejsede motorblok igen - jeg vil bare lige sige at selv om det skulle havde slået sig 1mm så skal du ikke være ked af det, fordi det trækker du nemt til igen når du spænder blokkene sammen - det er nemlig ret blødt og kan nemt give sig lidt.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

2T vs 4T Dellorto (sikkert også andre) er primært dyserøret:

Det ses tydeligst ved, at dyserøret har en høj krave, som rager ind i lysningen. Kraven er åben i retning mod motoren.
En stempelstyret motor spytter som bekendt baglæns ved lave omdrejninger, hvis den er hodsig nok. Når den gør det, suger "returluften" mere brændstof med op, hvorved blandingen bliver federe.

Desuden har dyserøret til 4T flere små tværboringer, som både skaber mere turbulens og gør blandingen federe ved lave omdrejninger.

En membranmotor er ligeglad, og man kan sikkert trimme sig ud af størstedelen af problemerne på en stempelstyret.

Men hvem pokker kører 2T med lave omdrejninger, bortset fra Puch-ejere...? :hihi


Tomgangsdyse, spjæld og nål er også anderledes fra fabrikken, og de er alle for fede til stempelstyret indsugning. Ret meget, endda. Selv med membran kører jeg med den mest magre nål, ditto spjæld og så er jeg gået 5-8 numre ned i tomgangsdyse. Den går stadig til den fede side ved delgas.
Området mellem 1/8-1/3 gas er en evig udfordring at trimme med min Dellorto. De rigtige stumper findes ikke, så jeg lever med det. :) Det er sikkert bare godt ved motorbremsning.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Juhl:

De fleste PHBG er til 2T. Ca. 80-90% af de modeller jeg kigger på i kataloget er i hvert fald.

Den jeg har hedder PHBG 19,5 mm AD, det er så en af de få der er til 4T. Men det var den eneste i den størrelse med justering i højre side, så må man bygge om :)

Kig ned i karburatoren, en 2T har den åbne krave som Jesper snakker om, den ser sådan ud:
http://www.dellortodirect.com/images/9655.jpg

På 4T udgaven er ringen ikke afbrudt.

Claus:

Har ikke det store at tilføje til Jespers rapport :)

Svømmerhuset fra racing udgaven har bare en skrue i bunden til hurtig dyseskift, luksus udstyr. Ellers er det en presset bøsning, og dyserøret som skrues ind i denne, som man skifter. Nogle 4T modeller har udover det en tungere svømmer, denne havde ikke. Og ellers havde den et fed 30'er spjæld og fed 55'er tomgangsdyse. Nåle, gasspjæld og alle slags dyser har jeg liggende fra andre projekter :)

Har ikke hørt fra smeden endnu, er meget spændt!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af juhl-drengen »

Jeg ved det skam godt. Tricket er jeg ikke har tjekket dem, har 2 21mm 2 takt, 1 19mm 4 takt og så har jeg ikke tjekket de to 19.5ere :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Blokken var stadig helt plan, success! :dust

Min makker fandt flere sprækker, der var noget ved det øverste ophæng. Den oprindelige flænge var også værre end først antaget, den krøb meget hurtigt længere ud i materialet. Så den skulle bores for ikke at krybe videre.

Blokken står nu og tørrer, om et par dage får den olie. Er spændt på om den kan holde det inde :P
2016-02-07 16.41.35.jpg
2016-02-07 16.41.35.jpg (195.54 KiB) Vist 12900 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Min motor har nu holdt to uger på olien, så nu tør jeg gå videre med den :wink:

Gearskifte systemet blev uden slør vha. et par nye dele. PHBG'en er også klar med 2T stumper. Fik også testet om der var gnist, det var der :)
Vedhæftede filer
2016-02-27 14.19.50.jpg
2016-02-27 14.19.50.jpg (622.47 KiB) Vist 12801 gange
2016-02-27 14.20.15.jpg
2016-02-27 14.20.15.jpg (658.79 KiB) Vist 12801 gange
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af wolfe »

det sku i orden arbejde carsten!

håber jeg bilver heldig ejer af så fin en kreidler en dag :bravo
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Ser efterhånden frem til den bliver startet op, og du kommer tilbage efter første køretur!

Jeg mindes et kriterie a la "65-70km/t er tilfredsstillende", og på basis af, hvad opsætningen har udviklet sig til, tror jeg, du skal være uheldig for at ende under 80... og jeg er (surprise!) spændt på, hvordan karakteristikken egentlig er i sår'n en bette 50ccm replica-cylinder!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Da jeg startede projektet skulle den også leve som 3G knallert. Nu hvor den får MC plade på, så har hastigheden mere betydning :-)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Mangler seriøst nogle opmuntrende ord lige nu!
drypdryp.jpg
drypdryp.jpg (459.65 KiB) Vist 12727 gange
Olien kommer ud mellem skiftemuffe og motorblok. Der sidder en o-ring og tætner. Under montage prøvede jeg to størrelser, den jeg monterede passede bedst, men den holder slet ikke olien inde. Den var helt tør efter to uger, nu tre uger senere hvor jeg har leget med gearskifteren, er den våd.

Skiftemuffen er fin glat uden mærker, og der var god kontakt mellem o-ring og muffe. Bronze bøsningen ser fin ud og der er ikke det store slør at mærke mellem bøsning og muffe. Måske er rillen til o-ringen bare slidt, jeg prøvede ellers med en 0,5 mm tykkere o-ring under montage, men den kunne ikke være der. Så den blev monteret med original o-ring størrelsen.

Lige nu er motivationen nær nul.

Det her må være løsningen:
ScreenShot015.jpg
ScreenShot015.jpg (145.76 KiB) Vist 12727 gange
En lille pakdåse! Nogen der kender målene? 22 indvendig, 4-5 mm dyb og 28-30 mm udvendig?

Waldi påstår at det kan laves uden at adskille motoren, nogen der kan forklare mig hvordan det skulle kunne lade sig gøre?
Se her: http://ralfwaldmann.kreidlervanveen.de/ ... -50-90ccm/
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af knallert »

mon ikke den bare presses ind i resessen til o ringen..hvis den er som puch gearskifter.. der er jo ikke runde kanter..til o ringen..jeg tror min mz motor trænger til nogen mini simmeringe til krumtappen..de sidder i et aluhus skruet uden på blokken..nok de samme ....eller nogen i stil med dem...
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Desværre ikke, o-ringen sidder indvendig i boringen, så den skal splittes når der er bøvl :(

Motoren er næsten adskildt igen og pakdåsen er bestilt.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

22x28x4 er mig bekendt målene. :)

Og ja, skodsystem!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... du er en meget tålmodig mand Carsten, jeg syntes dog det er en fed farve til gearolie.

hvad er grunden til at man har opfundet disse tynde simmeringe ? er det en kreidler ting, eller bare en universal ting som man har fundet ud af tilfældigvis passer ? ellers smart hvis den kan eftermonteres udefra.
du skriver du snart har adskilt det hele igen, du vil måske bare havde det til at holde med den o-ring... normalt vokser gummi ved kontakt med olie, således at den bare klemmer hårdere ift en ny ubrugt... mærkeligt, måske den er i gang med at blive opløst i stedet.

det er ikke uden grund mange knallertmotorer har kørt uden olie i perioder.

det gode ved det hele er at du er 100 meter mester i knallertmotorer, det lille problem får du hurtigt fixet.

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Jesper - Yes, 22x28x4. Vi har ellers 22x30x4 på arbejde - men min blok er lidt for tynd fordi kæden har slæbt lidt mod blokken.

Claus - Tålmodigheden er meget tyndslidt pt. Har endda været så langt ude at jeg surfede MZ 250 ccm knallert i nat, kan købes til Kreidler 5G motor pris :o

Løsningen med simmeringen tror jeg er blevet til, fordi mange har bøvl med oliespild fra o-ringen. Er først rillen til o-ringen slidt er der ikke så meget at gøre. Jeg har lige undersøgt o-ringen, den er helt uden fejl. Blokken er bare for slidt :(
Der skal fræses i blokken inden simmeringen passer, så der skal jeg lige forbi en makker der kan betjene den slags. Godt man har venner der hjælper til med den slags opgaver :)

Det smarte ved Kreidler motoren er at man kan pille tændingssiden af og lade hele koblingssiden sidde. Det koster ikke mange minutter, dog en pakning da jeg har limet den fast pga. den dårlige pakflade. Olien gemmer sig i koblingssiden :)
Vedhæftede filer
2016-03-03 20.59.24 (Small).jpg
2016-03-03 20.59.24 (Small).jpg (509.02 KiB) Vist 12703 gange
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"