Kreidler RMC 3, 4 og 5G 1978

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af claus olieklud »

hej... fik lige søgt lidt, det var ikke hos jmpb de havde sådan en potte, men i stedet hos mopedspeed... den er dog lidt dyr ca 1400 kr for potten og ca 200 kr for forrør & spændebånd.

måske den fås billigere et andet sted.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Med den udstødningstiming tvivler jeg på, den kan klemmes over 9.500rpm, uanset udstødning. Eller jo, det kan den godt, men der vil næppe være mere effekt til rådighed, og erfaringsmæssigt ved jeg, at den tre-delte Jamarcol rækker til 12.000rpm (~1.000rpm overdrejning inkluderet, bevares.)

12/35 er "for let" til den porttiming. Det svarer til en 5,3HK motor med +20% volumen, øget kompression samt skylleareal, 5mm hakket stempel og hævede skyllekanaler.
5,3HK kørte med enten 21/77 + 13/35 eller 20/79 + 14/35. Så altså...! :P

Er der overhovedet nogle bakker i området, den ikke kan æde i femte gear?! :hihi


Homoet 4P vil sikkert matche udmærket. Den vil formentlig ikke gøre alverdens forskel på omdrejningstallet i fjerde/femte gear, medmindre du hæver udstødningsporten 2,5-3mm. Og så kunne du lige så godt have købt en Athena-cylinder eller portet en KT. ;)


Der er intet galt i Claus' logik, bortset fra porttimings skal passe til det ønskede omdrejningstal.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Claus, det kunne være interessant at vide portningen af dit billige kit. Bare afstand fra top til udstødning og skyllekanalernes start. Jeg tror de ligger mere til ræs end mit Parmakit. Lidt sjovt at lave en tuncylinder med mildere udstødningsvarighed end de originale RS cylindre. Men den trækker super i et bredt område, den kan endda slæbe sig hele vejen op til topfart fra lidt over 3.000 omdr. Nej det går ikke stærk, og jeg har ikke brug for det, men den kan. Ville gerne bytte en lille smule af sejtrækket til 500-1000 omdr. mere i toppen :) Så der skal måske slibes lidt i udstødningen.
Jeg tror ligesom Jesper skriver, så vil en anden udstødning ikke hjælpe meget, da cylinderen er ret mild timet.

I første omgang prøver jeg med "standard potten", kan godt lide udseendet og lyden. Homet 4P har jeg også kigget på, en Jamarcol ekspansions potte har jeg også liggende. Mener 4P går til 80-90 € i Holland.

Ang. gearingen, så havde jeg IKKE 12/35 på som jeg mente, den kørte med 13/35 og jeg havde købt et 14 tands også. Så nu kører den med 14/35, min motor har nyere gear stumper monteret fra en sen 1972+ model. Dvs. lang 5. gear og kort primærside, som her: http://www.kreidler-museum.de/1972rs.htm
Har plottet tallene i min gear/hastigheds regneark, og den kommer fint frem til lidt over 80 km/t ved 8500 rpm. Vmax lige nu ved lidt flere omdrejninger er 85 på GPS, så vi nærmer os målet :)

Forresten, PHBG passer fint under skjoldet med en lille smule "spacers/skiver" og et ekstra hul til blandingsskruen.
phbg-kreidler.jpg
phbg-kreidler.jpg (549.49 KiB) Vist 14780 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er i grunden godt at vide, lange skylletider kan kombineres med sejtræk! Det er potentielt værd at prøve for en FS1-ejer...

Funktionelt optræk fra 3-9.000rpm på en stempelstyret Kreidler med 160 grader indsugningstiming er faktisk hæderligt; Den burde sprutte mellem 3-5.000rpm, så man er tvunget til at åbne langsomt for gassen undervejs + små-træls tomgang.

Jeg er på nippet til at købe en Parmakit med bred pindboltafstand, alene for at tjekke portmålene; Er de magen til Carstens cylinder, så er det toppen på markedet!

De høje skyllekanaler tillader trods alt en grovportning, men fungerer også fint til en mild motor. Boosteren er et plus, og Meteor-stemplerne er billige og i rimelig kvalitet.

Win/win!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Kort Kreidler opdatering:

Jeg tog Kreidleren på "knallertferie" sammen med klubben, fire dage og 500 km. Det gik rigtig fint, den trækker bare godt og jævnt.
Havde to problemer, mit koblingskabel sprang efter 100 km og så pisser olien ud af forgaflen hvis den skal dykke langt ned. Olien kommer forbi den inderste simmering (sport simmering udgave) og pisser så ud af samlingen til gaffelbenet. Det er kun det ene rør der gør det, jeg har brugt de bløde fra JMPB - de duer måske ikke? Eller kan det være skraberingen inde i gaflen der ikke duer, der har jeg brugt et renoveringskit fra JMPB også.

12V Kokusan er bare et hit, den har forsynet min telefon med strøm til navigation under hele turen. Om aftenen blev den brugt til at lade alle makkeres telefoner, næsten alle havde glemt deres powerbanks (inkl. mig selv).

Billeder og video fra turen kommer på et senere tidspunkt :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Sportssimmerringene hører til på show-maskiner!

Godt at høre, det forløb uden større problemer :D
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Dvs. jeg skal have bælge og de "normale simmeringe" på?

Overvejer at bygge koblingen om til omvendt koblingsarm som på de gamle Van Veen crossere. Synes ikke koblingen har det rette feel med "træk i yderkabel" funktionen som den har nu. Hollænderne er helt vilde med den ombygning. Nu hvor jeg alligevel skal have nyt kabel.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Ingen forbyder dig at skære lidt i "sportskraven" og lime dem fast, udvendigt på benene. ;)

Jeg har overvejet samme ændring med koblingen. Alene fordi det tillader mere justering på kablet.
Om følingen er anderledes, ved jeg ikke. Niplerne på mit kabel bliver renset og smurt, jævnligt, så jeg oplever egentlig ingen mangler.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Det bliver løsningen med sportskraven på toppen som pynt, og så med højtrykssimmeringe indvendig.

Koblings ombygningen lokker mest pga. min slidte blok, akslen kæntrer lidt bagud når jeg hiver i grebklingen. Havde ellers kontrolleret stumperne inden montage, der kunne jeg ikke mærke nogen slør synes jeg. Hvis armen hives fremad, er der slet ingen slør - lidt fusk, men jeg splitter ikke denne motor ad igen, nu hvor den holder på olien :)
Noget andet er, at mine justerskruer i de store magura greb, er helt i bund. Så den slidsede lange justeringsskrue rager helt ind grebklingen. Det gør at kablet trækkes over en relativ skarp kant og i en ikke så heldig vinkel. Det er nok det der fik kablet til at springe efter så kort tid. Jeg kortede yderkablet op og brugte en nippel i grebklingen, justerskruen blev skruet langt ud, koblingen har aldrig gået så blød. Men niplen slipper lige så stille, nåede lige hjem med koblingspunktet helt nede på grebgummien ;)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg må nok også have et sæt. Min aksel er ikke bedre! Har du spurgt Johan ad? Gad vide om det kan svare sig, du får et sæt hjem til mig, også - portoen er næppe så gal for lidt nips.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Her var de:
https://blackmambaparts.com/2016/02/10/ ... shevelset/

Skal jeg tage et sæt med? :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Ja tak :-) Skal alligevel bikse med min kobling; Seks plader skal i hvert fald ikke fedte!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Fik lavet min forgaffel i går, jeg tror det lykkedes, den er helt tør endnu. Højtrykssimmering (8 bar) på indersiden og sportsimmering som pynt limet på igen.

Koblingen med omvendt arm er super.
Vedhæftede filer
2016-08-26 11.35.05 (Small).jpg
2016-08-26 11.35.05 (Small).jpg (416.84 KiB) Vist 14408 gange
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af claus olieklud »

hej Carsten... kan du ikke vise den omvendte koblingsarm ? jeg syntes nemlig også det er dumt at det er yderkablet der bevæger sig.

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Jeg har glemt at tage billeder hver gang jeg har haft dækslet af. Skal nok huske det til næste gang :-)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg ville have taget fotos, hvis jeg havde monteret kittet.

Jeg har en fuglerede af stelforbindelser siddende præcis, hvor armen skal være. Det havde jeg ikke lyst til at rydde ud i, nu. Motoren skal alligevel af, når sæsonen er ovre, da den har besluttet at blive utæt, og da kan jeg kaste mig over endnu en minimalisering af ledningsnettet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Har leget med Kreidleren i dag. Var ude ved en tidligere arbejdskollega forleden, han havde fået en bunke Kreidler dele. Så han manglede lige hjælp til at prissætte stumperne. Han havde et 5G stel liggende hvor jeg bemærkede at luftdyserne er meget større end dem jeg har i mit 3G stel. Det er bare en meget tynd gummi ring, dem fra 3G stellet er kun 9,5 mm i hullet. Jeg regnede lige hvor meget areal to 9,5 mm huller giver ~142 mm^2. Min 19,5 mm karburator har 299 mm^2 venturi. Det må være en begrænsning tænker jeg, så ud med dem, det giver 353 mm^2 luftindtag.
Det kunne mærkes, hoveddyse fra 76 til 82 og tomgangsdyse fra 40 til 45, bedre træk over hele området!

Derefter smed jeg en 32 mm "Fuego Cross" på, det gav om ikke andet mere larm ;) Har haft den oppe på 95 km/t i medvind, med standard Jarmacol potten gik den 93 km/t en halv time inden på samme strækning. Synes den kører lige så godt med standard potten, og mindre larm er et stort plus, så den kommer på igen.

Næste projekt bliver at porte den lidt i udstødningen. Lige nu har den ca. 164° timing på udstødningen og 17° blowdown. Giver jeg den én mm på udstødningen rammer jeg godt 170° og 20° blowdown, det tror jeg ikke er helt tosset?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af claus olieklud »

hej... ja mere luft er = mere benzin - jeg syntes det er en rimelig god fart du har i den kreidler.

hvilken formel bruger i når i regner de grader ud ? jeg er helt med på at når en port netop lukker på den halve slaglængde, ja så er det nemt at sige 180 grader, men da stemplet flytter sig hurtigst midt i slaget ift rotation, så må formelen være ikke linær, snarere noget i retning af beregning af parabel ???

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Farten er ok, men det er ved overdrejning den når denne fart, det kræver at jeg gemmer mig bag kåben og har medvind. Cylinderen har ingen power i dette område. Men den er stærk op til 80 km/t, så i modvind kan den holde sig på 80. Jeg savner bare en lille smule kraft i 8000-9000 rpm området, så kan jeg godt bytte noget af bundtrækket, jeg kan fint trække fra 3000 rpm og op i 4. gear. Jeg har intet i mod at skulle et gear ned i sådan et tilfælde, der er jo en grund til at den har 5 gear :)

Beregningen er rigtig nok ikke lineær, formlen er den samme som i mit regneark til at omregne mm før top til grader før top og omvendt. Den ligger her:
viewtopic.php?f=150&t=17717
Du skal bare regne med den halve A værdi. Eller dvs. det resultat du får, er kun det halve af slaget. Hvis du får 90° er det 90*2=180° port varighed.

Nemmest er det at bruge en port lommeregner, f.eks. Jaap's Puch Calculator, eller en online version som denne:
http://lambretta-images.com/archive/porttiming.php
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg kan godt forstå, du vil prøve at hente lidt ekstra. Det kan helt sikkert også lade sig gøre.

Erfaringsmæssigt er det min oplevelse, at "100 på en god dag" er opnåeligt med 60ccm og standardpotten.
Det koster dog en sjat af anvendeligheden, som du sikkert ved.

Som udgangspunkt påstår jeg, at når 95km/t er opnået som en reel tophastighed, OG når man kun sjældent er under 90km/t, så kan man ikke forlange yderligere uden et væsentligt kompromis.
Det kompromis går typisk på gearing (flere omdrejninger), mindre bundtræk (well, duh) og ikke mindst en tabt evne til at holde en konstant hastighed!

Min motor er rigtig god til at accellerere. Hastigheden er til gengæld svær at holde, så den svinger altid +/-5km/t, så snart jeg kører landevej.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"