Kreidler RMC 3, 4 og 5G 1978

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... på min RMC 3 gear havde jeg efter jeg havde ordnet motoren en helt ny uoriginal 50 ccm cylinder på, den hed en 12,0 hk og havde meget store porte, men desværre var der næsten ingen kompression at føle, så den kunne knapt nok holde sig selv i gang, dog kunne den ta`12000 omdrejninger.

den røg af igen og i stedet satte jeg en ny uoriginal 44 mm med små porte og kun de alm 2 skyllekanaler, eneste ændring er indsugningen som jeg har lavet sindssyg stor så den passer sammen med 30 mm racerstuds & 32 mm mikuni... jeg kunne sådan set slet ikke acceptere de yderst små skylleporte som den har, og efter snak med k hansen blev det til jeg monterede uden at ændre ved skyllekanaler & porte - som hansen sagde kunne jeg altid ændre ved det siden hen, desuden ville det være sjovt at se hvordan det fungerede... det skal dog siges at jeg pudsede selve kanalerne delvis glatte, i hvert fald fjernede jeg de værste spor fra støbningen.

jeg er meget tilfreds med som den yder - jeg havde aldrig troet den ville være hidsig med moderat udstødningsport og små skylleporte... den kører normalt op til ca 7000 omdrejninger, over 8000 exploderer den optil nærmest 12000 omdrejninger ( måske kun 11000 omdrejninger når den er i gear )

så jeg kan kun sige godt om sådan en uoriginal 44 mm cylinder i tam udgave - det føltes rigtig godt med kompression selv om stemplet kun har en alm stempelring.

studsen er van veen kæmpe, kaburatoren er mikuni 32 mm fra en crossmaskine, og udstødningen er homoet p4, gearingen er 13/36...
jeg ville ellers oprindelig bruge 12/36 da tallene hamonerer, men k hansen sagde bare på med 13 tands, det kan den sagtens trække.

jeg aner ikke hvor hurtigt den kan køre, jeg har aldrig prøvet at køre mere end højst 150 meter i samme retning, men jeg vil gætte på ca 80 kmt - den giver et indtryk af at den kan trække hvad som helst når bare den får nogle omdrejninger.

og ja - sådan en kreidler har et langt spring fra 2, til 3, gear.

jeg kunne godt ønske mig en lidt mindre kaburator, bare en 28 mm, specialt hvis den kunne sidde rigtigt under motorskoldet... min oprindelige plan var at skære ud i motorskjoldet til kaburatoren, men det har jeg ikke gjort endnu, sys det er lidt synd at ødelægge et originalt motorskjold.

det er min oplevelse af tam uoriginal 44 mm kreidler tuncylinder.

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Er det denne du kører med Claus?

New Competition:
http://www.mopedspeed.dk/produkter/cyli ... eidler.htm

Eller denne KTT:
http://www.mopedspeed.dk/produkter/cyli ... eidler.htm

Min er 40 mm udgaven af den sidste, regner med de har samme port layout. Min drejer ikke gerne forbi ca. 8700 omdr, der slutter festen. Ikke at jeg er ude efter et RPM monster. Synes trækområdet er ganske ok, der skulle bare være lidt mere træk at gøre godt med :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvornår har du sidst hørt mig omtale 50ccm som andet, end noget jeg vil gå tilbage til "en dag"?
:hihi
+4mm boring gør underværker på en Kreidler.

44mm Parmakit går jævnt godt med standardudstødning. Enkelte leveres med stempler uden hul til boosteren, andre har hullerne placeret så lavt, de åbner en smule i indsugningen. Det er i småtingsafdelingen og påvirker i værste fald kun tomgang og (for) lave omdrejningstal.
Med affasning af skyllekanaler, så de åbner samtidigt, render den 90+ uden besvær på muj hissi' vis! Dog vil jeg tilråde et lavkomprimeret RM-topstykke eller et VHM-stempel med fladere kuppel for at komme langt nok under 16:1 i kompressionaforhold.

44mm KT er en tand billigere, men den har samme problematiske indretning med skyllekanalerne som 40mm.

40mm med boostere kan sagtens sælges. Især hvis du kan levere videodokumentation for, den render 90km/t med en standardudstødning.
I sin nuværende form repræsenterer den relativt ringe værdi på markedet.


Se at få rettet pakfladerne af og gør en indsats for at bringe laveste squishafstand ned til 0,5-0.6mm. Det betyder bare mere power over hele linien.

Det er fed erfaring at rette til på den måde og samtidigt opleve forskellen mellem de små ændringer.


Vedr. 60ccm, så vær opmærksom på, det lyder HELT anderledes; Meget hårdere end 50ccm, som nærmest bare hvisler til sammenligning.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af claus olieklud »

hej... ja 44 mm som virker rigtig godt er faktisk nc, mærkeligt nok for det hedder sig de laver noget lort, måske det er fordi man ikke overdriver porttiderne og stemplet er langt, faktisk måtte jeg korte lidt af for der var plads til det kunne vende i bunden.

den "super hidsige" 12 hk er fra kt - der er nok flere grunde til den ikke virker, stemplet er extremt kort og åbner 5 mm mere end indsugningsporten er høj, derfor "puster" den meget baglæns, især ved lave og moderate omdrejninger... desuden er indsugningen ikke symetrisk, stempelskørtet er lige på grænsen til ikke at dække ordenligt ( desuden er stempelskørtet under 5 mm langt ) - det sammenholdt med elendig tætning imellem stempel & cylinder ( kompression ) gør at den slet ikke er til noget... måske den kunne blive en god cylinder med et andet stempel ?

den 44 mm kt cylinder du linker til ser ellers god ud, i hvert fald sidder indsugningsporten rigtig - ligner den ikke en gammel 10,0 hk cylinder ? altså bare med 44 mm i stedet for 40 mm.

jeg advarer dig - 44 mm nc har små skylleporte, så små at de ikke engang viser et billede af det.

min tanke er at det dælme må være et ordenligt kraftpust der kommer fra de små porte den korte tid de er åbne.

jeg syntes jeg lagde nogle billeder ud her på forum - det kunne meget vel være et sted i værkstedstråden.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Her har vi Parmakit. Sådan skal en Kreidler-indsugning se ud!
image.jpeg
image.jpeg (59.67 KiB) Vist 13092 gange
Indsugningskanalen står for en stor del af årsagen til, Parmakit går retti' godt, uanset boring.
Skyllekanalerne er fine, uden hverken at være for store eller til den lille side. Der findes rt par eksempler på, at disse cylindre endda klarer mere end 40.000km.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Jeg er solgt, parmakit er på vej.

RM topstykke har jeg, skal diameteren lige rettes til 44 mm?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Std. topstykke er fint som det er. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

kreidlerhansen skrev:Std. topstykke er fint som det er. :)
Eller... altså!

Hvis du kan og vil, så skader det på ingen måde at lægge en radius i forbrændingskammeret, som matcher stempelkuplen. Men så kan du lige så godt færdiggøre et retti' squishband:

6mm bred squishkant (32mm bredt forbrændingskammer) og 4ml forbrændingskammervolumen til squishafstand mellem 0,7-1,0mm. 0:-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
nielskoch
Fuldblods knallert
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 28. okt 2009 14:24
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af nielskoch »

hvilket stempel anbefales til parmakittet
Venlig hilsen
Niels Koch


Yamaha DX årg 77 Sølvgrå 5 Gear (med nummerplade)
Yamaha DX årg 76 Grøn
Kreidler RMC årg 77 Grøn 5 gear (med nummerplade)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Der medfølger et Meteor-stempel, og det rækker som regel.

Bemærk at både VHM, GOL og Meteor med L-ring har centreret ringåbning. Dvs. den åbner i boosteren, som derfor skal afrundes i form og affases korrekt, hvis ringen skal overleve så længe som muligt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Har fået kittet i dag, bliver spændende at få monteret en gang i næste uge.

Stempel ser ikke ud til at være "ekstra hakket" mere, den er lige lang på begge sider. Ring åbningen er ved siden af boosteren. Synes heller ikke kuplen ser så høj ud. Det er stadig fra Meteor, med en almindelig stempelring.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Foto af stempel! :D

Bare der er plads til skørtet...!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Der er plads til skørtet, jeg har fræst ud i blokken inden den blev samlet. Lidt snedig er man jo :P

Indsugningsvarigheden er lige under 160°.

Har et par billeder fra topstykke tilpasningen i går, der kan du se lidt af stemplet. Og ja, der er også boostere som jeg tror går fri af indsugningen.

Har købt en dorn til at spænde topstykker op i, men må erkende at tændrørshullet ikke er optimalt til en opspænding. Det er hverken koncentrisk med forbrændingskammeret, ej vinkelret. Men til det grove er det ok. Nu har jeg lavet et RMC test topstykke med nogenlunde squishkant efter de mål du har givet. Måske lidt mindre squish areal ~40-45%. Det var hvad jeg kunne få hen, uden at fræse hele topstykket tyndt. Mangler dog at måle volumen endnu.
Vedhæftede filer
2016-05-25 22.47.44.jpg
2016-05-25 22.47.44.jpg (395.04 KiB) Vist 12949 gange
2016-05-25 23.30.45.jpg
2016-05-25 23.30.45.jpg (418.52 KiB) Vist 12949 gange
2016-05-25 23.31.17.jpg
2016-05-25 23.31.17.jpg (364.91 KiB) Vist 12949 gange
2016-05-26 09.12.45.jpg
2016-05-26 09.12.45.jpg (349.63 KiB) Vist 12949 gange
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af knallert »

smart at bruge en stempel stopper til opspænding dorn...jeg har en..har dog aldrig brugt den..da jeg frygter den presser hul i stempler..og belaster pejlstangen.( med et kæmpe moment...som en kørende motor aldrig kan opbygge)..men mon det ikke bare er pjat...tændrør gevindet er også en svaghed..når den bruges som stempel stop
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Det er en hjulmontagehjælps ting jeg har brugt:
http://r.ebay.com/e1D9VO

Der er lidt mere at spænde op i, de fleste stempelstoppere er rimelig korte og når knap nok forbi topstykker med store køleribber.

PS: Jeg bruger en stempelstopper med nylontop. De højeste kræfter jeg spænder med på en krumtap, er i ~35 Nm regionen, hvor meget det ender med i plejlstangens forskellige positioner har jeg ikke lige styr på. Et 12 mm nåleleje i knallert størrelse har en statisk bæreevne på 8500 N, jeg er ikke nervøs :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Det ser fint ud... meeeeeen, for god ordens skyld:

Mål forbrændingskammerets volumen op til pakfladen
Regn dig frem til squishafstandens volumen.
Læg de to tal sammen.
Beregn derpå kuplens volumen og træk dén fra.

Og hvis vi nu søger 14:1 i kompressionsforhold...

60,4ccm / (14 - 1) = 4,65ccm

:)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Tog Kreidleren på arbejde i dag, den kører ret godt nu. Lidt finjustering og tilkøring så er den hjemme :)

Justerede karburator og udstødning i går, den kører bedst med udstødningen i standard postition. Altså begge bolte monteret i ophænget, det giver den bedste mix af bundtræk og topfart. Der stikker en del forrør ind i potten nu, jeg overvejer at korte den ned så den passer bedre. Måske vil det give mig lidt mere kraft i toppen? Den er lidt svag efter 8300 rpm. Den trækker rigeligt i resten af registeret, en fornøjelse at kunne trille med 50 km/t i 5. gear og accelerere derfra. Ved ca. 9.000 rpm er der slut og så render den lidt over 80 km/t, jeg tror den vil blive glad for en 13/35 gearing frem for 12/35 som den har nu.

Tænding står til 1,2 mm før top, jeg vil lige prøve med standard indstillingen på ~1 mm før top.

Squish er 0,7 mm, men i min iver glemte jeg at måle volumen. Det skal jeg lige have styr på asap.

Og tak til Jespers tip om at købe en TwinAir indsats til det originale filterhus, det er lykken. Endelig kan den justeres normalt ind, uden alt det brøl fra et åbent filter. Jeg havde ellers købt et metalfilter, original fra Bing, med det rigtige reservedelsnummer til en 6,25 HK. Men de nyproducerede er alt for tætte, skulle næsten 10 dysenumre længere ned når det gitterfilter var monteret.

En negativ ting.. Jeg er ikke fan af det indirekte skifte, nøj en lang vandring, skal løfte hele benet for at skifte op i gearene. Den er perfekt justeret til at stå i midten nu, efter Kreidlers anvisninger. Jeg må se om den kan justeres lidt ned, eller varmes og bukkes lidt uden at ramme fodhvileren.

Og jo, boosterne åbner lidt i indsugningen. Den vil ikke gerne ned under 2.000 rpm i tomgang, men ved 2.000 står den stabil, så det er ok med mig.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Mehehe! Ja, det filter duer! :D

13/35 bør den trække med lethed. 13/33 eller 13/34 er nok de bedste bud, hvis du ikke vil ud i at lade femte gear være til lange, lige stræk som decideret overgear.
Med 14/33 rækker fjerde gear til 85km/t uden videre ballade og femte til ~100km/t på de gode dage.

Som du beskriver karakteristikken, er der næppe alverden tabt ved at korte af forrøret.

Indirekte skifte kræver tilvænning, ja. Et 100% intakt ledsystem plejer nu ellers at være ok, men engang i mellem er de træls; Det er vist intet under, man videreudviklede på systemet!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Jeg kan godt lide mine maskiner med kort gearing, skal det gå rigtig stærkt hopper jeg på MZ'en og slipper de vilde 24 HK løs :D

Prøver først 13/35 - for det har jeg liggende. Lige nu skal den overdreje for at ramme 80 på GPS, et stykke over 8.000 trækker den ikke godt. Men op til er den meget kvik, en ægte sejtrækker. Port tiderne er endda midlere end en original RS. Jeg har målt:

Cylinderlængde: 67,2 mm.
Udstødning: start 25,5 mm fra top, stop 42 mm fra top - 163,5°
Skylleporte: start 30,5 mm fra top, stop 40 mm fra top - 131°
Booster: start 33,2 mm fra top, stop 46,5 mm fra top - 111°
Indsugning: start 49,3 mm fra top, stop 63 mm fra top - 158°
Stempel sidelængde 44,2 mm
(0,5 mm deck)

Jeg har fundet en metode til at skifte bedre gear, foden helt frem så hælen hviler på fodhvileren, så ligger pedalen mod et højere stykke af foden. Så kan jeg nøjes med at skifte med foden uden at løfte hele benet.
Ledsystemet er renoveret og komplet slørfri :)

Fik kortet forrøret, men så langt stak det slet ikke ind i potten, måske 3 cm. Den føles en lille smule mere frisk i toppen uden at have mistet bundtræk.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af claus olieklud »

hej Carsten... hvis det var mig ville jeg gå en anden vej ! behold den lave gearing og skift i stedet udstødningen.

som nævnt i tideligere indlæg begriber jeg ikke hvorfor min kreidler udviser sådan hidsighed med de skylle og udstødningsport der er i cylinderen... jeg tror det skyldes optimalt samspil med udstødningen - udstødningen er som sagt en homoet p4 der sidder korrekt i begge huller, forrøret er som du også har gjort, tilpasset med nogle få cm afkortning, således det ikke rager ind i potten.

jeg kan kun anbefale sådan en udstødning, den er lavet helt rigtig og passer perfekt på en kreidler, altså hvis den er købt i kreidler udgave...
den er med 32 mm forrør, den er lavet stærkt og larmer absolut ikke, jeg vil sige det er en pæn udstødning der er lige til at montere og bruge uden tilpasning.

det skulle ikke undre mig hvis du med den lave gearing nemt kunne køre 90 kmt eller måske lidt mere - desuden er det fedt at knallerten let trækker ind i det røde felt.

min kreidler kører endda med original platintænding, det er helt vildt så omdrejningsvillig den er.

jeg har ikke prøvet at sende mms med min nye telefon, men hvis det kan lade sig gøre sender jeg dig gerne en frisk optagelse i nærmeste fremtid - så bestiller du straks sådan en udstødning.

mener de har den hos jmpb.

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"