Kreidler RMC 3, 4 og 5G 1978

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Kreidler RMC 3, 4 og 5G 1978

Indlæg af 12V »

Fik en fin gave af min lillebror til mit bryllup i går, en RMC fra 1978. Der er tre store kasser reservedele med til den, nummermatch, cylinder uden en eneste ridse, dog ingen plumbe - men den kan man jo lave. Planen er nok at renovere den med så mange af de nuværende dele, lidt ny lak og en motor renovering. Men det er et stykke ude i fremtiden, har en del andre sager der skal laves først :wink:
Vedhæftede filer
2013-06-23 14.20.08 (Small).jpg
2013-06-23 14.20.08 (Small).jpg (97.72 KiB) Vist 16077 gange
2013-06-23 14.20.18 (Small).jpg
2013-06-23 14.20.18 (Small).jpg (107.3 KiB) Vist 16077 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af kreidlerhansen »

Tillykke med det fine projekt... nåja, og brylluppet ;)

TUM186-potten skal du bare holde fast i. De er dælme sjældne og som de eneste reelt lovlige! :)

Nummermatch er et tilfælde... trust me! Så det gør det bare til en sjældenhed. :D
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af 12V »

Takker :)

Potten er i ret god stand, tror de fleste rustpletter kan poleres væk.

Hvad mener du med nummermatch er et tilfælde, kører Kreidler ikke med matchende numre normalt? Har godtnok ikke checket efter nummeret endnu, det var bare hvad min bror fik fortalt af sælger. Den har forresten været hos samme ejer i 26 år og stået inde uden at blive brugt i 8 år - alt i følge tidl. ejer, så man ved jo aldrig :P

Hvordan er det nu med den lovlige TUM186 cylinder, synes jeg har set dig skrive at den er voldsom sløv? Kunne være man skulle undlade at lave en plombering og lade den store 10 mm karburator arbejde :wink:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har aldrig set motor og stel have samme nummer, ligesom en knallertmekaniker fra 'dengang' for nyligt erklærede samme oplevelse.
Dermed ikke sagt, de ikke har matchet - jeg har blot til gode at se det på en dansk maskine.
Skåret over en bred kam er de fleste sælgere enten uvidende eller fulde af løgn. Der er altså ikke ret mange ægte nørder på sælgers marked - nørder sælger ikke ud, de køber op!!! :P

TUM130 har svært ved at komme over 25km/t..
TUM186 kan klare 29km/t på en god dag!

Personligt anbefaler jeg at købe et Meteor-stempel med L-ring, dreje 2m af skørtet og erstatte den tynde 0,2mm bundpakning med en på 0,5mm og så gå en tand ned på fortandhjulet (11/36 = lovlig)... men siden et 10-tands er svært at finde, er 11/38 selvfølgelig også en mulighed!

Meteor-stemplet er 0,5mm højere end Mahle-stemplet, så man vinder lidt ekstra kompression på den måde.
2mm afdrejet skørt giver naturligvis lidt omdrejninger
+0,3mm bundpakning tager så lidt af det hakkede stempels effekt og kompressionen, men man havner faktisk med nogenlunde samme portindretning som en 1,2HK cylinder/DK-M009 til 2g!
Den eneste forskel bliver i praksis 0,2mm mindre indsugning, og den vil rende 30km/t ganske let!

Så kan den pludselig udnytte 3. gear...


Undlad forresten st korte af forrøret... det koster normalvis bundtræk.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af 12V »

Ved du hvordan den går, bare uden plumben? Synes det ville være lidt synd at dreje i den nu den er så fin. Men det er bestemt ikke umuligt for mig, har adgang til drejebænk og folk der kan betjene dem. Er der plads til de ekstra 2,2 mm op mod topstykket, synes det lyder af meget. Jeg tænker først at prøve uden plumben og så evt. lidt gearet ned som du anbefaler.
Jeg har haft en magen til da jeg var 14-15 år, den havde ingen plumbe og kørte 50 km/t på org. speedometeret. Kan dog ikke huske hvad gearing den havde. Karburator og udstødning var dog det samme.

Tak for tippet med forrøret, det var noget af det første jeg bemærkede da jeg hev potten af. "Sikke et langt forrør, det må kunne optimeres" tænkte jeg :hihi

Er det normalt med kun et højre sidedæksel? Har set flere danske RMC med kun det ene.

Ved du tilfældigvis målene på tandhjuls hullet, det aflange med flade sider? Mangler nemlig et mindre til min brors Omer Scrambler, den kører med 10 mm x 15 mm hul.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg TROR, hullet i fortandhjulet er 12x14,8mm til 3g... jeg har bare købt tandhjulene og aldrig haft behov for at måle på dem, så jeg måtte ty til ebay:

http://www.ebay.de/itm/Kreidler-Ritzel- ... 2ec492e354" onclick="window.open(this.href);return false;

Fortandhjul til 3g: Kreidler Ritzel 3 gang ;)


Kun én sidekasse = billigere knallert! Den var jo dyr nok i forvejen, lol! Venstre sidekasse blev i øvrigt kun brugt til en lille pumpe og evt. værktøjssæt til de modeller, som var uden værktøjskasse under sædet.
ULO-boks + blinkrelæ klarede sig fint i den højre, så den venstre er på mange modeller kun monteret af rent æstetiske årsager.


Meteor-stemplets kompressionshøjde (center krydspind til stempeltoppen v/cylindervæggen) er 0,5mm højere.
Med en 0,3mm tykkere bundpakning vinder man dermed lidt højere kompression og en MEGET beskeden reduktion af porttiderne.
Alternativt kan man bevare den tynde bundpakning og acceptere de reducerede porttider = mere bundtræk, færre omdrejninger.
Stempelskørtet hakkes 2mm for at vinde lidt omdrejninger - jeg nævner blot en afdrejning i drejebænk, fordi den ændring ikke er lige så let at se med det blotte øje ift. et voldfilet stempelskørt.
Sammen med en gearing på 11/38 vil den rende 35km/t og kan uden besvær trække 3. gear.

Uden plomben og med lovlig gearing går den omtrent 40km/t. Der er bare ikke ret mange af de lovlige cylindre tilbage, så det er næsten synd at pille plomben ud. Derfor foreslår jeg at ændre div. med pakninger og et andet stempel, i stedet. :)

Det originale forrør er latterligt langt; Det rager næsten hele vejen bagud til udstødningsophænget! Er det kortere end som så, er det enten afkortet eller fra T.Hansen... det koster bundtræk og på en ellers lovlig maskine medfører det, at den bliver endnu sløvere, men den kan så rende stærkere ned ad bakke.
:hihi

Man har gjort alt for at begrænse omdrejningerne og samtidigt bevare så meget bundtræk som muligt. Enhver afvigelse kan derfor koste dyrt, hvis man ikke bærer sig korrekt ad. Selve udstødningen er uden begrænsninger og fungerer formidabelt selv med en 4,2HK motor op til ca. 75km/t!


Bare tre for-sjov-eksempler:

16mm Bing (5,2HK kit) blev udstyret med en indsugningstragt i gummi. Uden denne mister man bundtræk og i omegnen af 5-7km/t på toppen.
En org. 6,25-udstødning på en 4,2HK motor koster omtrent alt bundtrækket, men den kan overdrejes i ét væk = 10-10.500rpm ned ad bakke, hvor den normalvis stopper ved 8-8.500rpm
En reduktion af forrøret fra ø28mm (indv.) til ø25mm på min Mustang-udstødning gav en smule mere bundtræk og 2km/t mere på toppen i let modvind samt bedre træk op ad bakke...

Større er ikke altid bedre... kortere er heller ikke... det skal være RIGTIGT! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af 12V »

Jeg har vidst nævnt det før, det er super dejligt at du gider at svare så udførligt - og altid med lidt ekstra info :wink:

Cylinderen har ingen plumbe mere, jeg ville ikke pille den ud hvis den var der endnu - derfor jeg mener at det ville være nemt at prøve det som det første :)

Tror forrøret er originalt, det er i hvert fald uendelig langt. Følte jeg stod i den anden ende af garagen inden potten var fri :P

Har lige købt et ekstra skjold, skid være med at den kun har et originalt - mit hovede kan ikke have så grov usymmetri!

PS: Har fundet er 10*15 mm tandhjul fra en Zündapp Mofa.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af kreidlerhansen »

Husk bagplade til sidekassen... madkassen... Hamsterbacken... Butterdosen... Seitendeckel... :hihi

Hvis cylinderen er uden plombe og ellers ser fin ud, så er et uændret Meteor-stempel også fint nok til at holde omtrent en evighed. En lettere gearing og et planet topstykke, så savner man i hvert fald IKKE optræk!
Et møgsvin ville hægte en 12/12 Dellorto til Ciao på en opboret studs... billig, nemt og effektivt!


Bonusinfo er gratis, og man ved sgu aldrig, om man får brug for det! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af 12V »

Tror også jeg måler den ud og giver den et nyt meteor stempel, det nuværende er uden navn og tolerance angivelse og så er den "hakket" et par mm. Der var 4 originale ekstra topstykker med, to med centreret tændrør som der også sidder på nu, og to med lidt skrå tændrør. Så er der nok at lege med.

Jeg har købt et sæt Hamsterbacken med bagplader (begge sider) til 700 kr,- inkl. forsendelse, det synes jeg lyder fair. Så kan jeg sælge den anden fra.

Noget andet, sidder lige og kigger reservedelskataloger, kan det passe der ikke er nogen rigtig pakning ved det udvendige gearskifte på bunden af motoren? Hvordan holdes det tæt, bare ved hjælp af stramme pasninger og tynde skiver? Den er nemlig godt fedtet ind i olie omkring gearskiftet.

Damn, nu sidder jeg allerede og planlægger renoveringen - den var tænkt til et meget senere tidspunkt :oops:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af kreidlerhansen »

Der sidder en simmerring et eller andet sted, derinde.

Jeg ved forresten, at der findes et nåleleje, som kan gå i hullet med lidt snilde; Man skal så lige være kreativ for at få det afskærmet, men den øgede støtte af skifteakslen øger levetiden på simmerringen...
...og den er så vidt jeg ved besværlig at have med at gøre! 3g motorer har jeg aldrig bikset med. De er forfærdelige, elendige, burde forbydes og smides langt væk til al anden brug end håndskifte, som systemet blev indrettet efter omtrent 10 år før nogen fandt på at bruge en pedal! Føj for s*tan, noget skrammel! :evil:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af 12V »

Jeg husker det også som noget værre skrammel fra dengang jeg havde den første. Skulle holde pedalen nede for at blive i 1. gear, fik aldrig kigget hvad problemet var. Dengang havde jeg nok heller ikke fundet fejlen, og slør var der også. Bare ikke så meget som denne. Vi har ledøjer i den størrelse på arbejdet, så den bliver fikset med lidt andre dele end man plejer. Så kan jeg også skifte ledhovedet på den store klump der hænger under motoren hvis den skulle blive slidt om XX år.

Mener ikke jeg kunne se en simmering nogen steder på den ekstra motor der fulgte med, se tegningen her:

Billede
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af 12V »

Google lige lidt, det ser ud til at den efter 1972 har fået en simmering i motorblokken, så er jeg mere rolig :)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af strynboen »

jeg har reservedels bogen til den..den er ny..og forskelige reklamer..må lige tage lidt billeder af det hele...får sgu nok aldrig en kreidler..er for nærrig
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Sv: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af 12V »

På hvilket sprog og hvilken årrække? Jeg fik et med på dansk, dog til og med 1973.
Jeg har fundet res. katalog til tysk og hollandske 3 gear. Men en dansk ville jo være cool, da den har nogle ændringer.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af 12V »

Er med langsom fremgang begyndt på Kreidler projektet, der er sket lidt planændringer siden jeg fik den.

Den største er nok at jeg har købt en 5G motor, selvom jeg havde opgivet. En indirekte, med ret hærget motorblok, men den skal reddes.

Har indkøbt 6,25 HK cylinder og passende udstødning, samt et 17 mm Bing sæt og udstødning. 17'eren var egentlig tænkt til projektet med 3G, så den skifter jeg nok med en 20'er. Den får desuden en moderne Kokusan 12V CDI tænding.
Udseendet bliver med patina, ikke så meget bling i chrom og lak. Grøn stel og chrom tank plus hamsterbacken.

Satser på den skal have MC plade på.

Fik i dag kigget på motoren, skal have fikset en del på blokken. Indmaden ser rigtig fin ud, krumtappen var til skrot, men der havde jeg allerede en ny liggende.
Vedhæftede filer
2015-09-19 12.39.16 (Small).jpg
2015-09-19 12.39.16 (Small).jpg (135.54 KiB) Vist 16077 gange
2015-09-19 14.39.17 (Small).jpg
2015-09-19 14.39.17 (Small).jpg (169.13 KiB) Vist 16077 gange
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg troede 5 gears kreidler var = stor pindboltafstand, men syntes billederne ligner lille pindboltafstand ?
er det mig der ser forkert, eller er det fordi motoren er med inddirekte gearskift eller hvad ?

ellers flot og rent arbejdsbord du har der - det er sku så rent at levnedsmiddelkontrollen vil godkende til produktion af småkager !

hilsen olieklud
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af claus olieklud »

blev ikke færdig før... enten er der noget jeg ikke forstår, eller også snyder billederne mig

sig mig lige når nu du kalder det inddirekte, betyder det så ikke ligesom på en 3 gears med armen under neden ? jeg syntes nemlig det ser ud som om geararmen skal monteres inderst på akslen til kickstarteren, hvilket vel kaldes direkte gearskifte ?

jeg har selv 3 gears med armen nede under, jeg har også 5 gears direkte med gearpedalen direkte på... hvordan skal inddirekte forstås i dit tilfælde ?

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af 12V »

Jeg mener at de brugte den lille pindbolt afstand indtil 71 på de 5 gearede, ved ikke om skiftet til direkte skifter også kom der, eller om det skete senere.

Tak for kommentaren til arbejdsbordet, kan godt lide at rydde bordet inden jeg splitter en motor. OSB pladen tåler klø og olie, så min fine Jem og Fix bordplade bliver skånet ;-)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af kreidlerhansen »

Super Breitwand blev introduceret i 1972/'73 sammen med det direkte skifte og den nye forgaffel.

Forskellen på direkte/indirekte er, at sidstnævnte har returfjeder og excentrik sidder udvendigt, og gearpedalens påvirkning af gearvælgerakslen foregår (indirekte) via et ledsystem. Gearpedalen sidder på den nederste bolt til motorophænget.

Direkte skifte har pedalen siddende (direkte) på gearvælgerakslen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg retter lige mig selv:

Det direkte skifte blev først introduceret i 1975/'76.
Motorerne med fem gear og kun lille pindboltafstand blev introduceret sammen med Super5 i 1965 og lageret blev udtømt frem til midten af '70erne.
I 1972-'75 var skiftet indirekte og i 1972 kom Super Breitwand-cylinderen.
1975-'81 var skiftet direkte.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"