Kreidler RMC 3, 4 og 5G 1978

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af juhl-drengen »

Inden du brokker dig over hyleri, så hør lige BMW's s42b20 racer motor med radial gearkasse gerne med masser af lyd på computeren!


Så er du ligesom kureret for frygten for den smule små piberi den kobling der kommer til at lave :D
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af claus olieklud »

hej.. he he der kan ingen knallert være med hvad hyleri angår... ellers en hidsig kører, han overhaler hele bundet.

det var da heldigt med den shimsning af krumtappen - det er derfor man ikke skal plane pakflader !
og joo - mon ikke den kommer til at køre fint den motor, du tjecker jo alt inden du monterer den i stellet.

jeg købte jo den nye direkte 5 motor af twinsport, jeg kikker på den hver dag, en gang imellem flytter jeg den en meter når jeg skal støvsuge, ud over det ligger den bare og ser fin ud, ganske komplet ny og original - den slags vil jeg gerne samle på.

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af juhl-drengen »

Nej det tror jeg nu heller ikke! en skam jeg ikke kan finde ud af at hærde... har ellers både materialer og værktøj til at lave radial tandhjul kunne nu være skægt at have (udover motorvej!)

nå men glæder mig til at se mere af projektet! :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af claus olieklud »

Juhl: hvis du kan lave tandhjul selv så kom endelig i gang, du kan altid siden da få den hærdet.

uden at havde specialt forstand på det, ja så handler det om kraftig opvarmning og hurtig afkøling... altså når emnet er opvarmet til fx 700-800 grader c skal det hurtigt afkøles ved at smide det i fx olie, jeg har læst at man bruger olie fordi det afkøler hurtigere end i vand ( i vand vil vandet explodere til damp rundt om det varme emne, dampen gør så at vandet ikke kan komme til hurtigt nok - derfor olie )

ydermere handler det om at fjerne noget af hærdningen igen, man kalder det faktisk at lade det anløbe... dvs at man opvarmer emnet roligt til fx 300 grader c og lader det køle meget langsomt af indpakket i isolering, denne proces kan om nødvendigt gentages, måske med lidt lavere temperatur...

tallene er bare nogle ca tal - det er som jeg kan forstå også vigligt at man vælger det rigtige matriale som netop har gode egenskaber til hærdning.

når nu du er blevet skrap til at lave tandhjul, ja så har jeg en rc bil hvortil jeg ønsker en lav gearing som ikke længere kan købes - her kommer du så ind i billedet.

til 12 volt: tak for lån af kanal 14

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af juhl-drengen »

Har ikke lært det (endnu) det er en del af min nye uddannelse og egentlig ikke det sværeste i verden lærer det her engang på grundforløbet (godt nok skråtskårne men minimal forskel), det største problem er at få fingrene i en billig gammel BMW gearkasse og splitte den til atomer for at få målene til dem :)

Jeg skriver når jeg er blevet dygtigere, så skal vi da nok kigge på det! ;)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

claus olieklud skrev: det var da heldigt med den shimsning af krumtappen - det er derfor man ikke skal plane pakflader !
Det blev jeg sku nød til, det lignede at nogen havde leget curling med motorblokken, på asfalt. Jeg tror bare det er Top Racing krumtappen der er meget bred, i min makkers TM 5G landede den også under 0,05 uden shims, den blok var urørt. Lidt har slibningen nok gjort, godt den ikke røg i minus.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Nogle hyler, andre gør ikke. Nogle hyler endda helt vildt, selv om tandhjulene har kørt sammen, altid!

Jeg har haft en motor, som holdt op, da jeg vendte en shim bag koblingshjulet om.

Der er faktisk plads til et 21T primærhjul med 79T kobling, men jeg tvivler på, tolerancen er sund.

Min ligeskårne primærside (18/71) hyler en sjat, men mit fædrende ophav kører med en anden (19/71) som er på grænsen til forfærdelig i den henseende.

Jeg ved ikke, om vinklen er helt ens på tænderne. Dog kan jeg godt forstå, hvis man får byttet rundt og aldrig tænker over det. Her må held sikkert spille en rolle.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Min makkers 4G direkte hyler også en del, jeg må se hvad denne ender med.

Ville i øvrigt samle motoren i går, o-ringen til at tætne skiftemuffen udvendigt passede ikke rigtigt og gik i stykker under montage. Dette skete self. efter jeg havde smurt et fint lag ThreeBond på pakfladerne, gnubbe gnubbe af med det hele igen. Nu har jeg til næste weekend, så kan jeg skaffe forskellige størrelser at lege med. Lorte kontruktion i øvrigt, bryder mig slet ikke om den o-ring tætning - skulle nok have bygget den om til mini-pakdåse :-P
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Så blev den lukket :)

Billede

Billede

Billede

Resten gik fin, ingen grimme overraskelser.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Den kunne sørme ikke holde på olien, så jeg skiller den lige ad igen :?

Olien kommer fra en flænge i blokken, kører ud til en kammerat med den som kan svejse den.

Billede

Billede

Køber aldrig en curlingmotor igen :wink:
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... du er da også uheldig, godt du ser sådan på det at du "bare" lige skiller den igen - var du den mere arrige type ville du nok prøve at reparere den med en stor hammer.

fedt du vil få det lavet ordenligt, man kunne jo godt blive fristet til tætning på den nemme måde.

en god gør det selv mellemvej kunne være alutite/durafix

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Indrømmet, jeg var ved at vende om og gå i seng igen da jeg søndag morgen var på vej ind i værkstedet. Men sådan en ting kan jeg ikke have hængende over hovedet, så reparation skulle bare ske med det samme. Blokken er afleveret, regner med at have den inden weekenden. Krydser fingre for den ikke vrider sig!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Durafix (eller lign.) havde i grunden været et godt bud. Revnen slibes op til en kile og affedtes med bremserens, mens der slibes med en børste i rustfast stål.
Der skal godt nok nogle kalorier til, for blokken kan varmes nok op, men med lidt kreativitet kommer kan langt med en kogeplade, rockwool, alufolie og en blæselampe.

Det er en stærk løsning, som er let at lægge på. Pga. kilen kan man slibe materialet plant med blokken, og kun farveforskellen afslører problemet har eksisteret.


Skidt pyt... nu bliver den jo let at samle, og det er fedt, du holder hovedet koldt samt får det lavet rigtigt! :) Har du snart lært, hvordan støttegaflen skal sidde...? ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Carsten, jeg ved ikke om det er en trøst - men jeg har prøvet præcis det samme med en drejeventilsmotor, hvor jeg også BARE lige ville teste den med olie natten over - og på var der en stor pøl under den næste morgen. Ellers en fornøjelse at følge dine gøremål. :-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Jeg har både Durafix stænger og en rigtig god Loctite Hysol kemisk metal. Det er ikke lykkedes mig at lave et godt resultat med Durafix indtil videre, selv i en spinkel Vespa Ciao blok mister jeg varmen for hurtigt. Noget isolering vil sikkert hjælpe, men jeg er bare ikke god til det der metallurgi, så hellere aflevere den ved en makker med fint grej :)
Kemisk metal turde jeg ikke, det er lige på højde med bagerste motorophæng, er bange for spændinger? Tror også det er sådan flængen er opstået, den er nok blevet tabt ned på nederste ophæng.

EDIT: Og ja, støttegaflen vender rigtig hver gang nu! :D Det gjorde den så også hver gang på denne motor, det var bare skiftetromlens tandhjul der var presset på 90° forskudt. Men jeg fejlsøgte først, hvor det gik galt sidst på min makkers direkte 4G :P
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har lagt Durafix på en blok ved at pakke den ind i alu-folie og varmet med en blæselampe fra Harald Nyborg.

Lad os bare sige, det sidste, genstridige leje kom ud i samme ombæring! :hihi

Du tænker for meget! :thunge Men jeg ser ikke ligefrem ned på, du vælger at få lagt alu i fremfor at gå på kompromis, som de andre løsninger reelt er.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg har kun prøvet alutite ( det samme som durafix ) en gang og det var jo i sommers på en gearkasse til en 55 hk Yamaha påhængsmotor - jeg syntes det virkede fint selv om klumpen skulle havde noget varme... gearkassen var komplet med olie på og det handlede om kun at varme lokalt på selve loddestedet, idet simmeringe & O-ringe ville nedsmelte hvis de blev opvarmet til 400 grader - jeg brugte våde klude og en blomsterforstøver med vand for at beskytte området uden for loddestedet.

det burde måske ikke kunne lade sig gøre, men det virkede fint - jeg brugte ilt/acetylen med en lille lodde brænder.

dengang jeg var ansat hos et marinefirma har jeg set mange gearhuse blive svejset rigtigt med alu - til at starte med blev gearet totalt adskilt så kun huset var tilbage, men det gik man hurtigt bort fra da tærring tit gjorde det var svært at adskille uden at ødelægge noget, desuden gjorde svejsningen tit at selve klumpen ikke kunne monteres igen, eller efterfølgende blev utæt ved den store o-ringstætning - derfor blev løsningen bare at svejse uden på uden at tænke... kunderne syntes også fint om det da det måske kun var 1000 kr de ofrede i forsøget på at redde det gamle gear.

det er fint nok du får en makker til at gøre det prof og jeg håber da også det lykkedes fint for jer, men jeg mener bare du er nød til at lade svejsesømmen blive siddende synligt udvendigt på matrialet, altså du bør ikke slibe svejsesømmen ned i plan med huset fordi så har svejsningen ingen styrke... derimod kan man med durefix gøre som hansen nævner med at slibe 100% ned i plan efter lodningen, altså såfremt man først har slebet revnen op således der er plads til noget loddematriale.

der er mange videoer og beskrivelse af durafix/alutite, og hvis man skal tro det så er det faktisk mange gange stærkere end reel svejsning - især når der ikke er tale om ren ny alumilium, men i stedet en støbt alumiliums legering.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af kreidlerhansen »

Om det er stærkt, ved jeg ikke. Det afhænger sikkert af belastningen. Men det er dælme HÅRDT!

Jeg har repareret et (oprindeligt) 4mm gevind, som først var øget til 5mm og senere fik en Helicoil, hvori skruen knækkede.
Hullet blev boret op til 6mm, renset behørigt, Durafix blev smeltet i og en 4mm rustfast skrue blev proppet i samt drejet rundt. Væk med varmen, ventede 30sek med en rolig hånd på skruetrækkeren... og så var der frisk gevind, som har holdt siden. Det blev kun lige rettet til med en snittap, da blokken var helt afkølet.

Jeg har også fixet gevind i to Kreidler-cylindre + en dansk cylinder til Suzuki FZ50 efter samme devise. Det ene gevind i sidstnævnte blev skævt, så jeg borede op, slog gevind til en af Benny's bøsninger, og så var den i vinkel.


Hvad styrke angår, skal man næppe være urolig i vores sammenhæng. :)


PÆNT meget off topic... undskyld. :-P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Helt i orden med lidt offtopic, jeg står alligevel bare her og ryster i bukserne. Forsøger at aflede tankerne fra en evt. skæv motorblok, ved at kigge på min fine PHBG løsning til motoren. :wink:
2016-02-03 21.18.53 (Small).jpg
2016-02-03 21.18.53 (Small).jpg (205.7 KiB) Vist 14239 gange
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af juhl-drengen »

Puhhhaaaaaaa en uoriginal "dellorto" ;) ej det fint nok, hvad er det for en cylinder den skal matche til?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"