Kreidler RMC 3, 4 og 5G 1978

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af kreidlerhansen »

Bare krumtappen render let og uden "gok-gok", så bør lejerne være trimmet korrekt.

0,00-0,05mm er lige acceptabelt, men helst til den stramme side. Og så skal den have opvarmning inden kørsel. Kold + fuld belastning er skidt for så at sige alle motorer.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af 12V »

Jeg har slebet i hånden på korn 400 papir, der kom næsten ikke noget af. Jeg tog bare alle kanter og mærker af skruetrækkere der er brugt til at splitte blokken, tror ikke der mangler meget materiale over hele overfladen. Alle aksler bliver shimset fra ny med måleur.

Mener Kreidler brugte 0,05-0,07 på sådan en gammel 67'er. De nyere RS kom ned på 0,03-0,05, Van Veen ned tæt på 0. Jeg satser på 0,03 eller tæt på, har noget 0,025 mm messingpapir jeg bruger til at fintune. Alle andre aksler får lidt mere 0,1-0,3 svjh. Igen går jeg helst tæt på min. som mulig.

Hele motoren samles uden simmeringe og o-ringe i første test samling, så jeg kan føle og lytte på det hele. Om den skifter gear og drejer uden modstand, jeg stoler ikke helt på motoren hvis man ser de prygl den har fået udvendigt. Så der tager jeg lige et ekstra step for at være helt sikkert :)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af 12V »

kreidlerhansen skrev:Bare krumtappen render let og uden "gok-gok", så bør lejerne være trimmet korrekt.

0,00-0,05mm er lige acceptabelt, men helst til den stramme side. Og så skal den have opvarmning inden kørsel. Kold + fuld belastning er skidt for så at sige alle motorer.
Min erfaring fra andre motorer siger at gok-gok forsvinder ved ca. 0,08-0,10 mm derefter skal jeg have måleuret frem for at se ændringer :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af kreidlerhansen »

Allerede ved 0,08mm kan jeg registrere slok vha. svinghjulet på min, men jeg er også sådan et følsomt væsen. :hihi

Med dybde- og skydelære kan man normalvis måle sig frem til, hvad der skal lægges i af shims.
Med måleuret kan man så dobbelttjekke. Succesraten er som regel 75% og sparer en del tid med aftrækkeren.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af 12V »

Jamen du godeste er det allerede jul?
Vedhæftede filer
2015-11-04 09.40.46 (Custom).jpg
2015-11-04 09.40.46 (Custom).jpg (93.07 KiB) Vist 16064 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af 12V »

Har fået samlet lidt i dag, nu hvor de 3-4 pensellag hammerlak er ved at være hærdet.

Jeg fornemmer at uoriginale Kreidler dele passer bedre end diverse Puch og Yamaha FS1 dele, en fornøjelse :)
2015-11-14 16.50.54 (Small).jpg
2015-11-14 16.50.54 (Small).jpg (130.38 KiB) Vist 16038 gange
Billeder - http://12v.dk/kreidler-rs-5-speed-assembly/

Og tak til Jesper for tip med lim på sport pakdåser, de er godtnok løse! Jeg brugte noget af det tynde loctite hurtig/super-lim, nu skal de skæres af :wink:
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978

Indlæg af 12V »

Må hellere komme i gang med motor og hjul nu, det nærmer sig! :)
2015-11-15 12.04.11.jpg
2015-11-15 12.04.11.jpg (145.61 KiB) Vist 16013 gange
Mere her: http://12v.dk/kreidler-rs-5-speed-assembly/
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Er ved at lave ledningsnet fra bunden af, det er sku hyggeligt at nusse lidt med ledninger og en masse stik.

VDO omdrejningstælleren bliver slagtet, da den ikke virker med Kokusan tændingen. Den kommer til at huse vandtætte USB stik til mobil/gps opladning.

Faldt lige over en Koso Mini 4 RPM måler, den fylder ikke meget og kan både køre på et CR2032 batteri, eller 12V fra ledningsnettet. Regner med at placere den mellem Weltmeister dæksel og cockpit, skal lige bukke et beslag dertil.
Koso Mini 4 RPM
Koso Mini 4 RPM
koso.jpg (59.86 KiB) Vist 15956 gange
Vedhæftede filer
2015-11-22 15.15.42.jpg
2015-11-22 15.15.42.jpg (98.63 KiB) Vist 15956 gange
2015-11-22 15.15.32.jpg
2015-11-22 15.15.32.jpg (101.11 KiB) Vist 15956 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Har snydepoleret fælgkanterne, synes de var lidt tamme i helt sort. Et sæt med klister på ebay kostede under 100 kr, masser af farver og størrelser.
Vedhæftede filer
2015-11-23 22.15.19.jpg
2015-11-23 22.15.19.jpg (86.7 KiB) Vist 15933 gange
nielskoch
Fuldblods knallert
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 28. okt 2009 14:24
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af nielskoch »

Det ser fanme godt ud det du laver...

Respekt herfra
Venlig hilsen
Niels Koch


Yamaha DX årg 77 Sølvgrå 5 Gear (med nummerplade)
Yamaha DX årg 76 Grøn
Kreidler RMC årg 77 Grøn 5 gear (med nummerplade)
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af Lars J »

Ser knald hamrende godt ud. Altid en dejlig fase at nå der til hvor man skal til at montere nye eller restaurerede dele :(y)

Koso Mini 4 RPM er det den model som måler rpm ved at sno ledningen rundt om tænderørsledningen - og i så fald, virker det ok ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Takker :-)

Ja det er med sno om tændlednings typen. Tror den virker fint, har set en video på YouTube, den opdaterer ok hurtigt og er nem at aflæse.
Har haft et par engangs typer, med indkapslet batteri, de virkede også fint, men er til at smide ud når batteriet er flad. Denne koster det dobbelte, men kan bruges både som tester og permanent installeret. Den koster ca 500 kr på ebay.de
Skal lige teste den en dag, så skyder jeg en video.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Er kommet videre med Kreidleren, tank, sæde og andre småting er kommet på plads.

Har lavet et beslag til Koso'en, er begyndt på USB lade station og LED fjernlys indikator. Nu venter jeg på flere dele der gerne skulle dukke op i dag.

Nyeste billeder på side 2 - http://12v.dk/kreidler-rs-5-speed-assembly/
Vedhæftede filer
Koso 4 Mini RPM
Koso 4 Mini RPM
2015-12-05 13.27.18.jpg (162.9 KiB) Vist 15791 gange
Nu med tank og sæde
Nu med tank og sæde
2015-12-06 16.01.34.jpg (183.64 KiB) Vist 15791 gange
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af knallert »

det ser sgu godt ud...jeg har også fremstillet en del kontrol lys med diode/modstand...overvejer en lyskæde i spedometeret i mine mc..hvor jeg limer 5 dioder rundt i krandsen af spedo..og bore 5/6 huller i forlygte parabolen ca 1 cm fra pærehullet i en cirkel til kørelys..
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

I går nat bøvlede jeg rundt med diverse greb og håndtag. Planen var nogle universale grebklinger med indbygget bremsekontakt, kombineret med et lækkert Domino quickgas greb. Men det så ikke godt ud, og grebklingerne var noget skrammel. Så jeg er tilbage på Magura greb med Merit kontakter.
Har dog et problem med det styr jeg har købt, det er en anelse for kort, men jeg er helt vild med formen, højden osv. Så jeg piller det af igen og svejser 2 cm ekstra rør på hver side.

Er spændt på Newfren bremserne, de er ikke i jævn kontakt lige nu. Så de slæber lidt på uden at bremsearmen er belastet og så er der ingen fast bremsepunkt. Hvordan dælen skal jeg køre dem til, hvis maskinen først er lovlig med plader på. Det bliver dyrt i prøveplader ;)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 833
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af Twinsport »

Hej Carsten
12V skrev:...Er spændt på Newfren bremserne, de er ikke i jævn kontakt lige nu. Så de slæber lidt på uden at bremsearmen er belastet og så er der ingen fast bremsepunkt. Hvordan dælen skal jeg køre dem til, hvis maskinen først er lovlig med plader på. Det bliver dyrt i prøveplader ;)
Dem får du aldrig kørt til. Kan du ikke se hvor de høje punkter på belægningen er, så du kan slibe dem lidt ned? Så fortsætter du bare indtil de bærer på hele fladen. Er det pletvis eller højre/venstre?

/Steen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Jo, det bliver nok metoden, når den en gang kører med motorkraft. P.t. er det bare et løbehjul.

Jeg tror det er bakkerne der ikke er centreret rigtig i "den runde ende". Det samme oplevede jeg på min makkers Kreidler med 120 mm bremser, hvor jeg også købte newfren, disse sælges som "top quality". Måske er belægningen god, men det er pasformen altså ikke. Et noname produkt koster 1/3 del, det kan næsten ikke være værre.

Hvor svært er det at producere bremsebakker? Jeg har dette problem hver eneste gang jeg monterer nye bremsebakker, i større eller mindre omfang, uanset mærke og model.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af FS1originalen »

Hej Carsten,

Flot projekt - det begynder jo at ligne en rigtig knallert :(y)

Jeg oplever også jævnligt problemer med pasningen på bremsebakker, men altid så de "bider på midten og ikke i siderne".
Det skyldes helt sikkert at tromlen er slidt til en smule overstørrelse hvilket jo også sker på bil og MC bremser. Vores problem er blot at med 30 km/t og et begrænset antal kørte km/år gør at de ikke lige slides til på en uge så der er nok ikke andet for end at slibe belægningerne:oops:

I øvrigt konstaterede jeg engang at vinklen på bremsearmen også er en vigtig faktor. Kablet jeg havde var lige kort nok, så armen blev monteret så den startede omkring vinkelret på kablet og "trak tættere på" - resultatet var næsten nul bremsekraft.
Det jeg lærte den dag var at armen aldrig må komme "tættere på kablet" end vinkelret.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Har ikke lavet det store på kreidleren, håber at få lavet lidt i juleferien.

Fik drejet nogle alu propper til forlængelse af styret, det blev dælme fint. Har også lavet bremselys kontakt i forbremsen. Brugte en universal kontakt, som mange scootere og Puch Monza kører med. De var dog i 1/4 tomme UNEF gevind, så sådan en skulle jeg skaffe først. Hurray for ebay!
uploadfromtaptalk1450734665779.jpg
uploadfromtaptalk1450734665779.jpg (1.23 MiB) Vist 15603 gange
uploadfromtaptalk1450734650952.jpg
uploadfromtaptalk1450734650952.jpg (1.41 MiB) Vist 15603 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G

Indlæg af 12V »

Er langt om længe kommet i gang med motoren. Først har jeg fjernet lidt gods, så den evt. kan opgraderes til 44 mm stempel uden at korte stemplet. Skyllekanalerne er fyldt op med kemisk metal fra Loctite, og bagefter slebet så de har samme form som original. Nogen har udvidet dem meget, havde næsten ingen pakflade tilbage.

Billede

Billede

Så blev det tid til at testmontere indmad i motoren, samt shimsning af alt. Krumtap røg direkte på 0,02 mm uden nogen shims, det er pænt stramt, men den triller lystigt rundt uden modstand. Alle andre aksler er justeret til fabriks angivelser.

Billede

Meeen, ikke alt gik godt. Kunne efter montage kun finde 4. og 5. gear. Det viste sig at skiftetromlen var samlet forkert. Den har et tandhjul i enden, som er presset på i en helt bestemt position. Nogen har bare smidt den på, i tilfældig position. Et tysk forum havde en vejledning til den rette position, så den fik jeg presset om. Nu har jeg fem gear og et frigear! :)

Kickstarter tandhjulet havde meget slør, den fik en ny bøsning.

Billede

Billede

Indmaden og koblingen er forresten ikke fra 1967, som blokken. Det er af nyere årgang, så jeg har sammenlignet res. numre til den store guldmedalje. Det eneste der ikke passede var primær tandhjulet på krumtappen, den var til den gamle kobling. Jeg havde heldigvis det rigtige tandhjul liggende, men så er jeg jo ude i noget der ikke har kørt sammen fra ny. Den kommer nok til at hyle som bare fanden :o :wink:
Det undrer mig at den store kobling og det store primær tandhjul var monteret da jeg fik motoren. Mon det har kørt sammen, mon der er sket en skade pga. dette?

Set i bakspejlet, så havde jeg gerne betalt 2-3X prisen og købt en lækker direkte skiftet 5G motor. Det har godtnok været et skidt puslespil jeg har fået handlet mig. Mon ikke der dukker flere fejl op inden den hænger på stellet :P
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"