Kreidler RMC 3, 4 og 5G 1978
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Bare krumtappen render let og uden "gok-gok", så bør lejerne være trimmet korrekt.
0,00-0,05mm er lige acceptabelt, men helst til den stramme side. Og så skal den have opvarmning inden kørsel. Kold + fuld belastning er skidt for så at sige alle motorer.
0,00-0,05mm er lige acceptabelt, men helst til den stramme side. Og så skal den have opvarmning inden kørsel. Kold + fuld belastning er skidt for så at sige alle motorer.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Jeg har slebet i hånden på korn 400 papir, der kom næsten ikke noget af. Jeg tog bare alle kanter og mærker af skruetrækkere der er brugt til at splitte blokken, tror ikke der mangler meget materiale over hele overfladen. Alle aksler bliver shimset fra ny med måleur.
Mener Kreidler brugte 0,05-0,07 på sådan en gammel 67'er. De nyere RS kom ned på 0,03-0,05, Van Veen ned tæt på 0. Jeg satser på 0,03 eller tæt på, har noget 0,025 mm messingpapir jeg bruger til at fintune. Alle andre aksler får lidt mere 0,1-0,3 svjh. Igen går jeg helst tæt på min. som mulig.
Hele motoren samles uden simmeringe og o-ringe i første test samling, så jeg kan føle og lytte på det hele. Om den skifter gear og drejer uden modstand, jeg stoler ikke helt på motoren hvis man ser de prygl den har fået udvendigt. Så der tager jeg lige et ekstra step for at være helt sikkert
Mener Kreidler brugte 0,05-0,07 på sådan en gammel 67'er. De nyere RS kom ned på 0,03-0,05, Van Veen ned tæt på 0. Jeg satser på 0,03 eller tæt på, har noget 0,025 mm messingpapir jeg bruger til at fintune. Alle andre aksler får lidt mere 0,1-0,3 svjh. Igen går jeg helst tæt på min. som mulig.
Hele motoren samles uden simmeringe og o-ringe i første test samling, så jeg kan føle og lytte på det hele. Om den skifter gear og drejer uden modstand, jeg stoler ikke helt på motoren hvis man ser de prygl den har fået udvendigt. Så der tager jeg lige et ekstra step for at være helt sikkert
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Min erfaring fra andre motorer siger at gok-gok forsvinder ved ca. 0,08-0,10 mm derefter skal jeg have måleuret frem for at se ændringerkreidlerhansen skrev:Bare krumtappen render let og uden "gok-gok", så bør lejerne være trimmet korrekt.
0,00-0,05mm er lige acceptabelt, men helst til den stramme side. Og så skal den have opvarmning inden kørsel. Kold + fuld belastning er skidt for så at sige alle motorer.
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Allerede ved 0,08mm kan jeg registrere slok vha. svinghjulet på min, men jeg er også sådan et følsomt væsen.
Med dybde- og skydelære kan man normalvis måle sig frem til, hvad der skal lægges i af shims.
Med måleuret kan man så dobbelttjekke. Succesraten er som regel 75% og sparer en del tid med aftrækkeren.
Med dybde- og skydelære kan man normalvis måle sig frem til, hvad der skal lægges i af shims.
Med måleuret kan man så dobbelttjekke. Succesraten er som regel 75% og sparer en del tid med aftrækkeren.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Jamen du godeste er det allerede jul?
- Vedhæftede filer
-
- 2015-11-04 09.40.46 (Custom).jpg (93.07 KiB) Vist 16068 gange
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Har fået samlet lidt i dag, nu hvor de 3-4 pensellag hammerlak er ved at være hærdet.
Jeg fornemmer at uoriginale Kreidler dele passer bedre end diverse Puch og Yamaha FS1 dele, en fornøjelse
Billeder - http://12v.dk/kreidler-rs-5-speed-assembly/
Og tak til Jesper for tip med lim på sport pakdåser, de er godtnok løse! Jeg brugte noget af det tynde loctite hurtig/super-lim, nu skal de skæres af
Jeg fornemmer at uoriginale Kreidler dele passer bedre end diverse Puch og Yamaha FS1 dele, en fornøjelse
Billeder - http://12v.dk/kreidler-rs-5-speed-assembly/
Og tak til Jesper for tip med lim på sport pakdåser, de er godtnok løse! Jeg brugte noget af det tynde loctite hurtig/super-lim, nu skal de skæres af
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Må hellere komme i gang med motor og hjul nu, det nærmer sig!
Mere her: http://12v.dk/kreidler-rs-5-speed-assembly/
Mere her: http://12v.dk/kreidler-rs-5-speed-assembly/
Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G
Er ved at lave ledningsnet fra bunden af, det er sku hyggeligt at nusse lidt med ledninger og en masse stik.
VDO omdrejningstælleren bliver slagtet, da den ikke virker med Kokusan tændingen. Den kommer til at huse vandtætte USB stik til mobil/gps opladning.
Faldt lige over en Koso Mini 4 RPM måler, den fylder ikke meget og kan både køre på et CR2032 batteri, eller 12V fra ledningsnettet. Regner med at placere den mellem Weltmeister dæksel og cockpit, skal lige bukke et beslag dertil.
VDO omdrejningstælleren bliver slagtet, da den ikke virker med Kokusan tændingen. Den kommer til at huse vandtætte USB stik til mobil/gps opladning.
Faldt lige over en Koso Mini 4 RPM måler, den fylder ikke meget og kan både køre på et CR2032 batteri, eller 12V fra ledningsnettet. Regner med at placere den mellem Weltmeister dæksel og cockpit, skal lige bukke et beslag dertil.
- Vedhæftede filer
-
- 2015-11-22 15.15.42.jpg (98.63 KiB) Vist 15960 gange
-
- 2015-11-22 15.15.32.jpg (101.11 KiB) Vist 15960 gange
Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G
Har snydepoleret fælgkanterne, synes de var lidt tamme i helt sort. Et sæt med klister på ebay kostede under 100 kr, masser af farver og størrelser.
- Vedhæftede filer
-
- 2015-11-23 22.15.19.jpg (86.7 KiB) Vist 15937 gange
Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G
Det ser fanme godt ud det du laver...
Respekt herfra
Respekt herfra
Venlig hilsen
Niels Koch
Yamaha DX årg 77 Sølvgrå 5 Gear (med nummerplade)
Yamaha DX årg 76 Grøn
Kreidler RMC årg 77 Grøn 5 gear (med nummerplade)
Niels Koch
Yamaha DX årg 77 Sølvgrå 5 Gear (med nummerplade)
Yamaha DX årg 76 Grøn
Kreidler RMC årg 77 Grøn 5 gear (med nummerplade)
Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G
Ser knald hamrende godt ud. Altid en dejlig fase at nå der til hvor man skal til at montere nye eller restaurerede dele
Koso Mini 4 RPM er det den model som måler rpm ved at sno ledningen rundt om tænderørsledningen - og i så fald, virker det ok ?
Koso Mini 4 RPM er det den model som måler rpm ved at sno ledningen rundt om tænderørsledningen - og i så fald, virker det ok ?
Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G
Takker
Ja det er med sno om tændlednings typen. Tror den virker fint, har set en video på YouTube, den opdaterer ok hurtigt og er nem at aflæse.
Har haft et par engangs typer, med indkapslet batteri, de virkede også fint, men er til at smide ud når batteriet er flad. Denne koster det dobbelte, men kan bruges både som tester og permanent installeret. Den koster ca 500 kr på ebay.de
Skal lige teste den en dag, så skyder jeg en video.
Ja det er med sno om tændlednings typen. Tror den virker fint, har set en video på YouTube, den opdaterer ok hurtigt og er nem at aflæse.
Har haft et par engangs typer, med indkapslet batteri, de virkede også fint, men er til at smide ud når batteriet er flad. Denne koster det dobbelte, men kan bruges både som tester og permanent installeret. Den koster ca 500 kr på ebay.de
Skal lige teste den en dag, så skyder jeg en video.
Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G
Er kommet videre med Kreidleren, tank, sæde og andre småting er kommet på plads.
Har lavet et beslag til Koso'en, er begyndt på USB lade station og LED fjernlys indikator. Nu venter jeg på flere dele der gerne skulle dukke op i dag.
Nyeste billeder på side 2 - http://12v.dk/kreidler-rs-5-speed-assembly/
Har lavet et beslag til Koso'en, er begyndt på USB lade station og LED fjernlys indikator. Nu venter jeg på flere dele der gerne skulle dukke op i dag.
Nyeste billeder på side 2 - http://12v.dk/kreidler-rs-5-speed-assembly/
- Vedhæftede filer
-
- Koso 4 Mini RPM
- 2015-12-05 13.27.18.jpg (162.9 KiB) Vist 15795 gange
-
- Nu med tank og sæde
- 2015-12-06 16.01.34.jpg (183.64 KiB) Vist 15795 gange
Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G
det ser sgu godt ud...jeg har også fremstillet en del kontrol lys med diode/modstand...overvejer en lyskæde i spedometeret i mine mc..hvor jeg limer 5 dioder rundt i krandsen af spedo..og bore 5/6 huller i forlygte parabolen ca 1 cm fra pærehullet i en cirkel til kørelys..
strynboen på test profil
Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G
I går nat bøvlede jeg rundt med diverse greb og håndtag. Planen var nogle universale grebklinger med indbygget bremsekontakt, kombineret med et lækkert Domino quickgas greb. Men det så ikke godt ud, og grebklingerne var noget skrammel. Så jeg er tilbage på Magura greb med Merit kontakter.
Har dog et problem med det styr jeg har købt, det er en anelse for kort, men jeg er helt vild med formen, højden osv. Så jeg piller det af igen og svejser 2 cm ekstra rør på hver side.
Er spændt på Newfren bremserne, de er ikke i jævn kontakt lige nu. Så de slæber lidt på uden at bremsearmen er belastet og så er der ingen fast bremsepunkt. Hvordan dælen skal jeg køre dem til, hvis maskinen først er lovlig med plader på. Det bliver dyrt i prøveplader
Har dog et problem med det styr jeg har købt, det er en anelse for kort, men jeg er helt vild med formen, højden osv. Så jeg piller det af igen og svejser 2 cm ekstra rør på hver side.
Er spændt på Newfren bremserne, de er ikke i jævn kontakt lige nu. Så de slæber lidt på uden at bremsearmen er belastet og så er der ingen fast bremsepunkt. Hvordan dælen skal jeg køre dem til, hvis maskinen først er lovlig med plader på. Det bliver dyrt i prøveplader
Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G
Hej Carsten
/Steen
Dem får du aldrig kørt til. Kan du ikke se hvor de høje punkter på belægningen er, så du kan slibe dem lidt ned? Så fortsætter du bare indtil de bærer på hele fladen. Er det pletvis eller højre/venstre?12V skrev:...Er spændt på Newfren bremserne, de er ikke i jævn kontakt lige nu. Så de slæber lidt på uden at bremsearmen er belastet og så er der ingen fast bremsepunkt. Hvordan dælen skal jeg køre dem til, hvis maskinen først er lovlig med plader på. Det bliver dyrt i prøveplader
/Steen
Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G
Jo, det bliver nok metoden, når den en gang kører med motorkraft. P.t. er det bare et løbehjul.
Jeg tror det er bakkerne der ikke er centreret rigtig i "den runde ende". Det samme oplevede jeg på min makkers Kreidler med 120 mm bremser, hvor jeg også købte newfren, disse sælges som "top quality". Måske er belægningen god, men det er pasformen altså ikke. Et noname produkt koster 1/3 del, det kan næsten ikke være værre.
Hvor svært er det at producere bremsebakker? Jeg har dette problem hver eneste gang jeg monterer nye bremsebakker, i større eller mindre omfang, uanset mærke og model.
Jeg tror det er bakkerne der ikke er centreret rigtig i "den runde ende". Det samme oplevede jeg på min makkers Kreidler med 120 mm bremser, hvor jeg også købte newfren, disse sælges som "top quality". Måske er belægningen god, men det er pasformen altså ikke. Et noname produkt koster 1/3 del, det kan næsten ikke være værre.
Hvor svært er det at producere bremsebakker? Jeg har dette problem hver eneste gang jeg monterer nye bremsebakker, i større eller mindre omfang, uanset mærke og model.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G
Hej Carsten,
Flot projekt - det begynder jo at ligne en rigtig knallert
Jeg oplever også jævnligt problemer med pasningen på bremsebakker, men altid så de "bider på midten og ikke i siderne".
Det skyldes helt sikkert at tromlen er slidt til en smule overstørrelse hvilket jo også sker på bil og MC bremser. Vores problem er blot at med 30 km/t og et begrænset antal kørte km/år gør at de ikke lige slides til på en uge så der er nok ikke andet for end at slibe belægningerne:oops:
I øvrigt konstaterede jeg engang at vinklen på bremsearmen også er en vigtig faktor. Kablet jeg havde var lige kort nok, så armen blev monteret så den startede omkring vinkelret på kablet og "trak tættere på" - resultatet var næsten nul bremsekraft.
Det jeg lærte den dag var at armen aldrig må komme "tættere på kablet" end vinkelret.
Erik
Flot projekt - det begynder jo at ligne en rigtig knallert
Jeg oplever også jævnligt problemer med pasningen på bremsebakker, men altid så de "bider på midten og ikke i siderne".
Det skyldes helt sikkert at tromlen er slidt til en smule overstørrelse hvilket jo også sker på bil og MC bremser. Vores problem er blot at med 30 km/t og et begrænset antal kørte km/år gør at de ikke lige slides til på en uge så der er nok ikke andet for end at slibe belægningerne:oops:
I øvrigt konstaterede jeg engang at vinklen på bremsearmen også er en vigtig faktor. Kablet jeg havde var lige kort nok, så armen blev monteret så den startede omkring vinkelret på kablet og "trak tættere på" - resultatet var næsten nul bremsekraft.
Det jeg lærte den dag var at armen aldrig må komme "tættere på kablet" end vinkelret.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G
Har ikke lavet det store på kreidleren, håber at få lavet lidt i juleferien.
Fik drejet nogle alu propper til forlængelse af styret, det blev dælme fint. Har også lavet bremselys kontakt i forbremsen. Brugte en universal kontakt, som mange scootere og Puch Monza kører med. De var dog i 1/4 tomme UNEF gevind, så sådan en skulle jeg skaffe først. Hurray for ebay!
Fik drejet nogle alu propper til forlængelse af styret, det blev dælme fint. Har også lavet bremselys kontakt i forbremsen. Brugte en universal kontakt, som mange scootere og Puch Monza kører med. De var dog i 1/4 tomme UNEF gevind, så sådan en skulle jeg skaffe først. Hurray for ebay!
Re: Kreidler RMC 3G 1978 / RS 5G
Er langt om længe kommet i gang med motoren. Først har jeg fjernet lidt gods, så den evt. kan opgraderes til 44 mm stempel uden at korte stemplet. Skyllekanalerne er fyldt op med kemisk metal fra Loctite, og bagefter slebet så de har samme form som original. Nogen har udvidet dem meget, havde næsten ingen pakflade tilbage.
Så blev det tid til at testmontere indmad i motoren, samt shimsning af alt. Krumtap røg direkte på 0,02 mm uden nogen shims, det er pænt stramt, men den triller lystigt rundt uden modstand. Alle andre aksler er justeret til fabriks angivelser.
Meeen, ikke alt gik godt. Kunne efter montage kun finde 4. og 5. gear. Det viste sig at skiftetromlen var samlet forkert. Den har et tandhjul i enden, som er presset på i en helt bestemt position. Nogen har bare smidt den på, i tilfældig position. Et tysk forum havde en vejledning til den rette position, så den fik jeg presset om. Nu har jeg fem gear og et frigear!
Kickstarter tandhjulet havde meget slør, den fik en ny bøsning.
Indmaden og koblingen er forresten ikke fra 1967, som blokken. Det er af nyere årgang, så jeg har sammenlignet res. numre til den store guldmedalje. Det eneste der ikke passede var primær tandhjulet på krumtappen, den var til den gamle kobling. Jeg havde heldigvis det rigtige tandhjul liggende, men så er jeg jo ude i noget der ikke har kørt sammen fra ny. Den kommer nok til at hyle som bare fanden
Det undrer mig at den store kobling og det store primær tandhjul var monteret da jeg fik motoren. Mon det har kørt sammen, mon der er sket en skade pga. dette?
Set i bakspejlet, så havde jeg gerne betalt 2-3X prisen og købt en lækker direkte skiftet 5G motor. Det har godtnok været et skidt puslespil jeg har fået handlet mig. Mon ikke der dukker flere fejl op inden den hænger på stellet
Så blev det tid til at testmontere indmad i motoren, samt shimsning af alt. Krumtap røg direkte på 0,02 mm uden nogen shims, det er pænt stramt, men den triller lystigt rundt uden modstand. Alle andre aksler er justeret til fabriks angivelser.
Meeen, ikke alt gik godt. Kunne efter montage kun finde 4. og 5. gear. Det viste sig at skiftetromlen var samlet forkert. Den har et tandhjul i enden, som er presset på i en helt bestemt position. Nogen har bare smidt den på, i tilfældig position. Et tysk forum havde en vejledning til den rette position, så den fik jeg presset om. Nu har jeg fem gear og et frigear!
Kickstarter tandhjulet havde meget slør, den fik en ny bøsning.
Indmaden og koblingen er forresten ikke fra 1967, som blokken. Det er af nyere årgang, så jeg har sammenlignet res. numre til den store guldmedalje. Det eneste der ikke passede var primær tandhjulet på krumtappen, den var til den gamle kobling. Jeg havde heldigvis det rigtige tandhjul liggende, men så er jeg jo ude i noget der ikke har kørt sammen fra ny. Den kommer nok til at hyle som bare fanden
Det undrer mig at den store kobling og det store primær tandhjul var monteret da jeg fik motoren. Mon det har kørt sammen, mon der er sket en skade pga. dette?
Set i bakspejlet, så havde jeg gerne betalt 2-3X prisen og købt en lækker direkte skiftet 5G motor. Det har godtnok været et skidt puslespil jeg har fået handlet mig. Mon ikke der dukker flere fejl op inden den hænger på stellet