må slettes

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Kreidler RMC Elektronik

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 20:28, rettet i alt 3 gange.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Kreidler RMC Elektronik

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev:Nu ved jeg ikke med de andre Black Edition PHBG'er, men dem Stage6 sælger er i hvert fald med 2T delene monteret. Har både en 19 og 21 mm fra dem lige nu, og de er dejlige at arbejde med.
Jeg refererer til org. Dellorto.

Stage6 er typisk indrettet til 2T, medmindre den sælges specifikt til noget andet, så vidt jeg er oplyst. Af samme årsag anbefaler jeg normalt Stage6 ift. at spare de gængse 50-200kr på tilbudskarburatorer; PHBG-serien er generelt billig, uanset producent, og prisforskellen fra billigst til dyrest er som regel beskeden.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Kreidler RMC Elektronik

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 20:29, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Kreidler RMC Elektronik

Indlæg af kreidlerhansen »

Mehehe... det er sgu'tte nemt at køre gammel knallert! ;)

Racer-koblingsplader? Dem med alu-kerne? Glæd dig til at høre dem rasle som en tørkobling! :P

Jeg har LIGE cylinderen til din 5g RS-motor! :teeth2
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Kreidler RMC Elektronik

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:29, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Kreidler RMC Elektronik

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 20:29, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Kreidler RMC Elektronik

Indlæg af kreidlerhansen »

De er skam også fine! Stærkere og alt muligt lækkert, men de snakker en del ift. de alm. fiberplader. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Kreidler RMC Elektronik

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:29, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Kreidler RMC Elektronik

Indlæg af kreidlerhansen »

Top Racing er fin til prisen og op til 10.000rpm vedvarende klarer den sig generelt fint.

En Rito-plejlstang i en org. krumtap er endnu bedre! Sådan en (sølv-søleleje + poleret plejlstang) har jeg på lager, hvis det bliver aktuelt.

Sideværds slør...? Jeg forstår vist ikke din beskrivelse. Stemplet skal kunne glide sideværds, men det må ikke vrikke ift. Plejlstangen/nålelejet. Derimod må plejlstangen godt kunne kæntre en anelse, men hvor meget 'ende-vrik' den må have, ved jeg ikke på milimeter. Det er en af de ting, man først får en idé om, når man har sammenlignet med en ny krumtap.

Vedr. nåleleje/krydspind, så skal der være let modstand, når krydspinden presses igennem. Med krydspinden på plads, drejes den et par omgange, inden man vrikker med den. Der må IKKE være synligt slør! Max 2/100mm så vidt jeg husker, og minimum er 5/1.000mm

Der sidder kun O-ringe til tætning af både kickstarter- og gearvælgeraksel. Simmerringe til dette område er først dukket op i løbet af de sidste fem år (aftermarket), og de kræver bearbejdning af blokken.
Mål evt. den utætte O-ring ud og prøv at finde en i overstørrelse. Det er blevet almindelig praksis at dreje en ekstra rille i kickstarterakslen, så den kan få en O-ring ekstra.

NB! Ofte har kickstarterakslen fået tæv, så den udvendige ende er lidt for stor og har skarpe kanter; Når gearvælgerakslen trækkes af, bliver den såret indvendigt, hvilket laver riller med skarpe kanter, som sårer O-ringen under brug og ved på-/afmontering.
For at rette op på dette kan man bruge en 'sommerfugl', som er en stump gevindstang med en 30mm dyb rille i den ene ende; I rillen klemmer man en stump fint smergellærred fast, og spænder den anden ende i en boremaskine.
Ligesom med en honer kan man med dette simple værktøj gøre akslen fin og glat indvendigt, så en frisk O-ring har mulighed for at slutte tæt.

Vedr. kickstarterakslen, så kan man i princippet spænde den op i en søjleboremaskine og lave den ekstra rille med en lille fil. Det tager lang tid, idet det skal foregå ved lave omdrejninger, men det virker uden at se helt perfekt ud.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Kreidler RMC Elektronik

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:29, rettet i alt 2 gange.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Kreidler RMC Elektronik

Indlæg af kreidlerhansen »

Mon ikke snarere, det er nåleleje og krydspind, som ikke passer sammen...? Førhen var de tolerancebestemt (5 grupper), men i dag er det mere enkelt; Krydspinden måler 14,000mm og øjet i plejlstangen måler 18,000mm. Ethvert nåleleje af korrekt type har fra fabrikantens side den rette mængde slør til 14x18mm

Problemerne kommer, når krydspinden eller nålelejet er slidt eller for billig, så den er under mål ift. plejlstang og leje. Hvis du har et udvalg af krydspinde og nålelejer, vil jeg derfor anbefale dig at teste hele striben sammen.

Bøsningen ved gearvælgerakslen er "aldrig" slidt. 9/10 tilfælde drejer det sig om en død/forkert O-ring, og når en ny O-ring er læk, er den som oftest blevet såret under montering.
Skulle bøsningen alligevel være lidt over mål, kan du igen prøve at finde en O-ring i overstørrelse.

Nr. 1 er at ofre pengene på den store omgang hos kreidlercncparts.com, hvor alt renses helt i bund, pakflader og lejepasning tjekkes, samt der monteres en simmerring ved gearvælgerakslen og der drejes en ekstra rille i kickstarterakslen.
Inkl. justering af slør i hele motoren starter prisen for ovenstående ved €550 + forsendelse. Det er mange penge, men det duer godt nok til, de laver nogle motorer om måneden. Man skal nok være stålsat på, at det er dén motor, man vil bruge, prisen taget i betragtning...

Bøsningen med simmerring fås mig bekendt i løssalg, men nogen skal jo fræse i blokken, uanset hvad.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Kreidler RMC Elektronik

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 20:30, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Kreidler RMC Elektronik

Indlæg af kreidlerhansen »

1.000kr er også en decideret god pris, hvis det er inkl. lejer, pakninger, O- og simmerringe. Så er det lige før, jeg ikke engang gider gøre det selv...

Overvej et plejlstangskit i god kvalitet som et alternativ. Rito er rigtig god til prisen - Samarin koster en sjat ekstra, men selv den billigste udgave overgår den originale plejlstang i slidstyrke.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Kreidler RMC Elektronik

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:30, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Kreidler RMC Elektronik

Indlæg af kreidlerhansen »

1.000kr i ren arbejdsløn vil jeg så håbe, han oplyser til skat, lol! (Forstå mig ret)

Ja, selvfølgelig skal krumtappen så en tur forbi en med værktøj og håndelag, men det er en bedre løsning. Top Racing er en tro kopi af den originale krumtap som reelt er forbedret med anløbsskiver på hver side af sølelejet. Den er fin til en standardmtor, men over de seneste år er der indløbet meldinger om døde plejlstænger/eksploderede sølelejer.
Men det kan også ske med en original plejlstang... de fleste forhandlere af de bedre plejlstangskits er typisk mere villige til at yde assistance ved motorhavari.

Jeg vil ikke male fanden på væggen - risikoen er der altid, uanset mærke og motor. Det er blot set hyppigere med Top Racing ved mere end 10.000rpm, end det er set med andre.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Kreidler RMC Elektronik

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:30, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Kreidler RMC Elektronik

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg forstod det som 1.000kr + 1.500kr til stumper.

Hoved-/gearkasselejer: 400kr
O-/simmerring: 150kr
Pakningssæt: 80kr
Rito krumtap: 1.200kr
Evt. udrykkeraksel, kobligsstifter o.l.: 400kr
Div. shims, fedt osv.: 200kr

2.430kr i stumper alene, omend med lidt afrunding hist og her, afhængigt af vekslekurs, forsendelsesomkostninger og lign. variabler.

Jeg tilbyder det generelt ikke. Ærligt talt, så er jeg for længe om at komme i gang, samt der kan dukke ting op, jeg ganske enkelt ikke kan lave med mit værktøj, og den slags skaber kun rod og ballade i sidste ende.

I mine øjne ville 2.800kr inkl. krumtap være fair for begge parter, fordi jeg ikke kan se skyggen af fornuft i, at man absolut skal slå kæmpemønt på at hjælpe andre entusiaster. Så går det sjove ærligt talt af det...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Kreidler RMC Elektronik

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:30, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Kreidler RMC Elektronik

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:30, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Kreidler RMC Elektronik

Indlæg af kreidlerhansen »

'For meget' afhænger af øjet der ser... jeg vil blot ikke betale det, når man for i alt 3.500kr får krumtap, måleur og den nødvendige aftrækker. :) Hvilket minder mig om, jeg mangler de to sidstnævnte...

Udrykkerakslen er 'min' betegnelse for den aksel, som går ned i blokken og rykker i koblingsstifterne. :) Den lever er hårdt liv, og præcis dén konstruktion er noget bæ...


1.000kr er vist ok :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"