Kreidler rmc muligt el-problem

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Kreidler rmc muligt el-problem

Indlæg af Kris6861 »

Hej :)

Har lige et par spørgsmål omkring lidt el på Kreidler rmc.

1: Kan det passe at horn og blinklys først virker når motoren er i gang?

2: Det er med min omdrejningstæller, horn og forlys. Når jeg ikke har lys på altså ikke har drejet nøglen 2 gange mens motoren kører, virker den helt perferkt, den kører op og ned som den skal. Men så når der kommer lys (forlys, baglys, speedometerlys osv) så lige meget hvor meget gas jeg giver kan den ikke komme over 3000rpm. Forlyset er også lidt lavt i styrken, og man kan se når jeg trykker på hornet så forsvinder alt lys foran og omdrejningstælleren går helt død.

3: Kan det passe at batteriet kun leverer strøm til blinklys? Der sker nemlig ikke noget med spænding på den når horn osv bruges. Så jeg tror at strøm til horn omdrejningstæller kommer lige fra motoren. men kan det passe?

Håber i kan hjælpe :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler rmc muligt el-problem

Indlæg af kreidlerhansen »

Din hovedlysspole er død, og svinghjulet er måske også lidt dødt/afmagnetiseret. Derfor viser din omdrejningstæller for lidt. At blinklyset kun virker med motoren startet, tyder på din batteripakke er flad.

De gamle 15W anlæg er bogstaveligt talt noget skrammel.

Hornet kan være et vekselstrømshorn, og så skal det tilsluttes hovedlysspolen. Alternativt stoplysspolen.


Det ville dog være skønt med et foto af ankerplade (så spolerne kan idetificeres) samt oplysninger om, hvad der står på svinghjulet. Der er adskillige konstellationer af disse lys-/ladeanlæg fra dengang.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Kreidler rmc muligt el-problem

Indlæg af Kris6861 »

Mange tak for svar.

Lige til en oritering, så har den stået stille rigtig længe pga renovering og fordi forrige ejer måske heller ikke har kørt så meget på den. Kunne det ikke være en ide at få kørt på den en 14 dages tid ca. for at få hele systemet lidt i gang igen, kunne det ikke hjælpe? Det med hornet kan jeg godt bytte om på og det er et vekselstrømshorn, jep batteriet er nemlig fladt :D
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler rmc muligt el-problem

Indlæg af kreidlerhansen »

Så du ved, at batteriet er fladt, men du har ikke ladet på det?

Jeg går ud fra, du også hører til de mennesker, der trykker hårdere på knapperne i stedet for at skifte batterierne i fjernbetjeningen? ;) Hehe!

Det bør dog ikke have indflydelse på lyst i forlygten. Hvis du nu bare tager et foto af tændingen, så jeg/vi kan se, hvilke spoler, der er i systemet, er det til at kortlægge.

Og nej, du kan ikke bare bruge det i fire uger og så duer det... Bosch-systemerne er håbløse. Lad batteriet op og kryds fingre for, det duer til noget, derefter. Brug en lader til små tørceller - de lader typisk med 0,05-0,2A i modsætningtil de gængse lynladere, som ligger mellem 4-8A...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Kreidler rmc muligt el-problem

Indlæg af Michael »

Hansen har ret. De gamle svinghjul kan miste magnetiseringen. Madsens garrage i hammel kan opmagnetisere dem. Der er en af Kreidler kørene her fra vores Onsdagsklubben der har fået gjort. Det gav helt vildt meget. Faktisk mere end originalt.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Kreidler rmc muligt el-problem

Indlæg af Morten - Webmaster »

Michael skrev:Hansen har ret. De gamle svinghjul kan miste magnetiseringen. Madsens garrage i hammel kan opmagnetisere dem. Der er en af Kreidler kørene her fra vores Onsdagsklubben der har fået gjort. Det gav helt vildt meget. Faktisk mere end originalt.
Kan det passe at jeg et sted har læst noget om hvordan man test "måler" magnetiseringen ved at lave en løfte-test af et bestemt antal kg ? (I Yamaha regi)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler rmc muligt el-problem

Indlæg af kreidlerhansen »

Løfte-testen er fin nok, hvis man har et udgangspunkt... men Bosch-tændingerne findes som nævnt i flere udgaver, og der er forskellige svinghjul til mange af dem.

Så vidt jeg husker, er der tre forskellige dybder samt to forskellige magnet-layouts (nitter og lim).

Har jeg ellers forstået sammenhængen ret, opstår der en varmeproblematik, når svinghjulet overmagnetiseres ift. hvad spolerne skal levere. En 15W spole i et 35W svinghjul trak for mig en 25W pære med kridhvidt lys ved 8.000rpm. For at undgå, den kogte pæren af, satte jeg en 5W bagpære i serie med forpæren... spolen endte med at brænde næsten sort og døde, selvfølgelig.

Til gengæld fungerede en 35W spole fint sammen med en 35W forpære, selv om svinghjulet var mærket '24W-5W-18W'

De indvendige tændspoler smelter ganske enkelt kappen, hvis de udsættes for et for kraftigt svinghjul. Velsagtens derfor, man senere skifte til samme princip som Yamaha med fødespole og udvendig tændspole, senere.

Det må være vindingerne, som sætter dagsordenen, og svinghjulet skal bare være magnetiseret 'nok'


For god ordens skyld:

Er spolernes afstand til magneterne justeret? Den skal være 0,3-0,5mm og klares ret let med søgerblade. Fremgangsmåden er så ligetil, som man kan ønske sig.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Kreidler rmc muligt el-problem

Indlæg af Morten - Webmaster »

kreidlerhansen skrev:Løfte-testen er fin nok, hvis man har et udgangspunkt... men Bosch-tændingerne findes som nævnt i flere udgaver, og der er forskellige svinghjul til mange af dem.

Så vidt jeg husker, er der tre forskellige dybder samt to forskellige magnet-layouts (nitter og lim).

Har jeg ellers forstået sammenhængen ret, opstår der en varmeproblematik, når svinghjulet overmagnetiseres ift. hvad spolerne skal levere. En 15W spole i et 35W svinghjul trak for mig en 25W pære med kridhvidt lys ved 8.000rpm. For at undgå, den kogte pæren af, satte jeg en 5W bagpære i serie med forpæren... spolen endte med at brænde næsten sort og døde, selvfølgelig.

Til gengæld fungerede en 35W spole fint sammen med en 35W forpære, selv om svinghjulet var mærket '24W-5W-18W'

De indvendige tændspoler smelter ganske enkelt kappen, hvis de udsættes for et for kraftigt svinghjul. Velsagtens derfor, man senere skifte til samme princip som Yamaha med fødespole og udvendig tændspole, senere.



Det må være vindingerne, som sætter dagsordenen, og svinghjulet skal bare være magnetiseret 'nok'


For god ordens skyld:

Er spolernes afstand til magneterne justeret? Den skal være 0,3-0,5mm og klares ret let med søgerblade. Fremgangsmåden er så ligetil, som man kan ønske sig.
Meget interesant læsning Jesper :(y)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler rmc muligt el-problem

Indlæg af kreidlerhansen »

Morten >> Tak. :)

Bosch-systemerne er kort fortalt lidt ga-ga at finde rundt i, og nogle virker bedre end andre.

'Man' bliver møghamrende skuffet, når 'man' endelig får stykket en ankerplade sammen med tændspole, hovedlysspole og to hjælpespoler i fin stand, for så at finde ud af, at svinghjulet ikke er dybt nok = skraber mod hjælpespolerne og ødelægger begge, når 'man' er 17-et-halvt år gammel og bare træder igennem på kickstarteren for at se om skidtet virker...
Læg dertil, at 'man' er sååå glaaaad for at finde en original og velfungerende hovedlysspole OG et 35W svinghjul, så 'man' efter to år med en fesen-gul 15W forpære endelig kan få lyset til at fungere... og så koger tændspolen gudhjælpemig over, hvorefter lysspolen laver samme nummer et par uger efter, man ENDELIG har fundet en god føde- og tændspole...

Køb en Kreidler, og se hvad den fejler...!!! ;)


Mit bedste råd er, at man ofrer pengene på at få viklet spoler om, så de kan noget! Hvis ellers der er plads til viklingerne, vil man blive LYKKELIG over at skifte fra 6V/15W til 6V/35W på hovedlysspolen + monterer en induktionsspole til bagpæren.
Over fødespolen er der plads til en ladespole, som så kan gå til batteriet (sjovt nok), og derfra til instrument- og bremselys. Dét setup eliminerer omtrent 90% af alt bøvl med strømmen.

Hvis blot man matcher forpæren til, hvad en omviklet spole bag et halv-dødt svinghjul kan levere til, så virker det fantastisk! Og det kan i særdeleshed betale sig at opgradere ledningsnettet til dobbelt tykkelse mellem hhv. cockpit, batteri og svinghjul! Af alle steder på Kreidleren er netop ledningstykkelsen minimaliseret, trods der trækkes rigeligt ampere!
:sad

Jeg hader 6V af et godt hjerte... alt for mange ampere, alt for ringe kapacitet, alt for ustabilt.

Kokusan-tændingen koster under 1.500kr (12V/85W) og en frisk stator kan købes til Derbi Senda før 2006. Alternativt er en VAPE-tænding (12V/130W!) fra powerdynamo.biz som til gengæld KAN have bøvl med alt for høje omdrejninger.
Kokusan findes i en almindelig/tidlige udgave til ~1.200kr, som kræver en speciel aftrækker og møtrik. Den kan IKKE lide at komme over 10.000rpm! EVO-udgaven matcher Bosch-aftrækkeren og bruger en almindelig møtrik og kan GODT klare 12-13.000rpm, omend nogle er plaget af lidt ovale svinghjul = bør afbalanceres.

Eller en innerrotor fra MVT eller PVL med 50-60W lysspole, mehehe... ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Kreidler rmc muligt el-problem

Indlæg af Kris6861 »

Så hvad er det helt konkret du vil have jeg skal gøre? Er helt forvirret efter alt den tekst her, hehe :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler rmc muligt el-problem

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvad du skal gøre, er din sag. Lån et svinghjul - hvis det ikke hjælper, er lysspolen færdig, og så skal du på jagt efter en bedre eller få viklet den gamle om.

Jeg havde skrottet både 6V og platiner til fordel for en elektronisk, 12V Kokusan-tænding... den fås også i 6V/50W, forresten = kræver ingen nye pærer... og så får du lys nok med 35W i forlygten + ca 3A til at lade batteriet op, trække bagpære, stop- og blinklys.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Kreidler rmc muligt el-problem

Indlæg af Kris6861 »

Ok, mange tak for hjælpen :) spørger lige igen hvis jeg bliver i tvivl :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler rmc muligt el-problem

Indlæg af kreidlerhansen »

Kris6861 skrev:Ok, mange tak for hjælpen :) spørger lige igen hvis jeg bliver i tvivl :)
Helt i orden - så går jeg off topic, som jeg plejer! ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"