Puch VZ50 Jomfru tur... Kørte ud og trak hjem....

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
niels m
Junior knallert
Indlæg: 19
Tilmeldt: tors 18. okt 2012 18:16
Kontakt:

Puch VZ50 Jomfru tur... Kørte ud og trak hjem....

Indlæg af niels m »

Så oprandt dagen, solen skinnede, fuglene sang. Puch'en skulle have sin jomfru tur efter af have boet værkstedet hele vinteren. Forud var der gået måneder med at skrue, bande, tage til stumpemarked, drømme, starte op og give gas til værkstedet var blå af røg.

Nu skulle det være. Puch'en sprang i gang, lidt gas og chokeren fra afsted det går. Hurtigt konstateres det at det kniber alvorlig med at trække i 3. Gear - mon 13 tænder foran lige er i overkanten? (det var den størrelse der lig lå i kassen) Puch'en er lovlig, bortset fra tunrøret.

Skruer på strålespidsen, for finde bedste blandingsforhold, men 3. Gear, det går ikke. - når men 2. Gear, og skrue på strålespidsen for at finde bedste blandingsforhold. - og bedst som jeg tror nu er den der sgu - så sætter motoren sig. Damn - nyopboret cylinder , der sætter sig på første tur :-(

Trækker hjem, da jeg kommer hjem, prøver jeg lige om motoren er fri igen -yep , og motoren springer i gang.

Det kunne godt se ud til at de første mange kilometer må køres med reduceret gas.

God Tur

Mvh Niels M
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Puch VZ50 Jomfru tur... Kørte ud og trak hjem....

Indlæg af strynboen »

hnmmmm en puch sætter ALDRIG stempel...køre du uden olie i bensinen..eller med L ring...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Jps
Stor knallert
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors 21. feb 2013 21:11
Kontakt:

Re: Puch VZ50 Jomfru tur... Kørte ud og trak hjem....

Indlæg af Jps »

strynboen skrev:hnmmmm en puch sætter ALDRIG stempel...køre du uden olie i bensinen..eller med L ring...
Selvfølgelig kan en Puch, også sætte et stempel.
Ejer 3 Pgo Dr. Big, henholdsvis årg. 2006/09, en 2008 og en 2010. http://www.scootertossen.dk" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.2wheeler.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jps
Stor knallert
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors 21. feb 2013 21:11
Kontakt:

Re: Puch VZ50 Jomfru tur... Kørte ud og trak hjem....

Indlæg af Jps »

Håber min VZ'er kører som den skal, når jeg skal ud og teste den.
Ejer 3 Pgo Dr. Big, henholdsvis årg. 2006/09, en 2008 og en 2010. http://www.scootertossen.dk" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.2wheeler.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch VZ50 Jomfru tur... Kørte ud og trak hjem....

Indlæg af 12V »

Vil også næsten påstå at den motor i lovlig stand ikke sætter sig ved at køre for mager. Den skal gå så mager at den kører ad helvedes til. Jeg har virkelig tæsket de motorer og en gang fået en stor revne i gummistudsen til luftfilteret hvor jeg kørte lang tid med bundgas inden jeg opdagede det, har aldrig haft noget i nærheden af en sætter.

Har du målt cylinder-stempel slør/frigang efter opboring?
Brugeravatar
Jps
Stor knallert
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors 21. feb 2013 21:11
Kontakt:

Re: Puch VZ50 Jomfru tur... Kørte ud og trak hjem....

Indlæg af Jps »

12V skrev:Vil også næsten påstå at den motor i lovlig stand ikke sætter sig ved at køre for mager. Den skal gå så mager at den kører ad helvedes til. Jeg har virkelig tæsket de motorer og en gang fået en stor revne i gummistudsen til luftfilteret hvor jeg kørte lang tid med bundgas inden jeg opdagede det, har aldrig haft noget i nærheden af en sætter.

Har du målt cylinder-stempel slør/frigang efter opboring?
Jeg har så heller ikke prøvet, at stemplet satte sig på en Puch (de 8-9-10 stykker, jeg har haft). Men gik bare ud fra, det kan lade sig gøre :)
Ejer 3 Pgo Dr. Big, henholdsvis årg. 2006/09, en 2008 og en 2010. http://www.scootertossen.dk" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.2wheeler.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Puch VZ50 Jomfru tur... Kørte ud og trak hjem....

Indlæg af Michael »

Den er evt boret for stramt eller også står den alt for tidligt i tændingen.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch VZ50 Jomfru tur... Kørte ud og trak hjem....

Indlæg af kreidlerhansen »

Puch
Ud
Cykel
Hjem

:thunge


Selvfølgelig kan en lovlig motor knalde et stempel, men sandsynligheden for, det skyldes mager blanding alene er dælme lille!
:what2
Jeg har også kun oplevet den slags efter jeg er gået langt forbi alt, der minder om en standardopsætning.

Hvis den stadig har en knivskarp tomgang efter afkøling og efterfølgende opstart, vil jeg gætte på, stemplet har haft et højt punkt, som akkurat har formået at fortrænge oliefilmen på et lille punkt.
Det vil være ganske tydeligt at se, hvis man afmonterer cylinderen.
Den smule alu, som er overført til cylindervæggen fra stemplet, kan fjernes med lidt vådslibepapir korn 1.000 og WD40/petroleum uden man fjerner en kritisk mængde materiale fra væggen.

Havde det været en reel varmesætning, burde den hvisle/tikke ved næste opstart. En hård sætning gør tomgangen besværet og motoren halvdød i optrækket = klemte stempelringe.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Jps
Stor knallert
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors 21. feb 2013 21:11
Kontakt:

Re: Puch VZ50 Jomfru tur... Kørte ud og trak hjem....

Indlæg af Jps »

Jeg ville køre en tur på min VZ'er idag, men den gad så ikke starte, efter 50 tråd på kickstarteren. Dæleme irreterende.
Ejer 3 Pgo Dr. Big, henholdsvis årg. 2006/09, en 2008 og en 2010. http://www.scootertossen.dk" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.2wheeler.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"