Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes
Min opsparing plus det løse blev omsat i går, og jeg er nu ejer af følgende - uimponerende fotos først, tekst efterfølgende:
Primærside, 14/62 ligeskårne tænder (RS = 21/77 eller 20/79, skråtskårne tænder):
Skiftevalsen ligner modellen til 5g, men har naturligvis en stift ekstra:
Gearkassen er en cross-model = kun lidt tungere 1. gear end 5g, halvstort spring til 2. gear og close ratio for resten:
Kun på koblingsakslen er det mindste tandhjul presset på - resten sidder enten løs eller holdes på plads af låseringe:
Trækakslen er med stråler/mangenot til fortandhjulet, hvor resten af motorerne har to flader:
Gearkassen sidder perfekt i blokken, og der er til denne ingen støttegaffel som til 2-3-4-5g over koblingsakslen/modsat skiftevalsen:
Højre krumtaphus, udvendigt:
Højre krumtaphus, indvendigt:
Venstre krumtaphus, udvendigt:
Venstre krumtaphus, indvendigt. 'Koblingslejet' sidder dybere, der er gjort plads til de større tandhjul og koblingsarmen er 5-6mm udad, hvilket er den eneste forskel fra en 5g:
Krumtaphuset er et modificeret, standard 5g med 'direkte skifte', som det kaldes.
Højre krumtaphus, fejl/mangler:
Alle gevind til koblingsdækslet undtagen tre er mere eller mindre ødelagt. Dem søger jeg hjælp til at få udbedret korrekt, da jeg ikke selv ejer hverken tilstrækkeligt værktøj eller tålmodighed, og godset er tyndt nok til, jeg tvivler på, man har mere end ét forsøg pr. gevind.
Venstre krumtaphus, fejl/mangler:
Igen, gevind ved både tænding og afstandsbøs, hhv. M4 og M6
Og ja, gevindreperation er en simpel proces, men dette skal gøres rigtigt, så hvis 'en eller anden' kan og vil, bliver jeg meget, meget gladere... i mellemtiden kan jeg så sætte pris på at kende min egne begrænsninger.
Primærside, 14/62 ligeskårne tænder (RS = 21/77 eller 20/79, skråtskårne tænder):
Skiftevalsen ligner modellen til 5g, men har naturligvis en stift ekstra:
Gearkassen er en cross-model = kun lidt tungere 1. gear end 5g, halvstort spring til 2. gear og close ratio for resten:
Kun på koblingsakslen er det mindste tandhjul presset på - resten sidder enten løs eller holdes på plads af låseringe:
Trækakslen er med stråler/mangenot til fortandhjulet, hvor resten af motorerne har to flader:
Gearkassen sidder perfekt i blokken, og der er til denne ingen støttegaffel som til 2-3-4-5g over koblingsakslen/modsat skiftevalsen:
Højre krumtaphus, udvendigt:
Højre krumtaphus, indvendigt:
Venstre krumtaphus, udvendigt:
Venstre krumtaphus, indvendigt. 'Koblingslejet' sidder dybere, der er gjort plads til de større tandhjul og koblingsarmen er 5-6mm udad, hvilket er den eneste forskel fra en 5g:
Krumtaphuset er et modificeret, standard 5g med 'direkte skifte', som det kaldes.
Højre krumtaphus, fejl/mangler:
Alle gevind til koblingsdækslet undtagen tre er mere eller mindre ødelagt. Dem søger jeg hjælp til at få udbedret korrekt, da jeg ikke selv ejer hverken tilstrækkeligt værktøj eller tålmodighed, og godset er tyndt nok til, jeg tvivler på, man har mere end ét forsøg pr. gevind.
Venstre krumtaphus, fejl/mangler:
Igen, gevind ved både tænding og afstandsbøs, hhv. M4 og M6
Og ja, gevindreperation er en simpel proces, men dette skal gøres rigtigt, så hvis 'en eller anden' kan og vil, bliver jeg meget, meget gladere... i mellemtiden kan jeg så sætte pris på at kende min egne begrænsninger.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes
Jeg fik lige rodet lidt med Open Office... fordi jeg skal have lært at rode med regneark.
Og nej, layoutet er langt fra perfekt, men nu kan jeg da sammenligne de forskellige motorer!
Og nej, layoutet er langt fra perfekt, men nu kan jeg da sammenligne de forskellige motorer!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes
Hi Kreidlerhansen
Vil meget gerne tilbyde min hjælp - hvis ikke det haster - er for tiden hængt hårdt op
Vær opmærksom på at den tætte relation mellem udrykkerarm og lejet kan resultere i låst gearkasse!
Dette forekommer ved overaktivering af koblings- armen, som så skubber lejet ud i nærmeste tandhjul og brænder fast på akslen!!! Derefter komplet motor- adskillelse og isætning af ny bøsning på tandhjulet
Anders
Vil meget gerne tilbyde min hjælp - hvis ikke det haster - er for tiden hængt hårdt op
Vær opmærksom på at den tætte relation mellem udrykkerarm og lejet kan resultere i låst gearkasse!
Dette forekommer ved overaktivering af koblings- armen, som så skubber lejet ud i nærmeste tandhjul og brænder fast på akslen!!! Derefter komplet motor- adskillelse og isætning af ny bøsning på tandhjulet
Anders
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes
Dét forklarer nok Rions (jtmx racing) anbefaling af kun at skrue de tre bolte i koblingen 1 omgang ud = begrænset vandring.
Kombineret med den lndrede kalot herunder, satser jeg på et minimum af friktion, når koblingen er trukket:
Det haster ikke. Jeg har endnu ikke en krumtap til motoren, endsige lejer og pakninger! Så jeg siger da mange tak
Den medfølgende krumtap skal i hvert fald have en frisk plejlstang, hvis den skal bruges + jeg i så fald helst ser den udstyret med køleskiver = der skal fræses i vangerne.
Jojo, vejen er lang!
Kombineret med den lndrede kalot herunder, satser jeg på et minimum af friktion, når koblingen er trukket:
Det haster ikke. Jeg har endnu ikke en krumtap til motoren, endsige lejer og pakninger! Så jeg siger da mange tak
Den medfølgende krumtap skal i hvert fald have en frisk plejlstang, hvis den skal bruges + jeg i så fald helst ser den udstyret med køleskiver = der skal fræses i vangerne.
Jojo, vejen er lang!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes
Hej Jesper
Tillykke med ny erhvervelsen
Har ikke en dyt forstand på det der kredler men en 6 gears er nok ikke noget man falder over hver dag
så... held og lykke med projektet
Tillykke med ny erhvervelsen
Har ikke en dyt forstand på det der kredler men en 6 gears er nok ikke noget man falder over hver dag
så... held og lykke med projektet
Senest rettet af Frandsen man 29. okt 2012 07:57, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Frandsen
Frandsen
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes
Jo tak!Frandsen skrev:Hej Jesper
Tillykke med ny erhvervelsen
Har ikke en dyt forstand på det der kredler men en 6 gears en nok ikke noget man falder over hver dag
så... held og lykke med projektet
Replicaer fås fra ny, men prisen starter ved ~€1.500 + tilpasning af en 5g blok!
Fik også en 4g motor med og dette topstykke:
Hvor skal gasserne lige være?!
Noget siger mig dog, at det er mere pynt end funktionelt med alle de huller!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes
gasserne skal brænde hul ned i stemplet...derfor alle porehullerne til at gemme bensin til efterbrændingen..så den rigtig kan eftergløde...og banke
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes
Man kan ikke bore et lille hul eller endda fræse en rille ved koblingslejet, så det kan låses med en lille pal/låsering?
Fede stumper
Fede stumper
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes
Så kan man jo erstatte tændrøret med en blændprop og køre på diesel!strynboen skrev:gasserne skal brænde hul ned i stemplet...derfor alle porehullerne til at gemme bensin til efterbrændingen..så den rigtig kan eftergløde...og banke
Det duer kun til en cross-portning med begrænset belastning/let gearing og konstant acceleration. Oprindeligt er kompressionsforholdet ~10:1 eller 11:1 med 5cc forbrændingskammer minus stempeltoppens bue.
Dette er højst på 3,5-4cc = ~14:1
Det er sikkert muligt. Risikoen er størst, hvis man ikke justerer den korrekt op. Armen skal ud og måles ud. Den har sikkert flere hårde træk bag sig end gennemsnittet! I det mindste sidder den originale støvhætte der, så jord og grus ikke har fået adgang mellem hus/jern!12V skrev:Man kan ikke bore et lille hul eller endda fræse en rille ved koblingslejet, så det kan låses med en lille pal/låsering?
Fede stumper
I værste fald skal akselgangen bores op og have en bøsning.
Der ER risiko for, denne motor render op i 'nypris', men så kan jeg i det mindste sprede udgifterne over et par år.
TT-projektet savner stadig indkøb for omtrent 10.000kr... 18" hjul og tænding står for halvdelen, og licens, tøj + div. render sikkert op i yderligere 10.000kr. Det er i omegnen af to år, og jeg vil egentlig gerne i gang med en uddannelse!
Nå, men der er sikkert andre, som er friske på en oldboys 50cc TT-klasse... eh, undskyld! En GENTLEMAN-klasse!!!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes
Tillykke med de lækre dele og gearkassen man er kun lidt misundelig.
Ja det er en lang vej og det trækker tænder ud undervejs men det er skide
sjovt og rode med.
Ja det er en lang vej og det trækker tænder ud undervejs men det er skide
sjovt og rode med.
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes
Det er en god omend omkostningsrig form for beskæftigelsesterapi, i hvert fald! Tandhjulene er alle fine, og umiddelbart er ingen af stifterne slidt, samt alle stråler er fine. Akslerne liner korrekt op, såehm... jeg savner 'kun' lejer og pakningsæt. Nåja, og en krumtap!Nabo Jan skrev:Tillykke med de lækre dele og gearkassen man er kun lidt misundelig.
Ja det er en lang vej og det trækker tænder ud undervejs men det er skide
sjovt og rode med.
Gevindene er ikke moslet i så stort et omfang som først antaget. Kun et par stykker er døde på koblingssiden, og umiddelbart er kun det øverste gevind ved tændingen tvivlsomt.
De skide 4mm gevind i alu! All or nothing! Sidst jeg havde et tvivlsomt af slagsen, slap skruen ved fulde omdrejninger og med et knald var pick-up'en afmonteret fra ankerpladen på min elektroniske Bosch-tænding.
Prøver at skylle dem ud med WD40 og så skal jeg lige have fingrene i et par snittappe.
Jeg tror sgutte (fynsk!), jeg har været så spændt på at få en motor ud at køre, siden jeg fik renoveret min første 5g tilbage i... ehm... 1998!
I øvrigt er jeg i tvivl om, hvad jeg skal gøre med det koblingshjul/hele primærsiden.
Jeg kunne sælge sættet, men det er vel synd at skille dem ad?
Eller... hvis der ikke står 'Hürth' nogle steder, er det selvfølgelig ligegyldigt, da det så ikke hører til motoren, oprindeligt. Dét må jeg lige finde ud af i morgen!
Godnat
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes
Hi Jesper
Overvej kraftigt at lime stag i efter rensning af gevind! Hvis der er plads til montering af møtrikker (selvlåsende) er det vejen frem på en racermotor som ser hyppig adskillelse.
Jeg er køber af koblingen forudsat den er i balance - det er min nemlig ikke
Anders
Overvej kraftigt at lime stag i efter rensning af gevind! Hvis der er plads til montering af møtrikker (selvlåsende) er det vejen frem på en racermotor som ser hyppig adskillelse.
Jeg er køber af koblingen forudsat den er i balance - det er min nemlig ikke
Anders
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes
Møtrikker kommer det til at knibe med for tændingens vedkommende, tror jeg. Pladsen er trang selv med 4mm skruer. Det nævnte gevind er der, men det føles 'slasket'; Helicoil er sikkert det bedste kompromis.
Om koblingen er i balance, skal jeg lade være usagt. Medmindre man kan lave en tilpas simpel/nøjagtig opspænding, kan jeg ikke tjekke det.
Inderkurven + plader beholder jeg dog. Så kan jeg få en sjette plade i min landevejskobling (udveksling: 18/71)
Send mig et bud pr. PB... så tager jeg stilling derfra.
Når nu jeg ikke umiddelbart kommer ud i et projekt med vandkøling, bliver omdrejningstallet også begrænset, og 14/62 er en betragteligt lettere gearing. Med den primærside skal slut-udvekslingen være nær 14/30 for at svare til 14/36 på en standard RS.
Om koblingen er i balance, skal jeg lade være usagt. Medmindre man kan lave en tilpas simpel/nøjagtig opspænding, kan jeg ikke tjekke det.
Inderkurven + plader beholder jeg dog. Så kan jeg få en sjette plade i min landevejskobling (udveksling: 18/71)
Send mig et bud pr. PB... så tager jeg stilling derfra.
Når nu jeg ikke umiddelbart kommer ud i et projekt med vandkøling, bliver omdrejningstallet også begrænset, og 14/62 er en betragteligt lettere gearing. Med den primærside skal slut-udvekslingen være nær 14/30 for at svare til 14/36 på en standard RS.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes
Primærsiden er IKKE Hürth, og den ligner i høj grad min egen. Udvekslingen er som sagt høj, så den er 100% sikkert designet til cross-brug.
Hmmm... jeg skal vist lige prøve at af-/bekræfte dens oprindelse for god ordens skyld. Måske man skulle droppe den til TT og i stedet gro nosser nok til at køre 50cc Classic Cross?
Hmmm... jeg skal vist lige prøve at af-/bekræfte dens oprindelse for god ordens skyld. Måske man skulle droppe den til TT og i stedet gro nosser nok til at køre 50cc Classic Cross?
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!