Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes

Indlæg af kreidlerhansen »

Min opsparing plus det løse blev omsat i går, og jeg er nu ejer af følgende - uimponerende fotos først, tekst efterfølgende:

Primærside, 14/62 ligeskårne tænder (RS = 21/77 eller 20/79, skråtskårne tænder):

Billede

Skiftevalsen ligner modellen til 5g, men har naturligvis en stift ekstra:

Billede

Gearkassen er en cross-model = kun lidt tungere 1. gear end 5g, halvstort spring til 2. gear og close ratio for resten:

Billede

Kun på koblingsakslen er det mindste tandhjul presset på - resten sidder enten løs eller holdes på plads af låseringe:

Billede

Trækakslen er med stråler/mangenot til fortandhjulet, hvor resten af motorerne har to flader:

Billede

Gearkassen sidder perfekt i blokken, og der er til denne ingen støttegaffel som til 2-3-4-5g over koblingsakslen/modsat skiftevalsen:

Billede

Højre krumtaphus, udvendigt:

Billede

Højre krumtaphus, indvendigt:

Billede

Venstre krumtaphus, udvendigt:

Billede

Venstre krumtaphus, indvendigt. 'Koblingslejet' sidder dybere, der er gjort plads til de større tandhjul og koblingsarmen er 5-6mm udad, hvilket er den eneste forskel fra en 5g:

Billede

Krumtaphuset er et modificeret, standard 5g med 'direkte skifte', som det kaldes.


Højre krumtaphus, fejl/mangler:

Alle gevind til koblingsdækslet undtagen tre er mere eller mindre ødelagt. Dem søger jeg hjælp til at få udbedret korrekt, da jeg ikke selv ejer hverken tilstrækkeligt værktøj eller tålmodighed, og godset er tyndt nok til, jeg tvivler på, man har mere end ét forsøg pr. gevind.

Venstre krumtaphus, fejl/mangler:

Igen, gevind ved både tænding og afstandsbøs, hhv. M4 og M6


Og ja, gevindreperation er en simpel proces, men dette skal gøres rigtigt, så hvis 'en eller anden' kan og vil, bliver jeg meget, meget gladere... i mellemtiden kan jeg så sætte pris på at kende min egne begrænsninger.
:thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg fik lige rodet lidt med Open Office... fordi jeg skal have lært at rode med regneark.

Og nej, layoutet er langt fra perfekt, men nu kan jeg da sammenligne de forskellige motorer!

Billede
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes

Indlæg af Elsberg »

Hi Kreidlerhansen

Vil meget gerne tilbyde min hjælp - hvis ikke det haster - er for tiden hængt hårdt op :(n)

Vær opmærksom på at den tætte relation mellem udrykkerarm og lejet kan resultere i låst gearkasse!
Dette forekommer ved overaktivering af koblings- armen, som så skubber lejet ud i nærmeste tandhjul og brænder fast på akslen!!! Derefter komplet motor- adskillelse og isætning af ny bøsning på tandhjulet :whew

Anders
Billede
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes

Indlæg af kreidlerhansen »

Dét forklarer nok Rions (jtmx racing) anbefaling af kun at skrue de tre bolte i koblingen 1 omgang ud = begrænset vandring.

Kombineret med den lndrede kalot herunder, satser jeg på et minimum af friktion, når koblingen er trukket:

Billede

Det haster ikke. Jeg har endnu ikke en krumtap til motoren, endsige lejer og pakninger! Så jeg siger da mange tak :)

Den medfølgende krumtap skal i hvert fald have en frisk plejlstang, hvis den skal bruges + jeg i så fald helst ser den udstyret med køleskiver = der skal fræses i vangerne.


Jojo, vejen er lang! :what2
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes

Indlæg af Frandsen »

Hej Jesper
Tillykke med ny erhvervelsen
Har ikke en dyt forstand på det der kredler men en 6 gears er nok ikke noget man falder over hver dag
så... held og lykke med projektet
Senest rettet af Frandsen man 29. okt 2012 07:57, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Frandsen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes

Indlæg af kreidlerhansen »

Frandsen skrev:Hej Jesper
Tillykke med ny erhvervelsen
Har ikke en dyt forstand på det der kredler men en 6 gears en nok ikke noget man falder over hver dag
så... held og lykke med projektet
Jo tak!

Replicaer fås fra ny, men prisen starter ved ~€1.500 + tilpasning af en 5g blok!

Fik også en 4g motor med og dette topstykke:

Billede

Hvor skal gasserne lige være?! :thunge

Noget siger mig dog, at det er mere pynt end funktionelt med alle de huller!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes

Indlæg af strynboen »

gasserne skal brænde hul ned i stemplet...derfor alle porehullerne til at gemme bensin til efterbrændingen..så den rigtig kan eftergløde...og banke
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes

Indlæg af 12V »

Man kan ikke bore et lille hul eller endda fræse en rille ved koblingslejet, så det kan låses med en lille pal/låsering?

Fede stumper :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes

Indlæg af kreidlerhansen »

strynboen skrev:gasserne skal brænde hul ned i stemplet...derfor alle porehullerne til at gemme bensin til efterbrændingen..så den rigtig kan eftergløde...og banke
:teeth2 Så kan man jo erstatte tændrøret med en blændprop og køre på diesel! :teeth2

Det duer kun til en cross-portning med begrænset belastning/let gearing og konstant acceleration. Oprindeligt er kompressionsforholdet ~10:1 eller 11:1 med 5cc forbrændingskammer minus stempeltoppens bue.
Dette er højst på 3,5-4cc = ~14:1

12V skrev:Man kan ikke bore et lille hul eller endda fræse en rille ved koblingslejet, så det kan låses med en lille pal/låsering?

Fede stumper :)
Det er sikkert muligt. Risikoen er størst, hvis man ikke justerer den korrekt op. Armen skal ud og måles ud. Den har sikkert flere hårde træk bag sig end gennemsnittet! I det mindste sidder den originale støvhætte der, så jord og grus ikke har fået adgang mellem hus/jern!
I værste fald skal akselgangen bores op og have en bøsning.


Der ER risiko for, denne motor render op i 'nypris', men så kan jeg i det mindste sprede udgifterne over et par år.


TT-projektet savner stadig indkøb for omtrent 10.000kr... 18" hjul og tænding står for halvdelen, og licens, tøj + div. render sikkert op i yderligere 10.000kr. Det er i omegnen af to år, og jeg vil egentlig gerne i gang med en uddannelse!
:thunge

Nå, men der er sikkert andre, som er friske på en oldboys 50cc TT-klasse... eh, undskyld! En GENTLEMAN-klasse!!!
:teeth2
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes

Indlæg af Nabo Jan »

Tillykke med de lækre dele og gearkassen :dust man er kun lidt misundelig.
Ja det er en lang vej og det trækker tænder ud undervejs men det er skide
sjovt og rode med.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes

Indlæg af kreidlerhansen »

Nabo Jan skrev:Tillykke med de lækre dele og gearkassen :dust man er kun lidt misundelig.
Ja det er en lang vej og det trækker tænder ud undervejs men det er skide
sjovt og rode med.
Det er en god omend omkostningsrig form for beskæftigelsesterapi, i hvert fald! :hihi Tandhjulene er alle fine, og umiddelbart er ingen af stifterne slidt, samt alle stråler er fine. Akslerne liner korrekt op, såehm... jeg savner 'kun' lejer og pakningsæt. Nåja, og en krumtap! ;)

Gevindene er ikke moslet i så stort et omfang som først antaget. Kun et par stykker er døde på koblingssiden, og umiddelbart er kun det øverste gevind ved tændingen tvivlsomt.

De skide 4mm gevind i alu! :sad All or nothing! Sidst jeg havde et tvivlsomt af slagsen, slap skruen ved fulde omdrejninger og med et knald var pick-up'en afmonteret fra ankerpladen på min elektroniske Bosch-tænding.

Prøver at skylle dem ud med WD40 og så skal jeg lige have fingrene i et par snittappe.


Jeg tror sgutte (fynsk!), jeg har været så spændt på at få en motor ud at køre, siden jeg fik renoveret min første 5g tilbage i... ehm... 1998!


I øvrigt er jeg i tvivl om, hvad jeg skal gøre med det koblingshjul/hele primærsiden. :whew
Jeg kunne sælge sættet, men det er vel synd at skille dem ad?

Eller... hvis der ikke står 'Hürth' nogle steder, er det selvfølgelig ligegyldigt, da det så ikke hører til motoren, oprindeligt. Dét må jeg lige finde ud af i morgen!

Godnat :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes

Indlæg af Elsberg »

Hi Jesper

Overvej kraftigt at lime stag i efter rensning af gevind! Hvis der er plads til montering af møtrikker (selvlåsende) er det vejen frem på en racermotor som ser hyppig adskillelse.

Jeg er køber af koblingen forudsat den er i balance - det er min nemlig ikke :sad

Anders
Billede
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes

Indlæg af kreidlerhansen »

Møtrikker kommer det til at knibe med for tændingens vedkommende, tror jeg. Pladsen er trang selv med 4mm skruer. Det nævnte gevind er der, men det føles 'slasket'; Helicoil er sikkert det bedste kompromis.

Om koblingen er i balance, skal jeg lade være usagt. Medmindre man kan lave en tilpas simpel/nøjagtig opspænding, kan jeg ikke tjekke det.

Inderkurven + plader beholder jeg dog. Så kan jeg få en sjette plade i min landevejskobling (udveksling: 18/71)

Send mig et bud pr. PB... så tager jeg stilling derfra. :)


Når nu jeg ikke umiddelbart kommer ud i et projekt med vandkøling, bliver omdrejningstallet også begrænset, og 14/62 er en betragteligt lettere gearing. Med den primærside skal slut-udvekslingen være nær 14/30 for at svare til 14/36 på en standard RS.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler Cross-motor... renoveringshjælp ønskes

Indlæg af kreidlerhansen »

Primærsiden er IKKE Hürth, og den ligner i høj grad min egen. Udvekslingen er som sagt høj, så den er 100% sikkert designet til cross-brug.

Hmmm... jeg skal vist lige prøve at af-/bekræfte dens oprindelse for god ordens skyld. Måske man skulle droppe den til TT og i stedet gro nosser nok til at køre 50cc Classic Cross?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"