Puch Maxi 2 gear

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Puch Maxi 2 gear

Indlægaf Poul-Erik A. » tirs 23. okt 2012 19:15

Hej med Jer.

Jeg blev spurgt om jeg kunne hjælpe med at skifte gearkabel i en 2 gears Maxi, for ejeren havde forsøgt og endda haft en kammerat til at hjælpe. Jeg fik den i hænde i fredags og startede lørdag morgen - men da havde den lækket en stor portion gearolie, hvilket jeg ikke forstod...
Nå, men jeg kontaktede ejeren for at spørge om han var klar over det, men så indrømmede han også, at kammeraten havde haft koblingsskjoldet lukket op for at afhjælpe mont. af kablerne - men det skulle der da ikke være sket noget ved!!!!!!
Jeg responderede herefter, at det var RIGELIG forklaring og at der så nok var bud efter en ny pakning og lidt gearolie til at supplere med.
Af med koblingsskjoldet og der sad en lille stump pakning tilbage i en hjørne, så jeg forstår godt det ikke var tæt, men jeg rensede pakfladerne og forsøgte med flydende pakning, som lykkedes. Dernæst lykkedes det også med lidt snilde at liste gearkablerne på plads. Men hvad er den korrekte oliemængde og hvordan er den korrekte metode til at justere gearskiftet ?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 684
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54

Re: Puch Maxi 2 gear

Indlægaf Krelleh » tirs 23. okt 2012 19:27

Jeg har aldrig rodet med en Puch Maxi 2 gear.
Men oliemængde står her på Puch venner's side

http://www.puchvenner.dk/pdf1/puch_olie_tabel.pdf

0,6 L - SAE 30
Mvh. Christian

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Puch Maxi 2 gear

Indlægaf Poul-Erik A. » tirs 23. okt 2012 19:31

Tak for hurtig info Christian.

Jeg må hælde yderligere 0,2 liter på den så....
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Puch Maxi 2 gear

Indlægaf strynboen » tirs 23. okt 2012 19:55

jeg har selv en 2 gear...taivansen kablerne passer ikke....man sætter grebet i frigear..og justere så ind så den rammer frigear...jeg mener at jeg selv lavede kablerne om så de kunne bruges
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Puch Maxi 2 gear

Indlægaf Poul-Erik A. » tirs 23. okt 2012 20:18

Tak for info. Lars.

Ja, jeg havde på fornemmelsen at det ikke bliver rigtig godt med Thansen kabler. Men jeg har i sinde at prøve mig frem med at stille begge messing-stilleskruer i "midten" og så stramme den fælles holder på blokken og dernæst finde frigearet ved at løsne/stramme de 2 messing-skruer... :?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Thomas A
Stor knallert
Indlæg: 221
Tilmeldt: man 9. jun 2008 18:05

Re: Puch Maxi 2 gear

Indlægaf Thomas A » ons 24. okt 2012 20:04

Hej Poul-Erik. Vis det er total umulig med det kabel. Så ligger jeg inde med et Sprit nyt Orginalt kabel du kan købe. :D

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Puch Maxi 2 gear

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 28. okt 2012 17:03

Hej Thomas og tak for tilbudet.

Undskyld jeg først svarer nu, men vi har lige varet i Ålborg et par dage og jeg har lige her i formiddags været ved at efterjustere kablerne og jeg tror faktisk, at det lykkedes. Men ejeren kom også med ny kæde og tandhul, for når man trækker med Maxi'en lyder der "grunk-grunk". Den er forresten også udstyret med den nye model karburator, der heller ikke fungerer OK, for den kan ikke undvære chocker og heller ikke gå i tomgang...
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Puch Maxi 2 gear

Indlægaf strynboen » søn 28. okt 2012 17:12

en skam der er skiftet kaburator...den køre med den fine svanehals bing...med stilbar strålespids...som altid kan fin justeres..u anset luftfilter..eller mangel på samme

de er nok svære at finde..da puch dele efterhånden er forsvundet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Puch Maxi 2 gear

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 28. okt 2012 18:23

strynboen skrev:en skam der er skiftet kaburator...den køre med den fine svanehals bing...med stilbar strålespids...som altid kan fin justeres..u anset luftfilter..eller mangel på samme

de er nok svære at finde..da puch dele efterhånden er forsvundet


ja - og ikke nok med det, for ejeren kom også med en stilbar strålespids, men jeg tvivler også på at den kan bruges til denne. Han forklarede samtidig, at med den originale karburator gik den endnu ringere, såe... :? Han havde også hørt, at et tandhjulssæt altid skal ha' enten et ulige antal tænder eller et lige antal for at fungere sammen.... :oops: Men der måtte jeg også fortælle ham, at det er ligegyldig og at Maxi'en kommer til at køre 12/13 af nuværende fart, for Thansen kunne ikke levere en 13 tands foran, så det var han ikke glad for at høre....
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Puch Maxi 2 gear

Indlægaf strynboen » søn 28. okt 2012 19:37

jeg har solgt alle mine puch..men beholdt min maxi 2 gear...syntes den er den mest vellykkede puch overhoved...kombinasionen af en luxus maxi med affjedering
den hårdcrome cylender og den 2 gears motor .....bagagebære og halv langt sæde..
med alt det gode fra ms/vz serierne i stærke motore. den lille fine kaburator med stilbar strålespids.og det ekstra udstyr med spedometer....og gear..gør den lidt sjovere end en gearløs maxi..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Puch Maxi 2 gear

Indlægaf Poul-Erik A. » man 29. okt 2012 18:33

Thomas A skrev:Hej Poul-Erik. Vis det er total umulig med det kabel. Så ligger jeg inde med et Sprit nyt Orginalt kabel du kan købe. :D

Tak for tilbudet. Har jeg ret i, at "midterklumpen" er mindre i det u-originale gearkabel end i det originale ? Jeg mistænker det til at forårsage slør i gearskiftet... Hvad er prisen hvis det bliver aktuel ?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Puch Maxi 2 gear

Indlægaf strynboen » tirs 30. okt 2012 18:11

måske du kan lodde en lille messing skive på dutten så den fylder mere..evt klemme noget opslissetkobber rør sammen om den og så tin lodde
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Puch Maxi 2 gear

Indlægaf Poul-Erik A. » tirs 30. okt 2012 18:29

strynboen skrev:måske du kan lodde en lille messing skive på dutten så den fylder mere..evt klemme noget opslissetkobber rør sammen om den og så tin lodde


Ja, det var da vist en go' ide - det må prøves. Tak for rådet Lars. :(y)
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Puch Maxi 2 gear

Indlægaf Poul-Erik A. » man 5. nov 2012 18:16

Så er rådet fulgt ved at save 2 stk bremserør i en længde af ca. 3 mm og flække dem på langs, hvorefter de blev klemt på hver sin side af midterklumpen på Thansen gearkablet - og det virker.... Tak for rådet Lars, du er ikke maskinarbejder uden grund :(y)
Senest rettet af Poul-Erik A. lør 17. nov 2012 16:45, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Puch Maxi 2 gear

Indlægaf Poul-Erik A. » lør 17. nov 2012 15:58

Gearskiftet virker stadig fint, men det nye problem er bremsebelægningen på bakkerne foran er løsnet og Thansen kan ikke klare opgaven, så derfor søges et sæt og evt. fortandhjul, som Thansen nu har udsat leveringen på...

Jeg glemte at nævne, at modellen er den italienske med stjernefælge og den firkantede karburator, hvis det gør nogen forskæl ?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Thomas A
Stor knallert
Indlæg: 221
Tilmeldt: man 9. jun 2008 18:05

Re: Puch Maxi 2 gear

Indlægaf Thomas A » søn 18. nov 2012 10:09

Benny har bremsebakker til maxien :teeth2

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Puch Maxi 2 gear

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 18. nov 2012 16:40

Hej igen Thomas og tak for respons...
....men er det ikke "bare" til en alm. Maxi, siden Thansen ikke kan levere ? Misforstå mig nu ikke, for jeg vil 100 gange hellere handle hos Benny end Thansen...
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Thomas A
Stor knallert
Indlæg: 221
Tilmeldt: man 9. jun 2008 18:05

Re: Puch Maxi 2 gear

Indlægaf Thomas A » søn 18. nov 2012 16:59

jo men det er vil også det du skal bruge vis det er til forhjulet. Mig bekendt er det kun baghjulet har en større dia. vis den er med fodbremse

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Puch Maxi 2 gear

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 18. nov 2012 17:03

Ja, den er med fodbremse og har stjernefælge.
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Thomas A
Stor knallert
Indlæg: 221
Tilmeldt: man 9. jun 2008 18:05

Re: Puch Maxi 2 gear

Indlægaf Thomas A » søn 18. nov 2012 17:08

Så er det også alm. bremsebakker du skal bruge til i for. Jeg har lige været i værkstedet og fandt en 13 tandts tandhjul. Det er meget lidt brugt. jeg tager lige et billede. Så du kam se om det er noget du kan bruge.


Tilbage til "Vesteuropa"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster