Puch maxi - Cylinder og Topstykke

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Puch maxi - Cylinder og Topstykke

Indlæg af apandersphilip »

Hej alle,

Er det noget problem at skifte topstykke og cylinder, jeg tænker når det hele skal spændes sammen igen?

Jeg har nemlig fundet et lovligt originalt sæt som jeg vil smide på min Puch, da den ikke lukker sæt omkring indsugningen, og dermed ikke køre helt perfekt.

Der er også et stempel med i "pakken" hvor svært er det at skifte det, er det noget man skal holde sig fra?


EDIT: Jeg tænker at jeg hellere må bestille nogle ekstra stempelringe hvis de nu skulle have det skidt.

Men hvilke er standard?

38.0x1.5B

38.0x1.5A

38.0x2A

38.0x2L


Anders
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Puch maxi - Cylinder og Topstykke

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Anders

Nu er jeg godt nok ikke Puch mand ,,, men at skifte cylinder og stempel kan du sagtens gøre selv,,, det kræver kun lidt tålmodighed og en smule mekanisk viden :D ,,,, nøgler der passer til skruer/ bolte/møtrikker ved udstødningen og topstykke og en spidstang til låseringene i stemplet ( ved krydspinden),,og til at skrue karburatoreren at studsen og til at skrue studsen af cylinderen sikkert forskellige størrelser hvis du er uheldig :mrgreen: ,,, tag udstødningen af ,,, tag karburatoren af studsen,,, tag topstykket af,,, så kan du tage cylinderen af,,, den kan nok side lidt af gammel vane så den skal have et lille dask ( ikke volde ) når cylinderen er af så kan du tage stemplet af,,, træk plejlstangen helt ud ( så langt den kan komme ) tag noget køkkenrulle eller andet blødt papir eller en klud og luk ind til krumtappen med det ( omkring plejlstangen så undgår du at få låseringen fra stempel / krydspind til at falde ned i krumtaphuset ) tag spidstangen og tag låseringen ud i den ene side af stemplet så kan du skubbe krydspinden ud fra den anden side,,, gør rent ved bundpakningen på blokken ny pakning i ,,, sæt stempel ringene på stemplet vend dem nu rigtigt der er et hak i stemplet som skal passe med ringene som nok er lidt skrå i enderene ,,, sæt en låsering i den ene side af stemplet ( husk at den skal ind i den lille rille i hullet til krydspinden i stemplet ) i toppen af stemplet er der sikkert en pil den skal pege i mod udstødnings porten i cylinderen,,, sæt stemplet ned over plejlstangen og sæt krydspinden i og sæt den sidste låsering i og husk den skal også ned i en rille ,,, giv cylindervæggen lidt olie inden du skubber den ind over stemplet,, når stempel ringene skal ind i cylinderen klemmer man dem lige sammen om stemplet med 2 fingere og skubber cylnderen lidt ind til den næste ring,,, når ringene er inde i stemplet ( husk de skal side rigtigt så de lukker sammen ved den lille tap som sidder i stemplets falser til ringene,,, så er der bare at samle i modsat rækkefølge som du tog delene af,,, husk ikke at vold spænde boltene / skruerne igen ( et kilo på en moment nøgle vil være fint ) god arbejdslyst :D ,,, det lyder svært men det er det ikke bare man husker hvordan tingende sidder når man tager dem af så er det nemt at samle igen :P ,,,

PS husk at flytte indsugningsstudsen over på den nye cylinder når den alligevel er afmonteret
Senest rettet af Yamaha FS1 50SS ons 10. okt 2012 15:15, rettet i alt 2 gange.
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Puch maxi - Cylinder og Topstykke

Indlæg af apandersphilip »

Tusind tak! den forklaring er næsten penge værd;-)

:dust
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Puch maxi - Cylinder og Topstykke

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

apandersphilip skrev:Tusind tak! den forklaring er næsten penge værd;-)

:dust
Velbekomme :(y) ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Puch maxi - Cylinder og Topstykke

Indlæg af strynboen »

det er studsen som er skæv..hvis du ikke kan få den tæt...der skal en tyk pakning på.. og studsens flange skal plan slibes..eller files hvis du kan...få nu målt dine ting...i stedet for at fare ud og købe alt muligt bras..du bruger bare en masse $$$$ ,,og måske er det ringere end det du har nu
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch maxi - Cylinder og Topstykke

Indlæg af kreidlerhansen »

Køb noget 0,8mm pakningspapir + huggepiber, og supplér med et TYNDT lag flydende pakning på hver pakflade, så skal det nok gå.

Men ja, man køber sig hurtigt fattig i diverse, hvis man ikke tager det roligt = én ting ad gangen.

Hvis du ikke formår at trække et ark vådslibepapir stramt op på en plan flade (det kan nemlig være tricky), er en frisk vådslibesten til knive faktisk gøre tricket.

Igen, tag det roligt og uden at bruge for mange kræfter bevæges studsens pakflade hen over slibefladen i 8-talsbevægelser, indtil slibesporene dækker hele fladen. Det tager højst et minuts tid og fokus skal være på at undgå, studsen 'kæntrer' = vinklen skal forblive uændret, da pakfladen ellers afrundes.

Jeg har planslebet både topstykker og cylindre på den måde adskillige gange, og blot stenen er vædet (vand), sætter alu ingen aflejringer. Det er næppe over 0,5mm som skal slibes af.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"