puch bedste setup

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

puch bedste setup

Indlæg af juhl-drengen »

Hej forum.

min kammerat har en puch monza 3 gear stående som han ikke kører på og jeg derfor tænker på at købe og renovere.
jeg har planer om at den skal monteres med et metrakit 47 mm cylinderkit.

Hvilken udstødning og karburator ville matche bedst til dette?.

Kan man få en krumtap der er lavet bedre til at holde til det end den originale?
og har i evt. andre tun ideer.




ville næsten undre mig hvis kreidler hansen ikke kommenterer det her :roll:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af Morten - Webmaster »

juhl-drengen skrev: ville næsten undre mig hvis kreidler hansen ikke kommenterer det her :roll:
:hihi hvis han orker det ??? Jeg havde dælme ikke orket og fortsætte føljetonen :shutup


Er du gal du har mange planer !!!! Har du nogensinde ført en ud i livet :?: :?: :?:

:shutup
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af juhl-drengen »

jeg er til tider ret god til at drømme :hihi omend dårligere til at udføre dem :shutup

men denne gang mangler jeg noget sjovt at køre på har en lovlig scooter at køre på til hverdag men savner gearene og kører ikke rigtigt lige for tiden :?

og så mangler jeg bare noget med minimum 3 gear :shutup
og da min kammerat ikke bruger den da han bedre kan lide sin scooter så var det jo et oplagt projekt :shutup


udover det så mangler jeg et værksteds projekt :shock:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jamen vi får se hvornår du dropper det og finder på noget andet :whew
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af juhl-drengen »

hvad mener du :?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af Morten - Webmaster »

gæt :hihi


Ja, undskyld men det er altså meget svært at tage disse tråde seriøst når du bare bliver ved og ved med at komme med nye tanker og spørgsmål uden at gøre noget ved de forrige som folk har brugt tid på at besvare. (Har du vist også fået fortalt tidligere)

Jeg kan være ligeglad, men syntes bare du skulle tænke over at på et tidspunkt så er der ingen der gider svare mere.

Jeg ønsker dog for dig at du en skønne dag rent faktisk prøver noget af det du har lyst til at forsøge dig med.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af juhl-drengen »

Ja selvfølgelig jeg må vel få taget mig sammen :whew
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af kreidlerhansen »

Renovér først og fremmest motoren, sæt dig ind i hvordan den fungerer, og sats på en opsætning omkring de 5hk, som den havde fra fabrikken.

Metrakit er til pis uden en hulens masse arbejde. Fungerer fint med en hidsig potte på en Maxi til rullefeltsbrug, men i praksis på en 3g Monza? Den skuffer ift. både pris og arbejdet forbundet med montering.

Skal det endelig være, så spring på et 46mm kit fra Gilardoni, så du i det mindste ikke behøver fræse i blokken.


Morten's frustration går på, at du snakker uden at gøre noget færdigt, og man derfor let får en fornemmelse af, svaret på div. spørgsmål er ligegyldige. Hvad facts angår har du over det sidste halve år fået et ton guldkarameller.
Hvert spørgsmål handler om at trække 390km/t ud af en given knallert, klassisk/moderne eller for den sags skyld kina-gøjl.

Det er ikke en kritik af dig som person, men derimod en fremlægning af, hvad man let kan få en følelse af. Som jeg har skrevet mindst to gange før:

Hvad er dit mål?
Hvilke midler har du?

Ud fra de to ret simple kriterier, kan du matche maskinen i stedet for at stille urealistiske forventninger til det billigste, der er ved hånden. Monzaen kan godt bygges om til 20HK eller derover, men har du de 20.000kr i overskud til at betale værkstedstimerne på en eksperimental-motor? Endsige know-how til at trimme den ind?

Ét skridt ad gangen... ellers mister dine spørgsmål omtrent 98% af substansen, og så kommer der højst svar som Mortens.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af juhl-drengen »

Det er selvfølgelig også iorden at i påpeger mine fejl det må jeg jo så bare prøve og rette mig ind efter det :(y)

Men mit mål er ikke at trække suverænt høje topfarter ud af en knallert men at få noget der kan køre 70-80 km/T.

Okay hvis vi holder os indenfor nogle mere realistiske rammer hvor meget ville jeg få ud af de ca. 5 hk
og hvad ville jeg kunne lave af hjemmetun.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af kreidlerhansen »

Ift. hvad du har disket op med af tekniske evner, kan du ikke hjemmetune det fjerneste... flabet svar, ja, men du har ikke vist os noget. :)

4-5HK = 70-80km/t...
5-7HK = 75-90km/t
7-9HK = 85-95km/t
9-11HK = 90-105km/t
11-13HK = 100-110km/t

Sår'n lidt runde tal...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af T.B. »

En halv flaske Stroh rom i tanken, 4 bar i dækkene, klip ledningerne til lyset og husk endelig at bore et hul i forrøret. Så skal du bare se løjer :(y) :D
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hvis du starter med at købe den så kan du jo tage det som det kommer. 70 på en monza er da overkommeligt
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af juhl-drengen »

Det eneste jeg selv har forsøgt mig med at hjemme tuning er at plane et topstykke og det fungerede faktisk udemærket :hihi
flabet: ja sandt: ja :)

Nu er jeg ikke den store tun ekspert men er 70-80 ikke lidt optimistisk ift. at de fleste gamle gearknallerter ikke køre en dag over 60 ubegrænset :whew

haha god humor er der nok af :hihi ps nitro til rc-biler holder en apollo orion ikke rigtig til det er testet :hihi
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Mark-PC
Stor knallert
Indlæg: 264
Tilmeldt: fre 12. dec 2008 23:36
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af Mark-PC »

Har også en Monza 3 Gear,, den kører med 40mm cylinder, 17mm Bing karburator og den gode gamle runde "cigar" udstødning.. Den kører hammer godt og trækker kanon i alle 3 gear, går nok ca 70.. Og sådan har den kørt de sidste 14år uden problemer..

Mvh Mark
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af kreidlerhansen »

Har motoren 5HK, vil den rende 70-80km/t.

Kan den ikke køre stærkere end 60km/t, har den næppe mere end 2-3HK. En 5HK Puch-cylinder med 12mm Bing render 50-55km/t med lidt held og den originale udstødning. En ubegrænset potte på et 28mm forrør + 17mm Bing samt en tand eller tre ekstra på fortandhjulet... så runder den let 70.

Lovlig gearing på Kreidler = 11/36
40mm cylinder, højkomprimeret org. topstykke, 18mm karburator, 32mm potte og 13/36, så render den 80km/t på en 3g motor.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af juhl-drengen »

Se nu bliver det jo straks mere spændende :hihi
Synes bare tit der er mange der beklager sig over at de skal bore deres k50 f.eks op til 45 mm bare for at den kan rende 70 :?

Men når vi snakker 5 hk er et brugt org puch eller et brugt metrakit 38 mm bedst ?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af trs »

Kan man ikke makke denne på Puchén: viewtopic.php?f=101&t=11848" onclick="window.open(this.href);return false;

Mener man kan bruge en sprinkler pumpe fra en gammel Volvo til olie smørring af turbo. De er vistnok af metal /messing.

:teeth2
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af juhl-drengen »

Med mine motor evner er det der vist nok at kræve for meget :hihi
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg er flintrende ligeglad med, hvad folk skal gøre ved deres K50... For det første drejer emnet sig vel for helvede om Puch?!? For det andet er man naiv, hvis man forventer væsentligt højere tophastighed ved boring alene!!! Og for det tredje gik min forlægst afhændede K50 over 80 med en portet Protuna-cylinder, 16mm karburator og et 32mm forrør til den 35mm Protuna-Boss-potte...

Metrakit's 38mm cylinder uden begrænsninger er sikkert et udmærket bud. Ingen 'gider' købe den, fordi alle jo vil ud at køre stærkere end lyden og så skal den jo have max boring... Men mon ikke den er fin?
Metrakit leverer ok stumper, men de er i mine øjne ikke perfekte, og især støbejernscylindrene, jeg har set, kræver en kærlig hånd; Skidt finish og dårligt affasede porte, primært.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af juhl-drengen »

Jo jo self drejer det sig om puch men det var bare lige for en sammenligning..
Men du lyder ikke for begejstret for metrakits cylindre, så hvilken cylinder ville du så mene var den mest optimale til formålet?.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"