Hvislen og skævtrækkeri (Kreidler)

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Hvislen og skævtrækkeri (Kreidler)

Indlæg af kreidlerhansen »

En lille biting at lægge ud med, men tændingsbanken er ikke en årsag til, hvad emnet reelt omhandler!

Nuvel - i løbet af weekenden har jeg da fundet ud af, hvorfor motoren stædigt æder stempler! Tændingen stod ganske enkelt for tidligt. Årsag? Der er forskel om man benytter den ene eller anden udgave af Kokusan-tændingen = uoriginal model, oprindeligt til Derbi Senda før 2005. Giver adgang til 12V/85W.
Evo-udgaven matcher Bosch-aftrækkeren, hvor den første udgave kræver en mindre aftrækker. Ydermere er fødespolen på Evo afskærmet med kobber i stedet for jern, men ellers lader de to til at være identiske! Jeg har før kørt med den tidlige udgave og benyttede den som udgangspunkt... :oops:

Den billigste/første udgave af Kokusan (mit udgangspunkt):
Pick-up'en på ankerpladen skal pege mod kl.13

Evo-udgaven:
Pick-up'en skal pege mod kl12!



Videre til emnet! Og hvem ellers ville starte sit eget indlæg med at gå off-topic?! :hihi

Jeg har monteret et frisk Meteor-stempel angivet til 39,98mm i en cylinder, som måler 40,01mm. Det lyder jo meget godt med de 3/100mm slok, som foreskrifterne siger. Jeg målte stemplet til 39,97mm med skydelære, så helt gal er den da ikke! Skydelæren kalibreres med et sæt rene søgeblade, indkøbt til formålet. Kompressionen er i top, ringgabet er tjekket, tomgang knivskarp...
...men ved enkelte omdrejningstal hvisler motoren. 5.500rpm er det meget tydeligt ved, hvorpå den forsvinder, indtil motoren runder 8.500rpm og så bliver den der... næsten! Den kan godt gå væk, men den kommer igen lidt sporadisk. Altid ved samme omdrejningstal, mest udpræget ved de 5.500rpm!
Og nej, hverken tikken eller raslen! Det er nøjagtig som lyden af to glatte metalflader, som gnides mod hinanden!

Hvad hulen kan lige forårsage dén lyd?! Metallisk hvislen?!

Squish'en er målt til 1,2mm hvilket er 'ok' til en 6,25HK Mahle. Tænding starter ved 1,2mm før top i tomgang og slutter med 0,9mm før top ved 7.000rpm. Dysen er til den fede side (82 mod standard 75).


Og så fik jeg skiftet pakdåser i forgaflen, monteret beskyttelsesbælge, sænket gaflen 14mm (LÆKKERT!) og hældt akkurat 175ml SAE10 forgaffelolie i hvert ben, som man skal i forgaflen fra en 80cc/LK600...
Men når jeg trækker forbremsen, vil den til venstre! 160mm tromle, for øvrigt, så skævtrækkeri som følge af en skive, der sidder forskudt fra center er ikke aktuelt.

Hvad i alverden kan lige være på spil?

Forhjulet står lige ift. gaflen (målt ud med vaterpas, fordi det er hvad jeg har), og maskineriet sporer umiddelbart fint ifølge et par lægter, jeg har skruet sammen til netop dén udmåling.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Hvislen og skævtrækkeri (Kreidler)

Indlæg af Nabo Jan »

Kan det være sløret i dine hovedlejre som får svinghjulet til at hoppe akkurat så meget at noget støder på?

Mht til forgaffel skævtrækkeri, var der ikke noget med at de tidlige forgafler havde 2 forskellige fjedre monteret?

Hmm...tænk sig at svare med to nye spørgsmål :hihi
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvislen og skævtrækkeri (Kreidler)

Indlæg af kreidlerhansen »

Nabo Jan skrev:Kan det være sløret i dine hovedlejre som får svinghjulet til at hoppe akkurat så meget at noget støder på?

Mht til forgaffel skævtrækkeri, var der ikke noget med at de tidlige forgafler havde 2 forskellige fjedre monteret?

Hmm...tænk sig at svare med to nye spørgsmål :hihi
Nok er der slok i hovedlejerne, men da jeg har leget med tændingsjustering i mellemtiden, ville der være spor i svinghulet, hvis det var tilfældet - ankerpladen kan kun rykkes når hele skidtet er splittet ad, nemlig, så jeg ville have lagt mærke til det, utålmodigt skarn eller ej, og jeg kiggede netop svinghjulet godt efter...
...fordi jeg et svagt øjeblik blev overivrig, glemte at montere møtrikken og motoren startede da også fint, men svinghjulet landede under en reol et sekund senere... da var jeg omtrent ret træt af at rode med tænding, fordi det var sidste chance, inden tændingen ikke kunne rykkes til at tænde senere! STRESS!!! :thunge
Hovedlejerne er altså kun 1/100 over max... :)

Tidlige gafler?! Min er fra 1981 - ét år før den sidste af nogen som helst model blev solgt ud fra konkursboet. :P Men nej, ingen progressivitet i fjedrene og mig bekendt kun én lang i hvert ben - Wirth sælger progressive fjederkits, men førend jeg oplever den opføre sig mystisk, splitter jeg den helst ikke ad... hov, vent lige lidt... den opfører sig jo mystisk nu! PIS! ;)
Jeg kan ikke huske, om den lavede det stunt før... eller jo, med skivebremse monteret, var den slem, men det tilskrev jeg netop skivens placering sammen med den manglende afstivning mellem gaffelbenene, fordi jeg kørte med en slatten plastic-forskærm.

Hjullejerne er forresten 1.000km gamle og løber frit, uden bøvl... og ja, lukkede lejer. :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvislen og skævtrækkeri (Kreidler)

Indlæg af kreidlerhansen »

Pillede cylinderen af i formiddags, inden jeg kørte på job.

Ringgabet er mellem 0,1-0,2mm og er derfor langtfra for lille - snarere til den store side, men alligevel... cylinderen skal renoveres!

Jeg sliber altid ringen let for at afsløre evt. høje punkter inden montering. Der var ingen, men alligevel har den gravet et lille spor i belægningen, akkurat hvor ringen åbner. :( Det er der intet at gøre ved, andet end frisk nicasil.
Ridsen er dyb nok til at fange neglen!

Så må jagten gå ind på en anden cylinder i mellemtiden.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hvislen og skævtrækkeri (Kreidler)

Indlæg af Kai »

kreidlerhansen skrev: Men når jeg trækker forbremsen, vil den til venstre! 160mm tromle, for øvrigt, så skævtrækkeri som følge af en skive, der sidder forskudt fra center er ikke aktuelt.

Hvad i alverden kan lige være på spil?
Er der slør i inderrørene/yderben, hjullejer, gaffelbro ? Afstandstykker og lignende der ikke er helt plane ?
Jeg kan ikke lige forklare fysikken i dét, men ved fra min gamle Yamaha YZ125 at der ikke skal meget til, den led kronisk af forgaffel twist.
Suzukien (RM250) kunne også trække skævt ved hård brug af forbremsen. På begge 2 var det et must med jævne mellemrum at løsne hjulaksel/clamps, nederste bespænding i gaffelbro osv, trille langsomt fremad og knalde forbremsen i nogen gange, og så spænde alt igen fra hjulet og op. Det kurerede det værste.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvislen og skævtrækkeri (Kreidler)

Indlæg af kreidlerhansen »

Slør mellem inder-/yderrør tjekkede jeg ikke decideret, men jeg følte intet slør, da jeg tørrede dæmperstængerne af.
Hjullejerne er nye FAG.

Prøver sgu at løsne det meste og bremse lidt, som du beskriver.

Da jeg sænkede broen, målte jeg forholdet fra toppen af hvert inderrør til toppen af øverste bro... men jeg målte ikke mere end dét!

Hvis jeg nu løsner klemmerne på den nederste bro + aksel + forskærm og presser gaflen ned nogle gange, burde det så ikke være tilstrækkeligt til at løsne evt. spændinger, uden det vrider noget fra hinanden?

Og 'løsner' betyder selvklart IKKE at jeg fjerner alle skruer og møtrikker - bare rolig! :hihi


Medmindre jeg finder OG afhjælper, hvad der end griber fat i L-ringen på cylinder nr. 2, får jeg ikke kørt mere i år... ergo haster intet, længere. :sad:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"