udstødningsjov å æ Kreidler

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

udstødningsjov å æ Kreidler

Indlæg af kreidlerhansen »

Fotoet er allerede i værkstedstråden, men her er den seneste tilføjelse til udstødningsamlingen:

Billede

Stage6 Pro Replica!

Første tur afslørede et ret brutalt træk fra 8-10.000rpm i 1. til 3. gear, men det ændrer sig altså, når potten bliver varmet op!

Så taler vi 7-10.500rpm, og JO Frandsen, den kan godt trække 5. gear... men kun liiiiige :P

I tilgift fandt jeg da ud af, at når mit speedometer viser 97km/t, så viser cykel-GPS'ennnnnn *tadaaaaa* 97km/t!!!
Lidt snyd i medvind, og den gik altså 'kun' 85km/t i 4. gear den modsatte vej.

Speedo/GPS:
50/46
60/57
70/68
80/79
90/89
95/95

Ergo har jeg været for pessimistisk anlagt ift. nogle af mine målinger, førhen.

Jeg savner selvfølgelig lidt mere bundtræk... så jeg monterer nu mit standardfilter og tilhørende mindre dyse.
Når motoren er gennemvarm, rasler stemplet endnu mere, så det kan vist roligt erklæres 'slidt op'. Stempelringen er 100km gammel, og blowby er begrænset men dog tilstede.

Men den er FED at køre med! :teeth2
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: udstødningsjov å æ Kreidler

Indlæg af malte39 »

Du er og bliver sq altid min yndlings knallertfreak jesper ! :D hehe, fedt lavet :dust

En af mine venner har lavet samme trik på sin ciao, kan ikke lige huske navnet men det var med en tilsvarende knæk udstødning fra en scooter, den gik knapt de 50 km/t med den på trods af at alt andet var standert :D

hvornår får du kreidleren op over de 100 stykker ? :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: udstødningsjov å æ Kreidler

Indlæg af Nabo Jan »

Så taler vi 7-10.500rpm, og JO Frandsen, den kan godt trække 5. gear... men kun liiiiige :P

Måske der er en vægtforskel på kørerne :thunge
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: udstødningsjov å æ Kreidler

Indlæg af kreidlerhansen »

Eller temperamentsforskel! :) Som sagt snød jeg i medvind, og den skal PINES ud til 11.000rpm før man skifter til 5. Den har akkurat kræfterne, men akkurat er øv at vente på!

De svejsede områder har nu fået lak. Sort + glans, begge varmefast.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: udstødningsjov å æ Kreidler

Indlæg af Nabo Jan »

kreidlerhansen skrev:Eller temperamentsforskel! :) Som sagt snød jeg i medvind, og den skal PINES ud til 11.000rpm før man skifter til 5. Den har akkurat kræfterne, men akkurat er øv at vente på!

De svejsede områder har nu fået lak. Sort + glans, begge varmefast.
Billeder tak :(y)
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: udstødningsjov å æ Kreidler

Indlæg af kreidlerhansen »

Iphone uden sollys giver elendige fotos, så dét må vente. :) Tankede forresten 10,4L + 4dL olie, så den var da pattet nogenlunde tør! Den fik lige 20km mere på klokken, og den spadserer bare derudad - op til 3. gear er der frit valg mellem alle omdrejningstal, mens 4./5. gear skal over 8.000rpm, hvis man vil accelerere.

Nogle vil sikkert finde den for hidsig, men i praksis vil den fungere fint til bykørsel, uagtet man skal tænke sig lidt om pga. karakteristikken.

Org. luftfilter mangler stadig at blive monteret. Vil lige tjekke stempeltop osv. i morgen, nu den har kørt nogle kilometer for fuld æde. Det er nu engang den bedste indikator!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: udstødningsjov å æ Kreidler

Indlæg af 12V »

Ser sku fint ud på en Kreidler også, har selv haft udstødningen en gang.

Håber der kommer en video med masser af lyd :D
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: udstødningsjov å æ Kreidler

Indlæg af kreidlerhansen »

Der er jo INGEN lyd i den udstødning! Ikke MED dæmper, i hvert fald... Drøner lige en tur ud til industrikvarteret i morgen; Hvis den kører bedre uden lyddæmper, er endepiben for lang. Kører den væsentligt dårligere (svagere optræk), kan diameteren med stor sandsynlighed reduceres.

Stemplets raslen er sgu mere dominerende end den sagte prutten fra potten! Kan selvfølgelig smide mit slidte 39,98-stempel i. Cylinderen målte 39,97mm sidst jeg tjekkede - førnævnte stempel startede på 39,98mm, men måler nu 39,94-,95mm + cylinderen har kørt dn smule i år OG jeg har en lille flexhoner, så den kan da lige få en hurtig afretning.

Det gør jeg lige!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: udstødningsjov å æ Kreidler

Indlæg af Thorsen »

Hvad så med din Top-Performances Scootler motor? Hvornår ser vi den? ;)
Mvh. Peter.
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: udstødningsjov å æ Kreidler

Indlæg af Frandsen »

Kære HR. Hansen
Jeg tar sgu hatten af for din utrolige entusiasme, men nu er der altså stor forskeld på at tunet
knallert som "dreng" eller som vi andre, voksne mænd.......... :hihi
Mvh
Frandsen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: udstødningsjov å æ Kreidler

Indlæg af kreidlerhansen »

Thorsen skrev:Hvad så med din Top-Performances Scootler motor? Hvornår ser vi den? ;)
Mvh. Peter.
Næste år, tidligst. Det grove arbejde er overstået - nu mangler alt det kedelige nørkleri, og min ferie slutter i dag!

Mangler:

Tilpasning af org topstykke
Et org topstykke til tilpasning!
At få styr på studsen
En studs at få styr på!
Motorskjolde til blæsekøling
Tænding til blæsekøling
Tilpasse udstødning inden opstart
Ny plejlstang til krumtappen
Ipresning af plejlstang

Det er overskueligt, men vejen er lang, desværre!



Til de 'voksne': Spis mindre wienerbrød! Bedre knallerttuning end vægtreduktion findes ikke! Som et biprodukt reduceres skyggearealet, men indtil da må I hygge jer med at tøffe afsted med 83km/t på 80cc, mens vi andre snupper 90km/t på 50cc!
:hihi


Er gået en tand ned foran og kører nu 13/36. Standard filter er monteret, og jeg fandt sgu et planet topstykke i stakken, som lige blev håndfilet til at indeholde et squish-band! Squish-afstanden er 0,7mm med toppakning. :) Hverken kønt eller perfekt, men forskellen er mærkbar! Blødere motorgang, mere træk!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: udstødningsjov å æ Kreidler

Indlæg af Nabo Jan »

Hvad siger du til sådan en her? Den er til en honda wallaro til 600kr!
Vedhæftede filer
239992.jpg
239992.jpg (30.61 KiB) Vist 10671 gange
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: udstødningsjov å æ Kreidler

Indlæg af kreidlerhansen »

At den er for kort, ganske som min er! Har fået respons fra min totaktsdiktator :P Midtersektionen er for tyk (kender NOGEN mon den følelse?!) og bafflen for stejl. Belly og baffle er desuden for korte, men den er dælme nær ved!

Honda SFX kører med 43mm slaglængde, så den mildeste potte til dén, burde give det bedste udgangspunkt. Jeg er kun betænkelig ift. forrørslængden!

Jeg burde have satset på at flette to stumper 32mm forrør 'bagvendt sammen' for at øge totallængden en smule. 4-7cm vil hive trækket ca. 1.000rpm ned i registeret.

Fra 6.500-7.000 er der et heftigt dyk i effekt, men den trak sgu sig selv op til 82km/t i modvind (4. gear, bevares!) i dag. Vestenvind, endda! Og det imponerede mig, kort og godt!

Potten er slet ikke ringe - bageste konus er bare en tand for hidsig til mit behov. Jeg kan godt leve med det, og jeg KUNNE jo investere i en 44mm cylinder + fornuftigt stempel og holde lidt mildere porttider! ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: udstødningsjov å æ Kreidler

Indlæg af Nabo Jan »

kreidlerhansen skrev:At den er for kort, ganske som min er! Har fået respons fra min totaktsdiktator :P Midtersektionen er for tyk (kender NOGEN mon den følelse?!) og bafflen for stejl. Belly og baffle er desuden for korte, men den er dælme nær ved!

Honda SFX kører med 43mm slaglængde, så den mildeste potte til dén, burde give det bedste udgangspunkt. Jeg er kun betænkelig ift. forrørslængden!

Jeg burde have satset på at flette to stumper 32mm forrør 'bagvendt sammen' for at øge totallængden en smule. 4-7cm vil hive trækket ca. 1.000rpm ned i registeret.

Fra 6.500-7.000 er der et heftigt dyk i effekt, men den trak sgu sig selv op til 82km/t i modvind (4. gear, bevares!) i dag. Vestenvind, endda! Og det imponerede mig, kort og godt!

Potten er slet ikke ringe - bageste konus er bare en tand for hidsig til mit behov. Jeg kan godt leve med det, og jeg KUNNE jo investere i en 44mm cylinder + fornuftigt stempel og holde lidt mildere porttider! ;)
Kan du ikke få totaktsdiktatoren til at lave en perfekt skitse til din udstødning?
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: udstødningsjov å æ Kreidler

Indlæg af Thorsen »

En SFX kører bare med lodret motor? Bliver det så ikke noget *ort med flowet i forrøret hvis du skal svejse det så meget omkring? Eller?
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: udstødningsjov å æ Kreidler

Indlæg af kreidlerhansen »

Thorsen skrev:En SFX kører bare med lodret motor? Bliver det så ikke noget *ort med flowet i forrøret hvis du skal svejse det så meget omkring? Eller?
Når Jan svejser kommer der fint hul igennem! :teeth2

Jeg ved ikke, hvor stor udfordringen bliver. Det afhænger i høj grad af, hvor kreativt man tænker ift. de respektive bøjninger. Den største udfordring tror jeg ærligt talt ligger i at få potten til at passere fodhviler/bremsepedal på 'fredelig' vis!


Fandt som bekendt et skævt planet topstykke i stakken. Tapede korn 800 på en plade og gik i gang - supplerede med en lækker slettefil, så pakfladerne blev lige høje, og til sidst tilpassede jeg en lille squishkant med en lille oval fil.
Det sluttet tæt og fungerer fint!

Billede


Jan >> Jeg skal bruge alle portmål i grader, deck height, slaglængde, plejlstangslængde, stemplets kompressionshøjde, indsugningsareal, membran-areal, cylinderhøjde, pakningernes tykkelse, portareal... og vær forberedt på, at udstødningskanalen skal hæves :P Potten bestemmer mere end porthøjden!

Skal vi ikke lige få styr på det squishband først og se, hvordan den kører? ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: udstødningsjov å æ Kreidler

Indlæg af kreidlerhansen »

Toppakningen på fotoet herover måler forresten 42,7mm. Tosset mål til en 40mm cylinder, men sådan er de bare.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"