Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af kreidlerhansen »

Mahle = original.

Jeg har begrænset signal i området, jeg opholder mig i lige nu - loadede fotoet 6-7 gange og kom aldrig længere end til de første milimeter af 40ZN*** hvilket er endnu en Mahle-kode.
Valgte at helgardere med de tre originale blæsekølede, jeg lige kan huske. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Jubii, min motor renovering er et hit, alt virker perfekt.

Men den kører ikke godt endnu, tomgang er kommet ned, så den er blevet mere tæt. Men den har ikke nok kompression, alle dele ser meget nye ud, så jeg har ikke udmålt dem. Tager delene med på arbejde i morgen og måler dem godt igennem, jeg tror desværre det er cylinderen der er slidt. En hurtig måling med skydelæren siger at der er 0,09 mm slør, men det er jo ikke præcis nok. Kompressionen med varm motor og åben spjæld er på 7 bar. Jeg vil mene den skal være på en 9-10 stykker. Selv min Ciao er over 9 bar.
Ingen utætheder forresten.

Hvis det er cylinderen, hvad siger i til parmakit 5,3 HK sættet?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af kreidlerhansen »

At frisk Nicasil hos Airsal koster det samme og at en Mahle-cylinder ER så meget bedre!

Er alle honemærker væk fra foringen, da?

Hvis cylinderen måles ud og viser sig at være helt rund, så smid da et Meteor-stempel i. De koster 3-400kr inkl. forsendelse fra udlandet, og de er ok! Er det ikke en F-cylinder? 39,985mm og med lidt slid 39,990mm minus 0,03mm = stempel på 39,96mm = Meteor tol:B er ok.

Det giver dog ingen mening, hvis den gik godt før, at den en renovering senere går død...


Parmakit = 44mm = kører omtrent som en 5,3'er men den rasler pga stemplet. Et bedre i den rigtige størrelse kræver så en udmåling af cylinderen og stemplet koster knap 500kr... læg dertil at cylinderen reelt bør modificeres for at yde nogenlunde, da skyllekanalerne er ynkelige. Slutpris 2.000kr og 6-12 timers arbejde...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

kreidlerhansen skrev:At frisk Nicasil hos Airsal koster det samme og at en Mahle-cylinder ER så meget bedre!

Er alle honemærker væk fra foringen, da?

Hvis cylinderen måles ud og viser sig at være helt rund, så smid da et Meteor-stempel i. De koster 3-400kr inkl. forsendelse fra udlandet, og de er ok! Er det ikke en F-cylinder? 39,985mm og med lidt slid 39,990mm minus 0,03mm = stempel på 39,96mm = Meteor tol:B er ok.

Det giver dog ingen mening, hvis den gik godt før, at den en renovering senere går død...


Parmakit = 44mm = kører omtrent som en 5,3'er men den rasler pga stemplet. Et bedre i den rigtige størrelse kræver så en udmåling af cylinderen og stemplet koster knap 500kr... læg dertil at cylinderen reelt bør modificeres for at yde nogenlunde, da skyllekanalerne er ynkelige. Slutpris 2.000kr og 6-12 timers arbejde...
Hvad koster en gang nikasil ved Airsal og hvem kontakter man? Cylinderen måler i en hurtig måling 40,08 mm. Den er helt mat indeni, ingen honeridser mere. Cylinder er F og stemplet er et meteor G. Men i morgen har jeg bedre styr på målene, der har jeg adgang til to punkts måler og mikrometerskrue.

Den kørte IKKE bedre inden renoveringen. Kort resume:

Da han købte den gik den 80 km/t, men dårligt bundtræk og meget høj ustabil tomgang.
På en køretur går den helt død og han kvæler den hjem med ~30-40 km/t.
På vej ud til mig, for at skulle renoveres pga. manglende træk kraft og oliedryp, kan han lige snige den op på 60 km/t.

Nu kører den OK når den er kold, men rammer kun 70 km/t - bliver den driftvarm mister den meget bundtræk.

Så jeg tror der er en blanding af slidt cylinder, der har fået dødsstødet af en evt. mager blanding? Jeg har jo ikke været med på den tur hvor den gik helt død for ham, så jeg ved ikke om den har haft en lille sætter. Nu hvor jeg har kigget grundig på cylindergangen er der faktisk en del langsgående ridser, og den er meget mat. Ser næsten ud somom den er igennem nikasilen nolge steder.

En plug & play løsning med et fabriksnyt sæt er nok mest tiltalende, hvis den kunne yde som den har gjort i de gamle dage med 5,3 HK er det helt fint.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Eller hvad med et tilsvarende i Athena? Dem plejer jeg at have gode erfaringer med.

http://www.kreidler-parts.nl/contents/nl/d11.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Slidet var ikke så slemt igen, men den er godt slidt og oval. Og så har tidligere ejer monteret et stempel så den faktisk lander på 0,03 til 0,035 mm slør.

Cylinderet målte 40,005 på det bredeste sted. Og der er monteret et G stempel fra Meteor med L ring øverst og normal nedenunder. Hvor meget må ring gabet være max?

EDIT: Har i øvrigt fundet Airsals nikasil behandling direkte på deres hjemmeside, doh' Det er dælme i orden priser! 103€ inkl. evt. svejsning af skader :shock:

Ved du hvor tyk sådan et nikasil lag bliver, kan man få cylinderen lidt ned i størrelse igen. Nu hvor den er 40,005 mm på det bredeste sted, hvad stempel burde jeg købe og sende med?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af kreidlerhansen »

F = 39,990mm nu jeg tjekker listen, så oprindeligt skal stemplet altså være 39,960mm

Her kommer det sjove... eller frustrerende... jeg har et par af disse Meteor-stempler, og de er hhv. tol:A og F. Jeg bestilte dem som hhv. 39,95mm og 39,98mm.

A til F = seks spring

Men fra ,95 til ,98 er enten fire spring af 0,1mm eller otte spring af 0,05mm... altså, medmindre Meteor er en flok banditter, som ikke følger skyggen af logik, naturligvis.

Stemplet på ,98mm er blevet brugt i min Mahle-cylinder (Tol:J/40,005 ab fabrik) og raslede en anelse. Ift. fabriksudmålingen skulle dette stempel altså være 0,025mm mindre end cylinderen, og dermed under de 'tilladte' 3/100mm.
Tilkørsel var ukritisk og som sagt, så rasler stemplet.
Jeg tror derfor, der er stor sandsynlighed for, at F = 39,975mm og G = 39,98mm.
Læg dertil, at jeg tidligere har kørt med en Barikit-stempel med pålydende størrelse, 39,98mm, også problemfrit. Her var motoren dog noget anstrengt/hård de første 200km, og dette stempel fik jeg målt ud til præcis 39,98mm

Men altså, umiddelbart:

A = 950
B = 955
C = 960
D = 965
E = 970
F = 975
G = 980

Det er tildels OT, men på den anden side ret godt at få styr på, hvis en cylinder skal renoveres eller blot have en ny prop.


Jeg ved ikke præcist, hvor tyk nicasilen er. Jeg forestiller mig noget i retning af 2-3/100mm, hvilket også gør en tilpas stor forskel. Hvis den nuværende cylinder er med nicasil, og der er nogle meget matte punkter i belægningen, er den slidt væk.
40,01mm uden belægning bliver altså let til 39,99mm med belægning, og så skal der blot et stempel på 39,96mm til.
Små-pilleri er nøglen til succes, åbenbart. Faktum er, at de går bedst, når tolerancerne er indenfor fabrikstandard.


Athenas cylindre har nogle ret hidsige porttider, men portene er relativt små, så de bør bearbejdes. Bevares, i mindre grad end KT og Parmakit, så vidt jeg har erfaret, men Athena-cylindrene er ret peaky uden der rigtig sker noget = sikkert de samme kræfter, men trækområdet er mere snævert.

Desværre skal de måles ud og udstyres med et passende stempel, uanset hvilken producent man vælger. De ligger typisk omkring 5-7/100mm tolerance, og det er ganske enkelt for meget.
KT vælger endda at stemple ,97 i toppen af stemplerne, som på det bredeste punkt typisk måler ,94mm. Alle cylindre fra KT er hhv. 40,000mm eller 44,000mm, så der er intet at sige til, de rasler!

Uanset hvilken cylinder, man vælger, så skal der tillægges prisen på et nyt stempel efter endt udmåling. Athena og Parmakit benytter Meteor-stempler, og KT laver deres egne. Sidstnævnte er skrot - salgsprisen hos de udenlandske forhandlere er pt. under 100kr for et KT-stempel!


Hvis det nuværende stempel kan måles ud til at være tilpas konisk, kan det altså godt svare sig at ofre både penge og ventetid på at få Mahle-cylinderen renoveret. Konusiteten fra stempelskørt til lige under stempelringen skal være ~5-7/100mm og selvfølgelig bredest ved skørtet.
Alternativet er ~1.500kr for en Athena/Parmakit-cylinder + 3-500kr for et stempel dertil, og så er ydelsen endda lidt lavere end med den originale cylinder. Forsendelse med GLS er omtrent halv pris af Post DK, når sagerne skal til udlandet. ;)



Vedr. porttider...:

6,25HK
Skyllekanaler: 32,5-33,5mm fra top
Udstødningskanal 24,8-25,4mm fra top, ~23-24mm bred

Athena og Parmakit, uanset boring:
Skyllekanaler: 31-31,5mm fra top
Udstødningskanal: 23-24mm fra top, ~21-22mm bred

Forskellen i skyllekanalerne er især betragtelig, og de koster bundtræk som ind i helvede. At de så skyller skævt ift. hinanden gør ikke sagen bedre, da det kan få den til at 'pludre' i det nedre omdrejningsregister, uanset hvor magert man dyser den ind. Sidst jeg oplevede det, sagde den *KNALD* ved delgas og så var dét stempel omtrent ubrugeligt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Vi fortsætter med Mahle'en, det lyder til at være den bedste løsning for den må gerne have godt bundtræk. Eneste der holder mig lidt tilbage er at der er fræst lidt i kanalerne, ikke ind mod cylindergangen - egentlig bare lidt tilfældigt :evil: - jeg tror dog ikke at det har den store betydning, jeg smider lige nogle billeder op en gang.

Jeg nåede at smide nogle mails afsted i dag, så der er spurgt ved Airsal om tykkelsen, og jeg spurgte nogle forhandlere om de havde mål over Meteor stemplerne.

Fik denne fra JMPB:

AB 39.950
BC 39.955
CD 39.960
DE 39.965
EF 39.970
FG 39.975

Jeg målte det brugte Meteor G stemplet med kalibreret mikrometerskrue til 39,97.

Ringgabet var også på den store side 0,55-0,6 mm. Hvad anbefaler Kreidler? Har lige beregnet at det slidte cylinder har tilføjet max. 0,05 mm på ringgabet.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af kreidlerhansen »

Blot kanalernes vinkel er intakt, så er det ligegyldigt. 5,3'erens karakteristik er så rar med ét bredt mellemområde og fin træk op til ~80km/t. :) Parmakits 44mm udgave render 70-75km/t uden ændringer, har jeg netop fået besked om fra en bekendt.


Jeg begriber altså ikke, hvordan TO toleranceangivelser skal dække ét mål, endsige hvorfor én mener, at F = 39,98mm og en anden mener det dækker både 39,970mm OG 39,975mm?! :whew


Er G-stemplet evt. slidt lidt blankt på indsugningsiden? I så fald kan der måske let mangle 5/1.000mm eller for den sags skyld 1/100mm?

Logikken fungerer jo fint, hvis udgangspunktet (Tol:A) er 39,950mm og springene er i 5/1.000mm, idet 39,98/G så bliver proppet i en slidt cylinder, der oprindeligt skal have 39,96mm. Den kan også have fået frisk nicasil på et tidspunkt, eller den kan være blevet honet en ekstra gang eller to i tidens løb... og med lidt held kan det sikkert godt gå an.
Igen, jeg ved ikke præcis, hvor tykt nicasil-laget er... hvis cylinderen alligevel skal renoveres, er det måske endda værd at forsøge med en honing? Så fremt belægningen er helt jævn og uden farveskift, kan det være, det går?


Ringgabet er i hvert fald for stort. Om jeg er hysterisk, ved jeg ikke, men jeg holder på, at grænsen ligger omkring 0,25mm for plane ringe og 0,2mm for L-ring ved en boring på 40mm i en alu-cylinder.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Jeg har haft samme ide, skal lige tage et nøje kig på belægningen, og så lige måle hvor meget den var oval. Kunne være sjov at se hvad der sker efter en honing, og et sæt nye ringe.

Stemplet ser ikke meget brugt ud, bare underligt at ringene er så slidte.

Synes det er svært at finde ringene i den rigtige tolerance...
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Har lige læst et par sider på alverdens forummer omkring nikasil belægninger.

Kort fortalt, fra fabrikken har de fleste ca. 55-60 µ tykkelse, kan desværre ikke finde ud af hvilket fabrikat der er blevet analyseret:
Billede

Et engelsk nikasil firma skriver at de normalt laver en tykkelse på 100 µ, men kan sagtens mere. Men det kan være problematisk da der kommer større og større kant på portene.

Lad os bare sige Mahle har lagt 100 µ på, så burde min makkers cylinder være på grænsen eller gennem belægningen. Så den er nok klar til en ny behandling :P

Edit: Tanketorsk! Lagtykkelsen skal jo ganges med to! Men den er så stadig tæt på aluen, med mindre Mahle har været generøs med belægningen. Tror jeg tager cylinder og min honer med på arbejde og leger lidt med den, når den nu alligevel burde fikses.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af kreidlerhansen »

Der er pt et spritnyt Mahle-stempel tol:F på ebay.de, men hvad det render op i, vil jeg ikke gætte på!

Noget tyder vist på, at Mahle har været ganske gavmilde med belægningen.

40,005 - 39,900 = 0,105 = 105um = 52,5um "pr. væg", ikke sandt?

Jeg går her ud fra, at der ikke er antydningen af farveskift i belægningen, og den største diameter må være målt mellem indsugning/udstødning. Men ok, hvorfor ikke køre lige til grænsen i stedet for al det andet hysteri? ;)

Min indre tuner skriger op om, den burde udstyres med 42mm boring, som er den maksimale boring for at kunne køre med et stempel i fuld længde uden ændringer i krumtaphuset! :P Også selv om det er synd!
:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Gik helt uvidenskabeligt til værks, tog min honer og så fik den ellers tur til hele cylinderen så ud som ny med flotte honemærker, synes jeg selv i hvert fald. Ingen tegn på at være igennem nogen steder.

Kompression selv med større ringgab kom op på 9 Bar i kold tilstand, og lidt over 8 på helt varm motor. Tændrør har en fin farve synes jeg. Fik den op på 92 km/t med næsen på tanken og lidt medvind. Tror den er gearet, allerede i 4. render den 80. Så den har svært ved overgangen fra 3. til 4. og 4. til 5. så snart der er modvind eller op ad bakke. Den tager også ret mange omdrejninger, som jeg ikke havde regnet med og effektbåndet er smal.

Så jeg tror det sidste ligger:

Korrekt udstødning.
Nye stempelringe.
Lidt mindre gearing.

Billeder på side 4 af galleriet: http://12v.dk/pers-kreidler-tm-1972/" onclick="window.open(this.href);return false;

Efter honing:
http://12v.dk/wp-content/gallery/kreidl ... -01-21.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af kreidlerhansen »

Fedt!!!

Den er da snart over 50cc :hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Har aftalt ny nikasil ved Airsal, det tog dælme sin tid før de svarede. Ville sende cylinderen ind i dag, men kunne ikke få støtteboltene ud på arbejdet i dag. Prøvede kontra spænding, rørtang og på svejst møtrik. Intet hjalp, bolten knækkede simpelthen, de sidder åndsvag fast.

Tager den med hjem igen og prøver at varme aluet omkring bolten med min bunsenbrænder. Håber det hjælper, orker ikke at skulle lave nye gevind etc.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af kreidlerhansen »

Been there, done that. Bor dem ud og vent med gevindet, til cylinderen kommer retur. Jeg har som antydet været dén proces igennem, og da jeg borede den ene støttebolt ud, fandt jeg ikke antydningen af gevind - jeg mistænker den for at være krympet/presset i.

Der er plads til Benny's gevindbøsninger, kan jeg oplyse.

Jeg er spændt på at høre mere om både kvalitet og ikke mindst leveringstid, da jeg har et par cylindre som skal laves 'en dag'.

Holder I jer til Meteor eller er Vertex stadig til overvejelse? Jeg har som bekendt et af sidstnævnte i 39,95mm, som måske er slidt til 39,945mm. Men det er meget fint og på ingen måde såret. Det har L-ring + en plan 1,5mm ring.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Det blev et nyt Meteor til ~250 kr,- skulle alligevel have lidt stumper i Holland ved JMBP.

Havde nok frygtet at de var krympet i :?

Tror nok at vi har helicoil sæt på arbejdet.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Arg! Jeg giver snart op. For det første, støtteboltene er støbt ind i godset, eller en anden slags sindsyg metode. Så dem skal jeg bore ud.

Men så er der kraftdælme også jernbøsninger til pindboltene, ffs!

Billede

Har skrevet til Airsal om de stadig kan hjælpe, jeg gætter på de ikke kan. Andre ved jeg kan gøre det, hvor de lakerer/forsegler jernet. Men der snakker vi om over 2.000 kr,- :cry:

Overvejer sku snart at smide et Parmakit på den, selvom den absolut ikke får ros rundt omkring. :evil:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af kreidlerhansen »

Blehehe! :hihi

Det er ikke 'bare lige', kan jeg godt se. Når det kommer til stykket, er det måske ikke umagen værd at bore de bøsninger ud. Min tanker begyndte at vandre i retning af at bore dem 20mm under pakfladen i hver ende og så dreje nogle alupropper... men det er lige lovligt omstændigt!

Jeg har aldrig fundet ud af, om stål/jern skal afmaskes eller fjernes af hensyn til ejeren eller fabrikantens syrebad. :whew

Hvis det kun er af hensyn til ejeren/cylinderens originale bestykning, kan den jo bare sendes afsted uden videre.


Parmakit o.lign. skal som minimum måles ud og tjekkes for ovalitet og konusitet. Dernæst skal den så matches til et stempel i korrekt tolerance.

Falder valget på en uoriginal cylinder, i stedet, porter jeg den gerne op efter ejerens ønske. Jeg kan på det varmeste anbefale tilføjelse af støttekanaler (boostere).
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Jeg har også spekuleret på at bore lidt ud og så lave propper, men det er ved at være så langt ude at jeg ikke orker mere. Det er ikke min maskine og jeg gør det gratis for min makker.

Jeg venter spændt på hvad Airsal svarer.

Hvis bare man kunne få det parmakit til at køre som det originale, eller tæt på. Men hvis der også kommer uddrejning af topstykket og et nyt godt stempel til, så løber det op. Eller kan std. topstykket bruges?

Jeg har læst at jernet forurener deres nikasil bad, og skal derfor fjernes eller "maskeres".
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"