Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af kreidlerhansen »

Hed den tidligere ejer evt. Erik?

Jeg synes godt nok den har en del tilfælles med den, der vant titlen som
'Træffets Kreidler' i 2008.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af 12V »

kreidlerhansen skrev:Hvis det er gearolie, har den ikke ligefrem kørt jorden rundt! :P Den bliver møg-hurtigt sort på Kreidleren, synes jeg.

Slet ikke overkill med den aftrækker, heh... pudsigt nok er det leje det eneste, som plejer at dratte ud for et godt ord, men det er så ikke lige tilfældet, her.

Ellers ser den da fin og intakt ud - skønt at se!
Der er nok blevet fyldt efter en gang i mellem, da den også dryppede ud af motor samlingen bagerst. Underlig nok, for pakfladerne er helt lige og uden skader. Men den gamle pakning var genbrugt, og den var meget porøs. Tidligere ejer mener han har kørt 1.000 km på den fortalte min makker, olien var rimelig ren endnu.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af 12V »

kreidlerhansen skrev:Hed den tidligere ejer evt. Erik?

Jeg synes godt nok den har en del tilfælles med den, der vant titlen som
'Træffets Kreidler' i 2008.
Det ligner meget den på kreidlerreg.dk, hører lige min makker om han husker navnet. Den blev hentet i Vig, Nordsjælland.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af kreidlerhansen »

Så er det den samme, medmindre Christian fra Vig har lavet to i ens trim. :hihi

Jeg studsede som sagt øjeblikkeligt over de 160mm Leleu-nav, fordi jeg forbinder den årrække med 150mm Campagnolo.
:thunge

Eller rettere... i 1972 gik man bort fra indkapslingen af forgaffel, lygte osv. på den øverste del af forgaflen og droppede den svulmende tank sammen med de 150mm Campagnolo-nav, som har et mere klassisk udseende.
Derpå indtrådte de lidt større, og dengang mere moderne 160mm Leleu, mens gaffelrørene blev ført hele vejen til toppen af forgaflen, og en øvre bro/topplade blev tilføjet. Tanken blev mere kantet og altså navene ligeså.

Dvs. hjulene reelt kan matche årgangen, men de hører til den 'faceliftede' modelrække, som lagde grund for den moderne RS Elektronik med det nye stel til sidekasser og et lidt kortere kronrør.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af 12V »

Dårlig dag i værkstedet i dag...

Ville samle motoren men der er noget vi har overset, krumtappen er ret medtaget i tændingssiden:

Billede

Billede

Der er nogle huller/ridser hele vejen rundt, på tværs med omløbsretningen.

Skal også have simmeringe hjem på arbejdet, dem mopedspeed har leveret er bare noget lort. "Drejespor" i læberne, grater osv.

Billede

Billede
(Zoom)

Deres pakningssæt er også noget pis. Passer ikke med huller og form, og så er den 3x så tyk som std. pakningen - Så der skulle man lige bruge 0,4 mm shims.

Så den får ny krumtap og lejer dertil nu.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af kreidlerhansen »

Simmerringene er endnu en ting fra mopedspeed, som er penge direkte i skraldespanden. Men prisen er jo lige så høj som for et sæt i god kvalitet, så man har ingen mistanke på forhånd
:whew

Den nye serie af cylindre lader i øvrigt til at være en kopi af en kopi... dvs. replica af de i forvejen ret ringe 'Maxwell' og 'Jaap Voskamp'-udgaver. Begge er fra KT, men dog med enkelte ændringer, som højst er halvt færdige.

Spring evt. på en komplet Rito-krumtap i stedet for Top Racing - den er altså bare perfekt!

Viton-simmerringe kunne som sagt i PB'en have været en udmærket løsning. Efter små 50-100km er der allerede slidt små spor i krumtapakslen! De er BARE stride ift. stål, men det er jo ok, hvis krumtappen ellers bliver kasseret.
Til gengæld bør de derfor ikke bruges til en ny krumtap.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af 12V »

Så er der bestilt dele, det blev en Top Racing krumtap - den anden koster alligevel det dobbelte, og den skulle jo være helt fint. Maskinen skal også bare fortsætte med de <6 HK som den er født med.

Fandt også denne manual: http://www.kreidlertreff-giessen.de/down/mon_5g_n.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Der var lige nogle guldkorn man let kunne overse, f.eks. nogle mærker der skal stå overfor hinanden, dem havde jeg nok overset.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af 12V »

Har læst en del sider omkring oliemængden, men kan ikke blive klog på om jeg skal have 250 eller 350 ml olie i maskinen. Den gamle manual siger 250 ml, men så har jeg læst at skruen er forkert placeret i koblingsdækslet (overløbet), og den derfor kun tillader 250 ml.

De senere manualer siger 350 ml.

Motoren er med lille pindboltafstand, fra 1972 og har indirekte skifte. Hvilken olie mængde mener i er rigtig?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af kreidlerhansen »

4g/5g: 300-350ml og der er ingen negativ effekt i at bruge for meget. Op til 0,6L er afprøvet i Tyskerland og i værste fald står krumtapsimmerringen altid i olie. Ellers gør det ingenting, og ingen motor er død på en uge med kun 250ml i motoren, såehm...

Fyld den roligt til kanten! :) 300ml har jeg altid sigtet efter, og jeg har aldrig bekymret mig om en sjat mere.

2g/3g: 250ml, men igen har op til 400ml aldrig vist sig som et problem. Den er mere støjsvag med ekstra olie i, men 3dB betyder intet ift. hvor voldsomt det gamle skrammel kan rasle!
:hihi

Tjek lige den nye plejlstang for støbegrater omkring sølen! Én af serierne har en tendens til at falde fra hinanden under hård belastning, alle andre er stærke som bare pokker.
Lad være med at blive urolig, hvis krydspinden sidder skævt ift. akselenderne; Det gør den også i min Top Racig krumtap, men den har fungeret fint 20.000km plus det løse.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af 12V »

Tak, den får så bare de 350 ml vi har købt til den, så skal jeg ikke have sin lille slat olie stående :P

Kan man i øvrigt se om simmeringe eller lejer er de originale? Har de nogen specielle kendetegn? Dem jeg har hevet ud af "gearkassen" var alle blanke, uden nogen som helst markering. Krumtapslejerne havde kun BO17 stående, intet andet. Har en formodning om at de aldrig er blevet skiftet?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af strynboen »

hej ændre lige overskriften...jeg har overset denne lækre kreidler tråd..pga en lidt kedelig overskrift...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af kreidlerhansen »

Well, i den sidste motor, jeg så åbnet efter angiveligt kun 8.000km og derpå blev sat til side, sad der russiske lejer og simmerringe... men alle mennesker lyver i et eller andet omfang, så jeg må nok erklære mig uvidende.
:whew

Kun BO17 og intet andet? Messingbur? Kan meget vel være markedets ringeste kopi-leje, og i så fald er det reelt et BO15 med anden inder-/yderring. På disse lejer passer den originale aftrækker ikke, fordi OD er for lille på inderskålen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Vigtig info, har lavet mange ændriger på min hjemmeside - komplet redesign. Så nu er en del af de gamle links og billeder døde.

Orker ikke lige at genskabe alt, så i får bare et link til hele galleriet med TM'en: http://12v.dk/category/mopeds/perskreidler/" onclick="window.open(this.href);return false;

I må gerne snuse til resten af siden, i kan også klikke på den der facebook like. Så kan i se når der sker noget nyt i jeres facebook "newsfeed". :wink:
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Så kom jeg lidt videre med maskinen, motoren er næsten samlet. Jeg vil lige nævne nogle ting jeg bed mærke i under monteringen.

(1.) http://12v.dk/wp-content/gallery/kreidl ... -14-05.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

1. Aftrækkeren med fire pinol/kugler kan ikke anbefales af mig, den laver mærker i løbebanen. Testede den heldigvis på den gamle krumtap først, på lejer der skulle skrottes. Og ja kreidlerhansen, det var et lidt specielt BO17, nok lavet af et 15'er. Det var dog på yderringen hvor den var modificeret - meget tykkere og så mindre kuglediameter. Inderringen passede med de andre BO17, og aftrækkeren.

(2.) http://12v.dk/wp-content/gallery/kreidl ... -15-02.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

2. Top Racing krumtappen i kombination med lejer fra SLF er noget bredere hvad shims indstillingen angår. Endte med et sideslør på 0,07 mm helt uden shims og en 0,3 mm pakning. Std. krumtappen med de billige lejer havde 0,45 mm shims installeret. Og ja, jeg har tripplechecket at alle lejeskåle og ringe er 100% på plads, bogstaveligt talt checket tre gange. Jeg gik i øvrigt efter Kreidlers anbefaling på 0,05-0,1 mm sideslør på krumtappen, tror ikke jeg vil kunne få den under 0,05 - den tyndeste shim jeg kunne få hjem var 0,1 mm.

3. Lejer med kunststofbur er ikke et hit ved justering af sideslør, de holder kuglerne lidt mere stram på plads, svært at forklare. Men det gør at man har lidt gummi effekt under målingen og man skal trykke ret hårdt for at finde max ± mål. Nu kender jeg kun proceduren fra Puch'erne, hvor jeg altid har brugt messingbur og der har man bedre følelse under målingen synes jeg.

4. Flere Mopedspeed dele der bare ikke passer, jernpladen til koblingen skal files inden den passer, så der stoppede min aften. Misbrugte jo en af de originale plader til mit koblingsholdeværktøj, øv.

Nye billeder er uploaded her: http://12v.dk/pers-kreidler-tm-1972/?pa ... &nggpage=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Så den kan snart komme ud og trille igen :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af kreidlerhansen »

Blot det ikke er aksial-slør, er det ok. Pakningerne plejer at give lidt efter, når motoren spændes sammen med moment efter foreskrifterne... sæt pris på at hovedlejerne bliver skiftet ud til et sæt af kendt kvalitet. Fup-udgaven af BO17 har personlighed i et omfang, som kan forhindre korrekt justering af tolerancen.

Jeg er dog ret sikker på, at 1/10mm slør ikke hører hjemme nogle steder omkring krumtappen. Allerede ved 7/100mm finder nogle motorer på at banke tydeligt i lejerne.

Er det snart tydeligt, hvorfor jeg sidestiller mopedspeed med T.Hansen? :hihi


Godt at se, der sker noget! :D Det er en lidt bøvlet motor at samle, men det er som regel umagen værd!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

kreidlerhansen skrev:Er det snart tydeligt, hvorfor jeg sidestiller mopedspeed med T.Hansen? :hihi
Meget tydeligt, mine erfaringer med begge er endda at T-Hansen er bedre :shock:

Jeg har virkelig fået nogle ringe dele fra dem, til forskellige knallerter og scootere fra deres søsterside.

Det eneste fra mopedspeed vi har brugt lige p.t. er simmeringen ved kædehjulet (den var ok), og et par af kobberringene og o-ringene. Motorpakningen var HELT ved siden af.

Stumperne vi fik fra kreidlerparts.com er lækre, f.eks. motorpakningen passede 100% med blokken. Det er nok folk der bruger deres egne dele under renoveringen, og ved hvor træls det er med ringe dele. Samme stil som yamahafs1.dk.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har også oplevet nogle smuttere af ringe kvalitet fra kreidlerparts.com, men ingen problemer som ikke er blevet løst, og LIDT bøvl vil der altid være på et markede med kopi-dele.

Simmerringene er helt i hegnet at se på, ja... om de holder tæt, ved jeg ikke. Ifm. tætning giiider jeg ikke 'lige prøve', medmindre der er en heftig besparelse. Desværre er de lige så dyre som de andre. :(

Nå, ja... det er ikke, hvad emnet handler om. :oops:

Håber vi får et lille videoklip med vidunderet, når den engang kører :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Så er motoren klar til at blive sat på, tænding er justeret med måleur osv, men får lige en kontrol med strobo når den er i gang. Måske kommer den på stellet i morgen, hvis Per (ejeren) har tid og lyst.

Breaking news! Koblingspakningen fra mopedspeed passede!
http://12v.dk/wp-content/gallery/kreidl ... -20-20.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvad fabrikat er denne cylinder mon:
http://12v.dk/wp-content/gallery/kreidl ... -32-59.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man se noget ud fra de numre?

Flere billeder ligger her:
http://12v.dk/pers-kreidler-tm-1972/?ng ... &pageid=50" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af kreidlerhansen »

15.63.92 = Mahle 5,2HK

De er brugt fra '66 og frem til lagrene blev tømt i '67 og erstattet af 15.63.94 (5,3hk) frem til '72, da 15.63.89 overtog de sidste blæsekølede motorer med 5,8hk.

Alle bruger i øvrigt samme topstykke: 15.63.06
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Super info, der står 15.63.94 - og motor + knallert er fra 1972, så det passer jo fint.

Men er den uoriginal, jeg kan ingen kreidler logo finde som på topstykket.
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"