Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

En kammerat har lige købt denne fine Kreidler MC: http://goo.gl/htAY1" onclick="window.open(this.href);return false;

Fik lige en prøvetur og den kører helt kanon. Jeg skal dog lige have kigget på tomgangen, den står meget højt og lidt ustabil. Det lyder og føles somom den står for magert. Den kører ellers perfekt på resten af gashåndtaget.

Har den 20'er Bing en tomgangsdyse? Har set et billede af en repro model på moped speed: http://goo.gl/arVAL" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er tre justeringsskruer, går ud fra der er spjældhøjde, luftskrue og den sidste er?
Senest rettet af 12V tirs 9. okt 2012 10:04, rettet i alt 1 gang.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af kreidlerhansen »

Tomgangsdysen sidder på højre side og standard er 35 - den er sekskantet og ligner en skrue.

Blandingsskruen sidder på modsatte side, og standard er 3/4 omgange ud.

Rens tomgangssystemet med trykluft først, og prøv så igen.

Nålen 2. hak fra oven og hoveddyse 75-78 er standard.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af 12V »

Mange tak! :)

Ved du om det er en ok kombination, 5,3 HK cylinder med en 20'er Bing? Std. er 18 kan jeg læse...
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af 12V »

Har du tilfældigt data for justering af tænding?

Platinafstand, tænding før top, tændrørs elektrode afstand og hvilket std. tændrør.

:)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af kreidlerhansen »

Op til 24mm er fint. Kørbarheden går først fløjten derover!

Oprindeligt er det en 1/18/13 med dyse 72 og samme grundindstilling.

Der findes to 20mm:

1/20/59 med choker
1/20/100 med tipper

Sidstnævnte er kort fortalt snothysterisk ift om spjældet er slidt eller ej.

Dys den gerne magert, hvis den er blæsekølet! De kan ta' det og de går faktisk bedst på den måde, når alt er trimmet ind.

1-1,2mm før top, 0,4mm platinafstand og elektrodeafstand. B7HS til bykørsel og B8HS til langture.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af 12V »

Takker mange gange :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af kreidlerhansen »

Det var så lidt :)

Den mangler en anden potte, hvis du spørger mig - navene kan jeg tilgive, men udstødningen skal nu helst være den tre-delte model. Den lyder federe, og så matcher den en 5,3-5,8HK cylinder bedre. Den viste model har for kort forrør, som matcher de sene 6,8HK cylindre bedre.
Potten bør ifølge foreskrifterne sidde 4-6cm længere tilbage.

Derfor er det nu stadig en flot maskine! Mener faktisk den rykkede en præmie til et af vore træf i sin tid.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af 12V »

Jeg har ingen anelse hvad der burde være på sådan en kværn, så det er dejligt med ekstra info.

Har du et link til sådan en udstødning, kunne jo være han ville prøve en anden. Den går ellers meget godt med den nuværende og lyden er sprød men samtidig dæmpet, den vil måske få lidt mere bundtræk med den rigtige?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af kreidlerhansen »

http://www.kreidlerparts.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Reservedelsnummer: 15.23.88 eller 15.23.88e hvor den første angiveligt er original og med logo og den anden er en 'economy'

Bagenden kan pilles af og lyddæmperdelen pilles ud, i hvert fald! :)

Alternativt 27.61.92e med spids endestykke.

Jeg kan dog ikke huske, om 'cigar-udstødningen' med den spidse bagende reelt matcher modellen. De nævnte potter er ens undtagen endestykket, som kan flyttes frit mellem dem.
Eller, ikke hvis man køber den originale, men mellem economy-modellerne kan endestykket flyttes frit rundt. Der er lidt designforskel på kopivaren, som man næsten altid kan forvente.

Dæmpersystemet giver en lidt dybere lyd. Forrøret skal kappes, så det slutter ca. 1cm bag det venstre 'K' Kreidlerlogoet i koblingsdækslet til en 5,3'er. Udstødningen skal derefter så kort ind over forrøret som muligt eller ca 20-25mm.

5,3'eren består af ét stort mellemområde, og den er ikke meget for at dreje højt - effekten udebliver i hvert fald ved høje omdrejninger. Går den bedre med et kortere forrør, er det enten en tunet cylinder eller en senere 5,8HK model. I så fald matcher forrørslængden ;)

Standard gearing til en 5,3 er 14/35, forresten. Ofte kan de klare 14/34 og med en let fører 14/33, hvilket er de to tugeste gearinger en 5g Kreidler kan udnytte effektivt.
5,8 kører 14/36 eller 13/33 og snupper lige 1.000rpm mere på toppen som bonusinfo.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af 12V »

Sidder lige med en Kreidler bog jeg fandt i gemmeren, fra Schrader Verlag. Ud fra billederne kan jeg se at den har cigar udstødning frem til 69. Kan også se at hans udstødning går lidt for langt frem, må se om han gider skifte.

Den går 80 på speedometeret i oprejst kørestilling, ingen vind og lige vej. Tror den viser rimelig præcis, det føltes i hvert fald hurtigt.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af kreidlerhansen »

75-80 er hvad en 5,3-cylinder blev angivet til at rende.
85km/t for en 5,8
85-92km/t for 6,25, afhængigt af årgang.

5,3'eren er en fornøjelse at køre med - rolig og besindig... og mærkeligt nok ikke noget for mig :lol:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af 12V »

Nå det bliver en lidt større diagnose, efter min kammerat havde været forbi tog han videre ud og besøge flere venner. På vejen hjem mistede den alt trækkraft og kørte kun 30-40. Jeg tror den får falsk luft et sted, for dyserne har han kontrolleret og det var 78 HD, 35 TD. Så jeg er bange for han har lavet en lille sætter, efter den var kølet af kørte den bedre igen, men 10 km/t langsommere end før.

Så jeg tror ikke tidligere ejer har haft 100% styr på motoren inden salg. Den kommer hjem til mig en gang i næste uge til et stort eftersyn.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af kreidlerhansen »

Tjek om den har skubbet simmerringen ud i tændingssiden.

Det lyder grimt, som det er beskrevet, men hvis den kan stå fint i tomgang, er det næppe et knaldet stempel eller ditto ring. MÅSKE en knækket L-ring.

Samme opførsel kan komme ved en tilstoppet tomgangsdyse... eller en defekt kondensator.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af 12V »

Det bliver alt kontrolleret.

Den kunne ikke stå med lave omdrejninger i tomgang, og satte man langsomt i gang i første døde den totalt indtil der kom nogle vindinger. Og det var allerede inden sin oplevelse med at den "gik død".
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af kreidlerhansen »

Stempelring eller bundpakning bliver i så fald mit bedste bud, alt andet lige.

Et langskud vil være en løsrevet ankerplade pga for lange skruer, så tændingen nu står alt for sent. Det påvirker tomgang og bundtræk, men den kan stadig tage omdrejninger uden at levere skyggen af kræfter.

Jeg har oplevet det med en flok 4mm skruer, som var akkurat én rynke for lange! Ankerpladen kunne ikke rykkes ved håndkraft, men ved fulde omdrejninger trak magneterne rigeligt til at rykke den...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af 12V »

Så fik vi maskinen hjem til mig, og motoren står nu adskildt. Tidligere ejers motor renovering har desværre i været helt i orden. Der var en del gearolie i krumtapshuset, og den dryppede også gearolie fra motor samlingen. Så nu får den nye pakninger og simmeringe.
To af lejerne, 6201 & 6202 knurrede, især det lille af dem ved koblingsudrykkeren, den har de nok ikke kunne få ud. Så de bliver også skiftet.

Er godtnok spændt på samlingen, gear akslerne virker til at blive en spændende oplevelse at få på plads, sammen med alle skiftegafler og hvad der eller hører til. Især den lille gribeklo fra geararmen aner jeg ikke hvordan skal sidde, eller hvordan man får den på plads under motor samlingen?

Findes der en guide til motor samling? Der er sikkert en masse tolerancer og passkiver der skal tages højde for?

EDIT: Cylinder kittet har ikke haft en sætning og ser rigtig godt ud, tror det er et uoriginalt fra mopedspeed.dk, det har ikke kørt meget. Cylinder og stempel er målt og er rigtig fint.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af kreidlerhansen »

Krumtaplejer: 1-5/100mm slør, altså en til fem hundrededele milimeter, som hhv. er minimum/maksimum. Mindre slør kræver mere held end forstand, og mere slør tager ret hurtigt livet af lejer og simmerringe.

Alle andre aksler omtrent 3-8/100mm

Slør mellem stempel og cylinder: 3/100mm


Kan kun betegne din beskrivelse som typisk... lejerne dratter ud, når blokken varmes op til 120-150 grader. Bemærk at yderskålene på hovedlejerne IKKE må trækkes ud, medmindre blokken er varmet op til minimum 120 grader! Ellers øges risikoen for at ødelægge lejepasningen i krumtaphuset...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af 12V »

Takker. Har også fundet en masse tegninger på Kreidler.nl - hvor der også er beskrevet pasninger og temperaturer for montage/demontage.

Prøvede at få det lille leje ved krumtapspinden ud, med varme og så lidt tryk med koblingsarmen (meget forsigtigt) men det gik ikke. Så jeg låner lige en lejeudtrækker på arbejdet, den type der ekspanderer i inderringen og så med trækhammer, eller hvad den kaldes.

Her ser man lidt af gearolien.

Billede

Flere billeder ligger her: http://galleri.12v.dk/#43.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis i vil følge med, eller har kommentarer til det i ser.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af 12V »

Det var en anden type lejeudtrækker vi havde liggende, men den virkede også. Ikke den bedste til denne type montering, da den helst vil have en akselende at trykke på, men det gik med nogle skiver i bunden af inderringen. Blokken blev varmet godt op, så lejet gik ret nemt ud.

Billeder:
http://galleri.12v.dk/#43.15" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 20 mm Keidler Bing karburator.

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis det er gearolie, har den ikke ligefrem kørt jorden rundt! :P Den bliver møg-hurtigt sort på Kreidleren, synes jeg.

Slet ikke overkill med den aftrækker, heh... pudsigt nok er det leje det eneste, som plejer at dratte ud for et godt ord, men det er så ikke lige tilfældet, her.

Ellers ser den da fin og intakt ud - skønt at se!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"