Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Har også lige skrevet til http://www.kreidlerschrauber.de/" onclick="window.open(this.href);return false; - om de kan hjælpe med belægning eller evt. byttezylinder og pris.

Kan se de har en færdig lavet TM Zylinder med stempel "im top Zustand" til ~3360 kr,-

Super ærgeligt at der ikke bliver lavet gode 5,3 blæserkølede Zylindre.

Et andet problem med parmakitten er også at indsugningsstuden er lavere end den originale, så man skal lave en rimelig tyk spacer. For fanden hvor er det amatør agtig!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af kreidlerhansen »

Køb en 40mm cylinder - så skal der jo ikke laves noget ved topstykket.

Man kan jo også bare bruge det medfølgende stempel - den kommer til at rasle/tikke, men det skal nok holde. Bliver cylinderen målt ud, kan man jo så skifte stempel på et senere tidspunkt.


Intet problem at hive lidt mere ydelse ud af en Parmakit-cylinder, men at matche en original 5,3'er? Dét kommer til at knibe, da skyllekanalerne som regel ligger en pæn sjat højere i de uoriginale cylinder, og det koster bundtræk selv med en beskeden blowdown-værdi.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Nå ja, 40 mm udgaven har jeg glemt. Den bliver der heller ikke skrevet meget om på nettet synes jeg.

Bare træls at skulle file i en ny cylinder, uanset hvor godt man gør det risikerer man jo at nikasilen bliver svag i overgangen til porten og river af - eller er det en skrøne?

Håber stadig vi kan redde Mahle'en, jeg må se når der kommer svar på mine forespørgelser.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af kreidlerhansen »

Ironisk nok har jeg kun oplevet Mahle-cylindre smide belægningen i slibeprocessen. 'Hemmeligheden' ligger i at slibe belægningen af som det første med en fin sten - selvfølgelig uden pres for at begrænse varmeudviklingen. Efter endt affasning af portene glatter jeg kanterne af med vådslibepapir korn 1.000.

I sin standardform leverer 50cc Parmakit omtrent 4,5HK = 75km/t +/- men det er da til at rette op på. Den største udfordring er skyllekanalerne, som er for små, hvilket er en opgave, som kræver teenage-mod.
Derfor anbefaler jeg at måle cylinderen ud og indkøbe et Meteor-stempel med en enkelt L-ring, som tillader et par støttekanaler + der er plads til, at hullerne i stemplet kan blive store nok.

Det kræver en opmærkning i cylinderen, så man kan se, hvor stempelringens åbning befinder sig + afmærkning på stemplet for at finde ud af, hvor langt tilbage man kan trække hullerne.

Jeg gør det gerne uden andet vederlag end returportoen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Mange tak for al din hjælp Jesper, det er stort af dig!

Jeg holder tråden opdateret når der sker mere.

Der er jo en enkelt mulighed mere... At prøve det nye G stempel som har friske ringe, så har jeg slør på ca. 0,035 mm og forhåbenligt et ringgab under 0,6 stykker som de gamle er. Måske er det nok, men skal lige have energi til at kigge på Kreidleren igen, er lidt træt af den :wink:

Så er det bare træls jeg lige har fjernet støtteboltene :P

Har du nogensinde prøvet at måle trykket på dine cylindre? I den sidste prøve landende jeg jo på 8,5 Bar - og den kørte ok, men havde ingen bundtræk overhovedet - somom den først laver tryk i høje omdrejninger hvor stempelringene bliver presset ud for alvor. Kan et ringgab på ~0,6 gøre dette? Jeg ved fra andre motorer at de opførte sig lign. med slidt ringgab - men der har jeg været på omkring 1 mm gab og kun 6-7 Bar - hvor de normalt også ligger på 9-10 stykker.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Har i øvrigt lige fundet data på kompressionen, som brugere mener de har læst i gamle blade - eller selv målt på nyrenoverede cylindre. Godtnok på RS cylindre, men kompressionen er kun lidt højere på dem i forhold til et TM kit.

Det jeg har fundet er 11,2-12,5 Bar tryk - så den skal i hvert fald over 10 Bar på denne motor, vil jeg mene.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af kreidlerhansen »

Afhængigt af RS-årgangen, kan der være STOR forskel! 15.43.97+ (6,25 med lille pindboltafstand) er udstyret med et topstykke, hvor halvdelen af forbrændinhskammeret er fyldt ud med en 'bule' af alu.
De ligger omkring 11.5:1 i statisk kompressionsforhold, men det dynamiske er magen til TM/5,3HK.

Jeg har aldrig målt på min Kreidler. Enten kører den godt, eller også gør den ikke. Ved et ringgab på 0,3mm smider jeg ringene ud. Fra ny ligger de originalt omkring 0,08-0,1mm!


Bah... der er sgu ingen, der gider betale for en portning, alligevel. ;) Jeg har altid sagt, at folk må betale, hvad de synes arbejdet er værd. Jeg har aldrig modtaget penge, men jeg har fået masser af ros!
:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Sv: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Kreidler schrauber skal have 160€ for belægning. Jern bøsningerne er ingen problem, de forsvinder bare under syrebadet når de fjerner nikasilen. De har ingen betydning har deres erfaring vist.

Så det bliver dem ;-)

Airsals priser er desuden uden spansk 21% moms, så forskellen er kun 250 kr. Airsal tilbyder dog gratis svejsning, men det har vi jo ikke brug for.

Kreidler schrauberen kunne også afdække støtteboltene, men det er jo for sent nu. Doh! Men fik dem boret ud fra midten af, så det blir nemt at reparere senere.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af kreidlerhansen »

Det undrer mig faktisk, at Achim ikke har tilbudt en ombytter-cylinder. Det ligner dælme ikke den krejler! :P

Jeg misunder dig dine evner til at ramme plet mht. udboringen af støtteboltene! Ingen grund til at tude - de knækker eller dør i gevindet på et tidspunkt, og så har man alligevel balladen.

Interessant at vide det med momsen - det havde jeg ikke skænket en tanke!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

kreidlerhansen skrev:Det undrer mig faktisk, at Achim ikke har tilbudt en ombytter-cylinder. Det ligner dælme ikke den krejler! :P

Jeg misunder dig dine evner til at ramme plet mht. udboringen af støtteboltene! Ingen grund til at tude - de knækker eller dør i gevindet på et tidspunkt, og så har man alligevel balladen.

Interessant at vide det med momsen - det havde jeg ikke skænket en tanke!
Jeg har sendt ham billeder, det er nok det grove fræsning i indgangen af skyllekanalerne der skæmmer muligheden for en bytter ;)

Det var også rent helt at udboringen blev så godt, tog den med på arbejde for at bruge søjleboremaskinen. Men indsugningen er jo skrå i flere retninger så det opgav jeg. Lavede kørnerprikker så centreret som mulig, og brugte helt nye kvalitets bor og så ellers bare holde vinklen på boremaksinen så præcis som mulig. Borede med 3 - 5 - 6 mm så var de væk. Støtteboltene er med nogle "kløer" der ekspanderer når man banker dem på plads, det kunne jeg se da jeg borede op. Dele af dem kunne jeg knække ud med en skruetrækker da væggen blev tynd nok.

Fik først oplyst momsen da jeg spurgte til fragt etc. Men stadig billigt, de er bare møg ringe til at svare...
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af kreidlerhansen »

Ach, jaaah! Im umtausch muss alles ORIGINAL SEIN!!! ;)

Lucky bastard! :P

Hvad var returportoen? Som sagt, så har jeg et par fremtidige cylindre, som skal ordnes. Kan jeg spare et par hundrede kroner pr. styk, kan det således godt svare sig.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Fik jeg aldrig svar på, men mon ikke det er omkring 15€?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er nok ikke ved siden af. Fra Tyskland er det højst €17, så det giver mening, at det ikke er dyrere fra Spanien.

Waldi forlanger €130 (inkl moms) plus returporto, hvilket heller ikke er galt. Evt opsvejsning skal så lægges oveni, når det er aktuelt.

Emot varierer meget, men Martijn tilbyder nikasil i støbejernsforinger, så hvis man har dén helt perfekte cylinder på sin sidste overstørrelse, kan den altså bruges.

På sin vis fortryder jeg, at jeg gik af med min cross-cylinder i sin tid. På den anden side kan jeg blot lave en replica, men det er selvfølgelig ikke helt det samme. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af en Kreidler LM 5g motor.

Indlæg af 12V »

Så kom cylinderen endelig hjem igen, det har bare taget laaaang tid... Så jeg ville nok kigge mod emot i fremtiden! Men arbejdet er super flot, belægningen er super pæn, flotte honeridser. Og så har jeg lavet Jespers "stempel faldstest", den glider bare utrolig langsomt til bunds når man lukker fronten af mod en plan overflade :wink:

http://12v.dk/new-nikasil-on-pers-kreidler-tm-cylinder/" onclick="window.open(this.href);return false;

Super flot afgratning af portene forresten!

Prisen blev 169€ med porto.
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"