Min første køre-video!

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Min første køre-video!

Indlæg af kreidlerhansen »

Ja, det er kun speedometeret, og jeg må beklage, at lyden er så ringe. Og opløsningen! Kameraet er 7-8 år gammelt, og opspændingen er ganske enkelt en bøjet stump fladjern med et par 6mm skruer, så det vibrerer en sjat.

Jeg advarer lige igen: Skru NED for lyden! ;) Men det er altså første gang, jeg viser noget som helst af denne slags frem.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er altså ikke ringe for 50cc fra '70erne! Bemærk, at den stadig har noget, der minder om bundtræk, og den er fuldt farbar ved 50km/t i femte gear.

Der er en anelse stigning på vejen, og jeg har i klippet en smule medvind.

Gear/hastighed - overdrejning:

1: 35km/t - 40km/t
2: 53km/t - 57km/t
3: 68km/t - 75km/t
4: 83km/t - 86km/t
5: 95km/t - 97km/t

Overdrejning i 5. gear lader noget tilbage at ønske, men med den nuværende potte standser den ved 10.000rpm i højeste gear, og selv ned ad bakke sker der stort set intet. I min verden betyder det blot, at gearingen passer til resten af opsætningen.

Potentiel fejlvisning? Pas! Jeg fik ikke min cykel-GPS med, og den har aldrig rigtig vist noget endegyldigt. Alt fra 2-5km/t, men i værste fald runder den gamle skriger altså 90km/t, hvilket er meget fint... indtil videre! ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Min første køre-video!

Indlæg af Nabo Jan »

Ja Kreidler har lige lidt mere af det der skal til :(y)
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min første køre-video!

Indlæg af kreidlerhansen »

Nabo Jan skrev:Ja Kreidler har lige lidt mere af det der skal til :(y)
Jeg vil stadig op på 100km/t på 50cc, hehe... Jeg venter stille og roligt på at få bygget en potte! Logikken er som følger:

Min nuværende opsætning kan trække i hvert fald 90km/t ved ca. 10.000rpm og maksimal ydelse fornemmer jeg ligger omkring 9-9.300rpm. Max. rpm er 11.000 - alt derover er strengt taget umuligt, da motoren bremser sig selv og i øvrigt bliver MØG-varm (125 grader, i dag).
Designet, jeg har på tegnebordet, er angivet til en maksimal ydelse ved 10.000rpm med 11.500rpm som absolut max.

Det er 15% højere omdrejninger, og trækområdet er angivet til at starte på samme tidspunkt som nu (+/- 250rpm ifølge designeren, Luc Foekema)

Kan maskineriet slæbe sig op på 11.200rpm i 5. gear under ideelle omstændigheder, så er mit mål nået. Og leverer den en lidt højere ydelse, kan jeg måske udnytte en tilsvarende tungere gearing!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Min første køre-video!

Indlæg af Jensmc »

Jamen, grænsen er da 110 på motorvejen syd om Odense.
Så du mangle da 13-15 km endnu. :wink:
Uha, det bliver svært med en 50cc motor. :twisted:
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min første køre-video!

Indlæg af kreidlerhansen »

Jensmc skrev:Jamen, grænsen er da 110 på motorvejen syd om Odense.
Så du mangle da 13-15 km endnu. :wink:
Uha, det bliver svært med en 50cc motor. :twisted:
Med fare for at virke arrogant...

Det er ikke SÅ svært igen. Det kræver i omegnen af 10HK at nå den hastighed med næsen på tanken, og det kan man opnå med relativt få midler, men så er motoren pint ud ved 13.000rpm og bundtrækket er væk!
Jeg var tæt på, dengang jeg kørte med mit 12HK replica-kit og custom udstødning som blev fodret af en 28mm Bing! Men igangsætning foregik med 9.000rpm, og under 6.000rpm var den bogstaveligt talt død!

Mit mål er at få motoren til at trække 95km/t under stort set alle omstændigheder ud over kraftig modvind og stejle bakker, og så de magiske 100km/t under nær ideelle forhold...
...MEN jeg vil ikke gå (for meget) på kompromis med kørbarheden, idet Kreidleren indenfor sæsonen bruges som primært transportmiddel, og omdrejningerne må ikke overskride 11.500.

Det er den tanke, jeg har været nær besat af, siden der kom nummerplade på 'Die gelbe Sau', og jeg samtidig fandt ud af, at race-stumper (12.000rpm+) er ubrugelige på gaden i dagligdagen.
Jeg VIL, og jeg KAN finde den gyldne middelvej!

P.t. er jeg tæt på med stempelstyret indsugning. ~90km/t+ op ad bakke er hæderligt. Udstødningen er min største begrænsning, fordi trækområdet er for snævert (ca. 2.000rpm) og ydelsen lige i underkanten.
Næste skridt er montering af membran med håb om, at 360 graders indsugningsvarighed kan kompensere lidt for pottens mangler. Det sænker primærkompressionen pr. omgående, og det er absolut en fordel!

Nu er optagelsen online. Når membranen er på plads, kommer der en mere. Om ikke andet kan accelerationstiden sammenlignes direkte.

Har det den ønskede effekt, skal der frisk nicasil og et Vertex-stempel i cylinderen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Min første køre-video!

Indlæg af juhl-drengen »

det er da rigtig flot klaret med en 50cc :D men nej jeg ville ønske det ik havde skrattet så meget for den lyder sgu da satme godt :(y) du er god til tuning det skal du ha hansen :bravo
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Min første køre-video!

Indlæg af juhl-drengen »

men lige lidt nysgerrig er det din rs du har det siddende på eller hvilken :D
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min første køre-video!

Indlæg af kreidlerhansen »

Den gule RS, ja. Den er jo indregistreret som motorcykel, så ud over fartbøder o.lign. er den ret sikker at trimme på.
Min Mofa skal ikke tunes... ret meget og ikke endnu. :)

Det fedeste er sgu, at der teoretisk er mere at hente. Enten de sidste 1.000-1.500rpm eller/og en tungere gearing.

I værste fald giver jeg fortabt og skifter til 44mm boring eller en scootercylinder på 47mm. Begge dele er lette at overkomme.

Koblingen skal opgraderes med en plade ekstra og et leje i trykpladen. ;) Minimalt slid, bedre greb og lavere friktion...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Min første køre-video!

Indlæg af juhl-drengen »

heh du er da alt det godt i en pakke ;) hvem behøøver bøger med folk som dig :) men ja det ville være synd at tune din mf8 :D
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min første køre-video!

Indlæg af kreidlerhansen »

Mjaeh... Tak, men næh. Jeg kradser kun i overfladen på det teoretiske plan. Der er mere avanceret matematik/fysik på spil, end jeg ærligt talt kan kapere... endnu.
Portdesigns er jeg nået frem til ved at prøve mig frem, og det har kostet et par cylindre eller 10, efterhånden, og læg dertil dobbelt så mange stempler, en krumtap og et par tændinger.

Udstødninger får jeg designet andetsteds, og f.eks. squishbanddesigns er mere omfattende end 'bare lige'... på den anden side er et løst, simplificeret design væsentligt bedre end intet squishband, så længe vi taler gademaskiner og ikke fuldblodsracere.

Hvis nogen vil bygge en ekstrem motor, som først trækker igennem fra 14-18.000rpm, kan jeg ikke umiddelbart hjælpe med andet end at etablere kontakt til andre entusiaster.

Til gengæld findes der ikke ret mange 50cc knallerter, som jeg ikke er i stand til at trække over stabile 75km/t. Det er sikkert en vovet påstand, men jeg har intet problem med at leve i den tro.
:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"