Strømskadet krumtapsleje.
Strømskadet krumtapsleje.
Ville lige høre om nogen af jer har haft en strømskade på et krumtapsleje på jeres knallerter?
Jeg har lige oplevet det for første gang på min brors maxi, motoren er renoveret med nye lejer og tætninger og det højre krumtapsleje har fået afladningsmærker på ca. 1/8 af omløbsretningen på inderringen. Den har kun gået 600 km og man kunne begynde at høre mislyde fra lejet, derfor jeg åbnede motoren igen.
Har sammen med min far som er lejeguru og ingeniør analyseret lejet, og det er 100% strømskadet - ingen tegn på vibrations og/eller mekansike skader.
Vi mener det må være fra tændningssiden, strøm til lyset er nok ikke stærk nok. Men hvor kunne det gå galt henne? At mærkerne i løbebanen kun er på ca. 1/8 del af omkredsen tyder også på det sker i den tid hvor der er højspændning på spolen.
Mislyden fra motoren begyndte på den sidste dag af vores knallert tur, hvor vi kørte hjem i monsum lignende regnskyl - har det måske bare været vand der har lavet en overgang ved tændrøret eller ledningen dertil?
Har samlet med nyt leje, men ville helst finde årsagen inden jeg triller på den igen. Den kørte helt glimrende de første 3 dage i solskin.
Har i gode ideer eller oplevet det samme?
Jeg har lige oplevet det for første gang på min brors maxi, motoren er renoveret med nye lejer og tætninger og det højre krumtapsleje har fået afladningsmærker på ca. 1/8 af omløbsretningen på inderringen. Den har kun gået 600 km og man kunne begynde at høre mislyde fra lejet, derfor jeg åbnede motoren igen.
Har sammen med min far som er lejeguru og ingeniør analyseret lejet, og det er 100% strømskadet - ingen tegn på vibrations og/eller mekansike skader.
Vi mener det må være fra tændningssiden, strøm til lyset er nok ikke stærk nok. Men hvor kunne det gå galt henne? At mærkerne i løbebanen kun er på ca. 1/8 del af omkredsen tyder også på det sker i den tid hvor der er højspændning på spolen.
Mislyden fra motoren begyndte på den sidste dag af vores knallert tur, hvor vi kørte hjem i monsum lignende regnskyl - har det måske bare været vand der har lavet en overgang ved tændrøret eller ledningen dertil?
Har samlet med nyt leje, men ville helst finde årsagen inden jeg triller på den igen. Den kørte helt glimrende de første 3 dage i solskin.
Har i gode ideer eller oplevet det samme?
- Vedhæftede filer
-
- Strømskade
- 2012-07-10 15.09.53.jpg (66.87 KiB) Vist 8894 gange
Re: Strømskadet krumtapsleje.
Ville gerne, men har ikk en dyt check over det
Mvh. totte/
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Re: Strømskadet krumtapsleje.
Hvis du ikke havde skrevet over 400 indlæg, ville jeg nok ikke have reageret. Strøskade? Arh, den tror jeg ikke på.
En Maxi (1 gears) har almindelige kuglelejer på krumtappen. Om en 2-gears osse har, ved jeg ikke, men hvis den har L17 lejer, kunne det godt være, at sidesløret har været lille eller ikke eksisterende. En Puch med L17 lejer skal man være meget grundig med, når der renoveres. Bare en for tynd krumtaphuspakning kan forvolde skade. Kender ikke evt. sidslør på em Maxi 2-gear, men på de alm. motorer er sløret mellem 6&12/100 mm.
En Maxi (1 gears) har almindelige kuglelejer på krumtappen. Om en 2-gears osse har, ved jeg ikke, men hvis den har L17 lejer, kunne det godt være, at sidesløret har været lille eller ikke eksisterende. En Puch med L17 lejer skal man være meget grundig med, når der renoveres. Bare en for tynd krumtaphuspakning kan forvolde skade. Kender ikke evt. sidslør på em Maxi 2-gear, men på de alm. motorer er sløret mellem 6&12/100 mm.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Strømskadet krumtapsleje.
Det er en ét gears, og blokken er adskildt på det andet led. Så der kan man ikke fuske med sløret.
Min far er uddannet hos FAG, han viste mig billeder fra sin lærebog der viser strømskader (og andre mekaniske/vibrations skader), det er helt tydeligt samme skade jeg ser her.
Men hvordan kan gnisten finde der ind, min teori er at gnisten må være sprunget over på svinghjul/krumtap og så nærmeste vej til stel fra akerpladen - som så har været gennem kuglerne, sandsynligvis i den del af rotationen hvor der er mindst belastning og mest luft mellem kugler og inderring...
Hmmm...
Min far er uddannet hos FAG, han viste mig billeder fra sin lærebog der viser strømskader (og andre mekaniske/vibrations skader), det er helt tydeligt samme skade jeg ser her.
Men hvordan kan gnisten finde der ind, min teori er at gnisten må være sprunget over på svinghjul/krumtap og så nærmeste vej til stel fra akerpladen - som så har været gennem kuglerne, sandsynligvis i den del af rotationen hvor der er mindst belastning og mest luft mellem kugler og inderring...
Hmmm...
Re: Strømskadet krumtapsleje.
Vedhæfter lige et billede fra et SKF dokument omkring strømskader:
Re: Strømskadet krumtapsleje.
hej vi ser det ind i mellem..og løsningen er et slæbekul på akslen..som er stel forbundet..men der er jo 2 typer "strøm" eller "strømninger"..en elektrisk spændings forskel...og en magenetisk strøm..som løber i nogle baner i metallet..og ikke overalt i metallet..det er derfor en kortslutnings rotor/eller bur rotor kan rotere i en motor
det er jo ikke strømmen som driver en motor rundt...men magenetisme,,,strømmen laver bare magenet felter..som suger rotoren rundt..
hvis der er en olie film i lejerne..kan der jo opbygges en stor spændings forskel...som så slår over i uderleje ringen som en gnist..og derved æder lidt metal hvergang
det er jo ikke strømmen som driver en motor rundt...men magenetisme,,,strømmen laver bare magenet felter..som suger rotoren rundt..
hvis der er en olie film i lejerne..kan der jo opbygges en stor spændings forskel...som så slår over i uderleje ringen som en gnist..og derved æder lidt metal hvergang
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Strømskadet krumtapsleje.
Har også overvejet noget der laver stel på akslen, man burde flette nogle metaltråde i filt strimlen der smører knasten.
Alternativ kunne jeg have smidt et strømisoleret leje i, eller et med keramiske kugler. Men det havde jeg ikke lige på lager.
Tror jeg adskiller hele tændingssystemet og tjekker for åbent kobber, og smører silikonefedt omkring samlinger i første omgang.
Alternativ kunne jeg have smidt et strømisoleret leje i, eller et med keramiske kugler. Men det havde jeg ikke lige på lager.
Tror jeg adskiller hele tændingssystemet og tjekker for åbent kobber, og smører silikonefedt omkring samlinger i første omgang.
Re: Strømskadet krumtapsleje.
Jemen der er ingen spændingsforskel mellem krumtaphuset og krumtappen. Der er forbindelse ved begge lejer samt gennem stemplet, så jeg er altså ikke helt med i jeres teori.
Jeg kan forstå det i en el-motor, som kun har lejerne, men en motor der osse har forbindelse gennem stemplet. Lyder det ikke underligt? Der skal jo være en spændingsforskel, eller....?
PS.
For satan det blæser! Jeg er havnet i en tyfon her på Taiwan. Nå, så har jeg da fri med løn i morgen. Har købt 6 dåsebajere at hygge mig med.
Jeg kan forstå det i en el-motor, som kun har lejerne, men en motor der osse har forbindelse gennem stemplet. Lyder det ikke underligt? Der skal jo være en spændingsforskel, eller....?
PS.
For satan det blæser! Jeg er havnet i en tyfon her på Taiwan. Nå, så har jeg da fri med løn i morgen. Har købt 6 dåsebajere at hygge mig med.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Strømskadet krumtapsleje.
Du siger noget Jens, havde ikke tænkt på stemplet... Ved ikke hvor meget den tynde oliefilm kan isolere?
Blev nød til at tage gammelt tøj på og så en tur i værkstedet her i aften timerne. Har fundet et lille bitte hul i tændrørskablet, lige på det sted hvor tændkablet fikseres på motorblokken. Placeringer er meget tæt på det defekte leje i højre side af blokken. Har vedhæftet et billede som eksempel.
Jeg holder stadig på at det er en strømskade, en mekanisk eller vibrations skade ville aldrig lave sådan et mønster modsat bevægelsesretningen, og i så flot regelmæssighed.
Det skete også først på den sidste dag hvor vi kørte hjem i ekstreme mængder vand - min brors hvide t-shirt var mørkeblå af sin læderjakke
Blev nød til at tage gammelt tøj på og så en tur i værkstedet her i aften timerne. Har fundet et lille bitte hul i tændrørskablet, lige på det sted hvor tændkablet fikseres på motorblokken. Placeringer er meget tæt på det defekte leje i højre side af blokken. Har vedhæftet et billede som eksempel.
Jeg holder stadig på at det er en strømskade, en mekanisk eller vibrations skade ville aldrig lave sådan et mønster modsat bevægelsesretningen, og i så flot regelmæssighed.
Det skete også først på den sidste dag hvor vi kørte hjem i ekstreme mængder vand - min brors hvide t-shirt var mørkeblå af sin læderjakke
- Vedhæftede filer
-
- maxi.JPG (33.59 KiB) Vist 8703 gange
Re: Strømskadet krumtapsleje.
Meget interessant skade som jeg tror du har fundet det korrekte svar på. Jeg har aldrig set den slags før...
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Strømskadet krumtapsleje.
hejsa... det er da ikke mønsteret der er "strømskaden" ??? det er vel nærmere hullerne der er det ??? jeg syntes dog ikke at kunne se huller i dit leje, men godt i det andet...
jeg har også svært ved at tro det, men jeg har set skrueaksler og propeller med den slags skader... manglende galvanisk isolation kan skabe det, spændingsforskel imellem forskellige metaller kan skabe det, men somregel kun i en elektolyse som kan være så simpel som vand/saltvand... desuden kan luftbobler skabe det - hvis en propel har en skade eller udsættes for forkerte vilkår, kan den trække luft ud af vand, og i den forbindelse opstår statisk elektricitet, hviket på sigt kan gøre at en propel eller propelaksel ligner som om den er blevet beskudt med et haglgevær...
det har selvfølgelig ikke så meget med dit leje at gøre, men ville lige nævne det...
hilsen olieklud
jeg har også svært ved at tro det, men jeg har set skrueaksler og propeller med den slags skader... manglende galvanisk isolation kan skabe det, spændingsforskel imellem forskellige metaller kan skabe det, men somregel kun i en elektolyse som kan være så simpel som vand/saltvand... desuden kan luftbobler skabe det - hvis en propel har en skade eller udsættes for forkerte vilkår, kan den trække luft ud af vand, og i den forbindelse opstår statisk elektricitet, hviket på sigt kan gøre at en propel eller propelaksel ligner som om den er blevet beskudt med et haglgevær...
det har selvfølgelig ikke så meget med dit leje at gøre, men ville lige nævne det...
hilsen olieklud
Re: Strømskadet krumtapsleje.
Jo Claus, det er de tværgående riller der er skaden. De er så dybe at de kan mærkes med neglen, og de kunne satme høres når motoren kørte
Ved ikke lige hvor hullerne kommer fra på SKF billedet, måske skidt på dokumentet der blev scannet?
Strømskader med kratere ses mest på stillestående konstruktioner hvor der er blevet svejst, så kan der også springe en lysbue inde i lejet.
Ved ikke lige hvor hullerne kommer fra på SKF billedet, måske skidt på dokumentet der blev scannet?
Strømskader med kratere ses mest på stillestående konstruktioner hvor der er blevet svejst, så kan der også springe en lysbue inde i lejet.
Re: Strømskadet krumtapsleje.
tror det er en form for gnist beabejdning der sker..men man kan alså ikke se det som elektrisk strøm..der går fra A til B...det elektro magenetisme er super kompliceret..vi har en speciel maskine som vi kan måle "kortslutning" eller afbrydelser i rotor stænger af kobber som er støbt ind i rotoren som er af alu...på 3 fasede elmotore...det burde jo være en ren kortslutning..hvis det var "ren" strøm der løb gennem..men når det måles med dette apparat kan fejl tydelig ses
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen