Kreidler-dag! Kobling og karburaaaator...

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Kreidler-dag! Kobling og karburaaaator...

Indlæg af kreidlerhansen »

Trods et par regnbyger endte jeg alligevel med at splitte motoren ad... nåja, på koblingssiden!

Jeg skal gerne indrømme, at det gik liiiiiiiiiiiiiiidt for stærkt med at få min nye primærside med ligeskårne tandhjul ud på gaden, da jeg endelig havde fået det hele hjem. Jeg troede fejlagtigt, at det var tilstrækkeligt at benytte de normale shims bag koblingshjulet, men ak-nej... de ryger rundt på må og få således varierer tolerancen altså vidt og bredt.
Til sidste røg halvdelen af følingen med koblingen, og når jeg kørte over et bump på vejen, så gled koblingen! :what2
0,47mm shims senere + et sæt friske koblingsplader, og nu bider den som jeg aldrig har oplevet før! Skydelæren kom i brug for at opnå den mest jævne justering på skruerne ved koblingsfjederen, og den går således helt perfekt! :teeth2


Nuvel... næste opgave var straks af en anden karakter! Jeg har haft en tilpasset Dellorto PHBG21 'Black Edition' på lager siden efteråret 2011, og trods den har fungeret FINT ved fuld gas og med skumfilter, så har både tomgang og delgas været noget skrammel. Mit 44mm racer-kit med smedet stempel (12.000rpm max) trak fint fra men var for kompromisløst. Derfor er jeg gået over til en 40mm replica-cylinder, som jeg har udstyret med andre porttider + to ekstra skyllekanaler og en L-ringsstempel.

Jeg har erhvervet mig alle dyser i spring af én fra 60-100 (fra Polini via Speedline.dk), et sæt tomgangsdyser fra 30-50 (Naraku via Speedline.dk) og et nålekit/W3-4-5-7-8-9-10-11-12-25 (Stylepro via kgi.dk)


Standard for Dellorto PHBG21:

Tomgangsdyse: 50
Hoveddyse: Øh... har jeg glemt, men vist nok 90?
Nål: W7, 2. hak fra oven
Blandingsskrue: 1,5 omgange ud

Med denne opsætning firtakter motoren ved ca. 10.500-11.000rpm, motorbremsning er ret voldsom for en bette totakter, udstødningen oser, fuld gas til tomgang = motoren går ud, tændrøret generelt mørkebrunt. Tomgangen er ellers stabil nok, men efter standsning for rødt lys, drukner motoren, når man drejer håndtaget... træls og egentlig lidt pinligt.

Konklusion:

Tomgangsdyse for stor, nål for fed, hoveddyse for stor.


Første forsøg:

Tomgangsdyse: Dellorto 45
Hoveddyse: Polini 88
Nål: Dellorto W7

Tomgangstendenser uændret, gasrespons tung, motor drukner ved fuld gas efter tomgang, firtakten under stort set alle forhold undtagen acceleration. Tændrøret er sort.

Konklusion:

Alt kører for fed... alt. Det hele!


Andet forsøg:

Tomgangsdyse: Naraku 36
Hoveddyse: Polini 85
Luftfilter: standard
Nål: Stylepro W12, 2. hak fra oven
Blandingsskrue: Standard

Tøvende gasrespons i frigear, stabil med ustadig tomgang og motoren er længe om at 'falde til ro'. Ved delgas kan motoren tvinges op på 11.000rpm, hvor den så begynder at firtakte. Fra fuld til del-gas = hakker og sprutter et par sekunder, derpå overdreven motorbremsning. Lave rpm med fuld gas = på grænsen til at drukne.
Tændrøret ligner en frikadelle, der har fået 30sek for længe på panden...

Konklusion:

Tomgangsdyse for lille, nål for mager, hoveddyse for stor!


Tredje forsøg:

Tomgangsdyse: Naraku 42
Hoveddyse: Polini 82
Nål: Stylepro W10, 2. hak fra oven
Blandingsskrue: Standard

Klippe-stabil tomgang, gasrespons kun tøvende på kold motor, men motoren føles lidt 'flad' under acceleration med delgas. Fuld gas i frigear = kraftig firtakten ved 12.500rpm, fuld gas i 2. gear = firtakten ved 11.000rpm Tændrørets farve minder nu om Mathilde-kakao.

Konklusion:

Tomgangsdyse perfekt/resten kan hentes på blandingsskruen. Nål for mager, hoveddyse for stor.


Fjerde forsøg/dagens sidste:

Tomgangsdyse: Naraku 42
Hoveddyse: Polini 82 (stadig)
Nål: Stylepro W10, 4. hak fra oven
Blandingsskrue: standard

Tomgang stadig stabil, forbedret gasrespons, uændret firtakten ved fuld gas@11.000rpm. Fra fuld gas til 3/4 eller mindre = hakken og sprutten samt overdreven motorbremsen. Acceleration gennem gearene langt bedre end hidtil. Tændrørets farve efter fuld gas og max tæv = Mathilde og porcelænsringen i bunden (hvor porcelæn møder metal) er næsten sort.

Konklusion:

Tomgang er på plads (90% stabil ved ca. 1.300rpm), finjustering kommer til sidst. Nål ok, men kan først slås fast, når tomgangsdysen er reduceret til en passende størrelse.


Om ovenstående er den rette fremgangsmåde vedr. inddysning fra NUL, ved jeg ikke. Jeg kender min maskine godt nok til at vide, hvordan den skal lyde i tomgang, for den er brugbar i gadebilledet. Det er typisk til den fede side, og siden jeg udnytter motorbremsning ved frisk kørsel, er det sikkert meget godt, den får lidt ekstra.
Derfor er tomgang mit første, vigtige fokuspunkt, og derefter tjekkes både delgas og hoveddyse, når blot jeg er overbevist om, sidstnævnte er for stor! Derfor kan jeg også tillade mig at ændre flere ting på én gang ret tidligt i forløbet, idet jeg efterhånden har læst nok op på emnet (læs: brændt stempler nok af) til at tage chancen.

Bemærk, at Polini-dyserne er revet efter en anden standard end Dellorto bruger!!! En Polini dyse 85 svarer nogenlunde til en Dellorto 90. Det er tjekket visuelt, så det er et skøn, IKKE en præcis måling.
Naraku-tomgangsdyserne er sværere at forholde sig til, idet gennemboringen er mindre end Dellorto's, MEN dyserne er også længere = sidder tættere på brændstoffet.

Det er to væsentlige detaljer, og det er den eneste årsag til, man UBETINGET SKAL BENYTTE DYSER FRA SAMME PRODUCENT!!! Jeg benytter Polini's dyser, fordi de var på tilbud (10stk/99kr) OG jeg har fuld tillid til firmaet. Blot jeg bliver ved den samme dyseserie, så kan jeg da regne med, om en større dyse virkelig ER større end den forrige! ;)
Naraku-dyserne kan man så bare prøve sig frem med, indtil det virker. Tomgang er ikke det sværeste at rode med, blot man som udgangspunkt benytter producentens grundindstilling og fintrimmer til allersidst, og derfor valgte jeg igen den billigste løsning.
Nålene var et sats, men W7-nålen fra Stylepro ligner til forveksling Dellortos ditto. Udfræsningen til clipsen er en anelse smallere på Stylepro-nålene, men det er ikke kritisk - kræver blot lidt mere kærlig vold at af-/påmontere clipsen, hvor den nærmest dalrer rundt på Dellortos nål.


Er det så umagen værd?! Well, jeg opnåede samme tophastighed med min 21mm Dellorto i mild modvind og med for stor dyse, som med min 18mm Bing på samme strækning i medvind = 88km/t ved 9.700rpm, målt med hhv. GPS og Koso omdrejningstæller.
Men nej, det er ikke pengene, tiden og besværet værd for gennemsnittet... til gengæld er jeg en glad mand, og Kreidleren kører bedre!
En anden væsentlig detalje er, at kræfterne leveres mere progressivt, end jeg normalt har oplevet med Bing-karburatorerne. 20mm er minimum til 6HK@50cc, og de går bare brandgodt med den størrelse karburator... motoren går bare 'finere' og trækket er mere jævnt over hele linien med Dellorto. Desværre bliver den dermed også mindre eksplosiv i trækket, men så er det godt, jeg altid kan smide min 18mm Bing på, igen. ;)


Sorry guys... gider IKKE læse korrektur på denne smøre! :hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidler-dag! Kobling og karburaaaator...

Indlæg af claus olieklud »

ja tak skal du havde hr hansen, hvis du er lige så langsom som mig til at skrive på computer så må det da tage lidt af din tid...
jeg syntes nu ellers godt om dine indlæg, idet du konstruktivt redegør for fakta speciaelt ang. tuning...
hvad med at du snart køber dig en yamaha 4 gear ? der er aldrig de store problemer med inddysening af kaburator... jeg har ikke et sortiment af forskellige dyser, men en rivenål så jeg altid kan lave den lidt større... selvfølgelig kan man rykke lidt på nålen hvis mellemgassen er lidt for tyk/tynd, men syntes midterstilling oftest er brugbar... ang. tal og bogstaver på dyserør og nål er ligegyldigt for mig - jeg skal nok få det til at fungere aligevel...
jeg mener at i de fleste tilfælde hvor folk ikke kan få knallerten til at gå ordenligt, alene skyldes at man ikke er kritisk nok mht lejer, simmeringe, cylinder, stempel og krumtap... jeg tager altid med hånden på kickstateren for at mærke tætning imellem cyl/stempel, og jeg syntes tit jeg mærker en flad cylinder - så er det i min verden logisk at bundtrækket er nedsat og dårlig evne til stabil lav tomgang i lang tid... dette kan man ikke dyse sig ud af...
yamaha fs1 er nok den knallert i hele verden som der findes flest forskellige tuncylinder til, og også til en billig penge, så jeg fatter ikke hvorfor folk står med deres opslidte standart cylinder/stempel, når nu man kan få noget der virker - dette gælder selvfølgelig kun dem der vil køre ulovligt, men det vil de fleste aligevel...

du kan godt se at anskaffe dig en yamaha så vi kan køre om kap på striben - kreidler spiser jeg til morgenmad så det er ingen udfordring... ha ha ha

hilsen olieklud
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Kreidler-dag! Kobling og karburaaaator...

Indlæg af strynboen »

lige et bonderøv spørgsmål. er jo maslkinarbejder bonde...........er dellorto stadig en stigrør/ fladspjæld..hvor man blotter det lodrette strålerørs boringer,,og suget stiger efter hvor mange huller der er frit for spjældet...jeg havde en på min tunede mz 150..
edit du skriver nålestilling...så har den jo ikke stigrør..
det betaler sig at læse ordenligt...så behøver vi ikke at skrive alle de ekstra spørgsmål

må lige sige at clauses ide ikke duer...de yamahaer er bare for kedelige..magen til simpel og u duelig kaburator...de er slet ikke sjove at tune på.. :hihi ..nej tilbage til en gammel BING...navnet siger jo det hele..spagetti kaburatore duer heller ikke..de har itialiansk lune...giver hurtigt op...spagetti bliver blødt når det koges...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-dag! Kobling og karburaaaator...

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg skriver sådan rimeligt hurtigt - det tog mig i omegnen af 30min, men de 10min er gået med at huske mig frem til de forskellige ændringer.
:hihi


Jeg har i tidens løb sat mig nogle forskellige mål med Kreidleren...

Over 100km/t på 50cc - klaret og delene blev solgt ugen efter, fordi det var FOR ekstremt!

Over 100km/t på 60cc med en hverdagsopsætning - klaret med 102-106km/t fra Nyborg til Odense og hagen på tanken!

Ekstrem tuning på 60cc - klaret med 12.200rpm i femte og 14/33-gearing, svarende til 120-122km/t! Her fandt jeg ud af, hvor blød og ubehagelig stelkonstruktion og bremser er til den slags hastigheder. Jeg blev desuden træt af at knalde stempler af og køre rundt med op mod 14.000rpm, hvilket i sidste ende brændte tændingsanlægget af!

Mit nuværende mål:

Dn moderniseret udgave af Kreidler-motoren, som med 50cc går bedre end fra fabrikken!

Indtil videre:

Samme bundtræk, 800rpm mere på toppen i 5. gear, lavere driftstemperatur (10 grader under Mahle!) og bedre gasrespons. At hente hele 7-8km/t MERE end de 85km/t en 6,25hk opsætning altid render, og stadig have samme mængde 'bundtræk' KUN ved tilpasning af skyllevinkler og portdesign er en FED udfordring!

Jeg mangler stadig:

Den sidste inddysning, specialdesignet udstødning og at teste forskellen med/uden membran.

Jeg er drevet af min nysgerrighed, og jeg vil vide, hvordan forskellige faktorer påvirker motoren, samt hvordan tingene gøres bedst fra bunden. Alle data på motorer fra den klassiske ære ligger til grund for de moderne motorer, som bare er BEDRE, og al denne information er efterhånden almen viden blandt tuningsnørder. Derfor kan en moderne indretning relativt let overføres til det gamle urværk, hvilket er mit eksakte mål. Ydermere er '70ernes 'moderne udstyr' nu overgået af, hvad mange har af værktøj i kælderen... eller man kan købe sig til services, som i dag koster 1/3 af prisen ift. lønniveauet, dengang kontra nu.


En Yamaha ER på tapetet, men jeg investerer IKKE midt i sæsonen. Det er simpelthen for fjollet, og faktum er at Yamahaen har nogle fysiske begrænsninger, som gør den ringere til ekstrem tuning. Alt i den motor peger på, den kun kan køre på omdrejningerne og ikke sejtræk - alene vægten på den roterende masse er en kæmpe udfordring!
Derfor gør jeg mig erfaringerne med Kreidleren, som i høj grad er præget af produktionsspild kontra Yamahaens minimale indretning.

Alle mine udskejelser giver mig et godt indblik i at trimme en lille totakter. Alene det at starte helt fra bunden med en uoriginal karburator er en svær proces, som altid kræver et bredt udvalg af nåle og dyser. Jeg synes, det er dødsygt at køre med en karbrator, som kun fungerer 'ok', og Bing-vandhanerne er meget grove ift. den mere forfinede Dellorto. Mikuni er kommet LANGT siden de gamle skrammelkarburatorer (som jo er 'ok') blev brugt i '70erne. Og de ER noget billigt stads, der er lige så præget af brugsslid som Bingerne til Kreidler!

Jeg må sgu nok gå af med min CZ, hvis der skal en Yamaha i stalden. Økonomien er én ting, da jeg stille og roligt får opbygget en opsparing eller/og gerne springer til, når tilbuddet er rigtigt. Men pladsen er en anden faktor, som jeg i korte træk ikke kan gøre så meget ved som lejer på 2. sal og max. én garage pr. lejemål.

I mine øjne har Yamahaen følgende ulemper ift. trækkraft og levetid:

Krumtappen er for klejn, plejlstangen for kort - kan løses med en specialdrejet af slagsen med isatte wolframpropper og evt. maksimeret slaglængde, men det koster knapper!!!
Koblingen har en for lille trykflade - ingen umiddelbar løsning, med indre man kan gøre plads til en dybere kurv!
Indsugningsvejen er for kort og fejlplaceret ift. smøring af sølen, som bliver belastet unødigt af den for korte plejlstang!
Materialevalget til cylinderen er forkert til det danske klima, kølearealet for lille og forbrændingskammeret forkert indrettet!
Indsugningsarealet er for lille!
Det generelle portareal i cylindrene (alle) er for lille!

Der er stort set ingen virkeligt gode cylindre på markedet, hvilket i høj grad afspejles af prisen på disse. Et stempel i den rigtig gode ende, som reelt er effektivt ift. en relativt høj literydelse (7HK@50cc = 140HK/L!) kan i dag ikke sælges for mindre end 300kr til slutbrugeren. Sammenlign blot med prisen på et masseproduceret (!) stempel til enhver cross-maskine!


Selv om man let kan tolke ovenstående sådan, er dette ikke en tilsvining af Yamahaen, og ej heller en forherligelse af Kreidleren. Den eneste forskel mellem de to er, at Yamahaen er designet til at være 50cc med 5-6HK/max 9-10.000rpm, hvor Kreidleren fik samme grundmotor som de tidlige racere = højere pris pga. for høje, ineffektive produktionsomkostninger.
Hvis Yamaha villle køre ræs, byggede de en motor til dét formål, og ville de bygge en gademaskine, lavede de en motor til dét formål. Sådan tæner japanerne generelt = effektivt = LEAN (Toyotas anskueliggørelse af principperne), og det er en vigtig årsag til, de i dag styrer markedet ift. innovation og især elektronik.

Yamahaen er fantastisk, begrænsningerne til trods. Men den vil have godt af en gang nytænkning omkring motoren, og den udfordring tager jeg gerne op. Den KAN nemlig godt!!!


Slagt mig så! :hihi


Dette indlæg er på grænsen til, hvad den "fantastiske" iPhone 4 kan kapere... Tekst kan simpelthen tvinge den i knæ! HAHA! :lol:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-dag! Kobling og karburaaaator...

Indlæg af kreidlerhansen »

strynboen skrev:lige et bonderøv spørgsmål. er jo maslkinarbejder bonde...........er dellorto stadig en stigrør/ fladspjæld..hvor man blotter det lodrette strålerørs boringer,,og suget stiger efter hvor mange huller der er frit for spjældet...jeg havde en på min tunede mz 150..
edit du skriver nålestilling...så har den jo ikke stigrør..
det betaler sig at læse ordenligt...så behøver vi ikke at skrive alle de ekstra spørgsmål

må lige sige at clauses ide ikke duer...de yamahaer er bare for kedelige..magen til simpel og u duelig kaburator...de er slet ikke sjove at tune på.. :hihi ..nej tilbage til en gammel BING...navnet siger jo det hele..spagetti kaburatore duer heller ikke..de har itialiansk lune...giver hurtigt op...spagetti bliver blødt når det koges...
Haha, dét er sgu humor! :lol:

De gamle Bing-karburatorer stinker! Dysespring på 2-3 siger vist alt rigeligt om, hvor forfinede de er... Glem alt om at trimme dem ind til andet end et brændt stempel eller firtakteri på toppen! :P

Dellortoen er præcis samme karburator som Bingen, hvad design angår. Rundt spjæld med nål, strålerør, blandingsskrue og tomgangsdyse. Den eneste fundamentale forskelle er udskiftelig chokerdyse og en stempelstyret choker, hvilket er totalt uvedkommende ift. foderfunktionen!

Men venturi-designet og de tilgængelige dele til at trimme den med er en anden snak: 40 nåle, 5-6 spjæld, 5 strålerør til totakt/4 til firtakt, 25 tomgangsdyser og (vist nok) 6-8 dyser til chokeren, som valgfrit kan laves til kabeltræk eller løft-og-drej-dims.
Og så er Dellortoen billig, selv ift. en slidt Bing!

Min erfaring med Dellorto kontra Mikuni er, at den moderne, japanske model er relativt følsom overfor vejrforholdene, hvor det synes nemmere at ramme en middel-indstilling med spaghetti-karbonaden, som matcher både sol, regn og frost.
På den anden side har jeg kun rodet med en enkelt Mikuni TM24 (fladt spjæld), og sikkert været heldig med nogle af de andre Dellortoer. Det kan også være, at det flade, smalle spjæld som grunddesign gør karburatoren mere følsom; Villig på gassen bliver motoren, i HVERT FALD, og spidsydelsen kommer GODT med! Men bundtrækket på 50-60cc syntes at lide...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler-dag! Kobling og karburaaaator...

Indlæg af 12V »

Jeg har også rodet med PHBG'er de sidste par dage, det er en dejlig karburator. Har en 19'er på min hverdags EU45 scooter og så en 21'er på min kommende ræser scooter. Har ingen knallert der kan tåle så grov tuning ;)

Regner med over 15 hk på den nye, det bliver sjovt :hihi
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-dag! Kobling og karburaaaator...

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev:Jeg har også rodet med PHBG'er de sidste par dage, det er en dejlig karburator. Har en 19'er på min hverdags EU45 scooter og så en 21'er på min kommende ræser scooter. Har ingen knallert der kan tåle så grov tuning ;)

Regner med over 15 hk på den nye, det bliver sjovt :hihi
Du kan roligt regne med, den bliver fed at køre på, i hvert fald! Når først tilkobling, rullevægt og trykfjeder matcher, så er der dømt accelerationshelvede af karat!
Selv noget så billigt, som et 47-48mm sportskit, TP Nardo og en 21mm Dellorto tillader 85-100km/t nær de 10sek med et jævnt optræk!

Man bliver sgu let misundelig på scooterfolker, som i korte træk har adgang til særdeles holdbare stumper i raceklassen! Scooterne i dag opnår sgu de hastigheder, som de fleste påstår at have opnået i '70erne, og til en (indkomstrelativ) lavere pris...

BUHUUUUU-PIV-TUUUUD! :hihi

10-12HK på et scooterbaghjul koster vel i omegnen af 5.000kr med alle stumper som nye og 2-3.000kr med brugte?
P.t. er det prisen for en cross-cylinder med stempel til Kreidleren + potte, og så mister den faktisk sin status som 'hverdagsmaskine', fordi den bliver anstrengende at holde blus på!

Årsag:

For ringe portareal, snævert trækområde, for lille krumtaphusvolumen og for lille boring! 70cc ER bare minimum til en anvendelig effekt over 8-9HK... Men det skal NOK lykkes! JEG VIL!!!

:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler-dag! Kobling og karburaaaator...

Indlæg af 12V »

Min hverdagsmaskine har stumper på for under 2.000 kr,- og den render 92 km/t på GPS ligeud. Det var så inden 19'er PHBG'en, regner ikke med det store forskel der - den kom bare på fordi den originale er dårlig at indstille til alt andet end std.

Den nye ræser løber nok op i en 6.000-7.000 med innerrotortænding og alt trim.

Jeg må nok indrømme at dovnskaben sejrer lidt, som du siger er det noget nemmere at tune på en scooter - der i forvejen har kæmpe skyllekanaler. Her er mine efter tilpasning til det nye kit:

Billede

Mine gamle maskiner kører bare uden de danske begræsninger :wink:

Jeg har haft en Aprilia RS50 med 50 ccm Polini Evolution tun og 24 mm PWK på, det var heller ikke til at leve med - især når man skulle snige sig ud af byen... Den gik ellers godt 105-110 på GPS :twisted:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-dag! Kobling og karburaaaator...

Indlæg af kreidlerhansen »

Nej, det er jo let nok, når man bare kan bolte på!
:hihi


Tager man nu membranhuset i blokken og skyllekanalernes størrelse i både cylinder og blok i betragtning, så er det tydeligt, at man har bevæget sig væk fra den gamle sang om minimal krumtaphusvolumen/høj 'primærkompression'!

For det første kan krumtaphuset dermed indeholde en større mængde luft, og dernæst kan man kompensere for den manglende trykforskel i krumtaphus/forbrændingskammer via designet på udstødningen.

Den relativt begrænsede ydelse fra de gamle knallerter taget i betragtning, kontra hvad de moderne opnår, er dette en af de mest markante. Læg dertil det større portareal og en relativt stor roterende masse (jeg synes IKKE, at scooterkrumtappene er lette, i hvert fald), og derpå tænker over 'mange bække små'...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-dag! Kobling og karburaaaator...

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg kunne selvfølgelig redigere/forlæge mit første indlæg, men jeg smider opdateringen i bunden af emnet, i stedet.

Femte forsøg:

Tomgangsdyse: Naraku 42
Hoveddyse: Polini 80
Nål: W10, 4. hak
Blanindgsskrue: std.

Elendig delgas, tåbelig motorbremsen og fuld gas = eksplosivt træk fra 8.000rpm. Firtakter stadig ved 11-12.000rpm i frigear og fuld gas!


Sjette forsøg:

Tomgangsdyse: 42
Hoveddyse: 78
Nål: W7 (standard/org), andet hak fra oven for nu at gøre et eller andet drastisk
Blandingsskrue: 1 omgang ud

Bedre gasrespons, roligere motor ved delgas (ikke godt nok), jævnere træk op gennem hele omdrejningsregisteret, stadig firtakten i frigear, men nu ved knap 13.000rpm!

Syvende forsøg:

Tomgangsdyse: 42
Hoveddyse: 76
Nål: W7, tredje hak fra oven
Blandingsskrue: 1 omgang ud

Mit nåleleje viste sig defekt, og da jeg alligevel havde stemplet afmonteret, blev skørtet hakket 1mm. Tomgangen er nu ustabil/længe om at falde under 3.000rpm (1.200-1.500rpm er målet) og den lyder 'flad'.
Gasrespons fornuftig, delgas meget rolig, i frigear kan motoren akkurat flyve op på 14.000rpm og lader til at ville mere, trods den ikke går 100% rent. Ergo er dysen liiige til den fede side = godt nok!

10.000rpm i femte gear er nået på flad vej uden vind, hvilket svarer til 92km/t. Den kan akkurat drejes nok ud i fjerd gear, til den går klokkerent over i femte, hvilket er usædvanligt for 50cc!

Ved 10.000rpm og høj belastning, løber motoren tør for kræfter. Det er 100% sikkert udstødningens skyld, så der er meget at hente på dén front.

Jeg har været lidt af en skovl, idet jeghar lænet mig for meget op ad, hvad andre Dellorto-ejere er nået frem til af nål = W10/W11 anbefales til stempelstyret indsugning.
Motoren har dog altid udvist tegn på at reagere og accelerere bedst, når chokeren var aktiveret. W7 viser sig at fungere meget fint, og W10 er for mager = stigende motortemperatur ved delgas, omdrejnigsvillig uden power! Det er tildels stadig tilfældet med W7, men slet ikke i samme omfang.

Jeg kan herefter prøve nogle federe nåle og ærligt talt lære at have mere tillid til min mavefornemmelse! ;)

Tomgangen er som bekendt mystisk. Lidt i retning af for mager, så jeg må jo prøve næste dyse i rækken. Kreidleren foretrækker KLART at gå fed på delgassen, trods mange påstår, at totakteren i den sammenhæng yder bedst med en mager blandig.

Forsøgsvis kører jeg nu 4% delsyntetisk olie. Alt andet lige føles motoren mere rolig, men den kan være ren indbildning. Jeg kører en del bykørsel, så ekstra smøring skader i hvert fald ikke!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-dag! Kobling og karburaaaator...

Indlæg af kreidlerhansen »

Tændrøret efter en halv kilometer for fulde omdrejninger i fjerde gear op ad en meget beskeden stigning:

Billede

Nålen røg liiiige over 10.500rpm på omdrejningstælleren, svarende til 82-83km/t i fjerde gear, inden jeg trak koblingen, slukkede motoren og bremsede ned. Ja, jeg trak de sidste 300m hjem for at tjekke tændrøret! :P Man er vel nørd?!
:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Kreidler-dag! Kobling og karburaaaator...

Indlæg af Dewil »

Jeg havde sku nok medbragt tændrørsnøglen, men jeg er også så magelig... 8)
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-dag! Kobling og karburaaaator...

Indlæg af kreidlerhansen »

Dewil skrev:Jeg havde sku nok medbragt tændrørsnøglen, men jeg er også så magelig... 8)
Det kunne jeg have gjort, men det nytter ikke stort, når solen er gået ned! ;) Jeg arbejder eftermiddag-aften, så jeg er stort set lige landet herhjemme.

For mig ligger hemmeligheden helt nede i bunden af tændrøret; meget lys brun/på grænsen til hvid. Og jeg kører forresten 4% delsyntetisk olieblanding!


Næste skridt:

Montering af membranhus for at teste forskellen ift. ren stempelstyring på det gamle liv!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Kreidler-dag! Kobling og karburaaaator...

Indlæg af Dewil »

Mit uundværlige værktøj i det daglige... :lol:
Vedhæftede filer
Get-Gear-Petzl-Headlamp.jpg
Get-Gear-Petzl-Headlamp.jpg (56.27 KiB) Vist 9075 gange
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler-dag! Kobling og karburaaaator...

Indlæg af kreidlerhansen »

Haha, ja jeg må hellere spænde en af slagsen på hjelmen!!! :lol:

Så lige en batteripakke på ryggen og en god halogenpære! Det kniber med at aflæse tændrørets farve i blå-hvidt lys!
:thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"