Kreidler.

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Nico8856
Stor knallert
Indlæg: 138
Tilmeldt: tirs 9. aug 2011 18:16
Kontakt:

Kreidler.

Indlæg af Nico8856 »

Vil gerne have en Kreidler som jeg kan gå og lave lidt på. Hvad skal man kigge efter og sådan?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler.

Indlæg af kreidlerhansen »

Sådan ca. alt. Og nej, det er ikke gas - Kreidleren er gennemsnitligt lige så forskruet som enhver anden 20-40 år gammel knallert, som har ry for at kunne køre stærkt.

Vær opmærksom på, at KUN en 3g motor er lovlig - fire, fem og seks gear betragtes som konstruktive ændringer, og motoren bliver derfor konfiskeret i sin helhed, uanset hvad der er boltet på den af cylinder osv.

Stumperne er dyre, og motoren er ikke let at renovere.

De 3g har en del af skiftemekanismen siddende under motoren, hvor gearpedalakslen er forbundet med gearvælgerakslen via et par kødben. Hele mekanismen er gerne slidt op, da den kræver jævnlig vedligeholdelse.
Returfjederen sidder omkring en alustuds på blokken - hvis studsen er slidt tilstrækkeligt, virker gearskiftet ad h...... til, og i sidste ende bliver blokken utæt/ubrugelig.
De 3g motorer er slemme til at blive slidt i stifterne, som går i indgreb i tredje gear. Det medfører, at man kun kan benytte tredje gear ved konstant at holde pres på gearpedalen. Tandhjulet er let nok at skifte/kræver intet specialværktøj ud over en låseringstang.
Hvis koblingen er meget stram og virker 'for kontant' (on/off), så er kuglen mellem de to koblingstrykstifter enten knust eller væk = motoren skal åbnes.
Fedtende kobling forårsages 9/10 tilfælde af, at inderskålen er gået løs; Enten fordi, den er slidt eller mishandlet, eller man har undladt at benytte det rigtige låseblik.

Den 3g motor er på sin vis noget skrammel, fordi den er HYPER-følsom overfor en misjusteret kobling - derfor går førnævnte møtrik løs pga. chok-effekten ved gearskift. Ydermere slides stifterne til tredje gear af samme årsag.


Almindeligt forekommende fejl:

Skæv forgaffel
Forgaffel ikke spændt korrekt sammen
Skæv bagsvinger
Ovale bremsetromler (primært 160mm bremser!)
Skæve fælge (kantstenskys og den slags; primært stjernefælgene)
Manglende chok-kobling i baghjulet
Udvendige, bevægelige dele på motoren svejset fast (fortandhjul og dele af gearskiftemekanismen)
Ledningsnet mangler eller fejlmonteret i et vanvittigt omfang
Løse magneter svinghjulet
Slidt knast i svinghjulet
Slør i krumtaplejerne ELLER en krumtap som går stramt
Magura-grebene overspændt
Gevind til lyskontakt overspændt
Forlygteparabol rådden
Uoriginalt/for billigt forrør = skævt og potten sidder derfor forkert

95% af ovennævnte skyldes tidligere ejere/manglende vedligeholdelse.

Motor, hjul og bremser er hyppigst fejlbehæftede, og forvent ca. 2-2.500kr til motoren alene + 2-4.000kr hvis hjulene skal stå snorlige.

En dansk, lovlig cylinder i god stand starter ved ca. 600kr (uden stempel) og tun-cylindre starter ved ca. 1.200kr. Hvad karburatorer angår, findes der kun én billig af slagsen, og det er den 17mm Bing replica, som er noget skrammel. Reelt har man kun 18mm Bing at vælge mellem til en 3g motor, hvis man ikke vil ud i speciallavede stumper, og uanset hvad så starter prisen ved 500kr for gennempulede eksemplarer.
Udstødninger fra 250-2.000kr og forrør fra ca. 200kr.
Krumtap ~700-4.000kr
Krumtaplejer ~130-250kr/stk
Sæt med pakninger/simmerringe/O-ringe ~250kr
Et rimeligt stempel ~400kr
Et godt stempel ~800kr


Dagens tip til tuning:

Køb en cylinder til blæsekølet og kør med et topstykke til fartvindkøling + org. 10mm karburator, 28mm forrør og standard gearing = 45km/t og et FEDT optræk! Og nej, ingen varmeproblemer...!
Glem ALT om meget mere end 80km/t med en 3g motor. Hvis Yamaha-folket finder springet fra 3. til 4. gear voldsomt, har de ikke prøvet fra 2. til 3. gear på en dansk Kreidler...! :oops:


Til gengæld... Hvis man passer det rent mekaniske, så holder en motor med 1-4HK 50.000km eller mere uden andet end et frisk nåleleje + stempelringe på halvvejen, og så et sæt nye platiner efter behov.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"