Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har en bremsekaliber til Kreidleren, og jeg kører med tromle... Det virker måske liiiiidt mystisk, men det har sine årsager. Herpå følger historien bag mine frustrationer - de resultatorienterede kan springe videre til det nederste afsnit. :thunge

Kaliberen blev købt som spritny lagervare fra '70erne, og den gamle O-ring var delvist rådden. Det viste sig efter systemet endelig var luftet ud, og en uge senere begyndte kaliberen at dryppe. Ud med stemplet, O-ring mørnet og revnet.
Ét styks renoveringskit indkøbt, monteret efter en grundig rensning af alt og et tyndt lag bremsefedt (ikke kobberfedt, bare rolig).

Det nye kit blev utæt efter blot en uge, og jeg adskilte derfor det hele igen - der kunne jo være en fejl i kaliberhuset eller stemplet, men nej. Helt rene, pæne og fine overflader, men ak! O-ringen var blevet opløst af DOT4 bremsevæsken og forvandlet til en klæbrig gummimasse, som snarere mindede om vindueskit end så meget andet!

To af disse sæt senere, står jeg nu i samme situation. Utæt kaliber, og jeg har desværre måtte se mig nødsaget til at købe et nyt kaliberhus, da det første ikke kunne håndtere min tilspænding med frustrationsmoment! :lol: :oops: Fejl 40 koster knapper.


Kort fortalt har jeg nu oplevet to O-ringe blive opløst af bremsevæske og den nuværende (tredje) er skåret/udstandset forkert = ujævn og slutter ikke tæt.
:sad :crying

Kaliberen er af mærket Tokico, og jeg nærer håb om, at stemplet har samme mål som Yamaha'ens, eller at nogen måske genkender målene!

Stempel:

Diameter: 33,9mm
Længde: 32,5mm


O-ring:

Udvendig: Ø40mm
Højde: 3,1-3,4mm (altså, målet i stemplets bevægelsesretning, og det varierende mål siger noget om udstandsningen!)


Målene må derfor være:

34x40x3,5mm


Alle input er kærkomne...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Indlæg af kreidlerhansen »

Dette er et sæt magen til det, jeg købte:

http://www.ebay.de/itm/Kreidler-RMCS-Br ... 2ebea88798" onclick="window.open(this.href);return false;

Bemærk O-ringens form. I det mindste har han opdateret fotoet - kittet så perfekt ud, dengang jeg købte det. Ydermere er de fire små O-ringe til glideboltene ca. dobbelt tykkelse af, hvad de bør være.

Jeg har i øvrigt handlet tre forskellige steder i tidens løb - altså, jeg har ikke købt hos den samme om og om igen, heh... Derfor er det så frustrerende, da prisen er rigeligt høj, når de dør efter en uges tid. :shutup
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Indlæg af Nabo Jan »

Det ligner ikke ligefrem kvalitet :whew
Kender ikke lige målene på kaliperen til Yamaha men jeg ved at de er svære at finde i original.
Har du prøvet ved Refaco om der skulle være en fra en bil som passede?
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Indlæg af strynboen »

koblings/bremse service i ringe..er MEGET hjælpsomme med mærkelige tætninger til bremse systemer...de er heldivis den type som ikke bare slår op på computeren..og medeler at tingen ikke findes..men måler tingene og finder alternativer...også tit billigere end de orginale...jeg sparede 8000 kr da min ih 1455 blev renoveret..og dele fra en ford granada..ate...passede på kardan skive bremsen..og hjul cylenderene var også standart dele..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Indlæg af kreidlerhansen »

Tak for tippet :)

Der er dog lys for enden af tunnelen... et beskedent glimt i pudsighedernes verden:

Alfa Romeo 145 1.6L kører med samme diameter stempel på det bagerste sæt bremsekalibre! Dvs. jeg måske kan være helt tro mod mine tvangsneuroser omkring køretøjer...!
:hihi

Dog ser det ud til, at støvhætterne i kittet til Nissan (de)Primera passer bedre til mit setup.

Jeg fik den lyse idé at søge efter 'bremssattel dichtungen 34mm' på ebay.de, hvilket resulterede i et hav af hits.
Direkte oversat: 'bremsekaliber pakninger 34mm', skulle nogen få brug for de tyske termer.

Det lader til, at alle reservedelsforhandlere kun fører renoverede kalibre, inkl. Refako, Krogslund og T.Hansen. Dvs. ingen renoveringskits, så jeg skal altså et led længere ud, men det er næppe et problem.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Indlæg af kreidlerhansen »

Det må dreje sig om http://www.midtfynsbremse.dk/" onclick="window.open(this.href);return false; det drejer sig om!

Jeg må (forsøge at) benytte mig af, jeg først møder kl13 i hverdagen... ;) Nå, men så må weekenden gå med enten at skifte bremsebakker og smøre hjullejer på mofa'en eller komme i gang med at trimme min fine Dellorto ind på RS'en. Eller begge dele...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Indlæg af strynboen »

ja bakke vej i ringe...det er dem... :what2
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg prøver lige at køre en tur til Korup, først. Gutterne fra Ringe holder lukket om lørdagen, men her i storbyen (HAHA!) er lørdag også en arbejdsdag, lader det til!

Alt det besvær for en forbandet O-ring... :shock: :roll: Det mest tarvelige er dog de kedelige mennesker, som sælger defekte af slagsen til skyhøje priser. 300kr er selvfølgelig ikke et kæmpebeløb, men når skidtet ikke duer...

Og så er der T.Hansen:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=703 ... 2039747631" onclick="window.open(this.href);return false;

Bemærk lige prisen for i alt fem O-ringe samt tre støvhætter...! Og de små o-ringe skal alle være samme størrelse, forresten.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Indlæg af kreidlerhansen »

O-ringen er standardmål for mange køretøjer:

34x3x3mm

Bemærkningen til den gamle O-ring:

"Det er ikke en O-ring, men et dyrt stykke gummibånd!"


Mit stempel er slidt 1/10mm under mål, og jeg skal derfor have bestilt et nyt hjem. Det har ikke kørt ret mange kilometer, og tænker jeg tilbage, vrikkede det næsten lige så meget i kaliberen, da det hele var nyt.

Min konklusion:

Fejlproduceret skodkopi! Og jeg er således blevet taget ved næsen, da jeg betalte 1.500kr for denne gamle lagervare. Dog tilføjer jeg villigt, at sælger var i god tro!

Min Kreidlers bremsehistorie er blevet en farce. En lind pengestrøm, indtil videre uden resultat, andet end jeg som nødløsning nu kører med en snoldet forbremse med 120mm tromle.


I skrivende stund er jeg på vej mod T.Hansen i Middelfart... Hvorfor? Det informerer jeg om, senere, men vær søde at krydse fingre for, at der for én gangs skyld kommer noget godt ud af, at de ikke har styr på lagernumre og varefotos...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Indlæg af Jensmc »

Et stempel af got kvalitet kendes på, at det er hård forchromet. Stemplet fra Thassan til Yamaha var/er bare et afdrejet stykke jern (ikke stål som sådan).
Hvis du har svært ved at se hård forchromningen, så træk en fil over stemplet. Helst et sted hvor det ikke gør noget. Du vil ikke kunne file eller lave mærker i det.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Indlæg af kreidlerhansen »

Jensmc skrev:Et stempel af got kvalitet kendes på, at det er hård forchromet. Stemplet fra Thassan til Yamaha var/er bare et afdrejet stykke jern (ikke stål som sådan).
Hvis du har svært ved at se hård forchromningen, så træk en fil over stemplet. Helst et sted hvor det ikke gør noget. Du vil ikke kunne file eller lave mærker i det.
I så fald er det medfølgende stempel ikke hårdforchromet. Der er ridser efter div. støv og skidt, samt hvor O-ringen har siddet er den slidt blank.

Uanset hvad, så skal jeg finde et nyt 34mm stempel til formålet!


Hvad dagens køretur angår, er jeg blevet en pæn sjat kroner fattigere. T.Hansen havde en stjerne til de 6-egers Weinmann-fælge og endda med 160mm bremse. Den stod under 'Baghjul', men fotoet var altså af en til forhjulet... Og ganske rigtigt! Jeg er nu i færd med at få den proppet ind i en anden fælgring, hvilket ikke er 'bare lige', men inden længe har jeg altså en større, ny bremse på forhjulet, indtil jeg finder en løsning på skivebremseproblematikken!


Jeg vælger dog stadig at håbe på, nogen pludselig får en idé, som duer - jeg er skøjtende ligeglad med, om jeg skal smide et stempel i fra en japansk bil eller et andet køretøj - funktion over form, JA TAK!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Indlæg af strynboen »

jeg skal måle et honda 550 stempel i morgen...måske man kan dreje et selv af hyd cylender stempel..jeg skal tjekke mit lager af gamle stempel stænger..de er hård forcromet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Indlæg af kreidlerhansen »

strynboen skrev:jeg skal måle et honda 550 stempel i morgen...måske man kan dreje et selv af hyd cylender stempel..jeg skal tjekke mit lager af gamle stempel stænger..de er hård forcromet
Det vil jeg sætte pris på! :(y)

Stempelstænger kan bruges til lidt af hvert. En vis Gunnar Sørensen bruger dem til lidt af hvert, inkl. stempelringe...

Jeg faldt vist over en-eller-anden Honda på 400cc, som benytter samme størrelse stempel. Men diameter er én ting, længden er en anden, og dertil skal vel lægges, om det er til en kaliber med flydende ophæng?
Jeg antager, at stemplets vandring er den dobbelte i et flydende ophæng kontra en kaliber med dobbelt stempel?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Indlæg af strynboen »

nej sådan kan man ikke sige det...vandringen er den samme for alle enkelt stempel typer,,det er dobbelt stempel typerne ..som er fast monteret,,som måske har en lille bitte større vandring..da begge stempler trækker tilbage..men til gengæld er de tit meget mindre i stemplerne..så det udligner det..men det måles i 1;10 dele..mm
(nå det var ikke helt det du spurgte om....edit...)

der er jo flere størelser hovedcylendre for de forskelige stempel størelser/antal/..så man kan ikke helt bare mixe uden måske at få en hård bremse håndtag..eller lidt lang vandring i håndtaget..alt efter stempel diameter i hoved cylenderen...alt hænger sammen i hydralik...som i matematik..
jeg får lige målt i dag....hvis jeg når det
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Indlæg af kreidlerhansen »

Der findes ikke ligegyldig info!

Jeg benytter en bremsemaster fra Piaggio-scooter, da jeg kører med et gashåndtag der har større udveksling end standard.
Den oprindelige fra Magura har et 12mm stempel, ganske som den fra Piaggio. I den anden ende har jeg så en enkelt-stemplet kaliber i flydende ophæng, hvor scooteren har en dobbeltstemplet kaliber.

Klingen er den samme og forskellen på stemplernes længde i de to bremsemastere er identiske indenfor få mm.


Da jeg første gang monterede skidtet, virkede den fint. Klingen kunne trækkes NÆSTEN i bund, men bremsekraften var let at dosere, og da først skive + klodser var slidt til og varmet op, så kunne baghjulet lette ved hård nedbremsning, når man sad relativt langt fremme på sædet.
Derefter begyndte den at blive blød og svampet, og så kom bremsevæsken... Tre reno-kits senere er jeg nået hertil, og jeg kører med en 120mm tromle i stedet for en 210mm skive....




Apropos tromlebremse, så skal I da lige se, hvad jeg fandt hos T.Hansen i går:

Billede
Billede

Spritny stjerne til 160mm tromle! Den er desværre ikke sådan 'bare lige' at hælde i en fælgring, da fælgen tilsyneladende bør varmes op til ca. 80 grader først.
En ankerplade er blevet renset, nye bakker monteret og alle bevægelige dele renset og smurt. Forhåbentlig bliver det hele monteret i dag med et par nye hjullejer. 160x25mm er en gevaldig bremseflade til under 100kg + fører (også under 100kg)...!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Indlæg af strynboen »

jeg har tjekket honda dele..desvære har japansk standart..set sig blind på usa og tomme mål..da stemplet er 1,5 tomme:38,18 målt med øjemål på skydelære..
yamaha fs1 er rent 38,00..så de er ret ens....dog er honda skiven en del større i diameter og tykkelse
du skal nok ned i dobbelt stempel..for at finde de små stempler
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Indlæg af kreidlerhansen »

Well, hvis nogen har lyst, har jeg vist et ekstra kaliberhus, som kan/må drejes ud til et Yamaha-stempel, om nødvendigt. :P

Det er møgtræls, det her...


Til gengæld fik jeg nu monteret mit nye forhjul! Fælgringen viste sig at være let oval (3mm forskel mellem højeste/laveste punkt), så den fik altså lov at ligge på en Weber-grill med låg på og ganske få kul i bunden. Ifølge en gammel vejledning skal fælgringen varmes op til 80-90 grader, både ved på- og afmontering, så med jævne mellemrum kom jeg en dråbe vand på fælgringen, hist og her. Da vandperlerne akkurat begymdte at dampe uden at syde, blev fælgen lagt på et par træklodser og stjernen presset så ind som muligt.
En tung træklods blev dernæst brugt som hammer til de sidste finjusteringer, og efter endt nedkøling blev et leje monteret.

Hjulet røg op i skruestikken og fik lov at snurre rundt. Fælgen viste sig at have fået et gok, som jeg så rettede lidt til. En arbejdshandske i læder på fælgkanten og en flok klask med en almindelig husmandshammer senere, var den rettet nogenlunde ind.
Det blev ikke perfekt, men det er nok til at dækket holder den rigtige form på fælgen. Et sted mellem 80-90km/t oplever jeg en anelse vibrationer fra forhjulet, så jeg må ofre en afbalancering.


Billede

Og så lige et hurtigt foto af bagbremsen med sine sølle 120mm for sammenligningens skyld:

Billede

Det er dog alt RIGELIGT til baghjulet, når bakkerne er af rimelig kvalitet og alt er smurt rigtigt. Smøring af kabler og bevægelige dele i et tromle-setup gør en KÆMPE forskel!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Indlæg af kreidlerhansen »

Et par fotos mere...

Desværre sløret, fordi kameraet ikke ville fokusere. Hvorfor? Pas! Men så er der mad:
Billede

Helt ny tromle og eger, men beklageligvis et par små lager- og monteringsskader:
Billede

Alt på plads uden bolte:
Billede


I grunden pudsigt at det hele holdes på plads af seks 7mm bolte...!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Indlæg af Michael »

Hej jeg har selv drejet nyt stempel til min RS og det kører nu på tredie år uden problemer. Det er lavet i AISI 304 rustfrit. Der har ikke været nogle galvaniske problemer med det
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Bremsekaliber, Kreidler vs. Yamaha

Indlæg af strynboen »

det lyder godt..det er netop galvanisk tæring som har afholdt mig at forsøge at dreje stempler i rs....det var dog nemmere i messing..men det går helt sikkert galt..men måske alu..er der nogen som har prøvet med et alu stempel...hvis man smør det med bremse fedt..er det nok fint nok..det er meget nemmere at dreje et stempel end at udbore en caliber..men begge dele kan jo gøres..man skal huske at det er stemplet som skal tætnes mod...caliber vægen skal bare være ren og fin i sporet..resten er bare styr
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"