Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Indlæg af Krelleh »

Hej forum.

Jeg har en Puch Maxi K fra 84 (Firkantet karburator) som jeg ikke kan få til at gå ordenlig i motor og bliver nød til at søge hjælp
Jeg har prøvet med dyse 44, 48, 50, 54, 62. Men ingen af dem med et "Wauw" resultat. Den skulle gerne stå rigtig i tændingen og cylinder er ny lovlig med plump. Standard udstødning.

Den starter fint nok, 3 hug med choker. Men den kan ikke komme op i omdrejninger, "op og ringe". Det er heller ikke rigtig noget træk kræft. Den dyse jeg synes er bedst er 54. Men den kan maks kører 10 km/t og stopper ved en lille smule modstand.

blandingskruen har ingen effekt eller meget lille effekt. Den køre både med skruen helt ud af karburator og skruet helt i bund Der er vel ikke meningen? :roll:

Hvad er jeres bud på fejlen? :whew

På forhånd tak,
Senest rettet af Krelleh søn 4. mar 2012 15:06, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Christian
Brugeravatar
janlund77
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 21. okt 2011 15:17
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Indlæg af janlund77 »

det er ikke en "rigtig" blandskruge du har men en luftskruge dvs en skuge til justering af luft/gasrespons det lyder som det kan værer stoppet luffilter eller falsk luft et sted
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Indlæg af Kai »

Hvis det er en Uorg noname "lovlig cylinder" så prøv med en anden. Nogen af dem er helt i skoven med skylleporte og indsugning, de kan overhovedet ikke trække.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Indlæg af Krelleh »

janlund77 skrev:det er ikke en "rigtig" blandskruge du har men en luftskruge dvs en skuge til justering af luft/gasrespons det lyder som det kan værer stoppet luffilter eller falsk luft et sted
Den har fået flydende pakning mellem cylinder og studs, slutter tæt mellem studs og karburator. Er der andre steder den kan trække falsk luft?
Kai skrev:Hvis det er en Uorg noname "lovlig cylinder" så prøv med en anden. Nogen af dem er helt i skoven med skylleporte og indsugning, de kan overhovedet ikke trække.
Det er en såkaldt "N/C" cylinder som jeg har monteret. Den skulle hvis være af af nogenlunde kvalitet :roll:
Mvh. Christian
Brugeravatar
janlund77
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 21. okt 2011 15:17
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Indlæg af janlund77 »

evt mellem cyl og motor
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Indlæg af Krelleh »

janlund77 skrev:evt mellem cyl og motor
Det ser tør ud hele vejen rundt om? Ikke våd nogle steder mellem cylinder og motor.
Mvh. Christian
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Indlæg af Jensmc »

De ngamle Maxi med rund karburator skal jesteres til 1 mm før top og 0,35 - 0,45 i platinafstand.
Ved ikke, om det er det samme på de nyere.
Om det evt. kan være den nye cylinder, der er skyld i dit problem, tror jeg ikke. Jeg har dog før hørt, at de uoriginale cylindre ikke dur.
God fornøjelse.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Indlæg af Krelleh »

Jensmc skrev:De ngamle Maxi med rund karburator skal jesteres til 1 mm før top og 0,35 - 0,45 i platinafstand.
Ved ikke, om det er det samme på de nyere.
Om det evt. kan være den nye cylinder, der er skyld i dit problem, tror jeg ikke. Jeg har dog før hørt, at de uoriginale cylindre ikke dur.
God fornøjelse.
Jeg har justeret ligesom du skriver, 1 mm før top og 0,35 mellem platiner. Men jeg kan da prøvet at skifte cylinder imorgen. Har en anden på hylden, ved ikke hvordan man ser det er original? Men den er ihvertfald god gammel kvalitet.
Mvh. Christian
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Indlæg af Jensmc »

I bunden på en original. På den støbte gaffel for snøfterkablet, er puch-mærket støbt i.
Desuden er der en tolerance nummer på pakfladen mellem cyl og top. Men det er der vel også på de uoriginale.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Indlæg af Krelleh »

Jensmc skrev:I bunden på en original. På den støbte gaffel for snøfterkablet, er puch-mærket støbt i.
Desuden er der en tolerance nummer på pakfladen mellem cyl og top. Men det er der vel også på de uoriginale.
Det er så den eneste kølerib som er knækket af, den til "snøfterkabler" (hvad er det?) Det eneste som står på pakflade er et indkravret "4" tal. Men ham jeg købte af sammen med original topstykke sagde det altid havde kørt sammen ...
Mvh. Christian
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Indlæg af Jensmc »

Mener også, at der er et 5-tal på fladen til indsugningsstudsen.
Flere ledetråde har jeg nok ikke.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Indlæg af strynboen »

de 4 kantede kaburatore skal helst have et citron syre bad..der er nogen kaburatore som er meget svære at få renset...den monza jeg havde i 80"erne..havde samme symtomer...først da jeg af syrede den og stak en tynd tråd gennen samtidige kanaler..også de u synlige..og fik sat den luftbegrænser i filteret..kørte den rimeligt. men selv med store dyser hjalp det ikke rigtigt.....den monza jeg har nu..har altid kørt fint..og de maxier jeg har haft med samme type kaburator..har også været ok...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Indlæg af Krelleh »

Jensmc skrev:Mener også, at der er et 5-tal på fladen til indsugningsstudsen.
Flere ledetråde har jeg nok ikke.
På denne er et "8" tal :roll:
strynboen skrev:de 4 kantede kaburatore skal helst have et citron syre bad..der er nogen kaburatore som er meget svære at få renset...den monza jeg havde i 80"erne..havde samme symtomer...først da jeg af syrede den og stak en tynd tråd gennen samtidige kanaler..også de u synlige..og fik sat den luftbegrænser i filteret..kørte den rimeligt. men selv med store dyser hjalp det ikke rigtigt.....den monza jeg har nu..har altid kørt fint..og de maxier jeg har haft med samme type kaburator..har også været ok...
Jeg har faktisk renset karburator i kogt vand med citronsyre og opvaskemiddel :oops:
Mvh. Christian
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Indlæg af strynboen »

har du begranseren i det rør som går ind i stellet..den skrues ind i det flex rør..som sidder på luftfilteret..og stikker ind i stellet..den har et 8#12 mm ovalt hul
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Indlæg af Krelleh »

strynboen skrev:har du begranseren i det rør som går ind i stellet..den skrues ind i det flex rør..som sidder på luftfilteret..og stikker ind i stellet..den har et 8#12 mm ovalt hul
Nej, det har jeg dog ikke. Men kan det have så stor betydning at den ikke kan tage flere omdrejninger?

Og hvad med luftskruen, er det ikke normalt den har større effekt? F.eks. går ud når det er skruet helt i bund eller helt ud? :oops: :whew
Mvh. Christian
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Indlæg af Morten - Webmaster »

Krelleh skrev:
strynboen skrev:har du begranseren i det rør som går ind i stellet..den skrues ind i det flex rør..som sidder på luftfilteret..og stikker ind i stellet..den har et 8#12 mm ovalt hul
Nej, det har jeg dog ikke. Men kan det have så stor betydning at den ikke kan tage flere omdrejninger?
Ja !
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Indlæg af Jensmc »

Så er det nok en original, når der er et tal på denne flange.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Indlæg af Krelleh »

Jeg skifter cylinder i morgen og får monteret flexrør med begrænsning i morgen. Så vender jeg tilbage med resultatet.
- Tak for hjælpen indtil videre :dust
Mvh. Christian
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Indlæg af Nikolaj Y »

Morten - Webmaster skrev:
Krelleh skrev:
strynboen skrev:har du begranseren i det rør som går ind i stellet..den skrues ind i det flex rør..som sidder på luftfilteret..og stikker ind i stellet..den har et 8#12 mm ovalt hul
Nej, det har jeg dog ikke. Men kan det have så stor betydning at den ikke kan tage flere omdrejninger?
Ja !
Kan motoren godt kører selvom røret ikke har noget stel af gå ind i?.. altså hvis filtret sidder ud i luften, eller skaber stellet modstand på nogen måde? :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

Indlæg af Krelleh »

[/quote]Kan motoren godt kører selvom røret ikke har noget stel af gå ind i?.. altså hvis filtret sidder ud i luften, eller skaber stellet modstand på nogen måde? :D[/quote]

Jeg ved at der sidder et stykke skum inde i stellet, ned til motor, som er den eneste vej den kan trække luft igennem?
Mvh. Christian
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"