kreidler 5 gear renovering

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Steen T
Junior knallert
Indlæg: 49
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af Steen T »

jeg har forsøgt at lave et topstykke med squishbånd, ved ikke om det kan bruges, da jeg ikke har testet det endnu, men ser det helt forkert ud?
Vedhæftede filer
DSC00442.JPG
DSC00442.JPG (96.13 KiB) Vist 171 gange
Steen T
Junior knallert
Indlæg: 49
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af Steen T »

den til højre er fra Mopedspeed, som har for kort gevind, tændrøret skal have to tætningsskiver, mit forsøgs topstykke er ikke færdig, derfor den grove overflade
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3826
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af kreidlerhansen »

Det fejler ikke noget, for den såkaldte MSV-værdi er reelt en anslået værdi mere end noget helt eksakt. Dvs. afhængigt af regnemetode vil én given værdi være passende end i et andet tilfælde.
Således kan du udmærket regne squisharealet på basis af middeldiameteren af forbrændingskammeret og tage den derfra.

Hvis ikke planen er at komme helt op at ringe på den alarmerende side af 13.000rpm, er kravene til forbrændingskammeret begrænsede.
Squishareal mellem 40-50% af boringen og et kompressionsforhold under 14:1, så er Kreidler generelt godt kørende, når bare den har en smule højde på udstødningskanalen.

Yamaha FS1 har det umiddelbart bedre med 35-40% squishareal og 12,5:1
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen"

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Steen T
Junior knallert
Indlæg: 49
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af Steen T »

forsøget med topstykket blev ikke godt, da afstanden til squish ikke blev ens hele vejen rundt, det svingede mellem 0,5 og 1,2, det gav tændingsbanken med kompression på 12,6:1, jeg kører nu med Mopedspeed 40mm top (13,5 :1) på en modificeret 2,9 Mahle cylinder, det er en midlertidig opsætning, mens jeg venter på stempler (hvordan ser det ud m levering Jesper) kikker efter udstødning, Homoet 4p ser det ikke ud til kan skaffes, og 6p er vel bedst til høje omdrejninger, vil trimme til 8-9000 omdrejninger, 6p er med fast forrør, vil gerne have mulighed for justering med en løs potte
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3826
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg tvivler på, du oplever tændingsbanken pga. det "skæve" squishband. Hvad henleder dine tanker på tændingsbanken? 🤔
Når kompressionsforholdet øges, skal fortændingen mindskes; det er hele pointen med et øget kompressionsforhold.

Hvor meget fortænding har du givet den, og hvor langt fra TDC åbner udstødningsporten? 0,5mm afstand er snært nok til, at stemplet kan røre topstykket. Rito- og Jasil-plejlstængerne strækker sig forbavsende meget fra kold til varm. Jeg fraråder alt under 0,65mm afstand.

Detonation er en mere reel risiko, men så vil jeg forvente din udstødning er gevaldigt varm i dette tilfælde.

Stemplerne sendes fra Italien på mandag. 👍🏻

2,9HK Mahle er en højere cylinder end RS. Kompressionsforholdet er derfor langt lavere, hvilket er heldigt nok, idet udstødningsporten åbner langt senere.

Reelt findes der ingen udstødninger, som stopper under 10.000rpm. selv Black Mambas "touring-udstødning" strækker sig til 11.000rpm på toppen. Dick Baan's reviderede 4P kaldes "SPI60" og stopper ligeledes mellem 10.500-11.000rpm, medmindre man flikker så langt et forrør på, man skal forlænge sit ophæng betragteligt.
Det bedste bud er en original udstødning; kreidler-service.nl fører p.t. nyeste generation af replica RS-udstødningen til €67,50
Den ser ikke ud af meget, men til prisen er den svær at slå.
Alternativt modificeres den billige, lige Jamarcol og sættes på et langt forrør.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen"

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Steen T
Junior knallert
Indlæg: 49
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af Steen T »

det er sikkert stemplet der lige har rørt toppen, en metallisk lyd over 3000 omdr. tændingen står til 1,2mm før TDC, stemplerne glæder jeg mig til
udst. port 25,5mm fra top åben 164gr.
skyl. portene liger lavt i 2,9 hk, 35mm fra top, har lavet to ekstra kanaler, åben 92 gr. som nok er for lidt, men god bundtræk
ind. 54,2mm fra top, åben 152 gr.
top. Mopedspeed 13,5:1 ingen problemer med mislyde
udst. Jamarcol 2 delt, forrør 28mm, tilpasset 32mm v potten
bing 17mm replica, dyse 82
gearing 14-36, den løber 75km/t, men mangler ydelse over 7000 omdrejn. så 5 gear er kun til medvind
når jeg får stempler skal jeg i gang med 44mm 6,5 sættet, sjovt nok er der mere plads til stemplet i min 3 gear's end i min 5 gears (i krumtapshuset)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3826
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af kreidlerhansen »

Siden det er en 2,9'er, så kan det nemt testes med lidt tykke pakninger for at øge squishafstanden ... hvis man alligevel er i legehjørnet, altså.

"Ydelse ved høje omdrejningstal" og "lav udstødningsport" er umiddelbart modsætninger 😇
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen"

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"