Eriks Bravo

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3990
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Eriks Bravo

Indlæg af FS1originalen » tirs 29. jan 2019 21:22

Inspireret dels af 12V's crossprojekt, Jens's Ciao, og dels fordi jeg havde en Bravo inde til lidt "hjemmepleje" i sidste uge, så har jeg gravet kasserne med Vespastumper frem.
Delene har jeg fra en "redningsaktion" for flere år siden, hvor jeg hentede en Bravo der havde boet 7 år i en hønsegård :roll:

Nå, men jeg er begyndt at se lidt på motordelene for at se om der kunne blive en komplet motor ud af alle løsdelene. Det viser sig at der er det meste af 4 motorer. Den ene er med 12mm hul, elektronisk tænding og en kobling der er højere og tungere end de øvrige.

Så nu er mit spørgsmål til jer "Vespadrenge": Hvad er det?
IMG_20190129_203951293.jpg
IMG_20190129_203951293.jpg (150.84 KiB) Vist 723 gange
IMG_20190129_204035051.jpg
IMG_20190129_204035051.jpg (86.98 KiB) Vist 723 gange
IMG_20190129_204122436.jpg
IMG_20190129_204122436.jpg (125.34 KiB) Vist 723 gange
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2705
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Eriks Bravo

Indlæg af 12V » ons 30. jan 2019 11:36

Dejligt med flere projekter ;)

Motor og kobling er vidst brugt på modellerne Italjet Tiffany og Berini Kinetic. De har fået lidt hjælp af Piaggio med deres modeller, og fået lidt specielle konstruktioner. Det underlige ved den tænding er, at den passer i en platinblok. Piaggios egen motor med CDI tænding har en helt anden motorblok, spoler, svinghjul.
Hvorfor koblingen er anderledes, er jeg aldrig blevet klog på.

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3990
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Eriks Bravo

Indlæg af FS1originalen » ons 30. jan 2019 20:05

Tak for svar Carsten,

Det var da et par modeller vi ikke har set meget til i DK. Så kan man jo fundere over hvordan den har fundet vej til et legehus i Viby hvor en 16 årig knægt opbevarede sine motordele :?:

Jeg startede med at undre mig over at der ikke var Piaggio logo i blokken, men "et A i en klokke". Derefter kom undren over tændingen. Min "rustne Vespa erfaring" mener at huske at CDI tændingen har 3 ledninger til tændspolen - mærket med farverne i det italienske flag. Denne har kun 2 (rød og hvid) samt en gul fra lysspolen.

Nå, men jeg skal ikke ud og køre ræs, så den kommer nok med til Års på lørdag.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2705
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Eriks Bravo

Indlæg af 12V » tors 31. jan 2019 12:47

Jeg har set en knægt på facebook der havde en magen til motor, også her i danmark. Jeg ved ikke hvordan de er havnet her, om vi har haft en knallert herhjemme jeg ikke kender til, eller det er import?

Jeg kunne godt være interesseret i motoren med tænding og svinghjul, hvis vi kan finde en ok pris? Skal desværre ikke til Års.

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3990
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Eriks Bravo

Indlæg af FS1originalen » søn 10. feb 2019 21:50

Undskyld Carsten, jeg har ikke set dit indlæg fra 31/1 før nu :oops: Og ja, vi kan helt sikkert finde en ok pris på motoren :!:

Nå men jeg har holdt hyggeeftermiddag i værkstedet med egne dele for første gang i laaang tid.
Resultatet blev en komplet lovlig motor, og så den nævnte "tuningsblok". Begge samlet med nye lejer og pakninger. Den lovlige skulle også lige have et nyt stempel, men ellers var alt i rodekasserne i brugbar stand - krævede blot rengøring og glasblæsning.
IMG_20190210_154520459.jpg
IMG_20190210_154520459.jpg (112.5 KiB) Vist 602 gange
IMG_20190210_154535609.jpg
IMG_20190210_154535609.jpg (107.5 KiB) Vist 602 gange
Nu får vi så se hvornår jeg vover mig i haveskuret efter resten af knallerten - synes jeg husker noget med rustne steldele og mosgrønne dæk og fælge :mrgreen:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3990
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Eriks Bravo

Indlæg af FS1originalen » søn 10. feb 2019 22:12

Og forresten,

Mht. hvordan de motorer KAN være dukket op i DK - dog uden garanti for at det er rigtigt:
Uden for min naboby Mårslet ligger MB Spare Parts. Han har altid gjort sig i Italienske autodele, men for måske 12-14 år siden havde han hjemtaget en hel container brugte knallerter fra Italien. Han annoncerede lokalt, og jeg var selv derude og købte en temmelig ny SI med bøjet forgaffel samt en tilsvarende gammel/grim med brugbar forgaffel.(det blev en fin og hurtiggående knallert i 5-600 kroners klassen). Der var også knallerter vi aldrig havde hørt om herhjemme - jeg havde bla. kig på en Bianci fra først i tresserne- men der var en der var hurtigere end mig.I årene efter hans "lagersalg" har jeg set ham på Herning stumpemarked nogle gange.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"