SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Knallerter fra Danmark, Svergie, Norge og Finnland. Mærker som SCO, Diesella, Wooler, Husqvarna, Monark etc.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Indlæg af Michael »

Ja så er jeg blevet kastet ud i jobbet som redaktør. Jeg forventer i løbet af nogle få dage at jeg vil få lagt nogle manualer ud her på forum.
Min baggrund for dette er min sygelige trang til knallerter. Den har jeg været besat af siden jeg fik min første Benelli som 9 årig i 72. :teeth2
SCO har altid stået for mig som den ultimative knallerttur knallert. Den oser af sjæl og kan trække op af alle bakker. Jeg har selv to. (Billeder i denne uge)
Det har i mange år været et stort problem at finde et stempel til SCO. Dette kan løses med at bruge et stempel fra Suzuki K50, som man jo stadig kan købe. Det kræver dog at man laver en broncebøsning til krydspinden da SCO plejlstangens øverste hul er for stort uden nåleleje ( man kan jo heller ikke køre uden leje her). Hvis man ikke selv kan lave dette, vil jeg anbefale Kurt Oxbøll fra Veteranknallertklubben Aktiv (VKKA.DK). Han kan både bore cylinder op og lave og isætte bøsning. Man kan jo få Suzukistemplet med en diameter på 41,5mm. Så får man lidt mer moment og lidt flere kubik :teeth2

Jeg kører jo som nogen af jeg nok ved i Onsdagsklubben i Lemming. Her er vi ca 10 der har SCO. Så jeg skal nok vride dem for endnu mere info om de forskellige modeller og varianter. Desuden vil der komme mange billeder.
Jeg forventer også der vil komme en motor renoveringsguide.
Jeg har desuden skruet i Motorcykler i over 30 år, så jeg håber på en masse spændende spørgsmål :(y)

L:ad os hejse flaget for en af de bedste 60ér knallerter og så er den oven i købet Dansk :flag
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Indlæg af Dewil »

Det bliver spændende at følge... :D
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Indlæg af Henrik N »

Hej Michael

og tillykke med titlen, og så hejser vi da gerne flaget :flag
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Indlæg af Michael »

Tak for velkomsten. I kan glæde jer til imorgen. Der kommer manualer og billeder. :hihi
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Indlæg af strynboen »

det bliver rart med en oversikt over de mange modeller..og navne...dixi grand..osv osv..sco solgte også tyske knallerter de sidste år..jeg har et stort matriale fra en cykkel smed..med kataloger og reklamer..sco var en købmands handels firma..ikke bare af egen produktion..tyske sachs leverede mange knallerter til sco
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Indlæg af Michael »

strynboen skrev:det bliver rart med en oversikt over de mange modeller..og navne...dixi grand..osv osv..sco solgte også tyske knallerter de sidste år..jeg har et stort matriale fra en cykkel smed..med kataloger og reklamer..sco var en købmands handels firma..ikke bare af egen produktion..tyske sachs leverede mange knallerter til sco
Det var en god ide med en oversigt med de forskellige navne som SCO blev solgt under. Her er lige de første jeg kan komme i tanke om: SCO modeller med andre navne: Dixi, HF,
Golden Star ,Solio, Meteor,Grand,Kronjyden.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
lasse b fyn
Junior knallert
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 5. jul 2012 12:29
Kontakt:

Re: SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Indlæg af lasse b fyn »

Michael skrev:
strynboen skrev:det bliver rart med en oversikt over de mange modeller..og navne...dixi grand..osv osv..sco solgte også tyske knallerter de sidste år..jeg har et stort matriale fra en cykkel smed..med kataloger og reklamer..sco var en købmands handels firma..ikke bare af egen produktion..tyske sachs leverede mange knallerter til sco
Det var en god ide med en oversigt med de forskellige navne som SCO blev solgt under. Her er lige de første jeg kan komme i tanke om: SCO modeller med andre navne: Dixi, HF,
Golden Star ,Solio, Meteor,Grand,Kronjyden.
kunne faktisk også være sjovt at vide hvorfor de har dise forskellige navne
lasse b fyn
puch monza å80 skal samles
sco 1ger å69 solid herre model med tidens håre patina
sco 3ger 65 tt racer/bordtrack racer prosjekt
sco 3ger 70 prosjekt
mc
dnepr k750 å61 bobber
nsu quick 98ccm å52 prosjekt
bil
vw bobbel 1200 å73 lav og patina "smølf"
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Indlæg af Michael »

De forskellige navne er opstået fordi mange SCO'er blev solgt som konfektionsknallerter. Dvs. De blev købt af forskellige cykelgrosister, og så solgt under eget navn. De var i nogle tilfælde også lidt forskellige på udstyr. Hvis man bestilte nok kunne man nok godt få lavet sit lidt eget præg. Det er i dag lidt det samme med VW Amorak og Toyota Hilux. :teeth2
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Indlæg af juhl-drengen »

ja lidt i stil med taarnby f.eks :) kan da huske min vens far havde en taarby trigger som jeg indtil videre har fundet 3 forskellige navne på og alligevel var det ikke nogen af de navne men samme knallert taarnby trigger blev bla. bygget med en sco 3g motor :D
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Indlæg af Michael »

Taarnby kender jeg. Men trigger modellen tror jeg aldrig jeg har set. Var den ligesom andre stivstellede "arbejds" Sco'er eller den mere speciel. Er der nogen herinde fra der evt har et billede :whew .
Er der evt. Andre der har nogle Sco navne vi ikke har nævnt. det kunne være sjovt at få styr på hvor mange der egentlig har været..SCO selv har aldrig særligt hjælpsomhed med deres historie. Det siges også da de sidste reservedele de havde (rigtig mange) skulle væk, blev de bare kørt til skrot. Det Blev ikke tilbudt veteranklubber eller andre interesserede at købe det, på trods af at de havde haft en del henvendelser. :sad
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Indlæg af juhl-drengen »

trigger modellen (og hvad den nu ellers hedder) er med pladestel opbygget lidt ala f5b ;)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Indlæg af Dewil »

juhl-drengen skrev:trigger modellen (og hvad den nu ellers hedder) er med pladestel opbygget lidt ala f5b ;)
Er F5B stellet anderledes en FS1 stellet?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Indlæg af strynboen »

sco havde 4 kant rør stell model SPRINT GS..ved dog ikke om den nåede at blive serie produceret..med sachs motor..måske er hele knallerten en tysk sachs..sco solgte sachs modeller sideløbende med de dansk producerede modeller
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Indlæg af juhl-drengen »

jeg ved ikke om der er nogen forskel på et f5b stel og et fs1 stel ;) men der jeg mente var altså hele knallerten var opbygget lissom f5b og stellet er et pladestel ;)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
troelsw210
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs 14. aug 2012 22:51
Kontakt:

Re: SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Indlæg af troelsw210 »

hej... der findes mange, har en Clipper fra 62 med 1 gears SCO motor..

i kan da få et par stykker:
BBE -Brandenborg -Brennador -Convoy -Dixi -Elg -Elite -Express -Farvorit Grand -Hamilton -HF -Imperial- Koh-i-Noor -Liberty -Matador -Meteor -Mildfort -Opal
Premier -Regent De Luxe -Rekord D -Rimington -Sandow -Sleipner -Solio- Swell -Universal -Vidar- Viking -Wittler og Wooler Rapido... har sikkert ikke dem alle med.. :)

Har set billeder af en Brandenborg og en Brennador, de har nøjagtig samme farver som den Clipper jeg har, blå og hvid med ens sorte staferinger...

Moped hilsen Troels
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Indlæg af Michael »

FLOT :(y) :(y)
Lige sådan en liste vi manglede. Det er nyt for mig at Wittler og Wooler har benyttet SCO motorer. Er der nogen der evt har nogle gamle billeder af de nænvte modeller. :(y)
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Indlæg af strynboen »

naa er ikke sikker..har du nogle billeder,,mener ikke at sco solgte motore til de andre konkurenter..men de selv havde kloner af deres egne modeller...så alle forhandlere i samme by kunne sælge sco..uden at de hed det samme....cyklerne foregik på samme måde..
men de var jo et handels firma...så hvorfor ikke...fælg hjul forgaffel tanke,, lygter...mange ting var ens på alle knallerter
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Indlæg af Michael »

Jeg mener nu at have set en Express med en 1 gears motor. Men det kunne være fint med billeder. Er der ikke nogen derude der har nogle billeder eller scans fra gamle blade eller andet. :what2
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Indlæg af Toke »

Jeg har nogle billeder af brochure med SCO. Det ved jeg ikke om det kan bruges..
Det er nogle billeder Lars Kristian (Nibe) tog til mig.
Vedhæftede filer
sco (1) (Medium).jpg
sco (2) (Medium).jpg
sco (3) (Medium).jpg
sco (4) (Medium).jpg
sco (5) (Medium).jpg
sco (6) (Medium).jpg
sco (7) (Medium).jpg
sco (8) (Medium).jpg
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: SCO-Danmarks nationalknallert+et teknisk fif.

Indlæg af strynboen »

ja man kan godt genkende dele fra andre fabrikanter..bla de tanke og skærme forgafler..er universelle og brugt af mange fabrikater..lige som puch og kreidler deler magura greb..og bremse nav


er der en som kan scanne mit matriale..det er fra sco..og omhandler både sco og sachs..som de solgte de sidste år...bare send adressen på pm...så sender jeg en kasse med bøgerne...puch vennerne har lige scannet mit puch matraile..det skal bare deles med jer alle...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Skandinavien"