Ukendt knallert? Bonnie

Knallerter fra Danmark, Svergie, Norge og Finnland. Mærker som SCO, Diesella, Wooler, Husqvarna, Monark etc.
Besvar
Glaede
Junior knallert
Indlæg: 60
Tilmeldt: lør 28. aug 2010 01:34
Kontakt:

Ukendt knallert? Bonnie

Indlæg af Glaede »

Hej,

Faldt over dette forum i går og må sige at jeg er positivt overrasket over forummets seriøsitet.. Derfor tænkte jeg at der sikkert sidder en haj derude som kan hjælpe mig :)

Sagen er den at jeg for et års tid siden fik fingrene i en gammel knallert til den lette sum af 500 kr. Knallerten er 99% komplet (mangler baglygteglas) og kan starte, køre og lys fungere. Den kører faktisk ganske fint.

Problemet er faktisk bare at jeg simpelthen ikke kan finde ud af hvem producenten af denne herlige knallert er? Det er en Sachs 50/2 motor der sidder på (såvidt jeg kan gennemskue).

Har lige fundet lidt billeder af herligheden, måske nogen derude kan genkende modellen? Stelnummeret starter med WSS så jeg antager at den er importeret, men importøren kan jeg dog ikke hitte ud af.

http://glaede.dk/Bonnie/1.jpg

http://glaede.dk/Bonnie/2.jpg

http://glaede.dk/Bonnie/3.jpg

http://glaede.dk/Bonnie/4.jpg

http://glaede.dk/Bonnie/6.jpg

Er der nogen derude som kan give mig et hint? Jeg tænker lidt i KTM eller noget lignende. Jeg kan se at dæk er produceret i Holland. Det er i øvrigt de originale dæk og slanger antager jeg.

Mvh Søren, Århus.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ukendt knallert? Bonnie

Indlæg af strynboen »

det er en sachs..også knallerten..jeg har også haft en..den var slem til at 4 takte..så jeg sátte en kaburator med stilbar strålespids på...det var vist nok sco som importerede dem..har vist nogle reklamer fra en lukket cykelsmed..skal lige lede..
når der er et w..i start af stel nr,,er den dansk..w betyder importeret knallert...ss er importørens intialer..ved ikke lige om det er smidt &co odense..som har ss..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Glaede
Junior knallert
Indlæg: 60
Tilmeldt: lør 28. aug 2010 01:34
Kontakt:

Re: Ukendt knallert? Bonnie

Indlæg af Glaede »

Super! Det er lige sådan noget info jeg kan bruge.. Min har nu ingen problemer med at firtakte, men den kører ikke meget over 25 km/t tror jeg. Tilgengæld har den et fint bundtræk.

Du har ikke nogle dele til at ligge, vel?

På forhånd tak!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ukendt knallert? Bonnie

Indlæg af strynboen »

jeg skal lige tjekke mine sco kataloger..om det er dem..er ikke helt sikker..evt kan jeg kopiere..eller scanne hvis jeg har nogle reklamer data..der går lige et par dage før jeg får tid
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Glaede
Junior knallert
Indlæg: 60
Tilmeldt: lør 28. aug 2010 01:34
Kontakt:

Re: Ukendt knallert? Bonnie

Indlæg af Glaede »

Det må du meget gerne! Det ville jeg sætte stor pris på. Synes det er en herlig knallert at køre på - virkelig sjov lille knallert. Kan ikke rigtig beslutte mig for om jeg bør renovere den eller lade den være med det patina den nu engang har :)
Brugeravatar
olebole
Gummi rocker
Indlæg: 913
Tilmeldt: tirs 2. sep 2008 13:02
Kontakt:

Re: Ukendt knallert? Bonnie

Indlæg af olebole »

Hej :wink: Jeg havede også en engang , Den var mørk vinrød . Den kørte også af H...... Til Lovligt !
Jeg mener den er pro. i Italien . Forgaflen og hjul ligner den som blev brugt til de gamle "Ciao"
Ved ikke om det kan hjælpe :wink:
Mvh. Ole
Yamaha fs1. 2gear Årg. (Match)
Yamaha Fs1. 4Gear Årg.77 Dx.(Match)
Yamaha Fs1. 4gear Årg.76 Dx.(Renovere)
Yamaha fs1. 4gear Årg.75 K1.(Match)
Glaede
Junior knallert
Indlæg: 60
Tilmeldt: lør 28. aug 2010 01:34
Kontakt:

Re: Ukendt knallert? Bonnie

Indlæg af Glaede »

Hej Ole,

Hehe okay, synes nu egentlig min kører ganske fint :) Bortset fra at det ikke er en hurtig løber.. Hvad mener du med at den er pro i Italien?
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Ukendt knallert? Bonnie

Indlæg af FS1originalen »

WSS er ganske rigtigt Smidt og Co.s importørkode hvilket ikke rigtig matcher med teksten i følgende artikel hvor der står den er dansk fremstillet :!:

Redigering for god ordens skyld: Følgende er fra KnallertJournalen 2008:
001.jpg
001.jpg (245.29 KiB) Vist 11815 gange
Erik
Senest rettet af FS1originalen man 30. aug 2010 19:05, rettet i alt 1 gang.
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Glaede
Junior knallert
Indlæg: 60
Tilmeldt: lør 28. aug 2010 01:34
Kontakt:

Re: Ukendt knallert? Bonnie

Indlæg af Glaede »

Forskellen er bare at min ikke er en Bonnie Automatic - det kan ses på at jeg ikke har støddæmper bagpå og en anderledes forgaffel.. Så det er muligt at Bonnie Automatic er dansk fremstillet, men en "almindelig" Bonnie er fra Sachs.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ukendt knallert? Bonnie

Indlæg af strynboen »

sco købte dem i tyskland og solgte dem som deres egne,,,de havde flere modeller..jeg har kataloget fra sco..men har ikke lige tid til at scanne
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Glaede
Junior knallert
Indlæg: 60
Tilmeldt: lør 28. aug 2010 01:34
Kontakt:

Re: Ukendt knallert? Bonnie

Indlæg af Glaede »

Aha spændende info! Ved du evt. om den har haft et andet navn i udlandet? Jeg kan simpelthen ikke finde dele til den eller noget som helst omkring den knallert på nettet.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ukendt knallert? Bonnie

Indlæg af strynboen »

hej har fundet kataloget...den hedder hercules m1.
de havde flere ...hercules...bonnie...sachs50 sport...sachs50 touring..så de havde en hel tysk serie
efter kataloget er bonnie..den med affjedering..alså en luxus model af hercules
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Ukendt knallert? Bonnie

Indlæg af FS1originalen »

Ja du har da vist ret Lars :dust

Og mon ikke Hercules har lydt lidt for maskulint for de små danske piger som vel var målgruppen for denne model...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ukendt knallert? Bonnie

Indlæg af strynboen »

et lille billede..så er der lidt at google vidre på
Vedhæftede filer
sachs-250.jpg
sachs-250.jpg (34.56 KiB) Vist 11715 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Glaede
Junior knallert
Indlæg: 60
Tilmeldt: lør 28. aug 2010 01:34
Kontakt:

Re: Ukendt knallert? Bonnie

Indlæg af Glaede »

Hej allesammen

Først vil jeg lige sige mange tak for hjælpen! Det er super fedt at der er nogen derude som gider at hjælpe een..

Tilbage til topic, så er jeg ikke helt sikker på at det er en Hercules M1, i såfald er den blevet ændret en kende til det danske marked.. Min har i hvert fald en anden motor og en anden type forgaffel/styr/forlygte på :)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ukendt knallert? Bonnie

Indlæg af strynboen »

er din da ikke med slyngkobling og halv krumtap..alså en 3 kantet plade som dækker krumtápshuset..da pejlstangen sidder udvendigt.på ..som velosolex..og kaburatoren sidder på siden af cylenderen,,med en kort studs,,alså sachs 502/1a.dk
det er bonnie motoren..jeg tog alså fejl..din er en bonnie..ikke hercules...bonnie findes så i to modeller

det er intresant at motoren har planet gear som slutdrev..og tandhjulet er placeret bag tændings pladen..surt show,,ved skift af tandhjul... :hihi :hihi jeg skal nok lægge flere billeder ind når jeg finder ud af scanne programmet
ja erik du havde ret i at navnet ikke rigtig passede på en "pige" knallert...kan entelig huske at posten..herovre kørte herkules i start 80"erne...nok fordi at smeden var sco forhandler..det var forresten ham jeg fik den fabriks nye årgang..79 damecykel af
Vedhæftede filer
ny cykel 009-250.jpg
ny cykel 009-250.jpg (69.88 KiB) Vist 11672 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Skandinavien"