dansk stolthed fra `74

Knallerter fra Danmark, Svergie, Norge og Finnland. Mærker som SCO, Diesella, Wooler, Husqvarna, Monark etc.
Besvar
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

dansk stolthed fra `74

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... nå, men for ca. en måned siden fandt jeg denne sco i en lade nær stevns ( østsjælland ) idag blev den min... det er en sco populær årgang `74 - et gear med manuel kobling, 36 ccm. ( vistnok 34mm stempel ) 0,8 hk... faktisk er der 2 angivelser på typepladen ang. ydelse. nemlig 1,55 hk / 0,8hk... de 0,8 er nok med plump i lovlig... faktisk er det ikke første gang jeg ejer sådan en, men denne er rimelig original... faktisk havde jeg kun nøde at hælde lidt benzin på, og den startede straks... hjulene har lidt svært ved at holde luft, så jeg køber 2 nye slanger i morgen... koblingen er en tørkobling og virker fint... den er lidt rusten, men kan nemt blive fin hvis man pudser den med en olieklud... jeg fik også et telefonnummer med til en der forhandler veteranstumper til rex/sco/dkw... han hedder kurt brixius og kommer fra silkeborg... hvis nogle kunne være interreseret i telefonnummeret må i lige skrive... nå, men hva`siger i ??? den er købt for 500 kr... hilsen claus olieklud...
Vedhæftede filer
006.JPG
006.JPG (97.91 KiB) Vist 6584 gange
007.JPG
007.JPG (99.63 KiB) Vist 6584 gange
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: dansk stolthed fra `74

Indlæg af FS1originalen »

Tillykke med nyerhvervelsen Claus...
Det ligner jo et fint køretøj - og pas nu godt på koblingen så længe den virker :!: :!: :!: De er nemlig ikke til at skaffe mere :oops: Og det med at starte en 1 gears SCO er altså ikke svært. Den svoger købte for nogle år siden skulle ikke engang påfyldes benzin. Den startede fint på det der havde stået i tanken i 10 år - på trods af at det både lignede og lugtede som Gori 22 :P

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: dansk stolthed fra `74

Indlæg af claus olieklud »

hej erik... lige det med koblingen kørte jeg meget i da det var det der skete med den sidste jeg havde for 20 år siden... sælger siger at ham i silkeborg sikkert kunne være mig behjælpelig med koblingsstumper - måske... jeg mener at kunne huske at forkædehjulet er en del af koblingen, og er nærmest lavet af noget ligesom plastik... jeg ved ikke helt om jeg husker rigtigt... hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: dansk stolthed fra `74

Indlæg af Henrik Fs1 »

Hvis der er nogen af jer, der er intresseret i en sco i den model bare ældre, ved jeg hvor der står en rimelig orignal. :D Skriv en pb hvis jeg skal undersøge noget for jer! :lol: :lol:

Btw, fed bike! :P
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: dansk stolthed fra `74

Indlæg af strynboen »

den er fin,,ja koblingen er nittet sammen med tandhjulet.og der sidder et nåleleje ..som nok trænget til lidt fedt
jeg har den tidelige model med store hjul ,,,en dixi..sco..ja de starter utroligt godt,,en kompretion og den er i gang..
men der er ikke meget træk i de 38 cc,,,jeg brugte den type motor på min budcykkel,,der var motoren placeret oven for hjulet..havde savet et hul i blokken til kæden,,så den kunne gå ned..jeg kørte på arbejde på sådan en ,,,,når hondaen var i stykker,,,og det var den tit,,pillefingre....dengang.....men den lille sco kørte altid
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: dansk stolthed fra `74

Indlæg af Kim B S »

Hej Claus olieklud.
Tillykke med din nyanskaffelse. :D Fin lille SCO du har fundet der. :D Jeg glæder mig da til at se hvor flot den bliver på længere sigt. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: dansk stolthed fra `74

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... jeg har idag monteret 2 brugte slanger og et brugt bagdæk... normalt vil jeg som oftest købe nyt, men trænger til at slide noget i forvejen brugt op... jeg nåede lige en enkelt lille tur inden det blev helt mørkt... jeg må nu nok sige at sådan en sco er noget højt gearet - det er ikke mange omdrejninger den kører med ved 10-15 kmt. dog kan den køre jævnt nedtil gåfart, men så kan man også tælle stempelslagene... den virker helt fin og kan sagtens køre 35 kmt... måske 40 kmt ned ad bakke... lyskontakten er i stil med maxi 2 gear/kl model/ms/vz men er i stykker... jeg tror bare jeg dropper den og laver permenent lys... min plan er nu absolut ikke at sætte den i stand på nogle måder, men at bruge den som den er... så kan jeg sige at jeg har en gammel knallert til 500 kr som kan køre, lyse og bremse... hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: dansk stolthed fra `74

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Claus


fint exemplare af et dansk kvalitets produkt,,, tillykke med den :D ,,, en ven af huset her har denne her stående,,, ganske urestauret kun vedligeholdt igennem tiden,,,
Vedhæftede filer
SCO 001.jpg
SCO 001.jpg (18.96 KiB) Vist 6466 gange
SCO 002.jpg
SCO 002.jpg (17 KiB) Vist 6466 gange
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Besvar

Tilbage til "Skandinavien"