BFC Stafette 108 fra 1954.

Knallerter fra Danmark, Svergie, Norge og Finnland. Mærker som SCO, Diesella, Wooler, Husqvarna, Monark etc.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

Indlægaf Poul-Erik A. » tors 16. apr 2009 17:44

Ja - ja, 2 skærmstivere er kommet i brug og der blev jeg også overrasket, for dem jeg havde i forvejen var ca. 1 cm længere end dine, men det fik jeg afpasset ved at bruge den længste som bagskærmen´s bageste stiver. :D
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 771
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

Indlægaf Toke » tors 16. apr 2009 21:36

Så er det jo super :) Hvornår regner du med den kommer på vejen?
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

Indlægaf Poul-Erik A. » fre 17. apr 2009 21:06

Målsætningen om køreklar stand : Det er lidt uvis, for der kommer jo typisk uventede problemer (eller rettere udfordringer) og det nyeste er en utæt benzinhane, der ellers var tæt før adskillelsen ?

Mon bagbremsen kan justeres, for pedalerne skal godtnok trædes meget tilbage inden den virker ? Det har jo været skildt ad, men jeg synes ikke at have set noget justerbart ?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

Indlægaf Poul-Erik A. » man 18. maj 2009 08:26

Gad vide om nogen ligger inde med en hane lign. denne, for nu er den opgivet p.g.a. utætheder og knækket håndtag ? Jeg er ikke klar over hvilket gevind den har, men det måler ca. ½ tomme - er der nogen der ved det ?
Vedhæftede filer
Billede022.jpg
Billede022.jpg (31.28 KiB) Vist 1959 gange
Senest rettet af Poul-Erik A. tirs 19. maj 2009 20:26, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 771
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

Indlægaf Toke » man 18. maj 2009 18:11

Hejsa,

Jeg tror ikke det er utænkeligt, at Per Ørum i Spjald har sådan en. Prøv at gi' ham et kald: 97 38 17 68
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

Indlægaf Poul-Erik A. » tors 21. maj 2009 16:59

Tak for oplysningen Toke, men i mellemtiden fandt jeg en annonce i Knallert Journalen fra det sønderjydske og der er en hane til 139,- så det bliver nok løsningen. :wink:
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 21. jun 2009 22:06

Det sidste jeg mangler, er en løs selvskærende gevind-bøsning M12 * 1,25 til den ene koblings-halvpart - hvis det findes ? Jeg har kigget hos Brdr. Klee uden at finde det. Ligger nogen inde med en sådan bøsning, tilsvarende dem fra Thansen til pindboltene på M6 * 1 ?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

Indlægaf Henrik Fs1 » søn 21. jun 2009 22:10

Hej.

Må det ikke godt være en gevind bøsning, hvor man lige skære gevind lidt op, og sætter bøsningen i? For tror godt vi kan hjælpe så..
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 21. jun 2009 22:39

Jeg glemte at nævne, at stigningen på 1,25 er fingevind og netop derfor er det nok svært at finde. Hvis det var standard på 1,75 havde jeg selv et V-coil sæt, så det kniber denne gang :?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 12. jul 2009 08:54

Sidste nyt om gevindproblemet, er at jeg har fundet ud af at der faktisk ikke er brug gevindet i den halve koblings-remskive. Det skyldes formodentlig en just.mulighed m.h.t. rembredde og da den er tyndslidt sker der ikke noget ved at spænde koblingdelen i bund med kontramøtrikken. :wink:
Samtidig beriget med 2 nye 1/4 " haner er jeg kommet til kørens og prøvekøreturen ad grusvejen gik nogenlunde - indtil motorstoppet... :oops: Nå, men jeg måtte så trække den tilbage og var spændt på hvad der var sket. Men den første mistanke holdt også stik, for kondensatoren var gået læk - se foto.
Billede061.jpg
Her måles ca. 50 K ohm (nærmest en kortslutning) ....
Billede061.jpg (21.76 KiB) Vist 1758 gange

Nå, men jeg har så lidt reservetænding mærket med "Stefa C2" som er beregnet til "svinghjul-venstre-om" og det mont. er "Stefa C3 svinghjul-højre-om" så jeg lånte kondensatoren og er nu kørende igen. Jeg fik også ventilløfteren til at virke, men den er ikke nødvendig, for motoren går i stå af sig selv i tomgang, for jeg kan ikke finde en tomgangs-just. skrue på den nåleløse Dell Orto ? Jeg har også en Bing til den (også uden tomgangsjust.), men hvilken er monstro den rigtige til den ?
Senest rettet af Poul-Erik A. fre 17. jul 2009 17:12, rettet i alt 2 gange.
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 771
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

Indlægaf Toke » søn 12. jul 2009 09:03

Hej,

Tror du ikke det er Bing, der er den rigtige til den? Hvis du ser på nogle af dem, der er på scootergalleri.dk, så ligner det en Bing http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v ... ipc=449832

Tomgangen stiller du ved, at justere gaskablet, sådan er det ihvertfald på min Skylon, mon ikke det også er sådan på din??

Jeg har tit gerne ville vide, hvordan man måler en kondensator. Så hvad skal multimeteret stå på, og hvad skal den vise, hvis den virker/ikke virker?
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 12. jul 2009 09:16

Jeg er ikke sikker på et moderne multimeter kan måle den i OK tilstand, men den defekte i mit tilfælde ville sikkert også vise ca. 50 K okm i ohms-området.
Det viste instrument er fra 1970érne, som vi har brugt/bruger på arbejde, for netop med meggerfunktionen kan man måle om der er udstyr i enden af en Tlf.linie og sjovt nok kan en sådan linie have nogenlunde samme kapacitet som en kondensator på 0,2 micro-ferrad (målt med en Inkavi).
Samtidig sender instrumentet ca. 200 volt i meggerfunktionen og muliggør opladning af en kapacitet. Hvis du får brug for at teste en kondensator, kan du komme her omkring. :D

Mangler nogen et svinghjul til Diesella ?
Billede065.jpg
Billede065.jpg (19.32 KiB) Vist 1730 gange
Senest rettet af Poul-Erik A. søn 12. jul 2009 21:56, rettet i alt 3 gange.
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 771
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

Indlægaf Toke » søn 12. jul 2009 09:20

Poul-Erik A. skrev: Hvis du får brug for at teste en kondensator, kan du komme her omkring. :D


Super, det vil jeg lige huske :)
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

Indlægaf strynboen » søn 12. jul 2009 20:24

hej nogle multimeter kan faktisk måle uf,,jeg plejer at montere en 0,22uf-400 volt
men det er langt fra alle som har det..der mangler det tegn på tastaturet

jeg vil nødig stå med røret mod øret når du megger på linjen,, :lol: :lol: det må da knase i røret,,jeg får tit stød af statorene når de er megget,,og gemmer spændingen i viklingen,,det giver lige et ZAPPP :mrgreen: :mrgreen:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 12. jul 2009 21:54

strynboen skrev:hej nogle multimeter kan faktisk måle uf,,jeg plejer at montere en 0,22uf-400 volt
men det er langt fra alle som har det..der mangler det tegn på tastaturet

jeg vil nødig stå med røret mod øret når du megger på linjen,, :lol: :lol: det må da knase i røret,,jeg får tit stød af statorene når de er megget,,og gemmer spændingen i viklingen,,det giver lige et ZAPPP :mrgreen: :mrgreen:


En lille tilføjelse er at mange af de første billige tlf. apperater heller ikke kunne holde til denne test, da (formodentlig) en diode fik "smæk", men sidenhen er der kommet fjernbetjent computer-styret målegrej til (Mawis). :wink:

Jeg husker også at have set en tekniker smide en opladt kondensator over til anden kollega med påbuddet "grib" .... :shock:
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

Indlægaf strynboen » man 13. jul 2009 12:26

he he det må jeg prøve ,,sådan en på 100 pf kan nok give et chok,,vi arbejder meget med 1 fasede motore som skal have hjælpe kondensatore der er både start og drift,,,dem som hedder start kan ikke tåle at køre konstant,,en dag at jeg stod og testede,,kom kontor damen,,og jeg fik ikke skiftet over til drift,,så start kondensatoren exploderede med en stor røgsky til følge,,nå ja..man lod som om at det var en hverdags oplevelse,,og slukkede stille og roligt for prøvetavlen...
men pu ha..fik sgu et shok..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

Indlægaf Poul-Erik A. » tors 16. jul 2009 21:56

Sidste nyt er hjemskaffelse af staferinger fra Haslev, som er i omegnen af Skuderløse og det er her Brødrene Frede & Charles blev flyttet til i 1952 efter at være grundlagt i Røvovre sammen med kul-produktionen.
Billede062.jpg
Billede062.jpg (39.39 KiB) Vist 1608 gange

Efter en lille køretur fik jeg atter motorstop og måtte cykle hjem på den. Der fik jeg virkelig pulsen op (som Sundheds-styrelsen også anbefaler) og det var endda midt i sommervarmen. :roll: Det viste sig så, at tændspolens primærspole var afbrudt, men jeg havde en reserve, så nu triller Stafetten igen... :D
Senest rettet af Poul-Erik A. søn 19. jul 2009 09:24, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 771
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

Indlægaf Toke » tors 16. jul 2009 22:04

Jamen dog, den er da kommet til at se godt ud 8). Så er der reddet endnu en veteraner :) . Mangler den ikke en bagagebærer?
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

Indlægaf Poul-Erik A. » tors 16. jul 2009 22:10

Jo - den mangler en bagagebærer og jeg hører gerne hvis nu.... :D
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 771
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

Indlægaf Toke » tors 16. jul 2009 22:15

Pt. har jeg kun en lidt medtaget en fra Skylonen til at ligge. Jeg ved ikke om de er ens, men du kan da tjekke billeder af min..
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961


Tilbage til "Skandinavien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster