Forkert tændrør?

Knallerter fra Danmark, Svergie, Norge og Finnland. Mærker som SCO, Diesella, Wooler, Husqvarna, Monark etc.
Besvar
Clearice
Junior knallert
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 20. maj 2016 11:34
Kontakt:

Forkert tændrør?

Indlæg af Clearice »

Hej derude. Jeg har lidt problemer med min elskede rex 2-gear fra 55' som jeg håber i kan hjælpe med. Jeg købte den sidste år da den havde gået 1000km efter totalrenovering og kørte så 500km selv på den uden at den slog en skid forkert. Men min sæson sluttede tidligt da en defekt tændrørs hætte satte en stopper for kørslen. Jeg fik skiftet hætten og nu kunne den starte og holde tomgang igen. Da jeg så for nogle uger siden tog den ud af vinterhi satte jeg et nyt ngh bpr5 tændrør i og kørte mig en tur men det blev alt for varmt så den ville ikke køre ordentligt og tætningen omkring tændrør et smeltede. Nå, forfra - Ny tændrørs hætte og nu et ngk bpr7 tændrør på. Nu kan jeg så køre 10-15 km og når jeg skal koble ud går den ud og vil ikke starte. Jeg kan så tage tændrør et ud,tørre det af og vente 2 min så kører den perfekt igen indtil jeg har kørt i en halv time eller sådan så fortsætter det. Er det tændrør et der bliver for varmt, soder til eller hvad sker der? Den kører perfekt og holder tomgang indtil jeg har kørt de der 10-15 km så skal tændrør et lige ud en tur. Håber i kan hjælpe:)
Clearice
Junior knallert
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 20. maj 2016 11:34
Kontakt:

Re: Forkert tændrør?

Indlæg af Clearice »

Det skal lige siges der sidder en tysker cylinder på så den kører lidt for hurtigt. Sidste år kørte jeg med fuld gas næsten hele tiden men i år har jeg lagt mere med halv gas, for ikke at slide så meget på den.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Forkert tændrør?

Indlæg af 12V »

Hej

Er du sikker på at du skal have en BPR tændrør? Det er med resistor og fremskudt elektrode. Det er kun få modeller der kører med dem.

Hvis du har en tændrørshætte med resistor, så vælg et tændrør uden, for kraftigere gnist.

Varmeværdi burde være fin med en 5'er. Men tjek lige om den skal have fremskudt elektrode, eller bare en almindelig B5HS. Jeg havde ved en fejl et BP tændrør monteret i en knallert der normalt kører med B model, den gik ret skidt, utrolig hvor meget placeringen af elektroden kan betyde.

Hvis det stadig ikke hjælper ville jeg tjekke om der er kommet skidt i karburatoren/dyse - så den går for mager.
Clearice
Junior knallert
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 20. maj 2016 11:34
Kontakt:

Re: Forkert tændrør?

Indlæg af Clearice »

Undskyld det er et b7hs tændrør jeg kører med. Jeg synes bare ikke det lyder som karburator problemer, da den går perfekt, og kører jeg en rute hvor jeg ikke skal ned og holde stille kan jeg sagtens køre 30km uden problemer. Men kører jeg 15km og og kobler fra så den går i tomgang så går den ud. Og virker det ikke også mærkeligt at den kører super igen bare jeg lige tører tændrør et af?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Forkert tændrør?

Indlæg af 12V »

Hvis der er brug for at tørre tændrøret, er dit tændrør for koldt eller du har for fed en blanding. Sådan en gammel svend burde køre fin med en 5-6 stykker i varmeværdi, hvis den har smeltet en 5'er vil jeg mene at noget er helt galt. Hvor hurtig er den med det tyske kit på? Hvad tændrør har den tyske fra fabrikken?

Hvilken karburator kører den med? Hvis den giver for meget benzin ved lav gas, kunne du ende med det problem du har. Kan også skyldes en svømmer der ikke er helt tæt.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Forkert tændrør?

Indlæg af knallert »

min rex havvde en bing med stilbar strålespids..blæser kølet alu cylender med støbejern foring,,så den blev aldrig varm.

har den smidt den lille split i svinghjulet så tændingen er blevet tidelig..det giver en varm motor...tænding pistolen vil fortælle alt om din tænding

svage tændspoler dør ved varme..
Senest rettet af knallert ons 29. mar 2017 15:07, rettet i alt 1 gang.
strynboen på test profil
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Forkert tændrør?

Indlæg af Twinsport »

Er det ikke bare fordi den drukner, når gassen tages af? Evt. en kombination af fed tomgangsblanding og (meget varm) karburator? Eller det modsatte - at den laver karburatoris?

Og den der med den smeltede pakning køber vi nok ikke. Hvis vi gennemgår metallernes smeltepunkt, har vi:

Jern: 1.538°C
Kobber: 1.085°C
Alu: 660°C

Hvis topstykket er af aluminium er det smeltet langt inden pakningen, uanset om den er lavet af jern eller kobber. Kan der evt. trænge gasser ud langs tændrøret, så pakningen er brændt i stykker?

/Steen
Clearice
Junior knallert
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 20. maj 2016 11:34
Kontakt:

Re: Forkert tændrør?

Indlæg af Clearice »

Tak for svarene. Det er ikke selve tændrør et der er smeltet, det er gummi tætningen der sidder omkring porcelænet. Det gav mig derfor den ide at det var for varmt og derfor jeg satte 7eren i. Nu har jeg efter lidt tid på nettet fundet ud af at den skal have en 6er ifølge de originale data. Så det vil jeg lige prøve senere idag. Hjælper det ikke så var det da vær at undersøge om den drukner ved lav gas.
Clearice
Junior knallert
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 20. maj 2016 11:34
Kontakt:

Re: Forkert tændrør?

Indlæg af Clearice »

Problemet er løst. Jeg monterede et ngk b6hs, og nu har den kørt 80km uden problemer! Mange tak for svarene.
Besvar

Tilbage til "Skandinavien"