Tænding på diesella røvskubber

Knallerter fra Danmark, Svergie, Norge og Finnland. Mærker som SCO, Diesella, Wooler, Husqvarna, Monark etc.
Besvar
Clearice
Junior knallert
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 20. maj 2016 11:34
Kontakt:

Tænding på diesella røvskubber

Indlæg af Clearice »

Hej derude. Er der en der ved hvordan tændingstidspunktet og platiner skal stå på en Diesella 112 røvskubber (30´er)? Og hvordan indstiller man tændingen når tændrøret sidder skrå i topstykket? Kan ikke lige gennemskue hvordan man skal måle op på stemplet:)

På forhånd mange tak!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tænding på diesella røvskubber

Indlæg af kreidlerhansen »

Ellers kan tændingstidspunktet i mm før top omregnes til grader.
Dernæst kan man regne sig frem til, hvor mange mm det svarer til, når man måler på svinghjulet.

Toppunktet skal seævfølgelig findes, men det er heller ikke svært. Topstykket skal bare af, når nu tændrøret sidder skråt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tænding på diesella røvskubber

Indlæg af Kai »

I bogen "Knallerteventyret" af Peter Fredsted er der et afsnit bagerst i bogen, hvor der står lidt data på Diesella 111. Den er så vidt jeg forstår det, forgængeren til 112, hvor den førstnævnte kan rende 60km/t og 112'eren er en 30km/t.

Jeg har selv en 112 motor, og har stillet den efter data i bogen og den kører ganske fint med det. Platinafstanden er 0.35-0.40mm og tændingstidspunktet er 2.8mm før top.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Clearice
Junior knallert
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 20. maj 2016 11:34
Kontakt:

Re: Tænding på diesella røvskubber

Indlæg af Clearice »

Okay Tusind tak så prøver jeg sgu det. Altså så vidt jeg ved er det samme motor på de 2 bare hvor 111'eren har anden cylinder og top, så det giver meget god mening. Men jeg må finde den bog du nævner, for synes det er lidt svær med data og historie osv. På de gamle røvskubbere. Af ren nysgerrighed kan du så godt få din op og runde de 30 km/t eller hvad skal jeg forvente? Min kan godt køre men den kører meget langsomt, og kan så se tændingen er drejet helt til den ene side, hvilket for mig ser lidt mistænksomt ud.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tænding på diesella røvskubber

Indlæg af Kai »

..
Senest rettet af Kai ons 4. okt 2023 02:21, rettet i alt 1 gang.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Tænding på diesella røvskubber

Indlæg af 12V »

Du kan finde top punkt ved at bruge en stempelstopper, drej svinghjulet i en retning til den stopper og lav markeringer på svinghjul og blok, som flugter. Drej svinghjulet modsat indtil den stopper og lav en ny markering på svinghjulet overfor blok stregen.
Find midten mellem stregerne med et målebånd og her laver du din øverste dødpunkt streg. De første to på svinghjulet kan du viske væk.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Tænding på diesella røvskubber

Indlæg af FS1originalen »

Jeg har en med 114 motor som er ca. præcis den samme som 112 - blot beregnet til at hænge på pedalakslen (krankmotor).
Min kører ad h.... til ved alt over 2mm fortænding, så det er værd at lege lidt med. Man har brugt 3 forskellige fabrikater i tændingsanlæg, så måske de ikke reagerer ens på fortændingen (min har Bosch tænding).

Savner du lidt mere liv i motoren, så kan et Passola/sting stempel let tilpasses (det skal lige files/slibes en smule bredere indvendig så plejlstangslejet kan gå i). Stemplet har samme højde som det originale, men krydspinden sidder ca 2mm lavere, så det svarer til at du både hakker og planer den 2mm...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tænding på diesella røvskubber

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev:Du kan finde top punkt ved at bruge en stempelstopper, drej svinghjulet i en retning til den stopper og lav markeringer på svinghjul og blok, som flugter. Drej svinghjulet modsat indtil den stopper og lav en ny markering på svinghjulet overfor blok stregen.
Find midten mellem stregerne med et målebånd og her laver du din øverste dødpunkt streg. De første to på svinghjulet kan du viske væk.
Vil stemplet ikke standse ved forskellige vinkler, når tændrøret sidder skråt i topstykket?

Det er grunden til jeg nævnte, topstykket skal af; en stump fladjern, med en bolt i midten, fastspændt diagonalt mellem to pindbolte, og derefter "først den ene vej, og så den anden vej".
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Tænding på diesella røvskubber

Indlæg af 12V »

kreidlerhansen skrev: Vil stemplet ikke standse ved forskellige vinkler, når tændrøret sidder skråt i topstykket?
Nej det kan jeg ikke se hvorfor den skulle gøre? Det er jo bare en stempelstopper, den vil ramme stemplet samme sted i begge retninger. Jeg bruger ikke et tændingsmikrometer ved topstykker med skrå tændrør, for der trykker den skævt på "føleren/akslen". Men et stempelstop rokker sig ikke af det lidt sideværts tryk der kommer.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tænding på diesella røvskubber

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg får helt lyst til at slette mine indlæg, grundet gigantisk hjerneprut... :hihi Lad os kalde det "over-visualisering".

My bad.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Tænding på diesella røvskubber

Indlæg af 12V »

Jeg tænkte det nok :P
Clearice
Junior knallert
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 20. maj 2016 11:34
Kontakt:

Re: Tænding på diesella røvskubber

Indlæg af Clearice »

Jeg skal lige være sikker på jeg forstår jeres metode:) I siger at det er ligemeget hvilken stilling jeg stopper stemplet I med stempelstoppet - bare det er den samme stilling til begge streger. Altså bare stoppet i bund og så igang. Og så finde midten imellem de 2 streger, eller midten målt den anden vej rundt? Kan man på en måde regne ud hvor mange millimeter der går på en grad på svinghjulet?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Tænding på diesella røvskubber

Indlæg af 12V »

Jeps, hvis du stopper svinghjulet samme sted i modsat omdrejningsretning, vil du midt mellem de markeringer have top punktet. På modsatte side har du nederste dødpunkt.

Jeg har lavet en omregner på mm før top til grader før top og omvendt. Det kræver at du kender plejlstangslængde og slaglængde. Ligger her:
viewtopic.php?f=150&t=17717

Tænker 20-23 grader før top er fint til din kværn.
Eksempel: Hvis svinghjulet har en diameter på 100 mm er omkredsen (D*Pi) 314 mm, dvs. 1 grad svarer til 314/360 ~ 0,872 mm. Vil du køre med 22 graders fortænding skal dine platiner åbne 22*0,872 = 19,2 mm før top markeringen, målt med målebånd udvendig på svinghjulet.
Ksa7500
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 10. jun 2022 14:19
Kontakt:

Re: Tænding på diesella røvskubber

Indlæg af Ksa7500 »

Mangler gnist på min disella. Nogle råd? Fx hvor kan jeg købe dele til tænding?
Besvar

Tilbage til "Skandinavien"