Tør lamelkobling

Knallerter fra Danmark, Svergie, Norge og Finnland. Mærker som SCO, Diesella, Wooler, Husqvarna, Monark etc.
Brugeravatar
kalbaek
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 28. nov 2011 14:48
Kontakt:

Tør lamelkobling

Indlægaf kalbaek » tors 25. aug 2016 20:11

Hej.

Jeg har erhvervet mig en Diesella Juno 70 edition. Den er med lamelkobling, men hvordan pokker virker det system.

Jeg ved godt hvor kraftoverførslen foregår, men hvordan kobler den ind/ud. Har været i gang med at rense det.

Mange tak :D
Med venlig hilsen
Kenneth Kalbæk
_________________________
Yamaha FS-1 DX 1976 Solgt
Yamaha FS-1 K1 1968-1972. Løbende renovering...
_________________________

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1077
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Tør lamelkobling

Indlægaf knallert » fre 26. aug 2016 13:42

er det konus koblingen?...det er jo bare en kegle som går i et konisk hul...med kork som friktion materiale,hvis det er den jeg tænker på..det blev brugt i biler i 1920-30erne..men er for dyrt at fremstille..og kan ikke overføre effekt nok,i forhold til størelsen af koblingen..og er nok for svær at køle ned....men nu skriver du lamell...
strynboen på test profil

Brugeravatar
kalbaek
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 28. nov 2011 14:48
Kontakt:

Re: Tør lamelkobling

Indlægaf kalbaek » tirs 13. sep 2016 08:08

Hej igen.

Nej det er nemlig ikke konussen. Det troede jeg også det var, da jeg købte den. Det ligner en suzuki K50 kobling i lille udgave, bare uden udrykkerleje. Det er en 3-pladet kobling. Men jeg tror jeg har fundet systemet. Der sidder nogle fjederskiver inde bag ved som giver et bestemt tryk, hvilket bevirker at koblingen lige præcis kan glide, mens den også tager ved.

Sendt fra min HTC One M9 med Tapatalk
Med venlig hilsen
Kenneth Kalbæk
_________________________
Yamaha FS-1 DX 1976 Solgt
Yamaha FS-1 K1 1968-1972. Løbende renovering...
_________________________


Tilbage til "Skandinavien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster